Modem? Switch? XPS-PON? 50GS-PON?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-03 18:57
Hi Tweakers,

Wat betreft networking ben ik echt een leek. In het kort is mijn vraag: wat voor apparatuur is er nodig voor een 50GS-PON of 25GS-PON situatie?

Ik ben aan het onderzoeken geslagen betreft mijn thuisnetwerk: UPS, NAS, kabels trekken en al dat soort zaken. Daarnaast heb ik een 4Gbit abo maar ik lees dat 25GS-PON aan de horizon is, en dat ITU zelfs al met 50GS-PON stappen maakt. Daarom is de vraag nu niet zo zeer hoe ik een snel lokaal netwerk maak, maar ook hoe dit samen zou werken met een toekomstig 25Gbit abo.

Mijn knelpunten zijn als volgt.
- Momenteel zegt bijv. KPN dat je een XGS-PON modem nodig hebt voor 4Gbit. Echter vind je dan maar een aantal modems, veelal Fritzbox met alleen 2.5Gbit LAN poorten. Echter hoe doen large enterprises dit precies? Die hebben natuurlijk een eigen glasvezel lijn door de grond laten trekken, maar hoe doen ze dat met modems/ONT's en dergelijke? Ik kan namelijk niet zo veel vinden. Het beste wat ik heb kunnen vinden is:
uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- KPN heeft het over een ONT als je naar de "Eigen modem" keuze gaat. Echter, is de ONT niet mijn zwarte Nokia glasvezel->cat6a omvormer? Of is het de Box 14 die een ONT genoemd wordt?
- En als het klopt dat de ONT het zwarte Nokia doosje is, wat is dan nog het nut van de KPN Box 14? En wat voor modems kan je dan gebruiken gezien het signaal toch al door de ONT is omgevormd? Alle modems met een WAN poort en bepaalde KPN-gerelateerde instellingen kan gebruiken?
- Stel, je hebt een modem gevonden die een 50Gbit WAN poort heeft en ook aangesloten kan worden op de ONT/Glasvezel netwerk. Okay, dan is de kans groot van wat ik heb gezien dat alle andere poorten 1Gbit zijn. Wat heb je dan nodig? Een tweede 50Gbit WAM poort op het modem en die met een switch patchen die vervolgens wel 8x10Gbit RJ45 poorten heeft?

Al in al, ik snap het allemaal niet zo goed. Mijn eerste doel is een lokaal netwerk waarvan alle keystones in de wandcontactdozen minstens 10Gbit aan kunnen. Maar hoe werkt dat dan met een huidig 4Gbit XGS-PON abonemment?

En mijn lange termijn doel is hetzelfde maar dan dat alles 25Gbit tot 50Gbit kan, zonder bottlenecks. Dus alle RJ45 aansluitingen in de muur, de modem, de switches, noem maar op. Wat voor apparatuur heb je dan nodig?

Edit: Ik snap dat deze post een rommeltje is. Het is ook een rommeltje in mijn hoofd. Ik probeer de setup te bedenken van de glasvezelkabel uit de grond tot en met de CAT kabel die de muren in gaan. Stel, alles moet 50Gbit kunnen met minstens 8 verbindingen, wat is de (kortste) route? Bijv:

1. Glasvezel uit grond
2. 50Gbit SFP+ ONT module in een server rack
3. CAT kabel met SFP+ connector verbonden met de ONT en een 50Gbit WAN poort van een switch
4. Switch met 8x 50Gbit RJ45 poorten
5. CAT kabels van switch naar kamers in huis en apparatuur
^ Bestaat dit überhaupt? Of is de max die je in de hele route kan bereiken 10Gbit? Even los van de computers etc die zijn verbonden aan het netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door btp808 op 12-08-2024 21:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk je zo'n snelle verbinding nodig te hebben? TV streams werken prima op 100 Mbit.
Voor 25 of 50 Gbit zal je flink moeten investeren in bekabeling en apparatuur. Minstens cat 7 kabels of beter. De bijbehorende netwerkkaarten gebruiken nog veel stroom. Of glasvezel. Maar dit is lastig trekken door een buis.

De router die je linkt lijkt erg oud, sinds 2017 in de pricewatch.
Beter is bijvoorbeeld uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
Met dan bijvoorbeeld: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
Voor de SPF+ poorten moet je dan converters naar ethernet of glasvezel kopen. Dan heb je 10 Gbit mogelijkheden.

[ Voor 50% gewijzigd door Mr_gadget op 12-08-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
Mr_gadget schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:22:
Denk je zo'n snelle verbinding nodig te hebben? TV streams werken prima op 100 Mbit.
Voor 25 of 50 Gbit zal je flink moeten investeren in bekabeling. Minstens cat 7 kabels of beter. De bijbehorende netwerkkaarten gebruiken nog veel stroom. Of glasvezel. Maar dit is lastig trekken door een buis.

De router die je linkt lijkt erg oud, sinds 2017 in de pricewatch.
Beter is bijvoorbeeld uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
Bekabeling maak ik me niet zo zorgen om. Cat6a is al prima maar het gaat Cat8 worden. En nee door de muur trekken is geen probleem, al getest met een Cat8 AWG21 kabel. Geen kinken zo ver ik kan zien.

Mijn focus ligt meet op het FTTH/XGS-PON/Modem/Switch aspect:
- Kan ik de verschrikkelijke Box 14 kapot knuppelen?
- Wat voor modems zijn toepasselijk voor 25/50GS-PON?
- Op wat voor manier kan ik meerdere CAT kabels in het huis hebben die allemaal aangesloten zijn aan 10Gbit keystone? Alleen met een switch? Of kan ik dat doel ook bereiken met een modem?
- Als ik een switch heb met 8* 10Gbit RJ45/SFP+, betekent dat ik de WAN poort 80Gbit moet zijn als ik dit volledig zou benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:58
Zie topic over KPN glasvezel met eigen router https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2210482

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
Dankjewel. Dus dit zijn SFP+ modules die je in een soort server rack kan plaatsen toch? Okay, en dan wat? Kan je dan de Box 14 of andere modem overslaan en direcht in een Switch? Of moet er een modem tussen? Ik heb nog zo veel vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

btp808 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Dankjewel. Dus dit zijn SFP+ modules die je in een soort server rack kan plaatsen toch? Okay, en dan wat? Kan je dan de Box 14 of andere modem overslaan en direcht in een Switch? Of moet er een modem tussen? Ik heb nog zo veel vragen.
Je hebt een router nodig niet een modem en ook geen switch (primair gezien dan). Je ONT is je conversiepunt van de kale vezel naar je apparatuur. Deze is gelinkt aan jouw abonnement en moet derhalve worden geregistreerd bij je provider. Daarna komt je router in principe en dan de switch(es).

Grote enterprises doen dat met enterprise routers/firewalls van duizenden euro’s en dito switches met 25/50/100G QSFP28/56 transceivers. Omdat ik zelf Fortinet gecertificeerd ben kan ik alleen spreken over hun portfolio, daar is de goedkoopste met 25G de Fortigate 600F. De goedkoopste met 100G is de 1000F. Kale units vanaf €10k resp. €50k ;)

Switches kunnen een stuk goedkoper, ook tweedehands, maar dan zit je wel vast aan glas sowieso voor je netwerk en kunnen alleen de apparaten dichtbij elkaar nog via een DAC kabel.

Over koperen UTP kabeltjes ga je niet zomaar >10G halen. Dan is glas echt beter en hoeft niet duurder te zijn. Je mag alleen geen buizen gebruiken met krappe bochten want dan knikt de vezel en kan hij stuk gaan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04
Het is veel, VEEL makkelijker en goedkoper om gewoon de ONT van KPN te gebruiken, dat is het kastje dat de glasvezel omzet naar iets anders. Helaas is het meer dan alleen een media converter, de ONT regelt ook nog allerlei andere zaken zoals authenticatie.

Echter, de ONT is geen router. Het doet geen IPv4, IPv6, firewalling, routing, etc. Daar is de (Experia)Box 14 voor. Je hebt dus echt beide nodig; de Box 14 heeft geen ingang voor glasvezel, en als je je PC op de ONT aansluit dan heb je geen internet (tenzij je kunstgrepen uit gaat halen. Tevens is die PC dan het enige apparaat dat op internet kan).

Voor de ONT zijn niet veel alternatieven, en men wil deze vooral ontwijken om een paar Watt te besparen; je eigen SFP gebruiken heeft technisch geen voordelen.

Voor de Box 14 zijn legio alternatieven. Dat is dus de route die ik zou bewandelen :) En tevens zou ik nu nog niet voorsorteren op 25 of 50 GBit, want die apparatuur is DUUR. Je kunt veel beter nu een router kopen die 10 GBit doet, en over 5 of 10 jaar (tegen de tijd dat er daadwerkelijk 25 of 50 GBit internet wordt aangeboden) een router kopen die dat kan; tegen die tijd zijn dergelijke routers meer in prijs gedaald dan dat je nu voor de 10 GBit router betaalt :)

Dan de verdeling in huis. Veruit de meest gebruikte optie is gigabit. Je snapt al, tenzij je je PC ook op 10 GBit aansluit zul je nooit meer dan 1 (of 2.5, als je switch dat kan) GBit halen. Gelukkig heeft de rest van het internet daar ook "last" van, de verzender zal zelf ook zelden zo snel gaan. Je PC op 1 GBit is prima, die andere 3 ga je maar HEEL zelden merken. Bijvoorbeeld, ik had gigabit glas van KPN, haalde dat ook op een speedtest, maar een spel downloaden via Steam bleef vaak op 60 MB/s steken. Dan kun je 10 GBit internet hebben (en doortrekken naar je PC), Steam zal (in dit voorbeeld) niet meer dan 600 MBit daarvan gebruiken.

Die 4 GBit is vooral als je met meerdere ZWARE gebruikers zit. En nee, 3 gamers en 2 streamers terwijl nr 6 aan het thuiswerken is zijn geen "meerdere ZWARE gebruikers" :P

Ik zou dus vooral een router zoeken met een SFP+ slot (zoals de Mikrotik RB5009UG+S+IN of de twee keer zo dure CCR2004-16G-2S+ die ook meteen twee keer zoveel SFP+-sloten en 2x zoveel gigabit-poorten heeft) en de rest vooralsnog op 1 (of 2.5) GBit houden.

Zelf heb ik een RB4011 als router en een CRS328 als switch en dat werkt prima :) Je moet bij Mikrotik echter wel weten wat je doet, dus als een command line je afschrikt en dingen als NAT en bridges je niets zegt dan kun je beter iets anders zoeken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
nelizmastr schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Je hebt een router nodig niet een modem en ook geen switch (primair gezien dan). Je ONT is je conversiepunt van de kale vezel naar je apparatuur. Deze is gelinkt aan jouw abonnement en moet derhalve worden geregistreerd bij je provider. Daarna komt je router in principe en dan de switch(es).

Grote enterprises doen dat met enterprise routers/firewalls van duizenden euro’s en dito switches met 25/50/100G QSFP28/56 transceivers. Omdat ik zelf Fortinet gecertificeerd ben kan ik alleen spreken over hun portfolio, daar is de goedkoopste met 25G de Fortigate 600F. De goedkoopste met 100G is de 1000F. Kale units vanaf €10k resp. €50k ;)

Switches kunnen een stuk goedkoper, ook tweedehands, maar dan zit je wel vast aan glas sowieso voor je netwerk en kunnen alleen de apparaten dichtbij elkaar nog via een DAC kabel.

Over koperen UTP kabeltjes ga je niet zomaar >10G halen. Dan is glas echt beter en hoeft niet duurder te zijn. Je mag alleen geen buizen gebruiken met krappe bochten want dan knikt de vezel en kan hij stuk gaan.
Okay dus het ONT is het conversiepunt en daarom is een modem niet meer nodig? En waarom is een router dan "nodig" ipv een switch, of kan het allebij?

En betreft patch kabels, CAT8 kan makkelijk 10+gig, 40Gbit binnen 30m als het een echte kabel is, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
Paul schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:47:
Het is veel, VEEL makkelijker en goedkoper om gewoon de ONT van KPN te gebruiken, dat is het kastje dat de glasvezel omzet naar iets anders. Helaas is het meer dan alleen een media converter, de ONT regelt ook nog allerlei andere zaken zoals authenticatie.

Echter, de ONT is geen router. Het doet geen IPv4, IPv6, firewalling, routing, etc. Daar is de (Experia)Box 14 voor. Je hebt dus echt beide nodig; de Box 14 heeft geen ingang voor glasvezel, en als je je PC op de ONT aansluit dan heb je geen internet (tenzij je kunstgrepen uit gaat halen. Tevens is die PC dan het enige apparaat dat op internet kan).

Voor de ONT zijn niet veel alternatieven, en men wil deze vooral ontwijken om een paar Watt te besparen; je eigen SFP gebruiken heeft technisch geen voordelen.

Voor de Box 14 zijn legio alternatieven. Dat is dus de route die ik zou bewandelen :) En tevens zou ik nu nog niet voorsorteren op 25 of 50 GBit, want die apparatuur is DUUR. Je kunt veel beter nu een router kopen die 10 GBit doet, en over 5 of 10 jaar (tegen de tijd dat er daadwerkelijk 25 of 50 GBit internet wordt aangeboden) een router kopen die dat kan; tegen die tijd zijn dergelijke routers meer in prijs gedaald dan dat je nu voor de 10 GBit router betaalt :)

Dan de verdeling in huis. Veruit de meest gebruikte optie is gigabit. Je snapt al, tenzij je je PC ook op 10 GBit aansluit zul je nooit meer dan 1 (of 2.5, als je switch dat kan) GBit halen. Gelukkig heeft de rest van het internet daar ook "last" van, de verzender zal zelf ook zelden zo snel gaan. Je PC op 1 GBit is prima, die andere 3 ga je maar HEEL zelden merken. Bijvoorbeeld, ik had gigabit glas van KPN, haalde dat ook op een speedtest, maar een spel downloaden via Steam bleef vaak op 60 MB/s steken. Dan kun je 10 GBit internet hebben (en doortrekken naar je PC), Steam zal (in dit voorbeeld) niet meer dan 600 MBit daarvan gebruiken.

Die 4 GBit is vooral als je met meerdere ZWARE gebruikers zit. En nee, 3 gamers en 2 streamers terwijl nr 6 aan het thuiswerken is zijn geen "meerdere ZWARE gebruikers" :P

Ik zou dus vooral een router zoeken met een SFP+ slot (zoals de Mikrotik RB5009UG+S+IN of de twee keer zo dure CCR2004-16G-2S+ die ook meteen twee keer zoveel SFP+-sloten en 2x zoveel gigabit-poorten heeft) en de rest vooralsnog op 1 (of 2.5) GBit houden.

Zelf heb ik een RB4011 als router en een CRS328 als switch en dat werkt prima :) Je moet bij Mikrotik echter wel weten wat je doet, dus als een command line je afschrikt en dingen als NAT en bridges je niets zegt dan kun je beter iets anders zoeken :)
Goede info, waarvoor dank. Kostentechnisch snap ik dat het beter is voor nu op 10Gbit te blijven. Op basis van jouw info plus de mogelijkheid om een NAS te runnen, zou dit kunnen?

1. default KPN ONT (10Gbit)
2. Router met 1x WAN 10Gbit en minstens 1x LAN 10Gbit (naar switch)
uitvoering: ASUS ROG Rapture GT-BE98
3. Switch met 1x 10Gbit WAN en 8x 10Gbit LAN
uitvoering: ZyXEL XS1930-10
4. NAS, PC's en dergelijke met een 10Gbit netwerk kaart

En betreft de Switch, in bovenstaande voorbeeld, stel:
LAN1 wordt al met 10Gbit gepushed met iets online. Betekent dat er ook 10Gbit door de WAN poort naar de router gaat? En stel dat LAN2 nu bestanden wilt downloaden van de NAS op LAN3, is er dan geen bandbreedte meer over of kan deze gewoon alsnog met de NAS verbinden en 10Gbit data overdragen? Zelfde vraag voor dan LAN4/5, maakt het uit wat alle andere connecties doen? Of kunnen twee clients die op de switch verbonden zijn ten alle tijden met 10Gbit data uitwisselen, los van wat alle andere LAN connecties doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je met dat soort WAN waardes wenst te gaan "spelen" dan zou ik mezelf eerst eens in de prijzen van QSFP modules (én de daarbij bijbehorende (DWDM?) apparatuur) gaan verdiepen voordat je je eigen LAN daar nú al op voorbereidt :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan prima naar NT want dit topic heeft niets te zoeken binnen computerhardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
Will_M schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:17:
Als je met dat soort WAN waardes wenst te gaan "spelen" dan zou ik mezelf eerst eens in de prijzen van QSFP modules (én de daarbij bijbehorende (DWDM?) apparatuur) gaan verdiepen voordat je je eigen LAN daar nú al op voorbereidt :+
Ah, het soort "wat je vraagt is overkill, je had het net zo goed niet kunnen vragen"-meneer, goedenavond.

Kan je beargumenteren waarom opeens QSFP van belang is voor een switch en router met alleen maar RJ45 of SFP+ poorten? CAT8 met een RJ45 punt kan gewoon 40Gbit, niet? Als je zo bar weinig toe te voegen hebt kan je beter de vaat gaan doen. " :+ "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 21:03

Kek

3flix

btp808 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:10:
[...]

Ah, het soort "wat je vraagt is overkill, je had het net zo goed niet kunnen vragen"-meneer, goedenavond.

Kan je beargumenteren waarom opeens QSFP van belang is voor een switch en router met alleen maar RJ45 of SFP+ poorten? CAT8 met een RJ45 punt kan gewoon 40Gbit, niet? Als je zo bar weinig toe te voegen hebt kan je beter de vaat gaan doen. " :+ "
40gb over ethernet is een spec die in theorie bestaat ja. Daar is allen nog geen hardware voor.die ook daadwerkelijk te koop is.

Als je hoge snelheden (10+Gbit) wilt gaan halen in huis zal je echt over glas/SFP+/SFP28/QSFP of QSFP28 moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kek schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

40gb over ethernet is een spec die in theorie bestaat ja. Daar is allen nog geen hardware voor.die ook daadwerkelijk te koop is.

Als je hoge snelheden (10+Gbit) wilt gaan halen in huis zal je echt over glas/SFP+/SFP28/QSFP of QSFP28 moeten gaan
Ik vraag mezelf daarnaast ook af of de TS zichzelf wel realiseert wat dit voor een gevolgen heeft voor z'n energierekening, of zou dit hersenspinsel straks gewoon ruw op 't dak van z'n ouders gaan vallen als het eenmaal ten uitvoer gebracht is/wordt?

>:) :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• btp808
Kek schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

Bedankt voor info, dus 50Gbit is in ieder geval niet mogelijk met de huidige techniek, indien je er gebruik van maakt met een standaard NAS, PC, laptop, etc.

Dan is de belangrijkste vraag nog hoe het zit met totale bandbreedte met een 8x 10Gbit switch. Als twee poorten (PC - NAS) belast worden met 7.5Gbit, blijft er dan maar 2.5Gbit over voor alle andere poorten incl WAN of is dat niet hoe het werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

btp808 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:32:
[...]

Bedankt voor info, dus 50Gbit is in ieder geval niet mogelijk met de huidige techniek, indien je er gebruik van maakt met een standaard NAS, PC, laptop, etc.
Nee hoor, is prima mogelijk met huidige techniek. Alleen niet over RJ45 koper. Zoals gezegd, QSFP modules ondersteunen dit over glas in verschillende smaken (SR over singlemode, LR over multimode etc) en voor korte afstanden (<5m) kun je koperen twinax DAC kabels gebruiken.

Het gaat alleen een dure grap worden; 10GbE SFP+ DAC/optisch is tientjeswerk, zelfs incl NICs en switches, 40Gbps gaat je meer dan EUR 1000 kosten in aanschaf op dit moment als je een switch, twee NICs en bijbehorende optics (met DAC kun je het misschien net onder de EUR 1000 houden, maar dan moet alles bij elkaar in de buurt staan). Dat is deels omdat het nieuw is maar vooral omdat dit geen consumentenapparatuur is maar datacenter-tech met bijbehorende features en prijskaartje.

In theorie zou 25Gbps over koper met Cat8.1 mogelijk moeten zijn, maar ik heb er een zeer hard hoofd in dat dat ooit in consumentenapparatuur gemeengoed gaat worden. De maximale lengte (30m) is zo kort dat het in gezinswoningen een probleem gaat zijn, de storingsgevoeligheid van de installaties maakt dat je waarschijnlijk toch professionals in moet huren ervoor, maar de killer is verbruik: hogere snelheden over koper vereisen hogere frequenties en dat vereist meer stroom - terwijl EU en nationale richtlijnen stellen dat verbruik de komende jaren eerst 50% en dan 90% moet dalen voor netwerkapparatuur. Ik ben verbaasd over hoe weinig de nieuwste generatie 2.5GbE spullen verbruikt (zelfde als vorige generatie 1GbE), maar 10GBASE-T slurpt vooralsnog stukken meer dan alle optische technieken en verschil is bij 25Gbps nog groter.

Daar komt bij: alle kabels in woningen moeten toch vervangen worden >10Gbps, aangezien beste wat nu geinstalleerd is, is Cat6/6A/7 en dat gaat tot max 10Gbps. Dus als alle kabels toch vervangen moeten worden, als installatie van glas ondertussen makkelijker is dan nieuwe koper en het in aanschaf en verbruik goedkoper en zuiniger is, denk ik dat 25Gbps en hoger voor consumentenspul (dat ik vanaf 2029 verwacht te zien verschijnen) niet over RJ45 maar over glas ga. Wat ik nog niet weet is welke smaak exact. Dat gaat nog interessant worden...

Enfin, er vliegen je nu - als ik je eerdere posts zo lees - waarschijnlijk allerlei dingen om de oren waar je nog nooit van gehoord hebt en waar je je als simpele consument niet mee bezig wilt hoeven houden. Bedenk dan dat je met 50Gbps een paar lichtjaar voorbij 'simpele consument' bent. Je ziet nu de meest high-end consumentenapparatuur mondjesmaat 2.5Gbps en 10Gbps leveren. Dus heb je de keuze tussen je alsnog heel erg te verdiepen in technologie dat nu alleen in datacenters gangbaar is, of om je eisen te beperken tot wat nu in consumentensegment verkrijgbaar is.
Dan is de belangrijkste vraag nog hoe het zit met totale bandbreedte met een 8x 10Gbit switch. Als twee poorten (PC - NAS) belast worden met 7.5Gbit, blijft er dan maar 2.5Gbit over voor alle andere poorten incl WAN of is dat niet hoe het werkt?
Dat hangt af per switch. Een switch heeft poorten met bepaalde bandbreedte die gekoppeld zijn aan een switching fabric/backplane dat ook een bepaalde bandbreedte heeft. Dat zal vaak groter zijn dan twee keer de som van de bandbreedte van de poorten, zodat elke poort full duplex op maximale capaciteit kan communiceren zonder dat de fabric bottleneck wordt. Typisch voorbeeld: mijn Horaco ZX-SWTGW218AS switch met 4x RJ45 2.5GbE en 2x SFP+ 10Gbps. Som van de poorten is 30Gbps, in beide richtginten 60Gbps. En jawel, opgegeven fabric capaciteit is 60Gbps. Of het dat ook haalt heb ik nog niet kunnen testen, maar ik was zonder meer in staat om 2.5Gbps over de RJ45 poorten te gooien terwijl ik 10Gbps in beide richtingen over de SFP+ stuurde. Maar let op dat je ook switches hebt waar fabric minder aan kan dan som van de poorten. Als je grenzen wilt opzoeken, controleer opgegeven bandbreedte voor switch fabric/backplane en zorg dat dat voldoet aan je eisen.

Let op dat dit bij routers allerminst vanzelfsprekend is. Het is een stuk meer werk WAN to LAN te masqueraden en je ziet daar vaak dat WAN to LAN throughput veel lager is dan de poorten zelf aan kunnen. Dat is ook logisch - als je SoC in staat is om 1.5Gbps te routeren voldoet een 1GbE poort niet meer en moet je naar 2.5GbE - maar throughput WAN to LAN blijft 1.5Gbps.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 13-08-2024 13:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

btp808 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Okay dus het ONT is het conversiepunt en daarom is een modem niet meer nodig? En waarom is een router dan "nodig" ipv een switch, of kan het allebij?
Zonder router heb je maar 1 IP adres voor al je netwerkapparaten, lijkt me niet voldoende ;)
Je hebt een router nodig om in dit geval NAT te kunnen doen en je netwerk van IP adressen en het juist routeren van pakketjes te voorzien, als je het goed doet is het gelijk je firewall.

Een switch is alleen een verdeeldoos die op laag 2 opereert, dus daarmee vervang je simpelweg geen router, verdiep je in OSI om dat duidelijker te krijgen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17:04
Nu nog wel :) Zodra ze (in de toekomst) 25 of 50 Gbit aan gaan bieden zullen ze deze gratis voor je ruilen
3. Switch met 1x 10Gbit WAN en 8x 10Gbit LAN
uitvoering: ZyXEL XS1930-10
Een switch heeft geen WAN-poort, dat is een router-term.
4. NAS, PC's en dergelijke met een 10Gbit netwerk kaart
Hoeveel hiervan heb je? Ik heb één PC en één NAS op 10 GBit, en tussen de router en switch is 10 GBit, en dat is voldoende. Ik zou de spulleboel echt sizen op wat je nodig hebt, niet op een of andere theoretisch voorbeeld dat je nooit gaat halen, en al helemaal nu niet.
En betreft de Switch, in bovenstaande voorbeeld, stel:
LAN1 wordt al met 10Gbit gepushed met iets online. Betekent dat er ook 10Gbit door de WAN poort naar de router gaat? En stel dat LAN2 nu bestanden wilt downloaden van de NAS op LAN3, is er dan geen bandbreedte meer over of kan deze gewoon alsnog met de NAS verbinden en 10Gbit data overdragen?
Als poort 1 met 10 GBit aan het downloaden is, dan treft dat alle poorten waar dat verkeer overheen gaat: poort 1 van de switch (de PC in dit voorbeeld), poort 8 van de switch (de poort waar je de router op zet), poort 1 van de router (de poort waar de switch op zit) en de WAN-poort van de router.

De apparaten op poort 2 en 3 zouden hier geen last van moeten hebben, zolang ze niet ook het internet op willen; ze kunnen onderling ook met 10 GBit communiceren. Op de switch is dit "bridging", en de Mikrotik die ik linkte is getest op 35.5 Gbit, terwijl het 36 Gbit aan poorten heeft (2x10 + 16x1). Je kunt die iedere poort vol belasten, tegelijkertijd.

Je ziet in die testresultaten ook terug wat @dion_b zegt: routeren gaat minder goed dan switchen. Het zijn vooral de extra zaken zoals masquerade/NAT, firewall, etc. die CPU kosten.

Ik ben het overigens eens met @Will_M, je wil van alles, maar je hebt geen idee wat je vraagt. Doe je portemonnee een lol en bedenk goed waar 10 Gbit nuttig is en waar niet. Ik dacht ook: ja, tof, 10 Gbit tussen mijn PC en mijn NAS! En vervolgens pomp ik maar 1x per jaar meer dan 50 GB aan data over :+ Backups? Pruttelen op de achtergrond. Foto's van camera overzetten naar NAS? Is niet zo veel data, en gelimiteerd door de CF-kaart. "Reservekopieën" van Hollywood-materiaal? Doe ik niet aan.

Ik vind het leuk, ik weet wat ik doe, en de meerprijs voor die paar 10Gbit links was peanuts (de SFP's kosten twee tientjes bij FS, de NICs ook op eBay, en de poorten zaten al op de POE-switch die ik wilde voor de deurbel / camera's / access points), maar als je dit soort vragen komt stellen dan vraag ik me af of je een probleem probeert op te lossen, of dat je gewoon wil spelen. Ik bedoel, het is jouw geld, en daar mag je mee doen en laten wat je wil, maar ik vermoed dat je het VEEL minder gaat gebruiken dan dat je nu denkt.

Ik werk voor een bedrijf met 9000 medewerkers. We hebben SER-ruimtes met honderden outlets, en de uplinks van die SER (distributie-switch) naar de MER (core-switch) zijn 10 Gbit (ok, 2x 10 Gbit ivm redundancy) en ze staan de hele dag uit hun neus te peuteren van verveling.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 22:38
een goed startpunt voor deze snelheden is servethehome op youtube, snelheden zijn prima mogelijk... maar of je portomonee de aanschaf & stroom ook trekt kunnen wij natuurlijk niet beoordelen.

cat8 is mogelijk, let hier wel bij op dat de kabels veelal andere connectoren gebruiken. (https://www.qsfptek.com/q...E6s-fyMB1N8BqZTDCRgMMGu8E) en dat je waarschijnlijk jezelf bottlenecked.

Beste route + toekomst gericht = glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
@Paul ik zou voor thuis wel de CCR2004-16G-2S+PC aanraden, anders heb je nog herrie ook.
Als ik het goed zie kan die tot 8Gb routeren.

Maar ik ben bang dat de configuratie van mikrotiks voorlopig nog een brug te ver is.
Zal nog wel even duren voordat zulks spul plug&pray voor thuis te koop is.
Pagina: 1