Bekabeling wisselschakelaar en stopcontact klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iohanmeteeni
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Goedendag Tweakers,

In mijn appartement heb ik een probleem met een stopcontact die ook aangesloten zit met een (dimmer) wisselschakelaar van Livolo.
Het stopcontact werkt alleen als de dimmer aan is gezet wat al raar is.
Onderstaand hoe de oude bewoners de draden hebben vastgemaakt. Links op het plaatje is de dimschakelaar en rechts de wcd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40-695rhSPS6rrm00SSSPcpIJAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8O1FGg0pB3ZjlKZq4Zv8xcw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVor7O62qRpUBOrpU4C0cc2rOUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8clcvScBLyqQB0nZnWWs5kel.jpg?f=fotoalbum_large

De andere hotelschakelaar is zoals hieronder verbonden. Ik denk dat deze wel goed zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L84ix0nzx__Yfv7blhoPF7gIpDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EgkwgveU6iYXjb7Z77lswhH.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij moet ik gewoon de fasedraad (bruin) die uit de muur komt en nu in de schakelaar bij L1 zit, overhevelen naar de L van het stopcontact. Maar moet ik niet iets voor in de plaats van L1 terugzetten? Helaas geen groot verstand van elektrakabels en misschien dat jullie een makkelijke oplossing zien.

Alvast zeer dank voor uw moeite.

Meer (technische) installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-08-2024 08:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Komen beide 'dozen' uit in de zelfde centraaldoos (waarschijnlijk in je plafond)?

Volgens de tweede foto lijkt het alsof er eigenhandig ooit wat lusjes gemaakt zijn, daar is een dubbel WCD waarschijnlijk ooit de oorspronkelijke situatie geweest?

Rood/Zwart doet... Wat?

[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 13-08-2024 00:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bruin moet eerst via wcd daarna naar de dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wippie1234 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:05:
Hotelschakeling, maar dan nog vraag ik me af hoe de bekabeling (door de oude bewoners zelf?) op deze manier zó gelegd heeft kunnen worden (en dan heb ik 't niet eens over de blote adereinden welke er zichtbaar zijn vanwege te ver 'strippen') :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iohanmeteeni
Will_M schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:54:
Komen beide 'dozen' uit in de zelfde centraaldoos (waarschijnlijk in je plafond)?

Volgens de tweede foto lijkt het alsof er eigenhandig ooit wat lusjes gemaakt zijn, daar is een dubbel WCD waarschijnlijk ooit de oorspronkelijke situatie geweest?

Rood/Zwart doet... Wat?
Ze komen uit hetzelfde centraaldoos ja.
Ik vermoed geen dubbele wcd aangezien het een schakelaar bij de voordeur is. Anders moet ik best wel ver lopen om de ganglamp aan te zetten.
Rood/Zwart hoogstwaarschijnlijk de schakeldraad waarbij de roodcombinatie ervoor zorgt dat je bij de andere wisselschakelaar dezelfde draad makkelijker kan identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iohanmeteeni
Wippie1234 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:05:
Ik zal dat eens proberen. Moet ik dan L1 gewoon openlaten? Volgens de Livolo website aansluitschema (zie hieronder) zou ik dan bij de ander wisselschakelaar de twee draden naast COM, 1 plek naar rechts moeten opschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cymlu1JHvTcf92JIGXvojhG7bgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xeHOjf70enyRRRr7TdHpPnWq.png?f=user_large

• iohanmeteeni
Vandaag samen met een medewerker van dit product geprobeerd om de draden correct aan de modules vast te zetten.
Veel wijzigingen dus de vorige bewoners hadden het waarschijnlijk niet goed gedaan.
Thread kan worden gesloten. Blijkbaar is er ook een defect aan de wisselschakelaar dat het vervangen moet worden.

Sluiten doen we daarom niet. Vertel ons liever wat je allemaal gedaan hebt om het op te lossen. Handig voor de volgende en wel zo aardig voor iedereen die je geholpen heeft

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 16-08-2024 08:36 ]

Pagina: 1