Hoe zet ik de kraan makkelijker vast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn vraag
zie TT

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Bahco, waterpomptang, allemaal ruk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er zit behoorlijk weinig ruimte onder de kraan om te bewegen. Uiteindelijk kom ik er na 30mins wel met de tangen, dan is alles verzuurd en ben ik chagrijnig.
Meer dan 1cm per slag draaien zit er niet in, als ik al grip krijg.

Kan ik het zaakje makkelijker vast krijgen met andere gereedschap? Uiteraard geeft een zoekopdracht alleen het gebruikte gereedschap aan.

Hoe ziet het eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e_oXnrcX6wypFBseYYPURA6930=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dul8P2snNNXButwr1CL1WKJY.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Beste antwoord (via DaWizza op 26-08-2024 20:31)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb daar zelf een wastafelsleutel voor gebruikt. Dat werkt... acceptabel.

Toen hier een tijdje geleden een loodgieter was had hij een ander soort tang bij zich (wat hij een kranentang noemde), die m.i. nog beter werkt. Dat leek op een gewone tang, waarbij de arm 90 graden gebogen was en de kop 45 graden gekanteld. Zo'n tang heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 13-08-2024 07:37 ]

0.0

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb daar zelf een wastafelsleutel voor gebruikt. Dat werkt... acceptabel.

Toen hier een tijdje geleden een loodgieter was had hij een ander soort tang bij zich (wat hij een kranentang noemde), die m.i. nog beter werkt. Dat leek op een gewone tang, waarbij de arm 90 graden gebogen was en de kop 45 graden gekanteld. Zo'n tang heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 13-08-2024 07:37 ]

0.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:40
Slangen loskoppelen (niet kraanzijde) en een pijpsleutel gebruiken :) Daarna pas de slangen vastzetten.
https://www.hornbach.nl/p/wgb-pijpsleutel-24x27-mm/8415935/
Wel even goed kijken welke maat je nodig hebt. Ik heb zelf afgelopen weekend een kraan vastgezet met een 24x27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Jungian @Crash thx!

De eerste optie ziet er leuk uit, de pijpsleutel lijkt mij beter werken. Ik ga die bestellen en ermee aan de slag.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik heb dit ook gehad maar heb de kraan gedraaid ipv de moer. Dat werkte iig ook hier :P
Beetje zorgen dat de moer soort van vast zit (bv met je hand) en dan de kraan draaien. Dat was hier genoeg om hem goed vast te zetten iig!

[ Voor 44% gewijzigd door ID-College op 14-08-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
DaWizza schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:16:
@Jungian @Crash thx!

De eerste optie ziet er leuk uit, de pijpsleutel lijkt mij beter werken. Ik ga die bestellen en ermee aan de slag.
Alleen dit is geen 27mm, eerder 36mm of nog groter. Meten is weten. Door die pijpsleutel van 27mm kun je niet alle 4 leidingen heen leiden. Wat wel zal moeten.

Edit: Kennelijk is het vaak 34mm of 40mm gezien deze speciale pijpsleutel: https://www.amazon.nl/Sla...psc=1&smid=A1ZM71LJYZUVZE

Nog vraag ik me af of alle 4 leidingen hierdoor gaan passen.

Deze heb je ook misschien werkt dat beter: https://www.amazon.nl/GoP...psc=1&smid=A35NG1L3DFMNRT

[ Voor 40% gewijzigd door pennywiser op 14-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een pijpsleutel is niet het juiste gereedschap hiervoor. Je hebt hier speciale versies van (wasbak / kraansleutels) die aan één kant open zijn. Dan hoef je geen rekening te houden met je leidingen.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/wwVw9j2xnoqm/wpV3QpX/550x550.jpg

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
DexterDee schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:32:
Een pijpsleutel is niet het juiste gereedschap hiervoor. Je hebt hier speciale versies van (wasbak / kraansleutels) die aan één kant open zijn. Dan hoef je geen rekening te houden met je leidingen.

Zoiets als dit:
[Afbeelding]
Alleen zitten daar verloopstukken bij naar 40mm en dan moeten ze daar weer wel doorheen. Hopelijk is dat groot genoeg, gewoon testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Ik heb ooit een passende dop gepakt, 1/3e weggeslepen, op een stang gelast en dat werkte prima. En ja dat was bewerkelijk, maar al dat gereedschap stond toch klaar voor gebruik in de schuur en een stuk beter voor mijn humeur. Nu kun je dat soort dingen gelukkig kant en klaar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
De pijpsleutel is idd te klein. De moer is 40mm.
Dus als eerst het rode apparaat gebruikt: die draait door. Bovendien moest er een stuk uit de dop omdat er meerdere leidingen in de weg zitten. Conclusie: afgekeurd.

Toen de wastafel sleutel gebruikt. Die werkt idd acceptabel, het probleem is voordat dat er geen ruimte is tussen de moer en het stuk hout dat het keukenblad vasthoud èn dat de afvoer in de weg zit. Echt lekker draaien kan dus niet.

Behalve de hele boel verbouwen, vind ik het wel prima zo. Het doel is behaald (nu maar 5mins klooien ipv 30mins)

Pagina: 1