Internetprobleem specifiek voor mijn computer, traag interne

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een behoorlijk gek probleem de laatste weken en ik ben er via dit forum en reddit nog niet uitgekomen om het op te lossen, dus vandaar dat ik een topic maak op de hoop dat er mensen eventueel kunnen helpen.

Sinds een aantal weken (ik denk nu een week of 3) wordt mijn internet erg sloom zodra ik aan het werk ben in Google Chrome en tegelijk een Youtube filmpje op heb staan. Soms zo erg dat mijn internetverbinding gewoon wegvalt en hij ook heel het wifi-kanaal niet meer kan vinden. Ik kan dan via Apparaatbeheer -> Netwerkadapters -> Realtek RTL8852AE -> Geavanceerd -> Verander de waarde naar een random andere. Dan maakt hij weer verbinding met de wifi en werkt het weer voor een aantal uur.

Ik krijg soms ook gewoon de 200MB/s binnen op mijn computer. Maar zodra ik een aantal dingen tegelijk aan het doen ben in Chrome wat dus mijn computer een beetje belast, zakt mijn internet naar 50-80 mb/s en als ik een filmpje opstart op Youtube zakt hij naar 2mb/s. Terwijl mijn telefoon of een andere computer op precies dezelfde plek wel gewoon 200mb/s binnen krijgen. Ik weet dus dat het een probleem is met mijn computer, maar ik ben echt ten einde raad.

De processor en Geheugen in taakbeheer zitten nooit tegen de max aan. Geheugen zo rond de 60-65% en mijn Processor niet hoger dan 25%, vaak rond de 10-15%.

Ik heb al zoveel gegoogled maar ik krijg gewoon niet gevonden wat de oplossing is. Inmiddels al heel vaak opnieuw opgestart, vandaag een Windows beveiliging check gedaan of er toevallig iets verdachts op mijn computer stond, maar hij heeft niks gevonden tijdens de scan.

Ik las op internet dat het kan gaan om een kapotte driver, maar daar zie ik niks aan terug en dat verklaard ook niet waarom hij bij iets zwaarder gebruik van de computer (niet eens gamen of iets dergelijks) ineens heel slecht of beperkt wifi binnen krijgt. Hopelijk zijn er mensen die mij kunnen helpen, want mijn computer is nog geen jaar oud en ik ben ten einde raad.

Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag!
Processor: 12th Gen Intel (R) Core (TM) i5-12400F
Geheugen: 16GB

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:45

rjong5

?

Welke driver versie heb je, en is dat de laatste ?

Checken op website fabrikant laptop / computer lijkt me het beste ( ipv de drivers die je via windows update krijgt).

Wat zegt je windows eventlog onder systeem, iets netwerkgerelateerd?

1 van de eerste google hits als ik je type netwerkkaart invul. ( Klinkt enigzins als jouw issue)

https://h30434.www3.hp.co...i-6-802-11ax/td-p/8157951

[ Voor 51% gewijzigd door rjong5 op 12-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:45

rjong5

?

V 1.0.0.184

https://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp121001-121500/sp121426.exe

Fix and enhancements:

- Fixes an issue where the network band option is not displayed in the Mobile hotspot page of the Settings menu when the previous driver version is installed. (RTL8852AE)
- Fixes an issue which causes Wi-Fi throughput to degrade when the system is not close to the Access Point. (RTL8852AE)
- Fixes an issue which causes Miracast to disconnect after the Access Point (AP) bandwidth or channel are changed. (RTL8852AE)
- Fixes an issue which causes Wi-Fi performance to degrade when an Access Point (AP) scan is triggered. (RTL8822CE/RTL8821CE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
Dankjewel voor je antwoord.

De google hit lijkt inderdaad voor een groot deel wel op mijn probleem, ik heb bijna alle pagina's doorgelezen maar kom nog niet tot een echte oplossing.

Ook heb ik zojuist via de Lenovo website de driverupdates gedaan, maar hij gaf aan dat mijn drivers up to date zijn, dus helaas daar ook geen oplossing gevonden.

Wel zag ik dat ik in mijn eventlog wat errors heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpoMm18lmH21iyRGwwG4-d7573o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/711j2vuYgb09FwewQQXw7i72.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4xL-1jGuiGmNQxO7XTvqDWCPt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVFgdb33nAmWDovX9OmCrzTs.png?f=fotoalbum_large

En ik heb deze driver:
Realtek RTL8852AE WiFi 6 802.11ax PCIe Adapter

[ Voor 3% gewijzigd door schietdiebal op 13-08-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan ook een (semi-)defecte wi-fi kaart zijn, gezien Windows al moeite heeft om met het apparaat te communiceren.

Zit de kaart direct op het moederbord in een M.2 slot of zit hij in een los PCIe slot op een insteekkaart?
Voor een paar tientjes heb je namelijk een vervangend exemplaar, Realtek staat wat WiFi betreft sowieso niet heel denderend aangeschreven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
Ik zit nog in de garantieperiode, dus ik zou eventueel daar naar toe kunnen gaan. Nadeel is dat ik mijn computer nodig heb voor werk dus ik hoopte het zelf op te kunnen lossen.

De kaart direct op het moederbord in een M.2 slot of los durf ik echt niet te zeggen, ik heb 0.0 verstand van computers.

M.b.t. de wi-fi kaart: Kan dit zijn dat ik op het ene moment 200 mb/s binnen krijg, als ik wat meer doe op de computer nog maar 80-90mb/s en als ik een youtube filmpje erbij aanzet nog maar 5mb/s? Voor mij klinkt het niet logisch als iets defect is dat het dan af en toe wel werkt, maar zoals gezegd heb ik er echt geen verstand van en probeer ik alles via google/reddit uit te zoeken. Dus misschien zit ik er wel helemaal naast.
Pagina: 1