Beste Tweakers,
Inmiddels maakt mijn stookinstallatie al 1,5 jaar gebruik van een Spaarpomp als aanvulling van de uit 2014 stammende Intergas 28/24 HR ketel. Tot op heden ben ik best tevreden met de resultaten, maar ik heb het idee dat er nog wat te winnen valt. Zo heb ik het idee dat het afgiftesysteem nog niet helemaal optimaal werkt voor het lage temperatuur traject van de warmtepomp. Om een duidelijk beeld te scheppen hieronder enkele details over het huis en de stookinstallatie.
Huis:
- Tussenwoning
- Bouwjaar 1976
- Dakisolatie: 16cm glaswol boven trapgat, van binnenuit geplaatst.
- Vloerisolatie: PIR, gespoten
- Glas: Overal HR++ u = 1,0
- 10x 300Wp zonnepanelen
Stookinstallatie:
- Ketel: Intergas HR 28/24 (pompsnelheid 2, ketelvermogen teruggezet naar 15 kW)
- Inventum Spaarpomp 1,7 kW
Overzicht radiatoren:
- Zolder: Dicht
- Slaapkamer 1e: Dicht
- Kantoor 1e: Dicht
- Badkamer: 800W designradiator zo ver mogelijk geknepen, maar niet dicht
- Woonkamer: 2 grote designradiatoren, volledig open
- Keuken: 1 kleine designradiator, volledig open
- Bijkeuken: 1 kleine designradiator, zo ver mogelijk geknepen, maar niet dicht
- Hal: Dicht
Dit heeft als resultaat: 400 m³ gas en 2150 kWh per jaar.
Over alle radiatoren die niet dicht staan meet ik een delta T van 4 wanneer de Spaarpomp draait, behalve over de radiator in de douche. Ondanks dat deze behoorlijk geknepen wordt, wordt de delta T hier niet groter dan 1. Moet ik hier een dynamisch ventiel plaatsen om de delta T in orde te krijgen?
De warmtepomp draait meestal 45-40, dit zakt soms naar 40-35. Een temperatuur traject van 50-45 krijg ik met de Spaarpomp niet voor elkaar, maar het debiet van de afzuiging staat ook op het laagst.
Wanneer de ketel bij moet springen heb ik last van geruis in het leidingwerk. Ook is er dan geen sprake meer van enige delta T. Er komt dan natuurlijk een extra pomp bij. Zou het terugzetten van de pomp naar stand 1 hier bij helpen?
Zien jullie extra mogelijkheden om het gasverbruik nog verder te laten dalen?
Alvast bedankt!
Inmiddels maakt mijn stookinstallatie al 1,5 jaar gebruik van een Spaarpomp als aanvulling van de uit 2014 stammende Intergas 28/24 HR ketel. Tot op heden ben ik best tevreden met de resultaten, maar ik heb het idee dat er nog wat te winnen valt. Zo heb ik het idee dat het afgiftesysteem nog niet helemaal optimaal werkt voor het lage temperatuur traject van de warmtepomp. Om een duidelijk beeld te scheppen hieronder enkele details over het huis en de stookinstallatie.
Huis:
- Tussenwoning
- Bouwjaar 1976
- Dakisolatie: 16cm glaswol boven trapgat, van binnenuit geplaatst.
- Vloerisolatie: PIR, gespoten
- Glas: Overal HR++ u = 1,0
- 10x 300Wp zonnepanelen
Stookinstallatie:
- Ketel: Intergas HR 28/24 (pompsnelheid 2, ketelvermogen teruggezet naar 15 kW)
- Inventum Spaarpomp 1,7 kW
Overzicht radiatoren:
- Zolder: Dicht
- Slaapkamer 1e: Dicht
- Kantoor 1e: Dicht
- Badkamer: 800W designradiator zo ver mogelijk geknepen, maar niet dicht
- Woonkamer: 2 grote designradiatoren, volledig open
- Keuken: 1 kleine designradiator, volledig open
- Bijkeuken: 1 kleine designradiator, zo ver mogelijk geknepen, maar niet dicht
- Hal: Dicht
Dit heeft als resultaat: 400 m³ gas en 2150 kWh per jaar.
Over alle radiatoren die niet dicht staan meet ik een delta T van 4 wanneer de Spaarpomp draait, behalve over de radiator in de douche. Ondanks dat deze behoorlijk geknepen wordt, wordt de delta T hier niet groter dan 1. Moet ik hier een dynamisch ventiel plaatsen om de delta T in orde te krijgen?
De warmtepomp draait meestal 45-40, dit zakt soms naar 40-35. Een temperatuur traject van 50-45 krijg ik met de Spaarpomp niet voor elkaar, maar het debiet van de afzuiging staat ook op het laagst.
Wanneer de ketel bij moet springen heb ik last van geruis in het leidingwerk. Ook is er dan geen sprake meer van enige delta T. Er komt dan natuurlijk een extra pomp bij. Zou het terugzetten van de pomp naar stand 1 hier bij helpen?
Zien jullie extra mogelijkheden om het gasverbruik nog verder te laten dalen?
Alvast bedankt!