Thuiskopieheffing nog wel van deze tijd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23
Hallo allemaal,

Kon niet helemaal het juiste topic hiervoor zoeken, dus hij mag verplaatst worden indien nodig.

Aangezien hier ook redelijk wat ondernemers zitten ben ik wel benieuwd wat hun ervaringen zijn met de thuiskopieheffing stichting.Werk hier zelf bij een computer/reparatie bedrijf en wij geven om de 1 a 2 maanden keurig op wat er verkocht is en waarover "heffing" betaald moet worden. Nu is het probleem dat bij de TKH om de zoveel tijd weer "nieuwe" medewerkers zitten die twijfels hebben of alles juist wordt ingevuld en je de complete boekhouding mag opgeven vanaf het begin van oprichting tot heden, nu hoef ik jullie niet uit te leggen dat dit compleet geen doen is. Het lijkt erop dat de TKH bedrijven express op de kast aan het jagen zijn en zichzelf in levenhouden want volgens mij is dit compleet niet meer van deze tijd en worden de meeste afdrachten naar acteurs/zangers/etc nu geregeld via o.a. Spotify, Netflix etc etc en is het niet meer de tijd van o.a. napster meer waarin iedereen masaaal MP3's en Films aan het downloaden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 23:24
Denk dat het voor muziek inderdaad minimaal geworden is.
Films daarentegen, denk dat hier de nodige inkomsten nog wel misgelopen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Magure schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:19:
is het niet meer de tijd van o.a. napster meer waarin iedereen masaaal MP3's en Films aan het downloaden waren.
TKH is nooit bedoeld geweest als compensatie voor illegale kopieën, dus dat is geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
keroner schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:28:
Denk dat het voor muziek inderdaad minimaal geworden is.
Films daarentegen, denk dat hier de nodige inkomsten nog wel misgelopen worden.
Kan, maar toen in die tijd (20 jaar terug..) was er niets en snap ik dat dit toen opgericht was. Maar tegenwoordig heeft dit in mijn ogen totaal geen nut meer. Daarom ben ik ook meer van mening dat zij zichzelf overeind houden en alleen maar heksenjacht aan het doen zijn bij bedrijven om voor een paar tientjes per maand een opgave te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 23:24
Magure schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Kan, maar toen in die tijd (20 jaar terug..) was er niets en snap ik dat dit toen opgericht was. Maar tegenwoordig heeft dit in mijn ogen totaal geen nut meer. Daarom ben ik ook meer van mening dat zij zichzelf overeind houden en alleen maar heksenjacht aan het doen zijn bij bedrijven om voor een paar tientjes per maand een opgave te doen.
Dat ben ik volledig met je eens 😉
Was alleen een reactie op dat er nog steeds wel wat illegaals gebeurt, zo nu en dan.... 🤐

Als het een overheidsinstantie is wordt het sowieso door zichzelf in stand gehouden

[ Voor 6% gewijzigd door keroner op 12-08-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
We hebben het niet over een paar tientjes vrees ik. Elke unit die verkocht word moet die heffing over betaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdO8MetOfWQb-_vd7FYU1aAT6F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JXg6wWVPkhpZoRVhzYtuGpC1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magure
stylezzz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:36:
We hebben het niet over een paar tientjes vrees ik. Elke unit die verkocht word moet die heffing over betaald worden.

[Afbeelding]
Behalve als dit al betaald is bij de leverancier(refurb) waarin gekocht wordt. Het gaat vooral ook om de administratie wat je elke maand ervoor moet doen, daarom was ik ook benieuwd hoe andere bedrijven hier tegen aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De TKH is niet bedoelt om illegaliteit te compenseren dus of de illegaliteit toe- of afgenomen is in de loop der jaren kan uberhaupt geen argument zijn in deze discussie. TKH is een vergoeding voor de artiest voor het wettelijke recht van een ieder om een kopie voor eigen gebruik te maken. En eerlijk gezegd zie ik de meeste gegevensdragers die rol nog steeds wel spelen. Via de meeste streamingdiensten kun je immers ook muziek / films / series downloaden voor eigen gebruik, en daar is die TKH juist voor bedoelt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
Magure schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Behalve als dit al betaald is bij de leverancier(refurb) waarin gekocht wordt. Het gaat vooral ook om de administratie wat je elke maand ervoor moet doen, daarom was ik ook benieuwd hoe andere bedrijven hier tegen aankijken.
Het ligt er ook aan of dat jullie ervoor gekozen hebben om 'contractant' te worden voor thuiskopie.

https://www.thuiskopie.nl/nl/opgave/overzicht-contractanten

Voor 'ons' is het niet meer (als niet-contractant) dan maandelijks de opgave in te dienen bij thuiskopie over de aantallen die wij importeren uit andere landen. Onze nederlandse toeleveranciers zijn verantwoordelijk dat ze ons de heffing rekenen hierdoor. Dit scheelt ons een administratieve last. :)

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 12-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
naitsoezn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:49:
De TKH is niet bedoelt om illegaliteit te compenseren dus of de illegaliteit toe- of afgenomen is in de loop der jaren kan uberhaupt geen argument zijn in deze discussie. TKH is een vergoeding voor de artiest voor het wettelijke recht van een ieder om een kopie voor eigen gebruik te maken. En eerlijk gezegd zie ik de meeste gegevensdragers die rol nog steeds wel spelen. Via de meeste streamingdiensten kun je immers ook muziek / films / series downloaden voor eigen gebruik, en daar is die TKH juist voor bedoelt.
Nope

nieuws: Gerechtshof: thuiskopieheffing op offline opslag Netflix en Spotify m....

Daarom is hij ook weer naar beneden gegaan. Er blijven echt weinig situaties over waarin je een legaal een thuiskopie kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Prisma16 op 12-08-2024 17:02 . Reden: verwijderd, was dubbel met voorgaande post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:03
Magure schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Maar moet je dan niet alsnog naar het grotere plaatje kijken? Jullie zijn misschien klein, maar bij andere bedrijven kan dit om serieus geld gaan en dus ook serieuze baten voor de belanghebbenden.

Zijn er geen zaken die je zelf kan optimaliseren in de administratie? Ik weet bijvoorbeeld dat bij mijn vorig werkgever er een klant was die tegen iets vergelijkbaars aanliep (iedere maand veel extra werk voor een rapportage naar een externe partij) en die heeft de leverancier van zijn administratie software een aanpassing laten doen waardoor die rapportage er nu met 1 druk op de knop uit komt.
Pagina: 1