WTW vervangen voor Mechanische Ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 12:40
In mijn huis io 2009 is de Renovent HR WTW al voorzien van een kleinere (te kleine) motor omdat de herrie groot was. De unit maakte veel geluid, maar bovenal maakten de inblaasventilen heel veel geluid in de slaapkamers. Ook wordt in de badkamers en de wc op de BG te weinig lucht afgezogen.

De installateur geeft aan dat de wtw vervangen ongeveer 3000 euro kost en dat we dan kunnen kiezen voor stillere inblaasventielen a 30 euro per stuk. We hebben er ongeveer 18, dus nog een dure post. De herrie zal dan iets minder worden, maar niet naar nul.

Maar adviseert hij verder: eigenlijk kun je beter een MV installeren. De inblaasventielen doorkoppelen zodat er buitenlucht aangezogen kan worden bij onderdruk. Hij doet het bij heel veel mensen tegenwoordig.

Ik begrijp de WTW levert ongeveer 200 euro minder gasverbruik op (ik ben van het gas af, met een warmtepomp en heel veel zonnepanelen). Ik begrijp ook dat ik inlever op mijn energielabel, maar dat compenseer ik meer dan ruimschoots met zonnepanelen en warmtepomp. En ik handel niet volgens het bouwbesluit, dus technisch gezien dan de volgende bewoner de WTW opeisen. Met het bijbehorende straaljagergeluid en de slechte werking ;-)

Ik vind online weinig info over het resultaat. Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben en hoe zijn hun ervaringen.

Schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 12-08-2024 22:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:50
Maar wat is de oorzaak van het geluid? Verkeerde ventielen, te veel wrijving in de buizen, slecht ingeregeld, geen dempers? Er valt wel wat aan te verbeteren.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit soort dingen moet je subjectief maken, mijn WTF is perfect stil (tenzij ik hem op tornado stand zet) en zeker zo oud. De enige manier waarop ik er gek geluid uit krijg is als ik de in/uit balans fout heb. Maar dat is sowieso een slechte situatie.

Wat voor soort geluid is en waar komt het vandaan? Zodra het "geflapper" is, dan kan dat een onbalans probleem zijn (WTW in onbalans is naast onnodig afvoeren van warmte en stroomverbruik ook een portie meer herrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:51
Ik heb ook zitten denken om mechanisch te pakken maar dit werd sterk afgeraden. Bij een bedrijf een nieuwe WTW besteld en laten installeren en deze is erg stil. Totaal was 2500 euro vorig jaar. Met afzuiging blaas je alle opstijgende warmte weg en zuig je koude lucht naar binnen. Je moet tevens goed kijken naar de capaciteit zodat er genoeg lucht circulatie plaatsvindt en de lucht voldoende wordt vervangen door nieuwe frisse lucht. Ik durf de percentages niet te noemen maar als iets gemaakt is voor een wtw zou ik het ook benutten ipv vervangen voor minder efficiëntie omdat het iets goedkoper is. Een wtw uit 2009 is op zich nog niet oud maar kan onderhand ook wel een keer vervangen worden na 15 jaar. Heb je ook de filters regelmatig vervangen?

[ Voor 11% gewijzigd door blatenja op 12-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
IMO slecht advies van de installateur om een WTW te vervangen door mechanische ventilatie. Momenteel heb je waarschijnlijk te maken met: 1) oude kapotte/luide WTW, 2) onbalans in het systeem en 3) vieze kanalen.

Je zou verwachten dat een installateur kijkt wat er momenteel in je systeem niet goed werkt waardoor je de klachten die je noemt ervaart, dan om een bijzondere oplossing voor te stellen zoals je hebt omschreven.

Een WTW van 2009 is niet te vergelijken met een huidige generatie model, maar belangrijker is het om goed te meten/berekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt en hoeveel per ruimte. Hier dient een nieuwe WTW unit dan ook op berekend te zijn. Ik zou dan ook rekening houden met de capaciteit die je wil hebben wanneer er de meeste vraag is naar verse lucht. Je wil niet dat een WTW unit op maximale capaciteit werkt, wat ook weer gevolgen heeft voor de geluidsproductie.

Inregelventielen heb je ook voor minder dan 30 euro per stuk, al is veel afhankelijk van het design.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Als het geluid de oorzaak is omdat het te hoge CO2 gehalte de WTW unit op het hoogste toerental doet draaien, dan zal dat geluid met een normale CO2 gestuurde ventilatieunit niet veel anders worden, en krijg je -als het buiten koud is- een geweldige koude trek door de ventilatie roosters...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 23:49
Als die WTW erg dendert van 2009 kunnen ook de lagers op zijn of de ventilatoren erg vies of een combinatie hiervan. een deel hangt ook af van hoe goed filters e.d. zijn vervangen.
normaal gesproken zou je een motor niet hoeven vervangen vanwege teveel herrie omdat ze bij te regelen zijn naar beneden normaal gesproken.
Ik heb ooit voor een paar tientjes de lagers vervangen van een 17 jaar oude stork. dat was best te doen, en scheelde echt heel veel herrie

[ Voor 17% gewijzigd door bastian433 op 12-08-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 21:50

John2B

I Love RAID5..!!

bastian433 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:37:
Als die WTW erg dendert van 2009 kunnen ook de lagers op zijn of de ventilatoren erg vies of een combinatie hiervan. een deel hangt ook af van hoe goed filters e.d. zijn vervangen.
normaal gesproken zou je een motor niet hoeven vervangen vanwege teveel herrie omdat ze bij te regelen zijn naar beneden normaal gesproken.
Ik heb ooit voor een paar tientjes de lagers vervangen van een 17 jaar oude stork. dat was best te doen, en scheelde echt heel veel herrie
Inderdaad, ook ik heb een ventilator 10 jaar geleden vervangen voor 90 euro. Betrof een 30 jaar oude Stork ;-) is nu inmiddels 41 jaar oud en een nieuwe staat in de planning.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:56
Voor dat je überhaupt aan een nieuwe wtw denkt, zou ik hem eerst eens schoonmaken en proberen nogmaals in te regelen.

Als je altijd lawaai hebt dan lijkt mij dit eerder een inregel ding.

En een installateur die een wtw wil vervangen voor mv, dat vind ik al wat vreemd..

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daarnaast, met alleen vervangen door een MV ben je er dan niet. Want voor je WTW zal het huis nu mooi luchtdicht zijn. Dus als je dan alleen MV plaatst, waar gaat die lucht vandaan toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Septillion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:00:
Daarnaast, met alleen vervangen door een MV ben je er dan niet. Want voor je WTW zal het huis nu mooi luchtdicht zijn. Dus als je dan alleen MV plaatst, waar gaat die lucht vandaan toveren?
Als ik de TS goed begrijp worden de huidige inblaasventielen "doorgekoppeld". Dat wordt dan een rechtstreekse verbinding met de buitenlucht. Dat gaat wel wat koude tocht opleveren...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Question Mark Mm, dan lost het al helemaal niets op, want dan moet nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht door de ventielen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 21:06
hvl01 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:02:
In mijn huis io 2009 is de Renovent HR WTW al voorzien van een kleinere (te kleine) motor omdat de herrie groot was. De unit maakte veel geluid, maar bovenal maakten de inblaasventilen heel veel geluid in de slaapkamers. Ook wordt in de badkamers en de wc op de BG te weinig lucht afgezogen.

De installateur geeft aan dat de wtw vervangen ongeveer 3000 euro kost en dat we dan kunnen kiezen voor stillere inblaasventielen a 30 euro per stuk. We hebben er ongeveer 18, dus nog een dure post. De herrie zal dan iets minder worden, maar niet naar nul.

Maar adviseert hij verder: eigenlijk kun je beter een MV installeren. De inblaasventielen doorkoppelen zodat er buitenlucht aangezogen kan worden bij onderdruk. Hij doet het bij heel veel mensen tegenwoordig.

Ik begrijp de WTW levert ongeveer 200 euro minder gasverbruik op (ik ben van het gas af, met een warmtepomp en heel veel zonnepanelen). Ik begrijp ook dat ik inlever op mijn energielabel, maar dat compenseer ik meer dan ruimschoots met zonnepanelen en warmtepomp. En ik handel niet volgens het bouwbesluit, dus technisch gezien dan de volgende bewoner de WTW opeisen. Met het bijbehorende straaljagergeluid en de slechte werking ;-)

Ik vind online weinig info over het resultaat. Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben en hoe zijn hun ervaringen.

[mbr]Schopje naar DEI[/]
Als je dit gaat doen is het belangrijk om het vermogen van de wp te checken. Het warmteverlies bij mechanische ventilatie is flink hoger dan bij een WTW. Het kan dan zomaar dat je wp niet meer je woning warm kan houden als het flink vriest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:30

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Septillion schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:17:
@Question Mark Mm, dan lost het al helemaal niets op, want dan moet nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht door de ventielen...
Precies, dat was mijn gedachte ook al...

Ik zou zelf gaan investeren in een moderne WTW, die op vraag aangestuurd kan worden...

@TS: waar komt de conclusie vandaan dat je WTW niet goed (meer) is?

Ik heb zelf bij mijn WTW uit 2003(!) de lagers van de motoren laten reviseren en was voor 200 euro klaar. Het klinkt eerder alsof je installatie niet goed ingeregeld is.

Daarnaast koop je tegenwoordig voor 1500 euro een nieuwe, moderne WTW. 1500 euro aan installatiekosten is dan ook wel vrij fors.

Ik zou je adviseren om eens advies/offerte bij een andere installateur op te vragen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Dank en duidelijk. Ik ga een tweede offerte opvragen. En vooral advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:04
Een WTW vervangen door een gewone ventilatiebox lijkt me echt enorm zonde. Ik zou op zoek gaan naar een installateur die wel tijd wil maken om de oorzaak op te sporen of een handige kennis te zoeken. Of zelf wat te gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
In het kader van zelfonderzoek. Op nieuw toegevoegde plaatjes is een ongeisoleerde stalen buis te zien die vanuit de vloer komt, een verbinding heeft met de WTW, er omheen gaat en door het dak verdwijnt. Echter op het dak is geen uitlaat te zien. Iemand enig idee wat het nut/doel van deze constructie is?

Ik vond ook een bouwtekening met de kanalen erop. Ik kan die niet goed lezen. Het lijkt alsof alles klopt volgend de tekening en dat de rechter buis in het plafond door het plafond naar een ander kanaal afvoert. Blijft de vraag waarom het zo is gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_uT0W843U2ctRogICwXHe0QBTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8NEygv2GYolZd6Z61tWdN22.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door hvl01 op 16-08-2024 10:20 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cctSOpJw3VFtyPGaBYu7KCA-f-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imDlCNbi3ZU6PhVNF7ot8iYd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbojcn5dR0uE3mCaZgzKPS_Q0g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhBxRXlZwRc5y4v0TCO0Mljf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Plat dak zo te zien? Dan is dat wel vreemd. Er zouden dan twee openingen moeten zijn. Een voor afvoer en een voor aanvoer. Als een van die kanalen dicht zit is het wel logisch dat het niet werkt, maar dat lijkt me wel een redelijk bizarre blunder.

Bij schuine daken heb ik wel eens gezien dat de aanvoer onder de pannen zat weggewerkt, maar dat lijkt hier dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Om te beginnen ontstaat geluid in luchtkanelen meestal door scherpte randen en overgangen. De bocht zichtbaar op de tekening is eigenlijk een model dat je niet hoort te gebruiken bij WTW's en zou moeten vervangen door dit model welke glad is van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Huizs95U-69htKPwKytWux06SVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mF2hCgoCDmUnkIaf2Q2srijj.webp?f=user_large

Mogelijk heeft men door het hele huis het verouderde type bocht gebruikt en moet dit overal worden vervangen. Maar om hier de plafonds voor open te gaan halen is ook weer zo wat.

Verder heeft men ook geen goede alutape gebruikt waardoor er waarschijnlijk veel lekkages zijn. Dit geeft ook allemaal gesuis en turbulentie in de kanalen. Mijn voorstel zou zijn om in ieder geval de leidingen die je makkelijk kan vervangen te inspecteren en te reinigen en controleren of er geen rare scherpe bochten en overgangen zijn.

Elke scherpe hoek die lucht moet maken kan je vergelijken met een blokfluit. Dat maakt dus lawaai.

Van de Renovent HR zijn veel onderdelen nog verkrijgbaar, zou beginnen met het kruisstroomblok en de lagers. Ook de unit goed schoonmaken van binnen en eventuele scherpe randen met tape afplakken en minder scherp maken gaat helpen. Eventueel kan je ook de motorunit vervangen door een ander model, zijn veel opties hier. Wel begrijpelijk dat installateurs liever iets nieuws verkopen.

De ventielen aanpakken is ook zeker iets wat ik zou aanraden. Verder moet het systeem goed ingeregeld worden. Als geluidsniveau een criterium is daarmee rekening houden met het inregelen. Ik accepteer ook niet dat ik een ventiel hoor op de slaapkamer bijvoorbeeld. Bouwkundige aanpassingen zijn vaak ingrijpend en als er toch vaak een raam open staat kan je zo'n ventiel makkelijk iets knijpen.

Een andere optie is om secties te gaan voorzien met geluidsdempers. Hiervoor zul je wel toegang tot de kanalen moeten hebben, als deze in een verlaagd plafond lopen is dit een optie.

Zou zeker niet adviseren om de WTW te vervangen door alleen een afzuiging. Je gaat dan in de winter koude lucht naar binnen trekken wat kan gaan leiden tot condens en vochtplekken. In de praktijk ga je dan ramen dicht zetten wat weer een slecht binnenklimaat gaat betekenen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
hvl01 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:05:
In het kader van zelfonderzoek. Op nieuw toegevoegde plaatjes is een ongeisoleerde stalen buis te zien die vanuit de vloer komt, een verbinding heeft met de WTW, er omheen gaat en door het dak verdwijnt. Echter op het dak is geen uitlaat te zien. Iemand enig idee wat het nut/doel van deze constructie is?

Ik vond ook een bouwtekening met de kanalen erop. Ik kan die niet goed lezen. Het lijkt alsof alles klopt volgend de tekening en dat de rechter buis in het plafond door het plafond naar een ander kanaal afvoert. Blijft de vraag waarom het zo is gemaakt. [Afbeelding]
Links op de tekening staan in rood kanalen getekend.. maar ook een buitenkraan, terrastegels..
is er een kelder onder het terras?
Bij het terras is ook de lucht 'invoer' van de wtw met een kleine pijl getekend, de afvoer van de wtw zal wel via de boven liggende verdieping naar het dak gaan.

En om het geluid te dempen: pas -waar het nog kan- geluid-dempers toe, dit help echt veel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1