Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-05 21:16
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn huidige netwerkopstelling die bestaat uit een ASUS AC-86U als hoofdrouter en een AC-68U als accesspoint. Beide routers draaien momenteel op ASUSMerlin, wat ik een geweldig besturingssysteem vind. Helaas komt er na eind 2024 geen ondersteuning meer voor deze modellen, dus het is tijd om naar een alternatief te kijken.

Wat ik zoek:
  • Een nieuwe hoofdrouter en accesspoint/combinatie.
  • Ondersteuning voor ASUSMerlin of een vergelijkbaar besturingssysteem is een pré.
  • De hoofdrouter moet zowel als VPN-client als VPN-host kunnen functioneren.
  • VLAN tagging ondersteuning (iets wat ik momenteel mis in mijn setup).
Ik sta open voor zowel nieuwe ASUS-modellen alsook routers van andere merken, zolang ze voldoen aan bovenstaande eisen. Hebben jullie suggesties voor een solide en toekomstbestendige setup?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groeten,

hubertgruber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 18:47
Ik maak zelf gebruik van Unifi. Dat werkt perfect direct aan de glasvezel aansluiting en de AP’s werken ook goed. Heb je al eens gekeken naar Unifi? Al jouw punten zijn mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door king006 op 12-08-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:53
king006 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:38:
Ik maak zelf gebruik van Unifi. Dat werkt perfect direct aan de glasvezel aansluiting en de AP’s werken ook goed. Heb je al eens gekeken naar Unifi? Al jouw punten zijn mogelijk.
Kan je op UniFi ook open source OS zoals bij de Asus Merlin draait eropzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 18:47
William_H schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Kan je op UniFi ook open source OS zoals bij de Asus Merlin draait eropzetten?
Nee, maar ik zou niet weten waarom je dat moet willen met Unifi 😃 Je kan op Unifi inloggen met SSH en scripts runnen. (En apt werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:53
king006 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Nee, maar ik zou niet weten waarom je dat moet willen met Unifi 😃 Je kan op Unifi inloggen met SSH en scripts runnen. (En apt werkt)
Omdat je dan niet vast zit aan de ondersteuning van de verkopende partij. Precies één van de redenen van de TS waarom hij andere routers/AP's zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Zet op die Asus router gewoon dd-wrt, dat blijft ze gewoon supporten en hoef je niets nieuws te kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:15
Ik krijg inderdaad nog steeds updates van wrt merlin op mijn asus 68u.

Ik meen wel dat deze gemaakt worden op basis van de officiële firmware, dus als dat ophoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-05 21:16
Helaas eindigt de support aan het einde van dit jaar voor beide ASUS modellen: https://www.asuswrt-merlin.net/changelog-386

En de 86U wordt daarnaast ook niet ondersteund door DD-WRT: https://wiki.dd-wrt.com/w...hp/Supported_Devices#Asus (de 68U overigens wel)

Voor wat betreft een Unify oplossing, dan zou ik qua prijs-kwaliteitsverhouding uitkomen op een router (met ingebouwde 'controller') en twee accesspoints?
https://tweakers.net/pric.../2046966;2030534;1942900/

Zoals hierboven is benoemd word ik wel enigszins benauwd van zo'n gesloten systeem, waarbij ik maar moet hopen dat de ondersteuning blijft doorlopen. Daar komt nog bij dat ik lees over het verplicht aanmaken van een account voor sommige Unify-producten.
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router

Ik gebruik overigens ook altijd de modem/router van de provider (zo mogelijk in bridge modus), dus de vervanging hoeft niet als modem te fungeren.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Unifi maakt prima wifi spullen maar hun software en support daarop is ruk.
Dus persoonlijk zou ik nooit een router van Unifi kopen.

Kijk eens naar GL.INET

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2024 08:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
Als je geen poorten naar het internet open hebt staan vind ik het persoonlijk niet heel spannend in een thuissituatie of mijn accesspoint/router nog ondersteund wordt door de leverancier.

Risico dat die geinfecteerd kan worden is zonder open poorten laag en ook al zou het lukken, dan is de impact ook beperkt.
Tel daarbij op dat "nog ondersteund" geen garantie is dat er geen kwetsbaarheden in zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 29-08-2024 10:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1