Kozijn verzakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Zeven jaar geleden heb ik een woning gekocht waar net een verbouwing gedaan was. Helemaal verliefd op het huis en niet genoeg doorgevraagd en na een aantal jaar er achter gekomen dat er toch wel wat dingen niet helemaal zijn gedaan zoals hoe ik het zou doen.

Belangrijk daarbij is dat er een enorme uitbouw gezet is (effectief een verdubbeling van het oppervlak van de begane grond) waarbij de ruwbouw door een aannemer is gezet en de rest door de vorige eigenaar. Dit heeft al wat gedoe opgeleverd waardoor de vorige eigenaar en wij niet meer on speaking terms zijn.

Maar nu het probleem waar we nu tegenaan lopen: de kozijn verzakken. De aannemer heeft volgens de offerte stelkozijnen geplaatst en de eigenaar heeft daar zelf (door mensen die hij zelf heeft geregeld) aluminium kozijnen in laten plaatsen. De scharnierzijde is echter aan het verzakken (tenminste, daar lijkt het sterk op) waardoor de kozijnen niet meer haaks zijn en de deur dus ook niet goed sluit. Als je een blokhaak in de hoek houd zie je ook duidelijk dat het kozijn zelf niet meer haaks is. Ook zie je de ruimte tussen het kozijn en de latei richting de scharnierzijde telkens groter worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMIo6HVX9KZILLAmPMKpse7_UUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siJnPI5YSH5u7TY4Zwa8OBSX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgfmCyztOVxLH2wVwQtMKayBahs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOnpqrL60Hy9Ic9YBU5JwxQh.jpg?f=fotoalbum_large

De scharnieren zijn al maximaal gesteld en krijgen we niet verder. Wat is nu wijsheid? Het is lastig om iemand te vinden die de kozijnen wil verwijderen en opnieuw plaatsen. Mijn man staat op het punt om geheel nieuwe kozijnen en deuren te laten plaatsen, maar ik zou graag eerst nog wat andere stappen nemen voor die tijd.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:17
Dit lijkt mij kunststof?

Ik mis een onderdorpel, en ruimte tot de bestrating.
Kan het zijn dat door vocht daar het stelkozijn is gaan rotten en het hele spul omlaag zakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, lastig. Er is geen partij meer achterhaalbaar die dit geplaatst heeft? Misschien hebben zij ervaring er mee.

Het lijkt mij ook kunststof op het eerste gezicht. Daar zit best wel kwaliteitsverschil in. En ik heb het vermoeden dat dit EN slecht geplaatst is EN het goedkoopste wat er te krijgen was.

Je zou zelf nog kunnen kijken of je de scharnieren opnieuw kunt bevestigen. Maar als alles krom is (niet van hier te beoordelen) Wordt dit een lastige.

Als je hier iets nieuws in laat zetten van kunsttof mag je gokken op 3K per deur in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-08-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Daar was ik al bang voor... We hebben onze voordeur net laten doen en die zat in de prijsklasse...

De onderdorpel is er inderdaad niet (lekker rolstoelvriendelijk) en we hebben zeker vochtproblemen gehad (het liep eerst onder de deur zo de fundering op), dus het kan zeker zijn dat het stelkozijn is gaan rotten. Het goedkoopste dat was te krijgen klinkt ook heel erg als de vorige eigenaar, aan de andere kant, dan van verwacht ik geen tripple glas wat er in zit :)

Voor zover ik kan zien toch aluminium, volgens mij zijn deze profielen niet mogelijk in het kunststof:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiV3cNWMDk637GG7qY_TJI6LeIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmjlVoj8DS7SZjg7KA32OpQG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door leejoow op 12-08-2024 19:02 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mijn mening, na bijna 20j in het vak te zijn, dat zijn slechte scharnieren. Die zijn best zwak, vroeg of laat gaan die scharnieren hangen (wat je ook op de foto kan zien)

Ze weten dat zelf al omdat er 3 scharnieren bovenaan staan terwijl dit een relatief lichte deurvleugel is.

Bij degelijke scharnieren staan er maar 3 over heel de deur, 4 als het een zware deur is. (Welke deze zeker niet is)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Jellabie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:01:
Mijn mening, na bijna 20j in het vak te zijn, dat zijn slechte scharnieren. Die zijn best zwak, vroeg of laat gaan die scharnieren hangen (wat je ook op de foto kan zien)

Ze weten dat zelf al omdat er 3 scharnieren bovenaan staan terwijl dit een relatief lichte deurvleugel is.

Bij degelijke scharnieren staan er maar 3 over heel de deur, 4 als het een zware deur is. (Welke deze zeker niet is)
Is het dan niet vreemd dat de hoek rechtsboven niet meer haaks is? Als ik daar een blokhaak in leg zie ik dat die afwijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

leejoow schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Is het dan niet vreemd dat de hoek rechtsboven niet meer haaks is? Als ik daar een blokhaak in leg zie ik dat die afwijkt
Kijk eens naar de voeg aan de scharnier kant tussen vaste kader en vleugel, onderaan heb je 5mm ofzo, bovenaan al bijna een cm.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:47
leejoow schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:09:
Maar nu het probleem waar we nu tegenaan lopen: de kozijn verzakken. De aannemer heeft volgens de offerte stelkozijnen geplaatst en de eigenaar heeft daar zelf (door mensen die hij zelf heeft geregeld) aluminium kozijnen in laten plaatsen. De scharnierzijde is echter aan het verzakken (tenminste, daar lijkt het sterk op) waardoor de kozijnen niet meer haaks zijn en de deur dus ook niet goed sluit. Als je een blokhaak in de hoek houd zie je ook duidelijk dat het kozijn zelf niet meer haaks is. Ook zie je de ruimte tussen het kozijn en de latei richting de scharnierzijde telkens groter worden.
Stelkozijn zit vast op een balk die klem zitten tussen binnen en buitenmuur. Als die balk niet goed klem zit zal deze zakken en krijg je dit gedoe. Deur er uit, kozijn er uit, stelkozijn er uit en balk beter vast zetten tussen de binnen en buitenmuur.

Maar misschien heb je mazzel en zit het zichtbare kozijn gewoon niet vast op het stelkozijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:24
Jellabie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:01:

Denk ik ook , en met kou en warmte beweegt de budget variant ( goedkoop is het niet ) met de seizoenen mee. Wellicht kan je het glas ( gewicht ) nog stellen richting de scharnieren.

Qua aanblik ziet het er ook uit als een nooduitgang van een cafetaria/strandtent/telefooncel/kwekerijkas uit 1980 , wellicht is opnieuw dan sowieso 2 vliegen in 1 klap en meteen goed klaar maar vooral stressvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:01
Als de deur zelf nog gewoon goed haaks is, en het kozijn niet, dan komt het kozijn wellicht als (mede-) oorzaak naar voren. Nog los van de genoemde issues van de scharnieren.

Mbt het kozijn, hoe goed zit dan nou vast in het huis? Gezien de beunverhalen mbt plaatsen, is het kozijn niet gewoon slecht geplaatst, niet goed vastgezet, op onvoldoende punten geborgd aan de nuur, etc.

Probeer het probeem 'af te pellen', en zo stapsgewijs kijken naar mogelijk oplossingen. Makkelijkste is altijd veel geld uitgeven en vervangen, maar misschien hoeft dat niet.

Nu zijn er drie separate onderwerpen om op in te zoomen:
- kwaliteit van deur zelf (ivm tripple glas), is die nog goed haaks? Zo ja, dan verder gaan kijken wat er mis kan zijn.
- Waarom is het kozijn verzakt, staat scheef in het metselwerk, etc. Is het niet gewoon slecht geplaatst?
- Scharnieren, zijn ze nog te gebruiken, of moeten ze vervangen worden? Of zijn ze wellicht ook niet goed geplaatst. Of komen de problemen met de scharnieren (deels) door de slechte plaatsing van het kozijn?

Succes er mee!

En als je het om onjuiste plaatsing van de kozijnen gaat, dan kan je die fix ook op andere kozijnen toepassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 12-08-2024 20:53 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik zal inderdaad het probleem gaan afpellen om te kijken wat er aan de hand is. Maar om nou het kozijn eruit te halen vind ik ook wel weer een beetje spannen ;)

Wat ik vergeten was te vermelden en wel belangrijk in het hele verhaal is dat we drie van deze buitendeuren hebben (en ja, wij vinden ze ook niet mooi :P ) en deze allemaal hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:01
leejoow schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:32:
Ik zal inderdaad het probleem gaan afpellen om te kijken wat er aan de hand is. Maar om nou het kozijn eruit te halen vind ik ook wel weer een beetje spannen ;)

Wat ik vergeten was te vermelden en wel belangrijk in het hele verhaal is dat we drie van deze buitendeuren hebben (en ja, wij vinden ze ook niet mooi :P ) en deze allemaal hetzelfde probleem hebben.
Begrijp dat dat spannend is, maar als je het probleem bij één deur goed kan onderzoeken, kan je misschien wel drie deuren fixen. Dat lijkt me wel de moete waard.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1