Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwfireandice
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-08-2024
Gegevens:
Modelnaam: MacBook Pro
Model-ID: MacBookPro18,1
Modelnummer: MK183N/A
Chip: Apple M1 Pro
Aantal cores: 10 (8 prestaties en 2 efficiëntie)
Geheugen: 16 GB

Ik heb een MacBook Pro M1 (2021) en ben opzoek naar een goede dockingstation om twee schermen aan te sluiten.
Nu vind je op internet genoeg artikelen hierover, maar echte ervaringen worden niet gedeeld.
Ik heb op mijn werk de Dell WD19TB en WD22TB4 geprobeerd, maar daarmee lukt het niet.

Wie wilt zijn/haar ervaringen delen en/of advies geven? 8)

[ Voor 24% gewijzigd door vwfireandice op 14-08-2024 15:53 ]

Beste antwoord (via vwfireandice op 14-08-2024 15:58)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 17:50
Als je dit native via thunderbolt probeert dan gaat het niet werken omdat de M1 en M2 chips maar 1 externe monitor ondersteunen, of misschien beter gezegd maximaal 2 monitoren totaal want op een M1/M2 Mac mini kan je wel 2 monitoren aansluiten omdat je dan het scherm zoals op de Macbook niet hebt.

Als je meerdere monitoren wil aansluiten op je Macbook dan zal je naar een displaylink docking moeten kijken, dan kan je meerdere monitoren aansluiten. Alleen zijn die dockings over het algemeen wel wat kostbaarder en zal je hiervoor wat software moeten installeren omdat MacOS dit niet automatisch ondersteund.

Bijvoorbeeld dit dock: https://www.amac.nl/belkin-multiport-dockingstation

En dan moet je hier de drivers halen: https://www.synaptics.com...-graphics/downloads/macos

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Als je dit native via thunderbolt probeert dan gaat het niet werken omdat de M1 en M2 chips maar 1 externe monitor ondersteunen, of misschien beter gezegd maximaal 2 monitoren totaal want op een M1/M2 Mac mini kan je wel 2 monitoren aansluiten omdat je dan het scherm zoals op de Macbook niet hebt.

Als je meerdere monitoren wil aansluiten op je Macbook dan zal je naar een displaylink docking moeten kijken, dan kan je meerdere monitoren aansluiten. Alleen zijn die dockings over het algemeen wel wat kostbaarder en zal je hiervoor wat software moeten installeren omdat MacOS dit niet automatisch ondersteund.

Bijvoorbeeld dit dock: https://www.amac.nl/belkin-multiport-dockingstation

En dan moet je hier de drivers halen: https://www.synaptics.com...-graphics/downloads/macos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:15
Paar dingen:

- De M1 chip bestaat pas sinds eind 2020, dus je macbook is of een Intel, of het is niet uit 2019.
- Je geeft aan dat er genoeg artikelen te vinden zijn. Ik naam aan dat je dan ook weet dat je geen twee schermen aan je macbook M1 kunt koppelen. De hardware ondersteund dat niet.
- Er is wel een workaround, genaamd "DisplayLink". Dat werkt soort van, maar wat ik hoor is het een beetje buggy en heb je geen top performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:02
Met een wd19tb zou het moeten lukken volgens Dell, maar je moet wel 1 scherm op de Thunderbolt poort aansluiten.

https://www.dell.com/supp...9tb-and-apple-usb-c-hosts

Het blijft wel behelpen met de M1 macs en gebrek aan MST support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:11
Op kantoor staan Dell D6000 docks met displaylink support. Dit werkt op zich prima met M1 macbooks, werk zelf op een M1 Pro en meerdere collega's werken op een M1. Qua performance heb ik er geen klachten over, ook nooit grote klachten gehoord vanuit collega's. Ik werk als developer met relatief zware docker workloads.

Er zijn alleen wat kleine quirks waar goed mee te leven is naar mijn mening maar het is niet perfect. Bijv. na een herstart moet ik het dock opnieuw aansluiten na de driver is opgestart voordat de schermen herkent worden, koude start met dock ingeplugd werkt niet. Ongeveer 1x per week dat de dock niet goed wordt herkent als de laptop uit slaapstand komt, moet de dock opnieuw aangesloten worden. Dit zijn voor mij 1st world problemen waar ik niet moeilijk over doe gezien het company hardware is.

Enige side note, displaylink driver loopt vaak achter als een nieuwe MacOS versie gereleased wordt wat in het verleden problemen heeft gegeven. Altijd opletten of er een nieuwe versie van de driver is vrij gegeven voordat je een MacOS upgrade uitvoert.

hmz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
SjoerdOe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:17:
Met een wd19tb zou het moeten lukken volgens Dell, maar je moet wel 1 scherm op de Thunderbolt poort aansluiten.

https://www.dell.com/supp...9tb-and-apple-usb-c-hosts

Het blijft wel behelpen met de M1 macs en gebrek aan MST support.
Nee, dat gaat niet werken, dat is een thunderbolt dock en de M1/2 (non Pro) ondersteunen over thunderbolt/usb-c native maar 1 externe monitor... displaylink is de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:02
MicGlou schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Nee, dat gaat niet werken, dat is een thunderbolt dock en de M1/2 (non Pro) ondersteunen over thunderbolt/usb-c native maar 1 externe monitor... displaylink is de enige oplossing.
Ik dacht dat de MacBook Pro altijd minimaal een M1 Pro had, maar dat blijkt niet zo te zijn inderdaad. Met een “gewone” M1 heb je inderdaad geen andere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:21
Ik heb zelf goede ervaringen met de HP Universal Dock G2 in combinatie met de Displaylink drivers. Werk er nu zelf al een jaar op en eigenlijk weinig problemen tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

SjoerdOe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Ik dacht dat de MacBook Pro altijd minimaal een M1 Pro had, maar dat blijkt niet zo te zijn inderdaad. Met een “gewone” M1 heb je inderdaad geen andere keuze.
Helaas zijn er inderdaad ook “instappers” met de kreupele chip. Vanaf M3 kunnen er wel twee schermen aan, mits je de laptop zelf dichtklapt (clamshell mode), voor de 14” MacBook Pro M3 moet je daarvoor de nieuwste macOS Sonoma update hebben, op de M3 MacBook Air kon het al in eerdere versies.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1