Minidsp + Dirac Live - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 12:28
Mijn huidige hifi-set bestaat thans uit een streamer, eindversterker en loopwerk. (Cambridge Audio CNA v2, CXA-81, CDC)
Net zoals velen staat e.e.a. in de woonkamer en dus worden er concessies gedaan v.w.b. de optimale audio opstelling.

Nu heb ik de sterke indruk dat Dirac Live voor mij een oplossing kan zijn.

Ik heb bijvoorbeeld last van staande golven (ik meen rond de 69 Hz) maar ook verwacht ik probleempjes te hebben met de fase alignment, in het bijzonder in het 'laag'.

De opstelling in een notendop: Één speaker staat ca 30cm van de wand en 30cm van de zijmuur terwijl de andere geen zijmuur heeft. Daarnaast is de luisterpositie de tegenoverstaande zitbank. Meerdere posities op te luisteren daar dus.

Mijn hifi-set wil ik niet ter discussie stellen want deze is vrij nieuw en ben er zeer blij mee.

Daarom wil ik in het digitale pad 'iets' doen dat de geluidsbeleving verbetert.

Ik zie dat MiniDSP de volgende producten heeft:
  • DDRC-22D (met standaard Dirac Live)
  • Flex met digitale output (met Dirac Live als optie)
De MiniDSP 2x4 HD is geen optie omdat deze geen digitale output kent en de DAC daarvan geen verbetering zal zijn t.o.v. hetgeen ik nu heb.

Wie heeft hier ervaring mee, zijn er overwegingen die ik moet doen, adviezen waar ik wat aan heb?
Dank alvast!

Beste antwoord (via szjoin op 17-08-2024 20:43)

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:08
Ik heb goede ervaringen met Dirac, echter vereist het wel kennis en huiswerk om er goede resultaten mee te boeken.

In het begin heb ik Dirac via een Mac-mini gedraaid met een interface (geluidskaart). Eigenlijk bedoeld voor gebruik in de studio. Een mini-DSP doet min of meer hetzelfde maar dan in een kant en klaar kastje. In de praktijk eigenlijk niet handig, ik ben daarom dan ook geswitcht naar een versterker met Dirac ingebouwd.

Afijn, jij wilt DSP toevoegen in je huidige set en niet de boel vervangen. Je streamer heeft een digitale input. Theoretisch zou je dus het signaal pad zo kunnen laten lopen:

CD speler > Streamer > DSP > versterker.

Ik heb geen ervaringen je apparatuur dus kan niet zeggen of dit gaat werken.

In het digitale domein DSP toevoegen is in theorie de beste optie met het minste potentie op verlies van kwaliteit.
Verschillen in DAC ga je in de praktijk niet horen.

Over het stukje noodzaak van Dirac, zou ik zeggen download REW en koop een meet microfoon + tripod. Ga meten en zo kom je erachter hoe het echt gesteld is met je akoestiek. Het uitvoeren van z'n meting en de resultaten interpreteren gaat wel wat tijd kosten mocht je niet bekend bent met de materie. Hier is veel op YouTube over te vinden.
Daarnaast kan Dirac het eea fixen maar is het geen wondermiddel. Goede speaker plaatsing en een enigszins goede akoestiek blijven toch de basis.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:08
Ik heb goede ervaringen met Dirac, echter vereist het wel kennis en huiswerk om er goede resultaten mee te boeken.

In het begin heb ik Dirac via een Mac-mini gedraaid met een interface (geluidskaart). Eigenlijk bedoeld voor gebruik in de studio. Een mini-DSP doet min of meer hetzelfde maar dan in een kant en klaar kastje. In de praktijk eigenlijk niet handig, ik ben daarom dan ook geswitcht naar een versterker met Dirac ingebouwd.

Afijn, jij wilt DSP toevoegen in je huidige set en niet de boel vervangen. Je streamer heeft een digitale input. Theoretisch zou je dus het signaal pad zo kunnen laten lopen:

CD speler > Streamer > DSP > versterker.

Ik heb geen ervaringen je apparatuur dus kan niet zeggen of dit gaat werken.

In het digitale domein DSP toevoegen is in theorie de beste optie met het minste potentie op verlies van kwaliteit.
Verschillen in DAC ga je in de praktijk niet horen.

Over het stukje noodzaak van Dirac, zou ik zeggen download REW en koop een meet microfoon + tripod. Ga meten en zo kom je erachter hoe het echt gesteld is met je akoestiek. Het uitvoeren van z'n meting en de resultaten interpreteren gaat wel wat tijd kosten mocht je niet bekend bent met de materie. Hier is veel op YouTube over te vinden.
Daarnaast kan Dirac het eea fixen maar is het geen wondermiddel. Goede speaker plaatsing en een enigszins goede akoestiek blijven toch de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik gebruik een minidsp shd studio deze heeft standaard dirac aan boord, qua speaker plaatsing komt het ook redelijk overeen (1 speaker in een hoek de ander geen hoek).

Het is niet helemaal te vergelijken omdat ik een volledig actief systeem gebruik (6 kanalen voor stereo) waardoor de noodzaak voor dirac niet zo groot is. Wel natuurlijk volop geëxperimenteerd.

Vooral in het laag kan dirac zeker goed werken duidelijk wat strakker, voor het midden en hoog ben ik wat minder enthousiast focus neemt toe (op de hotspot) dynamiek en ruimtelijkheid neemt af, zelfs zodanig dat ik alleen dirac (soms) gebruik tot zo’n 300Hz, meestal staat dirac uit maar dat komt vooral omdat ik met mijn systeem al zeer veel tune mogelijkheden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
Mijn intentie (en jouw bevinding is inderdaad wat ik veel lees) is dat Dirac vooral in het 'laag' het meeste effect heeft.
Ik kan het niet zo snel terugvinden maar is de Dirac licentie voor het gehele frequentiebereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Dat sluit ook helemaal aan bij de theorie: in de modale regio (= lage frequenties )heeft EQ echt een duidelijke plek. Voor het midhoog geldt dat je vooral goede luidsprekers nodig hebt met gecontroleerde afstraling / goede off axis response. Als die off axis response afwijkt, is dat niet te repareren met Eq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
Is er nog iets te zeggen over de producten:
* DDRC-22D (met standaard Dirac Live)
* Minidsp Flex met digitale output (met Dirac Live als optie)

De laatste is nieuwer en heeft 4 outputs.
Tevens is die (met de optionele Dirac licentie erbij) alsnog een paar tientjes goedkoper dan de DDRC-22D.

De eerste wordt echt neergezet als "The DDRC-22D can be simply inserted into the digital signal path of an existing system".

Maar dat geldt ook voor de eerste, voor zover ik zie.

Dus waarom zou ik welke kiezen? Kan er even geen chocolade van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

De flex is de goedkoopste, de DDRC -22D zou ik persoonlijk niet doen, doe dan de SHD studio dan heb je voor een paar tientjes meer een nieuwere generatie dsp, streamer, meer inputs, en 4 kanalen uit (handig voor bijv subwoofer integratie) ook is de SHD voorzien van een display.

[ Voor 7% gewijzigd door Jur op 13-08-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• szjoin
Is er een reden dat ik bij www.minidsp.nl of www.soundimports.eu bestel, ipv www.minidsp.com?

Als rekenvoorbeeld heb ik de miniDSP FLEX 2x4 + Dirac Live + UMIK-1 genomen.

Rekening houdend met:
  • verzendkosten (ca $35)
  • inklaringskosten (10 euro DHL/FedEx)
  • BTW (21%)
  • invoerrechten (0% zoals ik begrijp voor de meeste electronica)
  • Huidige koers (1 euro == $1.1)
scheelt dat gemiddeld 150 euro.

De PSU is overigens een universele US/EU/UK plug.

Mis ik iets hier?

[ Voor 13% gewijzigd door szjoin op 14-08-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Misschien is dit wat voor je:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Kan je je geen buil aan vallen als het niet bevalt kan je ‘m weer verkopen 😀