Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d-tim
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2024
Hallo allen,

Ik ben al een tijd opzoek naar inbouw luidsprekers voor in het plafond van mijn woonkamer. Ik heb er tijdens bouw rekening mee gehouden en al spreakerkabels naar 4 punten in mijn plafond gelegd. Nu was ik opzoek naar speakers en kwam er al snel achter dat het nog niet zo makkelijk is om betaalbare plafond speakers te vinden. Ik kom eigenlijk niet verder dan speakers van B&W van 200 tot 500 euro.

Nu komt de vraag, zijn er op de markt betaalbare speakers te vinden die ook nog fatsoenlijk klinken? Mijn budget is ongeveer 50-60 per speaker. Ik ben geen audiofiel maar ik houd wel van een beetje mooi geluid.

Ik heb een klein appartementje dus de woonkamer is ongeveer 20 m2. ik heb ongeveer 10-15cm ruimte boven het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-08 18:43
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je voor dat geld 'een beetje goed geluid' hebt.

Voor 50 euro koop je een setje tweedehands B&W speakers op MP. Die zijn dan 30 jaar oud en nog vaak redelijk in orde. Dan heb je 'een beetje goed geluid'.

Een fatsoenlijke plafondinbouwspeaker kost een paar honderd euro. En zelfs dan klinkt het niet zo goed als een set boekenplankspeakers voor hetzelfde budget, geplaatst op oorhoogte. Dat heeft vooral te maken met de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Er is genoeg te vinden ook voor jouw budget. Je kan gaan voor speakers zoals je die vaak bij bedrijven ziet of je kan meer richting de hifi kant gaan.
Een korte zoekactie vond ik bijvoorbeeld al de uitvoering: Kef Ci50R (Wit)
Of als het heel goedkoop moet richting zoiets https://www.maxiaxi.com/p...dige-5-25-speakerset-80w/
Het beste kan je proberen een winkel te vinden waar ze er een paar soorten hebben om te testen.

Je zal vanwege de vorm factor natuurlijk wel altijd kwalitatief minder waar voor je geld krijgen dan bij boekenplank speakers.

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 13-08-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d-tim
Bedankt voor jullie reacties, wat mij opviel.is dat 4 ohms auto speakers wel goedkoper zijn dan de gerenommeerde hifi merken. Als ik eem 4 ohms reciever neem zou je denken dat er wel wat te behalen valt, of zie ik dat verkeerd?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
https://smitsound.nl/nl/s...peakers-inbouw/g-20000084

Hier veel keuze ook bij lager budget.

Auto speakers zijn tweedehands beter beschikbaar, als je een budget optie zoekt zeker mogelijk.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

3d-tim schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:54:
Ik ben geen audiofiel maar ik houd wel van een beetje mooi geluid.
Kan je aangeven wat je nu "een beetje mooi geluid" vindt? Want dit is zo extreem subjectief.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d-tim
Een beetje goed geluid, ja hoe zal ik dat eens omschrijven... Ik wil fijn samen met mij vriendin op de bank een film kunnen kijken waar we mooi helder geluid bij hebben. Eventueel kan de subwoofer bij mij achter de bank dus dat hoeft niet in het plafond ingebouwd te gaan worden.

Wat denken jullie van de auto speakers? Is dat een goed idee (gezien de grote van mijn appartement(tje))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij aankoop had mijn huis (lelijke zwarte) autospeakers in het plafond van de badkamer, en we hebben het voor de lol tijdens de verbouwing even aangesloten. Het geluid was erg slecht, het verlaagd plafond is een erg slechte klankkast gok ik, en de badkamer is te groot voor het geringe vermogen van de speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door W1LL3M op 26-08-2024 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:19
Ik heb vorig jaar twee Dali E60 luidsprekers in het plafond van mijn buitenkeuken gebouwd. Mijn mening is dat dit ongeveer het “beetje mooi geluid” is wat je zoekt. De E50 is wat goedkoper… Het geluid is goed maar je kunt het inderdaad niet met boekenplank speakers of zuilen vergelijken. Ik heb ze bij HiFi Klubben gekocht en heb alles rustig en uitvoerig kunnen beluisteren.

Ook heb ik, zoals je op de foto kunt zien, klankkasten volgens de specificaties van de fabrikant geplaatst. Dit is belangrijk om het gewenste “beetje mooi geluid” te krijgen. Zonder heb je nl. geen lage tonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/temq8bmMgf7pAeOT6CU2I5omWDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z3rwS9IpM2f8k69I1McOzT4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou overigens ver weg blijven van auto luidsprekers. Die zijn voor in de auto en ze zien er ook niet uit. Goede inbouw luidsprekers hebben een strakke afwerking en vaak kun je de roosters ook gewoon in de kleur van je plafond afwerken. Doe het direct goed of doe het niet zou ik zeggen.

Goedkoop = Duurkoop :)

[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 01-09-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:41
Artsound heeft veel modellen inbouw die er ook strak uitzien.
Koop wel de klankkast erbij inderdaad

[ Voor 24% gewijzigd door Technician- op 02-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je goed geluid bij films wilt moet je dat niet van boven af laten komen, maa van voren en achteren. Height luidsprekes kan uiteraard wel wat toevoegen voor en achter, maar dan zit je in principe al op een 9.1 Atmoz setup te kijken.

Inbouw in plafond is leuk maar voornamelijk geschikt voor achtergrondmuziek en dan nog met name in winkels, of bijvoorbeeld op de plee. In ieder geval op plaatsen waar kwaliteit er minder toe doet. Want ook akoestisch is het lastig goed te krijgen, laat staan te richten.

Autospeakers zou ik al helemaal lnks laten liggen voor thuis.

Du doe jezelf een los: ga voro een leuke 5.1 set en laat die inbouw voorlopig voor wat het is. WIl je naar een mooie 9.1 set, kan dat later alsnog. Maar met alleen de plafondspeakers ga jij nooit bereiken wat je wilt (goed geluid bij films)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Inderdaad een van de belangrijkste aspecten van een inbouwspeaker is de klankkast, had je daar wel rekening mee gehouden?

Als achtergrond muziek vanuit het plafond is prima, maar als echte film muziek zou ik het persoonlijk ook niet doen.

De B&W inbouwspeakers zijn trouwens wel erg goed, klinken echt mooi voor plafond speakers, maar gooi je er geen klankkast achter dan klinkt het voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 15:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, leuk voor als je uien staat de snijden in de keuken. Maar zeker niet voor TV kijken.

Ik zou eens wat niet te dure sound-bars gaan beluisteren.
Pagina: 1