Jung Dimmer en Lamp werken niet meer samen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:44

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb een Jung 1710 DE standaardimmer led.
Daarmee stuurde ik een armatuur aan met daarin 3 x Led TL van 18 Watt dimbaar.

Gisteren deed alles het nog. Vandaag echter niet meer.
Ik heb de dimmer gecheckt. Die werkt want als ik de 'kapotte' dimmer op andere ledlampen aansluit, doet ie het gewoon.
De schakelaar zelf werkt ook.
De lamp werkt ook, want ik heb hem net aangesloten aan een netsnoer en deze in de WCD en hij brandt volop.

Wat kan er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43
Heb je al een werkende (andere) dimmer (of gewoon schakelaar) aangesloten op je lampen? Mogelijk is er iets mis met de bedrading van dimmer naar de lampen?

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieB op 12-08-2024 20:45 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RobbieB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:45:
Heb je al een werkende (andere) dimmer (of gewoon schakelaar) aangesloten op je lampen? Mogelijk is er iets mis met de bedrading van dimmer naar de lampen?
Ik had de dimmer van een andere plek tijdelijk aangesloten. Die deed het ook niet. Een gewone schakelaar heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Rzaan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Ik had de dimmer van een andere plek tijdelijk aangesloten. Die deed het ook niet. Een gewone schakelaar heb ik nog niet geprobeerd.
Enige dat je nog uit kan sluiten is door Stopcontact <> Stekker/snoer <> Dimmer <> Lamp aan te sluiten, waarbij je misschien even een snoer kapot moet knippen. Als dat werkt, dan weet je vrijwel zeker dat het aan je bedrading tussen dimmer <> lamp ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RobbieB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Enige dat je nog uit kan sluiten is door Stopcontact <> Stekker/snoer <> Dimmer <> Lamp aan te sluiten, waarbij je misschien even een snoer kapot moet knippen. Als dat werkt, dan weet je vrijwel zeker dat het aan je bedrading tussen dimmer <> lamp ligt.
Wat zo wonderlijk is, is dat bij een andere lamp het ook ineens niet meer werkte. Die moet ik nog gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24
is misschien je netspanning door de vele zon nu zo hoog dat de dimmer niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@pauldaytona Geen idee. Zou de lamp het dan 's avonds wel moeten doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 13-08-2024 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RobbieB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet hoe ik dimmer zou moeten aansluiten tussen een snoer die met een steker in het stopcontact zit, en de lamp.
De dimmers die ik heb zijn volgens mij 1-polig (als ik het goed begrepen heb). Ze zitten in de muur met 1 x bruin en 1 zwart aangesloten.

EDIT:
Als ik de lamp aansluit met een gewone schakelaar, knalt overigens de zekering eruit. Dus toch ergens iets mis met de bedrading. Ook als ik geen schakelaar gebruik, maar de draden in de muur met elkaar verbindt, gaat de zekering eruit.
Dus wellicht zit er iets niet goed met de bedrading in de lamp.
Voorzichtig kijken.

EDIT 2:
Na uitproberen met een dimbaar peertje i.p.v. de armatuur blijkt alle bedrading en de dimmer te werken. Na nog wat langer zoeken, bleek er een kleine kortsluiting in het armatuur. Deze kortsluiting was er alleen maar als er wat meer gewicht aan het armatuur kwam. Dit ga ik oplossen met een andere trekontlasting (hoop ik)

[ Voor 34% gewijzigd door Rzaan op 14-08-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Fijn dat de oorzaak is achterhaald. Altijd shit dit soort dingen waarbij er zoveel defect kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
RobbieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:33:
Fijn dat de oorzaak is achterhaald. Altijd shit dit soort dingen waarbij er zoveel defect kan zijn.
Doordat de zekering eruit sprong is wel de dimmer stuk gegaan. Als ik nu deze dimmer aansluit dan blijft de lamp continue branden. Ook bij andere lamp geprobeerd: idem.
Bummer
Pagina: 1