Groendak onder PV panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 20:49
Ik, en mijn buurman zit met een probleem.
ik heb een nieuwbouwwoning met platdak, met hierop een groendak.
ik dacht dat het een vrij waardeloos ding was waar niets op groeide, en dat valt nu, een jaar later, wat tegen.
Het is een oost-west opstelling, waarbij er tussen de laag gelegen delen ca 30cm ruimte zit, om tussen te lopen. en nu blijkt dat precies hier enorm veel onkruid groeit die een aanzienlijk deel van het vermogen opsnoepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiCBcovM9GAQ51vDh0X8iuHuE0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTqTikznajc5PQYq4G7l49Qy.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

balen dit, maar eens kijken hoe we dit gaan oplossen.
wat zouden jullie doen?

- roundup > geen optie.. elk jaar weer opnieuw het dak op, wil geen chemicalien ;) en heb een regenton waar we de planten mee sproeien, dan is onkruid wieden geblazen elk jaar weer...
- grindp plaatsen tussen de panelen > ook tussen de punten komt het groen er soms door. dus miss niet echt een top oplossing.
- systeem er af groendak weg, grind plaatsen en systeem er weer op.

de laatste lijkt mij het meest duurzaam, maar ook nogal een onderneming?

Ik ben benieuwd naar andere inzichten, of misschien een motivational speech voor als optie 3 de enige echte optie is.

[ Voor 7% gewijzigd door rutgerdrum123 op 12-08-2024 19:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Al het groen en substraat weghalen. Groen dak heeft zo toch geen nut.
Grind hoeft misschien niet eens, hangt van je dakbedekking af. Voor de ballast hoef je het niet te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door JukeboxBill op 12-08-2024 19:34 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

tattooboy1985

Groendak weghalen grind erop en panelen terug. nog idealer dakranden vrij houden.
bij lekkage kan de dakdekker er niet bij :P

Wordt geweigerd i.v.m. veiligheid ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:13
Het kan wel, met meer ruimte tussen de panelen en en panelen op pootjes zodat er licht onder kan komen. Met een oost-west opstelling zoals hier is het zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
Klopt dat een groendak hier zinloos is, maar het lag er al en installateur gaf aan dat het prima erop kon, dat het wel dood ding.
maar (kijkend naar de buren) is er juist extra water, en dus extra begroeiing.

grind is idd enkel ter bescherming van de dakbedekking (bitumineus, dus gevoellig(er) voor zon)
substraat weghalen is idd het beste vrees ik....

@tattooboy1985 idd is randen vrijhouden idealer, maar zoals je ziet is er niet zo veel marge meer met de panelen ;) liever meer panelen, maar idd dat heeft dit gezeur als consequentie en zal ik denk ik ff op de blaren moeten zitten :S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:37
Beetje minder opbrengst is zo erg niet toch? Maar anders onkruid wieden en van dat doek wat ze in tuinen ook leggen onder grind tuinen onder het grind schoffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:48
Ander soort groen/onkruid? Zeg maar een lage bodembedekker, dat het omhoog groeiend onkruid geen kans heeft? Ik ben bang dat het niet gaat werken, maar ik heb daar geen kennis over en in tuinen wordt het wel ook op die manier gebruikt.
Andere optie inderdaad alles eraf. (En dan panelen weer terug.)

Oh, wat ik wel weet (meen te weten) het meeste onkruid komt van bovenaf. Een antiworteldoek heeft dan niet heel veel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

rutgerdrum123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:43:
Klopt dat een groendak hier zinloos is, maar het lag er al en installateur gaf aan dat het prima erop kon, dat het wel dood ding.
maar (kijkend naar de buren) is er juist extra water, en dus extra begroeiing.

grind is idd enkel ter bescherming van de dakbedekking (bitumineus, dus gevoellig(er) voor zon)
substraat weghalen is idd het beste vrees ik....

@tattooboy1985 idd is randen vrijhouden idealer, maar zoals je ziet is er niet zo veel marge meer met de panelen ;) liever meer panelen, maar idd dat heeft dit gezeur als consequentie en zal ik denk ik ff op de blaren moeten zitten :S.
Grind heeft een hogere warmte weerstand, dakbedekking gaat langer mee ook.

Is uw dak mechanisch bevestigd? grind is conform windbelasting.
Groendak mag niet meegerekend worden als ballast.

En idd ik snap met de panelen en opbrengsten, dan hopen op geen lekkages:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purnodepurno
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 23:50
Alles demonteren en monteren om het "groendak" te kunnen verwijderen lijkt mij een hels karwei, grote kans dat je dan ook nog weer dingen tegenkomt waar je wat mee moet. Of erger nog, je beschadigd het dak misschien wel tijdens de werkzaamheden... zou mooi kut zijn als je daar pas een paar week later achter komt als alles er weer op ligt.
EPDM rubber stroken kun je in allerlei breedtes krijgen op rol. Zou je misschien op de plekken kunnen uitrollen met hier en daar een paar stoeptegels zodat het blijft liggen. Is ook niet perfect, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 20:20
Kun je een goot maken waar de panelen samenkomen? Dan komt er geen zon en water meer, of in ieder geval niet zoveel, dan groeit er ook niet zoveel meer :)
En hoeft niet zo duur te zijn.
En is (aannemelijk) een meerjaarsoplossing.

Eventueel, maar dit lijkt minder nodig, ook iets van een nok over de bovenkanten. Kan al iets simpels zijn als een alu L-profiel. Of een boxprofiel als je het vanaf onder wilt klemmen, doel is enkel het kiertje vullen.

[ Voor 52% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-08-2024 13:16 ]

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:55
Sedum moet je onderhouden door onkruid te wieden. Tussen jouw panelen komt extra water en extra zaden, waardoor het onkruid hier extra hard groeit. Als je makkelijk je dak op kunt zou je dit jaarlijks of zelfs 2 maal per jaar kunnen doen. En anders zou je de substraat laag tussen de panelen kunnen verwijderen/bedekken met doek zodat daar niets/minder groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:48
purnodepurno schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:10:
Alles demonteren en monteren om het "groendak" te kunnen verwijderen lijkt mij een hels karwei, grote kans dat je dan ook nog weer dingen tegenkomt waar je wat mee moet. Of erger nog, je beschadigd het dak misschien wel tijdens de werkzaamheden... zou mooi kut zijn als je daar pas een paar week later achter komt als alles er weer op ligt.
EPDM rubber stroken kun je in allerlei breedtes krijgen op rol. Zou je misschien op de plekken kunnen uitrollen met hier en daar een paar stoeptegels zodat het blijft liggen. Is ook niet perfect, maarja.
Daar iets tussen krijgen lijkt me lastig. Dat is net een voet breed. Als je daar makkelijk kunt lopen, is dat wel een optie. Om de boel met iets te bedekken, zodat alles eronder vanzelf doodgaat.
Maar of dat echt veel makkelijker is en echt goed helpt, betwijfel ik. Maar het zou het proberen waard kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59

BCC

Dak terras tegels

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
Onno ! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:27:
Sedum moet je onderhouden door onkruid te wieden. Tussen jouw panelen komt extra water en extra zaden, waardoor het onkruid hier extra hard groeit. Als je makkelijk je dak op kunt zou je dit jaarlijks of zelfs 2 maal per jaar kunnen doen. En anders zou je de substraat laag tussen de panelen kunnen verwijderen/bedekken met doek zodat daar niets/minder groeit.
Dit dus, hier schieten de sprieten nu ook omhoog.
Dakje op, onkruid wieden, beetje bemesten en klaar.

Zeker wel onhandig zo met alles strak tegen de rand, wel goed voor de beestjes!

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:23
Het lijkt wel vacatie nieuws; hier onkruid hoog tussen de panelen en elders heeft iemand 'bliepjes' vanuit plafond en vloer...

Heeft het al zaad 'gemaakt' ? zeker nú weg halen, anders zaait het zichzelf nog verder uit.
Je kan zonder gif het kruid laten verstikken door het af te dekken, ook het zaad dat nog opkomt verstikt dan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rutgerdrum123
Dank allen voor jullie reacties!

Het punt is dat het 3 lagen hoog is en ik al een kleurrijke ontlasting ontwikkel bij de gedachte dat ik met een ladder naar boven moet. Elke keer weer een liftje huren is ook zo wat. vandaar dat ik ook juist zoek naar een langdurigere optie.

ik overweeg idd het substraat weghalen tussen de panelen, lossen we het onder de panelen echter nog niet op, zoals te zien komt daar ook soms wat tussen, echter wel aanzienlijk minder.

zaterdag heb ik wel een 3 delige ladder. en m'n buurman durft het soort van wel aan. misschien dat ik t aan durf... wish me luck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:05
Afhankelijk van de plantsoorten gaat het na verloop van tijd ook wel groeien op de plekken zonder substraat. Zelf heb ik een sedumdak met langs de randen grind, en je moet toch 2x per jaar het sedum uit het grind friemelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:43
rutgerdrum123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:43:
Haha, ja natuurlijk zei de installateur dat, dan kon hij sneller aan de gang met minder gedoe. Iedereen met een beetje tuinier ervaring weet dat onkruid overal groeit als er maar een miniem beetje licht en water bij komt. Als ik 1 ding geleerd heb op Tweakers is het wel dat zonnepaneelboeren niet te vertrouwen zijn.

Substraat weghalen tussen de panelen zal je probleem op lange termijn ook niet oplossen.. Wind en weer zal ervoor zorgen dat er wel weer zooi tussen de panelen komt en onkruid groeit naar het licht, dus zal onder je panelen vandaan groeien.

Het zal dan misschien niet ieder jaar moeten, maar als je er echt vanaf wil komen zul je al je panelen eraf moeten halen, je hele sedum dak moeten verwijderen, reinigen en dan je panelen terugplaatsen...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
Een groen dak is een geweldig idee. Je ziet dat groene daken koeler zijn dan de grint daken. Wat het rendement van je panelen weer.iets ten goede komt.

Echter zonnepaneel constructie die ik ken op groen daken zij hoger. Beetje zoals langs een snelweg de zonneparken.

Als je een groen dak wilt zorg dat er 30cm (of meer afhankelijk van je beplanting) ruimte is tussen dak en laagste punt paneel. Je hebt nu de verkeerde constructie gekregen

[ Voor 5% gewijzigd door Batavia op 13-08-2024 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:37
In de spleet stijgerplanken leggen. Die houden het wel lang uit in de regen. En zorgen dat er geen planten groeien. Gewoon op wat er al ligt leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:55
pauldaytona schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:05:
In de spleet stijgerplanken leggen. Die houden het wel lang uit in de regen. En zorgen dat er geen planten groeien. Gewoon op wat er al ligt leggen.
Alles moet wel goed vastgemaakt worden. Bij storm wil je niet dat er een steigerplank vanaf 3 hoog naar beneden komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rutgerdrum123
nou, deze week het geluk gehad dat de buurman een steiger had staan ivm het plaatsen van een airco.
Groendak tpv lage punten weggesneden. en eens aanzien wat het gaat geven het komende jaar/half jaar.
Effect op opbrengst is allerzins zeker merkbaar.
Pagina: 1