Jaren 30 bouwtekening ontcijferen (schoorsteen, ventilatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-02 11:29
Hi allen!
In mijn jaren 30 woning zijn we aan het onderzoeken of het mogelijk is de schouw & schoorsteen te verwijderen. Echter komen we in de bouwtekeningen wat zaken tegen die ik na veel Googlen toch niet kan ontcijferen. Beginnende met de tekening van de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mmxc8f1Lj5zpkTmK7vgt4o1hII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VxfXOpaZmCBFx8ZEo8BQCttc.png?f=fotoalbum_large

Rood omcirkeld de rookkanalen, deze zit aan de muur met de buren en de schoorsteen is dan ook gedeeld. Waarom er meerdere kanalen zijn is me onduidelijk, vanuit de haard gezien zien we maar 1 kanaal naar boven (daglicht) lopen. Ik lees online dat soms er een apart kanaal is voor lucht toevoer en afvoer, maar daar is niets van te zien, het is wel aannemelijk dat de haard zelf ooit is aangepast.
Waarom er een cirkel in een van de kanalen is getekend is me ook niet duidelijk, ik kan dit symbool in online indexen van bouwtekeningen ook niet terugvinden

Als we naar de rioleringslaag kijken lijkt het er op dat een van de rioolbuizen aangesloten zit op een van de kanalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHy52bEQf171eMEZO_JO6BK9i6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bk7afk9FHa77mUC83ytnsnib.png?f=fotoalbum_large

Op de 1e verdieping zit een badkamer met ook een toilet (oogt jaren 90), maar dit zit niet precies boven deze kanalen, maar ernaast. Ook is er een apart blok voor geyser ventilatie ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkBVPUl4r8mVsTdikZjIP73WFv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tdmSNXk6IeZiLRisSQHvqvOP.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee waar deze kanalen voor werden/worden gebruikt of hoe ik dit kan achterhalen? Is het kanaal met de cirkel erin een aansluiting voor het riool (afvoer?) of wellicht zelfs een standleiding?

Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lastig om te zeggen waar het ooit origineel voor is aangelegd. Maar weet wel dat het met slechte isolatie vroeger koud was. En dat er op verdiepingen ook nog wel eens kachels werden geplaatst.

Ik heb met mijn jaren 60 huis zelfs nog een extra rook kanaal op de slaapkamer boven. Ga maar eens op de muur kloppen of je ergens een weg gestucte nisbus deksel kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:59
Vroeger (in de jaren 30) had men geen CV installatie, die is pas ontstaan in de jaren 60. Men had dus in ieder kamer een kachel die op één van de kanalen werd aangesloten. Dat je er dus meer kanalen ziet is niet zo vreemd. In die tijd werden de schoorstenen gedeeld. Elke woning had wel zijn eigen kanalen, maar niet noodzakelijkerwijs had iedere kamer een eigen kanaal.

Gezien de schoorsteen gedeeld is met de buren kun je ze niet weghalen. Aan jouw kant kun je mogelijk wel kanalen verwijderen maar mogelijkerwijs zit het vast in je constructie en/of is het zodanig met elkaar verbonden dat het niet mogelijk is. Dat vraagt om een paar ogen die de situatie komt bekijken en/of expert die ervaring heeft met dit type bouw. Bij familie die in een jaren 30 woning woont is enkel de schouw op de BG weg, aansluiting zit er echter nog steeds in het plafond en dus mogelijkwijs dat dit origineel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:38

BLN

Een dubbel getekende lijn is doorgaans een dragende muur. Dit kanaal lijkt onderdeel van een dragende muur te zijn. Als je die wil verwijderen, moet je dat ergens mee opvangen.

De rioleringsbuis is de standpijp, die ontlucht op het dak. Als je die weghaalt moet je ergens een nieuwe plaatsen, want die zorgt ervoor dat je afvoeren goed werken. Als je die niet hebt, gaan alle afvoeren borrelen als je op de begane grond doortrekt.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Drie kanalen:

1 ontluchting / standpijp riool
2 afvoer kachel woonkamer
3 afvoer geiser badkamer

Lijkt mij het meeste voor de hand te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
BLN schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:35:
Een dubbel getekende lijn is doorgaans een dragende muur. Dit kanaal lijkt onderdeel van een dragende muur te zijn. Als je die wil verwijderen, moet je dat ergens mee opvangen.

De rioleringsbuis is de standpijp, die ontlucht op het dak. Als je die weghaalt moet je ergens een nieuwe plaatsen, want die zorgt ervoor dat je afvoeren goed werken. Als je die niet hebt, gaan alle afvoeren borrelen als je op de begane grond doortrekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n79I1wKQk5MU-UWty-1-79F7lUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opDp1Jz07aRJBnUFrbvW7IaD.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt er op dat de balklaag wel om de kanalen heen is gelegd, dus dat is wat verwarrend. Kan het zijn dat de kanalen nog steeds dragend zijn ookal liggen de draagbalken eromheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
Prisma16 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:37:
Drie kanalen:

1 ontluchting / standpijp riool
2 afvoer kachel woonkamer
3 afvoer geiser badkamer

Lijkt mij het meeste voor de hand te liggen
Hoe zou ik dit met zekerheid kunnen bepalen? Is het denkbaar om een gaatje te boren in ieder kanaal en met een buiscamera te kijken, of is een gat boren in een kanaal not-done?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
Een schoorsteen buiten verwijderen mag vaak ook niet want dat veranderd het aanzicht van de straat. Dus kanalen weghalen gaat wel, maar zorg ervoor dat je de schoorsteen die door het dak gaat goed opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h 3 n k
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-05 07:05
De omcirkeling in 1 van de kanalen lijkt me de standleiding van de riolering.
Zo te zien heb je een kruipruimte.
Kun je zien of de 3 kanalen gefundeerd zijn, of doorlopen in de kruipruimte?

Op je eerste tekening van het rioleringsplan lijkt de woningscheidende wand in 1 geheel door te lopen.
Daar zit geen raveling in je balklaag, op de verdiepingsvloer tekening wel.

De tekening van de verdiepingsvloer insinueert dat de kanalen, de woningscheidende wand onderbreken.

Op het eerste oog lijken me de 3 kanalen niet constructief, afgezien natuurlijk van de stabiliteit en het bovendakse deel van je schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 22:58
_Piwi_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:31:
Vroeger (in de jaren 30) had men geen CV installatie, die is pas ontstaan in de jaren 60.
Niet helemaal waar maar meer voor de rijken onder ons al in de jaren 20, zie bijvoorbeeld de huizen die Gropius in Dessau liet bouwen in de jaren 20 en 30.De manier van stoken was toen natuurlijk ook anders maar zeker voor die tijd al vooruitstrevend.
Pas vanaf inderdaad de jaren 60 werd het gemeengoed, al werden er in die tijd tot in de jaren 70 nog genoeg nieuwe woningen met gaskachels gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:59
pman63 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Niet helemaal waar maar meer voor de rijken onder ons al in de jaren 20, zie bijvoorbeeld de huizen die Gropius in Dessau liet bouwen in de jaren 20 en 30.De manier van stoken was toen natuurlijk ook anders maar zeker voor die tijd al vooruitstrevend.
Pas vanaf inderdaad de jaren 60 werd het gemeengoed, al werden er in die tijd tot in de jaren 70 nog genoeg nieuwe woningen met gaskachels gebouwd.
I stand corrected :) Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:29
Wat ook veel voorkwam in die tijd, dat er schuifdeuren in de kamer zitten.... en je in beide gedeelte een houtkachel aanwezig was, waardoor er ook 2 kanalen zijn geweest.
Pagina: 1