Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:55
Sinds deze zomer wonen we in een 2 onder 1 kapper en willen we het een en ander verduurzamen/van het gas af.

Bouwjaar is '87, label B.
9x 435 WP panelen met Enphase op ZZW.
Niet na geïsoleerd na de bouw.
Roosters in de kozijnen met mechanische afzuiging.
We hebben er vvw in laten vrezen met 7 groepen, het gaat om ca. 52 m2 wat we ermee gaan verwarmen op de begane grond. Boven wordt niet verwarmd.

Huidige Rc/U waardes volgens een energierapport:
Gevels: 1,47
Dak: 1,3
Vloeren: 1,48
Ramen: U 2,9

Volgende week hebben we een afspraak met een energieadviseur die ook offertes opmaakt voor na isoleren en voor een warmtepomp. Maar ik ga het liefst voorbereid dat gesprek in.

Ik lees al een tijdje in verschillende topics over vloerisolatie, warmtepompen, warmtepompboilers en van het gas af.

We willen het liefst de spouw en vloerisolatie laten verbeteren en ook nieuwe kozijnen met triple glas.
In het vloerisolatie topic wordt veel met PIR gewerkt, die hebben een van de beste isolatiewaardes en zijn niet al te dik. Alleen kan ik niet veel bedrijven vinden die daar ook mee werken. De meeste werken met PUR, EPS of XPS. Zelf doen is geen optie. Hoe zit het met leidingen die in de kruipkelder lopen bij een eventuele lekkage van het riool?
Dak laten we zo anders blijft er niet zoveel ruimte op zolder meer over als we dat ook gaan isoleren.

Kozijnen zijn nu van hout en bijna 40 jaar oud. Ze zijn niet rot en zijn goed onderhouden, we willen echter naar iets onderhoudsvrij en met beter glas. Kunststof met hr++ of triple.

Als we voor een warmtepomp gaan wil ik geen all electric. Deze zijn gewoon te duur vind ik. In plaats daarvan wil ik een warmtepompboiler en een aparte warmtepomp voor het verwarmen van de woning. Is zo'n opstelling mogelijk? Als ik een aparte warmtepomp zoek die niet all electric is, kom ik automatisch op een hybride uit, maar we willen juist geen gas meer. Bestaat zoiets? Kan ik bijvoorbeeld met een Quatt 4kW de volledige woning verwarmen zonder hr ketel? Voor het sww zie ik veel goede berichten over de Atlantic Explorer.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57
Je termen kloppen niet helemaal. All-electric is een warmtepomp zonder gasketel, hybride is een warmtepomp icm een gasketel. Ja je kunt prima een warmtepomp nemen voor alleen verwarming en een losse warmtepompboiler voor warm tapwater. Dat kan allemaal zonder cv-ketel en is dan ook all-electric.

Qua isolatie: DAK DAK DAK. Ga aan de slag met je dak. Je verliest ~30% van alle warmte via het dak dus ga daar iets mee doen. Verder is je glas belangrijk. Dus als je 2 punten kan doen, doe dan die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Goed dat je aan de slag gaat met je huis!

Eens met @Fr33z dat je wat termen door elkaar haalt. Je kunt prima een losse warmtepompboiler [wpb] gebruiken (beter nog, daar krijg je in NL apart subsidie voor én je hebt meer vrijheid met plaatsing). Een wpb is iets minder zuinig/efficient, maar je wp kan dan wel weer je huis blijven verwarmen als je sww maakt. Ik heb trouwens een Atlantic Explorer 4 plus een boilervat bij mijn wp.

Qua geld, een wp is inderdaad veel duurder dan een hybride. Maar als je ook elektrisch kookt, bespaar je de kosten van een gasaansluiting. Daarbij is een wp in gebruik goedkoper dan een cv-ketel, mits goed gedimensioneerd, geinstalleerd en ingesteld.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
1/ glas: heel goed hr++ met warm edge en u waarde 1,0 in je bestaande kozijnen of nieuwe kozijnen met triple (maar kost veel knaken)
2/ all electric warmtepomp of bij koudwatervrees een quatt die je makkelijk over een jaar kan uitbreiden
3/ vloerisolatie: waarschijnlijk nu eps aan onderzijde, daar kan mooi tonzon tegenaan
4/ dakisolatie naar rc 8 of 10. Waarschijnlijk heb je gordingen. Die moet je gewoon vullen. Bv met houtvezel isolatie (zie bv isoleerbewust.nl)
Dit werkt ook heel goed tegen warmte in de zomer
5/ gevel alleen bestaande spouwmuren navullen indien mogelijk (>2cm nog vrij)
6/ en als eerste: kierendichten met kit , luchtdichte tape en tochtstrips

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 12-08-2024 11:26 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Dat de meeste warmte door het dak weg gaat weet ik. Maar boven hebben we snachts altijd de ramen open, ook in de winter. Wat heeft het dan voor zin om het dak extra te isoleren als er ramen open staan?

De Atlantic wordt hier door de lokale installateurs niet aangeboden. Ik zie alleen maar Lg, Atag en Remeha wpb als aanbod.

Van tonzon pif ben ik niet zo'n fan. Dit lijkt me heel fragiel voor de lange termijn. Het kan lek raken, de lucht kan er door diffusie uit lopen. Dat heb je met PIR allemaal niet.

We koken al elektrisch, dus het gas kan dan helemaal afgesloten worden, waardoor we ook het vastrecht besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Die ramen altijd open is niet het het slimste om te doen, dus daar zou ik mee ophouden. Maar zelfs als.je daarmee doorgaat is isoleren van het dak erg aan te raden. Want het houdt veel warmte buiten in de zomer en helpt ook in de winter.

Je scrhijft dat je huis een ventilatiebox heeft, gebruik die dan ook. Ramen altijd open is vrijwrl altijd een slecht idee. In het beste geval zorg je voor kortsluiting in het ventilatiesysteem doordat lucht makkelijker door een open raam gaat dan door roosters bij de ramen. Dus heb je mss zelfs minder ventilatie in de woonkamer door dat je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:17
Waarom wil je perse van het gas af? Houd er rekening mee dat er straks een situatie gaat ontstaan dat stroom nog duurder gaat worden omdat velen juist van het gas af zijn. Overheid zal dat verlies van inkomsten op gas toch ergens terug moeten gaan verdienen. Beter lijkt mij hybride.

Tevens is stroom al veel duurder geworden dan het ooit was,maar omdat het centenwerk is hebben velen dat niet zo door. Langzaamaan stijgt stroom ook flink moet ik zeggen.

SiberischeHusky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
Stroomprijs zit deels aan de gasprijs gekoppeld. Maar daar gaat het hier niet om. Vastrecht van gas wordt ook steeds duurder en als ik dat helemaal niet meer heb bespaar ik al honderden euros per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Ik snap je idee met van het gas af te gaan- maar zorg dan wel voor een huis dat aan de bouwnormen voldoet.
Dat wilt zeggen een hoop extra isolatie - ik zou je dak meteen naar 4.5 gooien. Zelfs als je je ramen open hebt wordt het binnen niet zo koud als buiten, dus heeft isolatie nut. (of vriest jullie douche en toilet dicht in de winter?).

Ongeacht de isolatie kan je nu ook kijken of full electric al nuttig is - kan je je huis warm (genoeg) houden als je de cv op 40* aanvoertemperatuur zet? (let op, alleen het verwarmingsdeel, tapwater wil je naar minimaal 60* verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
OneTimer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:02:
Stroomprijs zit deels aan de gasprijs gekoppeld. Maar daar gaat het hier niet om. Vastrecht van gas wordt ook steeds duurder en als ik dat helemaal niet meer heb bespaar ik al honderden euros per jaar.
En wat als stroom straks duurder gaat worden en je gas weer aangesloten moet worden? Dat kost dan uiteraard de hoofdprijs. Het is vrij logisch dat de overheid iets gaat "verzinnen" om die misgelopen inkomsten ergens terug te halen. Dat zien we al aan die salderingsregeling en straks mag je misschien opslagfee betalen voor de stroom die in je thuisaccu zit bijvoorbeeld. Ik zou lekker een hybride nemen die all electric ready is. Ombouwen is zo gebeurd namelijk.

SiberischeHusky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:26

paQ

CryptoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Ik zou lekker een hybride nemen die all electric ready is. Ombouwen is zo gebeurd namelijk.
Ik zou lekker "full electric" (wat dat ook moge zijn) nemen en die (als het echt moet) hybride laten draaien.
Je koopt toch ook geen HD ready TV meer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
paQ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Ik zou lekker "full electric" (wat dat ook moge zijn) nemen en die (als het echt moet) hybride laten draaien.
Je koopt toch ook geen HD ready TV meer?
Gas weer aan laten sluiten. Heb je enig idee wat dat kost? :D Aanzienlijk duurder dan een koppelstuk voor je hybride warmtepomp

SiberischeHusky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

CryptoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:42:
[...]

Gas weer aan laten sluiten. Heb je enig idee wat dat kost? :D Aanzienlijk duurder dan een koppelstuk voor je hybride warmtepomp
Nog jaren lang extra vastrecht en onderhoud CV ketel voor 'het geval dat' gas goedkoper zou worden dan stroom per opgewekte thermische kWh. Weet je wat dát kost?
Op een gegeven moment moet je ook ergens een klap op durven geven.

(overigens: 860 euro hier kost het herplaatsen of (op)nieuw (ver)plaatsen van een gasaansluiting met meter)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-08-2024 23:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14
CryptoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:40:
Waarom wil je perse van het gas af? Houd er rekening mee dat er straks een situatie gaat ontstaan dat stroom nog duurder gaat worden omdat velen juist van het gas af zijn. Overheid zal dat verlies van inkomsten op gas toch ergens terug moeten gaan verdienen. Beter lijkt mij hybride.

Tevens is stroom al veel duurder geworden dan het ooit was,maar omdat het centenwerk is hebben velen dat niet zo door. Langzaamaan stijgt stroom ook flink moet ik zeggen.
Je spreekt als mijn buurman. Als straks iedereen van het gas af is wordt het lekker goedkoop...

Maar dan mag je in je eentje de netbeheerkosten van je woonplaats gaan dokken. Die gaan de komende jaren alleen maar stijgen: steeds minder aansluitingen om de kosten over te verdelen en het weghalen van aansluitingen doet de netbeheerder nu op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
CryptoNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:42:
[...]

Gas is voorbij. Fossiele brandstoffen zijn over hun hoogtepunt heen. Aardgas wordt uitgefaseers dus hoe denk je dat dat gestuurd gaat worden? Juist: gas duurder en stroom goedkoper. Die beweging is al gestart en stopt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik bespaar straks de vaste kosten van gas van Enexis + Greenchoice. Mijn Airco stookt op ongeveer 60% van de kosten aan elektriciteit tov CV verwarming, de Boiler is wat inefficiënter dan via gas, maar kan voor een groot deel van het jaar puur op zonne-energie werken.

Dan moet er echt heeeeel veel gebeuren om gas weer goedkoper te krijgen dan elektriciteit.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Fr33z schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Gas is voorbij. Fossiele brandstoffen zijn over hun hoogtepunt heen. Aardgas wordt uitgefaseers dus hoe denk je dat dat gestuurd gaat worden? Juist: gas duurder en stroom goedkoper. Die beweging is al gestart en stopt niet meer.
Grap is, in België is het andersom... Althans de Belgische overheid heeft behoorlijke belastingen (zo'n 40%) op stroom, en magere belastingen (zo'n 20%) op gas. Scheelt dus behoorlijk in extra kosten... Daarbovenop komt de federale bijdrage energie fonds, al is dit enkel voor mensen die boven het bestaansminimum verdienen. Dit is weer belasting op de elektra factuur.

https://www.creg.be/nl/co...de-energieprijs-opgebouwd

Hierdoor is bijvoorbeeld een warmtepomp veel minder rendabel dan in Nederland, en blijven mensen veel liever gas gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 13-08-2024 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:10

hnq

Even een ander geluid: draai het om.
Een label B woning kan zonder grote ingrepen prima direct van het gas. En ik spreek uit ervaring, en niet alleen die van mijzelf. Met nieuwe vloerverwarming is het al helemaal goed en betaalbaar te doen.

Mijn advies:
1. Laaghangend fruit plukken (kierdichting enzo)
2. Warmtepomp aansluiten op je vvw en evt. de radiatoren. Warmtepompboiler op zolder en klaar. Als het leidingwerk niet te ingewikkeld wordt, en je hebt beneden de ruimte zou een 'All in One' ook prima zijn.
3. Isolatie verbeteren waar nodig. Het zou me niet verbazen als je er achter komt dat dat vrijwel niet nodig is. Kun je mooi betalen van het uitgespaarde geld. En een grote investering in kozijnen/triple glas betaalt zich echt niet uit.

Voor de zekerheid kun je een slag grotere wp nemen dan op basis van het gasverbruik of warmteverliesberekening nodig zou zijn. Dan kom je niet in de problemen als je later toch op de bovenverdieping(en) wel wil verwarmen. De goede wp's hebben in die categorie (5,7,9 kW) hetzelfde minimum vermogen, terwijl de kosten na subsidie vrijwel gelijk zijn.
En als je zelf een beetje handig bent en bereid om de voorbereiding zelf te doen dan ben je al helemaal spekkoper.

Wat betreft het effect van na-isoleren is onderstaande grafiek wel informatief. Kort gezegd: de eerste klap is een daalder waard, de klappen daarna vaak centenwerk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S1w97hWH08J9YhhvZpgklK-Lcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h78lQznWti3bpIowUEOH04E5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door hnq op 13-08-2024 09:23 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Glas is iets wat ik wel zou aanpakken als dat nog niet minstens HR+ is. Dan wel direct kijken wat maximaal mogelijk is, dus HR++ 1.0 met warm edge spacers of triple als dat past. Mocht je rotte kozijnen gaan vervangen, kijk dan zeker naar triple glas.

Als je van hoge temperatuur radiatoren onder de ramen komt en gaat naar lage temperatuur vloerverwarming gaat, zal ouderwets dubbelglas zonder coatings en gasvulling comfort klachten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
OneTimer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:58:
Dat de meeste warmte door het dak weg gaat weet ik. Maar boven hebben we snachts altijd de ramen open, ook in de winter. Wat heeft het dan voor zin om het dak extra te isoleren als er ramen open staan?
ik slaap meestal ook met een open raam.
maar als het echt koud is, dan gaat het raam dicht, en dan heeft de isolatie toch zin.

isolatie blijft gewoon het verstandigste om te doen.
maar, sommige stukken isoleren kan erg moeilijk en lastig zijn.
(voorbeeld: heb je al een laag glaswol in de spouw muren zitten, dan krijg je er gewoon niks meer bij.
de muur moet dan afgebroken worden, isolatie aangebracht, en weer herbouwd.
tja dat is niet simpel en gewoon weg duur te noemen en doe je liever niet.)
hier door, doen veel mensen alleen het glas vervangen, want dat is goedkoop en simpel te doen.
dak isolatie is vaak ook simpeler, en soms als er een leuke kruipruimte is dan vloer isolatie.
check voor je zelf welke gewoon te doen zijn in je huis, het wisselt gewoon per locatie.
De Atlantic wordt hier door de lokale installateurs niet aangeboden. Ik zie alleen maar Lg, Atag en Remeha wpb als aanbod.

Van tonzon pif ben ik niet zo'n fan. Dit lijkt me heel fragiel voor de lange termijn. Het kan lek raken, de lucht kan er door diffusie uit lopen. Dat heb je met PIR allemaal niet.
geen voorstander van tonzon reclame hier. (het is soms tenen krommend)
maar schrijf het niet af, is snel aangebracht, en als je het laat aanbrengen dan is tijd is geld.

verder een tip: heb je nu EPS in de vloer, isoleer dan met EPS verder.
heb je PIR, dan PIR, heb je XPS etc etc je snapt het wel.
mixen van materialen, kan gewoon vreemde bij verschijningen geven.
(tonzon kan dan vaak wel over andere isolatie heen.)
We koken al elektrisch, dus het gas kan dan helemaal afgesloten worden, waardoor we ook het vastrecht besparen.
het scheelt veel om geheel van het gas af te gaan, +/-250€ vastrecht, + +/-100€ lidmaatschap, maar een 350€, dit 10 jaar is al een korting van 3,5k€.
OneTimer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:02:
ja daar komt het wel op neer.
olie duur , dan gas en kolen duur en daar maken we nog steeds de meest stroom mee, dus olie duur, dan stroom ook duur.

werkelijkheid: betaalde ik 6 jaar geleden 0,18€/kWh en dat is nu een 0,25€/kWh geworden.
dus ja die prijs is flink omhoog gegaan.
maar 6 jaar geleden betaalde ik 0,55€/m5 gas, en dat is nu 1,25€/m3.
dus die is nog veel meer omhoog gegaan.
en ik verwacht dat dit niet snel anders gaat worden, gas hebben we gewoon weinig mogelijkheden om dat te maken (zeg maar gewoon weg niet, in ieder geval niet kosten effectief.)
elektriciteit heeft wel vele alternatieven, er kan veel makkelijker geschoven worden naar wat het goedkoopste is.
en dit zie ik de komende 10 tot zelfs 20 jaar nog niet veranderen.

(ja de roeptoepers die zeggen de regering gaat dat veranderen die hebben geld nodig.
ach die mogen een alu hoedje op zetten, er zit een kern van waarheid in, want regeringen hebben altijd geld nodig om dingen voor ons te doen. alleen is dat fout of is dat verbolgenheid is dan meer de vraag. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:24
migjes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:04:

het scheelt veel om geheel van het gas af te gaan, +/-250€ vastrecht, + +/-100€ lidmaatschap, maar een 350€, dit 10 jaar is al een korting van 3,5k€.
Wil dit wel enigsinds nuanceren, opzich is dat natuurlijk waar, maar zeker in het geval van nu nog op gas koken is de extra inverstering om helemaal van het gas af te gaan ook snel 3K tov alleen verwarmen met de warmtepomp en de cv te laten hangen voor backup en warm water. Dus dan zit je al op een hele lange terugverdientijd.

Bovendien kun je vaak nog wel een 50 euro per jaar korting krijgen en is het koken goedkoper op gas. En het geeft de mogelijkheid om in de toekomst terug te gaan naar verwarmen met de cv door een kraan om te zetten, mocht dat dan weer rendabeler zijn ivm afbouwen salderingsregeling icm heel koud buiten (lage cop).

Als je al een elektrische kookplaat hebt scheelt dat nog wel behoorlijk natuurlijk, het is uiteindelijk gewoon kwesrie van bekijken wat de terugverdientijd is, is die langer dan 5 jaar dan doe ik het persoonlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
_JGC_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:50:
[...]

Je spreekt als mijn buurman. Als straks iedereen van het gas af is wordt het lekker goedkoop...

Maar dan mag je in je eentje de netbeheerkosten van je woonplaats gaan dokken. Die gaan de komende jaren alleen maar stijgen: steeds minder aansluitingen om de kosten over te verdelen en het weghalen van aansluitingen doet de netbeheerder nu op eigen kosten.
Dat zeg ik niet ;) Stroom gaat dan VEEL duurder worden qua vastrecht, belastingen etc. De overheid is geen filantropische instelling. Het is een vrij logisch gegeven dat wanneer inkomsten gas wegvallen men het op een andere boeg gaat gooien of dacht je dat je dan nog steeds uitermate goedkoop stroom kunt afnemen? Dat snapt toch iedereen dat de wereld zo niet in elkaar steekt.

Overigens is gas ansich niet duur ( 25-30 cent zie ik in mijn app ), maar de belasting erop maakt het duur ( totaalprijs inclusief belasting 1,30 8)7 )

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
3K voor een warmtepompboiler? In welke wereld leef jij? Daarnaast zit er subsidie op.

Ik kom net terug van vakantie Denemarken, daar konden we royaal douchen met een 80 liter elektrische boiler. Die dingen pluk je voor een paar euro van Marktplaats, eentje van Daalderop met koper vat, die doen het over 50 jaar nog steeds en geen gekut met anodes en rottende vaten. Desnoods een groter model met 650W verwarming erin, hoef je ook geen rekening te houden met piekvermogen op je stroomaansluiting.

Ik heb zelf nog een gasketel en gaskookplaat, maar als het tapwater het laatste was wat me aan het gas hield had ik een daalderop boiler opgehangen. Normale WPB kan ik niet kwijt op zolder ivm hoogte. Alternatief zou dan een driewegklep op de warmtepomp zijn met een los vat, maar die zijn van koper of RVS ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CryptoNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Dat zeg ik niet ;) Stroom gaat dan VEEL duurder worden qua vastrecht, belastingen etc. De overheid is geen filantropische instelling. Het is een vrij logisch gegeven dat wanneer inkomsten gas wegvallen men het op een andere boeg gaat gooien of dacht je dat je dan nog steeds uitermate goedkoop stroom kunt afnemen? Dat snapt toch iedereen dat de wereld zo niet in elkaar steekt.

Overigens is gas ansich niet duur ( 25-30 cent zie ik in mijn app ), maar de belasting erop maakt het duur ( totaalprijs inclusief belasting 1,30 8)7 )
Gas is 70 cent belasting, de rest is wat het kost. Gas is dus wel degelijk duur.
Stroom wordt straks duurder omdat saldering verdwijnt. Dan vangt de overheid de volle bak aan energiebelasting voor energie die je niet direct zelf verbruikt. Netbeheerkosten zullen tzt ook wel stijgen, maar dat van gas zal nog vele malen harder gaan.

Newsflash: Rusland levert hier geen chantagegas meer, Groningen is dicht, in Friesland krijgt men ook steeds meer gezeik, gaswinning op zee komt niet op gang vanwege eindeloze bezwaarprocedures, dus dat gas wordt steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
_JGC_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Gas is 70 cent belasting, de rest is wat het kost. Gas is dus wel degelijk duur.
Stroom wordt straks duurder omdat saldering verdwijnt. Dan vangt de overheid de volle bak aan energiebelasting voor energie die je niet direct zelf verbruikt. Netbeheerkosten zullen tzt ook wel stijgen, maar dat van gas zal nog vele malen harder gaan.

Newsflash: Rusland levert hier geen chantagegas meer, Groningen is dicht, in Friesland krijgt men ook steeds meer gezeik, gaswinning op zee komt niet op gang vanwege eindeloze bezwaarprocedures, dus dat gas wordt steeds duurder.
Gas is zeker duur, maar stroom stiekem ook inmiddels ;) Van 10 cent naar inmiddels 20-25 cent oftewel een verdubbeling. Dat gas harder zal gaan is een aanname, gebaseerd op onderbuik en angst. Gas zal heus duurder worden, maar stroom net zo.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CryptoNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Gas is zeker duur, maar stroom stiekem ook inmiddels ;) Van 10 cent naar inmiddels 20-25 cent oftewel een verdubbeling. Dat gas harder zal gaan is een aanname, gebaseerd op onderbuik en angst. Gas zal heus duurder worden, maar stroom net zo.
En dat gas zometeen 'goedkoper' wordt dan stroom is beleid waar je aan meegeschreven hebt ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
paQ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

En dat gas zometeen 'goedkoper' wordt dan stroom is beleid waar je aan meegeschreven hebt ofzo :?
Begrijpend lezen ;) De hetze tegen gas is allemaal prima, maar we sluiten schijnbaar uit dat stroom niet duurder gaat worden ofzo? Het is geen 100% zekerheid dat iedereen van het gas af zal gaan of dat gas ineens naar 3 euro per kuub gaat. Totaal niet zelfs. De enige zekerheid die er wel is - afgaande op het beleid van de overheid van de afgelopen 50 jaar - is dat men inkomstenverlies uit gasbaten ergens gaat compenseren. Als je denkt dat de overheid voor jan filantroop gaat spelen dan is dat erg naief en niet echt rekening houdend met de realiteit. Zie bijvoorbeeld wat ze nu al ''flikken'' met de salderingsregeling. Eerst iedereen warm maken voor van alles en nog wat en dan er keihard de rem op zetten.

SiberischeHusky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Angst en onderbuik....

Natuurlijk wordt elektriciteit duurder. Maar dat maakt nog niet dat gas + elektriciteit goedkoper is dan alleen elektriciteit.

Zelfs zonder salderingsregeling bespaar ik ongeveer 900 euro per jaar door over te gaan op all electric. Dat is voor een deel omdat verwarmen met een airco nu eenmaal efficienter is dan met een CV, en deels omdat ik een behoorlijk deel van verwarming op 2 maanden na alsnog afdek met direct verbruik van mijn panelen. En uiteraard voor een groot deel door de vasterechtkosten.

Als de kosten voor elektriciteit stijgen dan stijgen ze ook voor mensen die gas en elektriciteit gebruiken. Dus die laatste groep is dan niet plots spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CryptoNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Begrijpend lezen ;) De hetze tegen gas is allemaal prima, maar we sluiten schijnbaar uit dat stroom niet duurder gaat worden ofzo? Het is geen 100% zekerheid dat iedereen van het gas af zal gaan of dat gas ineens naar 3 euro per kuub gaat. Totaal niet zelfs. De enige zekerheid die er wel is - afgaande op het beleid van de overheid van de afgelopen 50 jaar - is dat men inkomstenverlies uit gasbaten ergens gaat compenseren. Als je denkt dat de overheid voor jan filantroop gaat spelen dan is dat erg naief en niet echt rekening houdend met de realiteit. Zie bijvoorbeeld wat ze nu al ''flikken'' met de salderingsregeling. Eerst iedereen warm maken voor van alles en nog wat en dan er keihard de rem op zetten.
Het zijn je eigen uitspraken hoor.
Niets dan onderbuik en aangeprate angst.

Gaan alle huizen van het gas? vast niet.
Heb je een grootschalige verduurzaming op handen vanwege aankoop van een (ouder) huis en je kunt alles nu in 1 keer aanpakken? Hell yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
paQ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Het zijn je eigen uitspraken hoor.
Niets dan onderbuik en aangeprate angst.

Gaan alle huizen van het gas? vast niet.
Heb je een grootschalige verduurzaming op handen vanwege aankoop van een (ouder) huis en je kunt alles nu in 1 keer aanpakken? Hell yeah!
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dat niet zo te zeggen is :) Wat mensen vaak vergeten is de aanschaf van de apparatuur. Allemaal leuk en aardig dat je 1000 euro per jaar minder hoeft uit te geven aan gas, maar als de apparatuur zelf al 10.000 kost is dat natuurlijk een hele slechte investering. Ja na 10 jaar heb je je investering eruit, maar die apparatuur gaat natuurlijk ook weer een keer vervangen moeten worden en dan begint de som weer van voor af aan. Het is niet zo te zeggen dat je DIRECT goedkoper uit bent, want dat is gewoonweg niet zo. Was het maar zo ;)

SiberischeHusky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier hetzelfde gedaan met een woning uit 1978. Sinds december 2023 zijn wij volledig van het aardgas af.

Ventilatie
Je hebt nu waarschijnlijk mechanische ventilatie in huis met afzuigpunten in je keuken, badkamer en toilet. Kan je tijdens het verbouwen over naar balansventilatie?

Kozijnen vervangen
Kan je in je huidige houten kozijnen HR++ glas kwijt? Dat scheelt je mogelijk een enorme hoeveelheid geld die je ergens anders aan kan spenderen.

Wij hebben recent, noodgedwongen ivm lekkage, onze kozijnen op de 1e verdieping en zolder moeten laten vervangen. Ik had daar relatief nieuwe houten kozijnen, zelf, in geplaatst, maar een fout gemaakt waardoor ik last had van lekkage.

Wij hebben nu gekozen voor kunststof kozijnen met HR++ glas. WIj hebben in elk kozijn ook een rooster zitten, en tripleglas komt niet echt tot zijn recht zolang je ook roosters plaatst. Zie ook de opmerking over balansventilatie, en de warmtepompboiler.

Isolatie
Als je nu eenvoudig extra kan laten na-isoleren dan zou ik dat meteen doen. Je hoeft overigens echt niet naar een Rc waarden van 5 of zelfs nog hoger wanneer je een warmtepomp zou willen.

Hier in huis heb ik zelf mijn vloer extra geisoleerd. Ik had 3cm piepschuim dat is nu grotendeels 13 en een deel is zelfs 23cm piepschuim ( R waarde van de vloer ligt nu rond de 3.5, en op sommige delen bijna 6 ).

De spouwmuur was al geisoleerd met steenwol, maar omdat we aardig wat ruimte in de spouw hadden hebben we deze laten na-isoleren met aminothermschuim.

Het dak heb ik aan de buitenkant laten na-isoleren, in de woonkamer heb ik de woningscheidende wand voorzien van een voorzetwand van 45mm. Kwam zo uit met plaatsen van stopcon

Lang verhaal kort: Ik heb nergens extreem hoge isolatiewaarden.

Blowerdoortest
Wat mijn ogen opende was een blowerdoortest van mijn woning. Uiteindelijk bleek mijn woning best aardig luchtdicht te zijn intussen, ik had "maar" 130cm2 ( half A4 ) aan luchtlekkage in huis. ( https://www.familie-klein...erdoortest-warmtebeelden/ ).

Met een blowerdoortest kom je alle kieren/naden/randen/rubbers tegen die niet goed afsluiten. En met die aanpakken kan je heel veel comfort winnen.

Daarnaast kan je daarmee straks met je roosters ( of balansventilatie ) veel beter gericht ventileren.

Warmtepomp en warmtepompboiler
Ik heb een losse warmtepomp en losse warmtepompboiler. Met je warmtepompboiler heb je een keuze of je de warmte uit je woning wilt halen ( afzuigen ) of dat je altijd lucht van buiten aanzuigt.

Als je balansventilatie overweegt dan zal je van buiten moeten aanzuigen, dit geeft een hoger verbruik in de winter. Als je vanaf binnen gaat aanzuigen kan je daar wat mee spelen met roosters op specifieke plekken open zetten. Bijvoorbeeld rooster in ruimte waar je je was op hangt.

Die vuile lucht wordt dan door je warmtepompboiler afgezogen en daar wordt dan de warmte weer uit gehaald voor tapwater.

In mijn geval: Ik zuig dus lucht uit mijn woning, ik merk het hogere verbruik in mijn warmtepomp niet op.

Overigen
Als je toch gaat verbouwen, kijk dan ook naar een DoucheWTW, dat scheelt je 40 tot 60% in de energie die je in je douche moet stoppen. In geval van een warmtepompboiler betekent dat dus ook gewoon dat je op een boilervat langer kan douchen.

Wil je meer informatie mag je mij altijd vragen en je bent hier ( Lelystad ) ook meer dan welkom om te komen kijken wat wij allemaal hebben gedaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
indifined1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Wil dit wel enigsinds nuanceren, opzich is dat natuurlijk waar, maar zeker in het geval van nu nog op gas koken is de extra inverstering om helemaal van het gas af te gaan ook snel 3K tov alleen verwarmen met de warmtepomp en de cv te laten hangen voor backup en warm water. Dus dan zit je al op een hele lange terugverdientijd.

Bovendien kun je vaak nog wel een 50 euro per jaar korting krijgen en is het koken goedkoper op gas. En het geeft de mogelijkheid om in de toekomst terug te gaan naar verwarmen met de cv door een kraan om te zetten, mocht dat dan weer rendabeler zijn ivm afbouwen salderingsregeling icm heel koud buiten (lage cop).

Als je al een elektrische kookplaat hebt scheelt dat nog wel behoorlijk natuurlijk, het is uiteindelijk gewoon kwesrie van bekijken wat de terugverdientijd is, is die langer dan 5 jaar dan doe ik het persoonlijk niet.
er mag gerust genuanceerd worden.
en ja er is een korting te krijgen als je je SJV<500m3 kunt krijgen.
(pas op niet je gebruikt <500m3 gas, maar je SJV en dat is een getal waar je wat lastiger lager krijgt als je gebruik.)
en is het lidmaatschap wel 100€ bij je leverancier?
dit zijn allemaal getallen die kunnen wisselen en persoonlijk zijn, die iedereen zelf moet uit rekenen.
en als je echt wil nuanceren dan reken ook meteen een inflatie correctie, dat tikt ook aan na 10 jaar.
en dan kom je toch op een getal van 3 tot 4k€ aan vastrecht besparing.
dat blijft een leuke extra besparing op je warmtepomp/kookplaat uitbreiding. ;)

(ik zelf kook nog op gas, kost mij 45m3 aan gas per jaar, maar reken ik daar nog de vastrechtkosten en alles bij elkaar en deel ik dat dan door het gebruik, pfffff gas kan ook heel duur zijn hoe minder je gebruikt de duurder het word. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CryptoNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dat niet zo te zeggen is :) Wat mensen vaak vergeten is de aanschaf van de apparatuur. Allemaal leuk en aardig dat je 1000 euro per jaar minder hoeft uit te geven aan gas, maar als de apparatuur zelf al 10.000 kost is dat natuurlijk een hele slechte investering. Ja na 10 jaar heb je je investering eruit, maar die apparatuur gaat natuurlijk ook weer een keer vervangen moeten worden en dan begint de som weer van voor af aan. Het is niet zo te zeggen dat je DIRECT goedkoper uit bent, want dat is gewoonweg niet zo. Was het maar zo ;)
Die apparatuur kost geen 10K, het is de installatiebranche die er dik aan wil verdienen. Zelfs zonder subsidie lukt het voor de helft. Als je dan een ZZP'er vindt die wel even een factuurtje voor het insteken van de stekker wil maken strijk je die subsidie alsnog op en is het apparaat goedkoper dan een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
_JGC_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Die apparatuur kost geen 10K, het is de installatiebranche die er dik aan wil verdienen. Zelfs zonder subsidie lukt het voor de helft. Als je dan een ZZP'er vindt die wel even een factuurtje voor het insteken van de stekker wil maken strijk je die subsidie alsnog op en is het apparaat goedkoper dan een CV ketel.
All electric warmtepomp goedkoper ja? CV kost maar 2K inclusief plaatsing he. Plus voor een warmtepomp kan het ook nog eens zo zijn dat bepaalde leidingen aangepast moeten worden etc etc. Het is vaak niet enkel de pomp. Er mag ook nog een boilervat bij bijvoorbeeld voor het douchen etc a 3.000 euro.

SiberischeHusky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

En dat is echt een enorme misvatting.
Sowieso gaat het vast wel lang mee dan 10 jaar, en daarna hoef je (bijv) een warmtepomp alleen nog maar te vervangen. Oude eraf, nieuwe erop, in bedrijfstellen, subsidie aanvragen (mocht dat dan nog bestaan) en door.

Maar goed, ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het wel zo is :)
Lijkt me een waardevollere vaststelling dan schrijven: het is niet zo

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 18:00

silverball

De wagen voor moderne mensen

TS wilt van het gas af. Heel leuk dat de pro-gas club koste wat kost een discussie hier wilt aangaan, maar dat is toch niet de insteek? :?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
[...]

Je vergeet voor het gemak de onderhoudskosten mee te rekenen voor een CV ketel. Dat is ook ook geen tientjes werk meer maar tegenwoordig loopt dat gewoon in de honderden euro's. Monteurs zijn moeilijk te vinden, veel bedrijven doen geen onderhoud meer omdat ze vol zitten en kunnen dus vragen wat ze willen, en dat zie je terug in de prijzen. Uiteraard is er ook nog regelgeving bij gekomen dat monteurs bepaalde certificaten nodig hebben, wat uiteraard goed is, maar dat wordt gewoon dubbel en dwars doorgerekend.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:24
migjes schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

er mag gerust genuanceerd worden.
en ja er is een korting te krijgen als je je SJV<500m3 kunt krijgen.
(pas op niet je gebruikt <500m3 gas, maar je SJV en dat is een getal waar je wat lastiger lager krijgt als je gebruik.)
en is het lidmaatschap wel 100€ bij je leverancier?
dit zijn allemaal getallen die kunnen wisselen en persoonlijk zijn, die iedereen zelf moet uit rekenen.
en als je echt wil nuanceren dan reken ook meteen een inflatie correctie, dat tikt ook aan na 10 jaar.
en dan kom je toch op een getal van 3 tot 4k€ aan vastrecht besparing.
dat blijft een leuke extra besparing op je warmtepomp/kookplaat uitbreiding. ;)

(ik zelf kook nog op gas, kost mij 45m3 aan gas per jaar, maar reken ik daar nog de vastrechtkosten en alles bij elkaar en deel ik dat dan door het gebruik, pfffff gas kan ook heel duur zijn hoe minder je gebruikt de duurder het word. ;) )
Bedoelde eigenlijk gewoon de 50 euro "welkomstkorting" die je wel krijgt als je elk jaar overstap. Feit blijft dat als je iets moet hebben voor je warm water en nog voor het koken en je dat terug wilt verdienen je het over termijnen hebt van >5 jaar, voor mij is dat te lang in een wereld waar alles snel veranderd. Terwijl alleen een WP voor het verwarmen je wel binnen die termijn terug hebt.

Maar als je het gewoon graag wilt moet je het doen gewoon doen natuurlijk, dan noem je het hobby en maakt het sws niet zoveel uit wat het kost ;) dat is altijd een valide optie imho, maar dan moet je er ook gewoon niet teveel aan rekenen. Een hobby mag geld kosten en dit is dan nog een relatief goedkope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Soepstengel schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Je vergeet voor het gemak de onderhoudskosten mee te rekenen voor een CV ketel. Dat is ook ook geen tientjes werk meer maar tegenwoordig loopt dat gewoon in de honderden euro's. Monteurs zijn moeilijk te vinden, veel bedrijven doen geen onderhoud meer omdat ze vol zitten en kunnen dus vragen wat ze willen, en dat zie je terug in de prijzen. Uiteraard is er ook nog regelgeving bij gekomen dat monteurs bepaalde certificaten nodig hebben, wat uiteraard goed is, maar dat wordt gewoon dubbel en dwars doorgerekend.
Ik betaal 20 euro per maand Warmgarant en dan komen ze gewoon jaarlijks. Vergeet niet dat men ook een onderhoudscontract wil gaan verplichten voor pompen. Ansich ook logisch, aangezien dit soort bedrijven toch ook ergens hun geld zullen moeten blijven verdienen. Stel men verkoopt geen cv contracten meer bedoel ik dan.

En nee een warmtepomp en dus van het gas af is niet rendabel voor nu. Maak zelf de rekensom maar. Hopelijk worden pompen straks echt qua aanschafprijs zeg maar 2.000 euro, dan is het heel interessant, maar voor nu totaal niet.

SiberischeHusky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Ik betaal 20 euro per maand Warmgarant en dan komen ze gewoon jaarlijks. Vergeet niet dat men ook een onderhoudscontract wil gaan verplichten voor pompen. Ansich ook logisch, aangezien dit soort bedrijven toch ook ergens hun geld zullen moeten blijven verdienen. Stel men verkoopt geen cv contracten meer bedoel ik dan.

En nee een warmtepomp en dus van het gas af is niet rendabel voor nu. Maak zelf de rekensom maar. Hopelijk worden pompen straks echt qua aanschafprijs zeg maar 2.000 euro, dan is het heel interessant, maar voor nu totaal niet.
Schiet mooi op naar 2 jaar gasloos.
Installatie kosten voor verwarming en sww zijn er inmiddels wel uit.

Het inductie fornuis was de laatste om van het gas af te gaan die investering reken ik maar niet 100% mee.
Tvt voor een fornuis of kookplaat... :?

Ieder zijn meug voor ons kan het prima uit, een ieder moet zijn eigen situatie maar door rekenen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
indifined1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Bedoelde eigenlijk gewoon de 50 euro "welkomstkorting" die je wel krijgt als je elk jaar overstap. Feit blijft dat als je iets moet hebben voor je warm water en nog voor het koken en je dat terug wilt verdienen je het over termijnen hebt van >5 jaar, voor mij is dat te lang in een wereld waar alles snel veranderd. Terwijl alleen een WP voor het verwarmen je wel binnen die termijn terug hebt.

Maar als je het gewoon graag wilt moet je het doen gewoon doen natuurlijk, dan noem je het hobby en maakt het sws niet zoveel uit wat het kost ;) dat is altijd een valide optie imho, maar dan moet je er ook gewoon niet teveel aan rekenen. Een hobby mag geld kosten en dit is dan nog een relatief goedkope :)
ach de welkomstbonis die je kunt krijgen, het is vaak een snoepje uit eigen doos.
een beetje handig bent heb je wel eens een beetje mazzel en trek je er iets meer uit.
(blijven is eigenlijk nooit verstandig, je moet haast wel elk jaar switchen.
maak de energie rekening moeilijk en ondoorzichtig, dan vallen er genoeg mensen in de verkeerde contracten.)

ik werk verder geheel via de hobby regels, maar heb mijn warmtepomp nu al meer als 7 jaar en de zonnepanelen al meer als 12 jaar.
en ja ik heb nu al meerdere setjes zonnepanelen terug verdiend, en mijn warmtepomp is ook al lang terug verdiend (die is alleen lastig te berekenen).
ik spaar elk jaar het bedrag wat ik bespaar op een aparte rekening, en daar mee scoor ik nieuwe onderdelen.
het terug verdienen gebeurde net voor de oorlog die door 1 partij geen oorlog genoemd mocht worden.
eerst bespaarde ik geen +/-1200€ per jaar maar door de gestegen prijzen in eens een 3,6k€ per jaar.
het is dat ik even geen tijd heb om de zolder te verbouwen, maar er is al geld genoeg voor een 19,3kWh accu.
die komt vast nog wel (misschien volgend jaar)

ik heb nu al wel een warmtepomp die 50l warm water maakt voor de douche en bad. (is iets weinig, jep.)
met een warmtepomp die mij destijds 3€ heeft gekost en ook nog eens 1k€ snoepsidie op heb gekregen.
dus duur, vond het wel mee vallen.
nu hangt er een 200l boiler ook nog achter, die word helaas met cop 1 verwarmt, maar 100% aangestuurd van uit de zonnepanelen. (eigen stroom eerst >:) .)
hierdoor doe ik nu 50+% van mijn eigen stroom in huis gebruiken, dit saldeer ik dus niet meer en kan geen regeling mij afpakken.

dus ja, ik doe dit met erg lage bedragen, ben nog nooit over de 2k€ heen gegaan dit gekoppeld met 12 jaar gebruik. is het een heel erg goedkope hobby. ;)

(maar lees ook niet haleluia de hemel fantastiesch supper de dupper etc etc.
het is echt wel tof om een warmtepomp te hebben, en er zijn vele voordelen, zeker als je de luxe tof vind.
alleen sommige mensen zijn dombo's en snappen niet dat het gewoon een heel normale goed te doen optie is, angst politiek intelligentie vul maar in elk excuus komt wel langs. ik weet dat ik elk huis met warmtepomp prefereer boven gas of stadsverwarming.
gas het blijft tobben. ;)
en dan zie je al snel de opties, kijk gasketel kost maar xxx (veel te laag bedrag), en warmtepomp kost wel xxx (veel te hoog bedrag)
en dan worden de appel en peren weer vergeleken, soms lijkt het wel ego gestrooi, ik reageer er niet meer op. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Onderhoud aan ketels is niet verplicht, gaat bij warmtepompen ook niet komen. Wel is er de gasketelwet, die bepaalt dat je alleen gecertificeerde personen aan je ketel mag laten sleutelen, net zoals dat iemand die gaszijdig aan een airco sleutelt een F-gassen certificering moet hebben.
Die gasketelwet is waarom jij voor 240 per jaar een servicecontract neemt voor je ketel: zonder contract komt niemand je nog helpen, of rekent men de hoofdprijs.

Een warmtepomp heeft behalve zo nu en dan het stof uit de condensor blazen nagenoeg geen onderhoud nodig. Wel zal na verloop van tijd het koelmiddel weg gaan lekken, net als bij een auto, maar verschil met de auto is dat een warmtepomp of airco op een vaste plaats hangt ipv met hoge snelheid elke dag over een hobbelparcours rijdt. Om dat te herstellen heb je iemand nodig met F-gassen papieren en een vulmachine. Tegenwoordig zijn er ook pompen met propaan als koelmiddel, daar heb je geen papieren voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
[...]

I beg to differ. Nieuwe CV ketel kost tussen de 2500 en 4000 euro inclusief installatie, nieuwe warmtepomp boiler kost me 2000 want dat mag en kan ik zelf doen. Geen maandelijkse onderhoudskosten en geen vastrecht kosten.

Die 20 euro per maand is jaarlijks ook gewoon 240 euro per jaar (zo werd er vroeger afgerekend, maar per maand is qua marketing makkelijker te verkopen), en als er wat mis is betaal je weer de hoofdprijs voor de onderdelen.

Een onderhoudscontract willen gaan verplichten is leuk, maar daar hebben we nu niks mee van doen. Sowieso een raar verhaal, uiteindelijk is het gewoon een airco waar particulier nooit professioneel onderhoud voor nodig was; enkel de filters schoonmaken en wat stof weg halen en that's it. Uiteraard is er wat te zeggen dat al die monteurs een vorm van inkomen nodig hebben, maar nogmaals, dat is nu nog niet ter sprake.

Dus als OP nu alles laat doen bespaar die gewoon 240 per jaar + netbeheerkosten + leveringskosten uit. De netbeheerkosten en leveringskosten komen bij mij op zo'n 300 euro per jaar uit, dus in totaal een besparing van 540 euro paar jaar bovenop de gas besparing. Dat tikt toch wel aan en is zeker wel de moeite waard, ook als je het door een monteur laat doen en dus niet 2000 euro kwijt bent zoals ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 15:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Hou het bij de casus van TS en dus niet een algemene discussie over of gas of Electra beter/goedkoper is in jouw geval, dat is hier gewoon offtopic. (lees de TS maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 18:34
Om terug te komen op TS.

Ik zit sinds enkele maanden in een bovenwoning uit 1978 (1ste verdieping plus zolder met schuin dak), mijn isolatie waardes zijn ongeveer gelijk. Alleen over vloer kan ik moeilijk beoordelen omdat het een betonvloer naar de onderburen is in mijn geval. Het betreft ook een tussenwoning, dus minder buitengevel en glas voor mij. Niettemin, hier wat lessons learned:

Wat ik uit mijn onderzoek heb geleerd is dat duidelijk de meeste winst uit het dak isoleren komt. Die isolatiewaarde van het dak doet mij vermoeden dat je nu dakplaten hebt die bestaan uit ~2-3cm spaanplaat met daar bovenop ~2-3 cm pur. Heb je een idee hoe lang de dakpannen nog mee gaan? Veel dakpannen uit die tijd hebben een levensduur van 40-50 jaar. De vervanging daarvan kan je wellicht naar voren halen en dan gelijk extra PUR plaatsen. Als je van binnenuit gaat isoleren moet je er rekening mee houden dat vocht moeilijk naar buiten door het PUR trekt, je moet dus werken met dampdoorlatende isolatie en dat kan zo ~20cm dik worden om goede isolatiewaardes te halen.

De 10 vierkante meter (bij mij) aan raam van oud dubbelglas naar HR++ upgraden doet relatief weinig voor mijn warmtevraag, maar is het mogelijk wel waard ivm. comfort.

Kijk ook eens naar een overstap op 'type D' ventilatie, aka WTW/warmteterugwinning/balansventilatie. Als je alle kieren verder gedicht heb bespaar je zo aardig op het warmteverlies via luchtverversing, ook kan je bij het vervangen van kozijnen de ventilatieroosters weghalen en verliest zo wat koudebruggen. De investering in wtw verdient zich niet snel terug normaliter, maar levert ook een hoop comfort. Als je hierdoor met een lichtere warmtepomp af kan kan het zich wel snel terugverdienen.

Of een warmtepompboiler zich terugverdient tegenover een reguliere elektrische boiler hangt heel erg af van met hoeveel personen je bent. Ze lijken in aanschaf niet gek veel duurder door subsidies, maar installatie en onderhoudskosten zijn vaak wel hoger. Zeker als je zonnepanelen hebt/neemt, of een dynamisch stroomcontract, is een warmtepompboiler niet persé gunstig.

Een vuistregel is dat er bij een doorsnee vrijstaand huis ongeveer 30% verlies via het dak is, 20% via ventilatie, 20% via muren, 15% via ramen, 10% via de vloer, en 5% via koudebruggen. Bij een 2-onder-1 kap/hoekwoning mag je er vanuit gaan dat wat je via muren en ramen verliest iets lager ligt, en de rest iets hoger kwa percentages, omdat 1 muur afgedekt is door de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
Bedankt dat er een discussie ontstaat om niet of wel van het gas af te gaan. Maar daar heb ik het topic niet voor geopend. Er is van beide wat te zeggen en er zijn voor en nadelen. Die zullen er altijd blijven.
mkleinman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:49:
Ik heb hier hetzelfde gedaan met een woning uit 1978. Sinds december 2023 zijn wij volledig van het aardgas af.

Ventilatie
Je hebt nu waarschijnlijk mechanische ventilatie in huis met afzuigpunten in je keuken, badkamer en toilet. Kan je tijdens het verbouwen over naar balansventilatie?

Kozijnen vervangen
Kan je in je huidige houten kozijnen HR++ glas kwijt? Dat scheelt je mogelijk een enorme hoeveelheid geld die je ergens anders aan kan spenderen.

Wij hebben recent, noodgedwongen ivm lekkage, onze kozijnen op de 1e verdieping en zolder moeten laten vervangen. Ik had daar relatief nieuwe houten kozijnen, zelf, in geplaatst, maar een fout gemaakt waardoor ik last had van lekkage.

Wij hebben nu gekozen voor kunststof kozijnen met HR++ glas. WIj hebben in elk kozijn ook een rooster zitten, en tripleglas komt niet echt tot zijn recht zolang je ook roosters plaatst. Zie ook de opmerking over balansventilatie, en de warmtepompboiler.

Isolatie
Als je nu eenvoudig extra kan laten na-isoleren dan zou ik dat meteen doen. Je hoeft overigens echt niet naar een Rc waarden van 5 of zelfs nog hoger wanneer je een warmtepomp zou willen.

Hier in huis heb ik zelf mijn vloer extra geisoleerd. Ik had 3cm piepschuim dat is nu grotendeels 13 en een deel is zelfs 23cm piepschuim ( R waarde van de vloer ligt nu rond de 3.5, en op sommige delen bijna 6 ).

De spouwmuur was al geisoleerd met steenwol, maar omdat we aardig wat ruimte in de spouw hadden hebben we deze laten na-isoleren met aminothermschuim.

Het dak heb ik aan de buitenkant laten na-isoleren, in de woonkamer heb ik de woningscheidende wand voorzien van een voorzetwand van 45mm. Kwam zo uit met plaatsen van stopcon

Lang verhaal kort: Ik heb nergens extreem hoge isolatiewaarden.

Blowerdoortest
Wat mijn ogen opende was een blowerdoortest van mijn woning. Uiteindelijk bleek mijn woning best aardig luchtdicht te zijn intussen, ik had "maar" 130cm2 ( half A4 ) aan luchtlekkage in huis. ( https://www.familie-klein...erdoortest-warmtebeelden/ ).

Met een blowerdoortest kom je alle kieren/naden/randen/rubbers tegen die niet goed afsluiten. En met die aanpakken kan je heel veel comfort winnen.

Daarnaast kan je daarmee straks met je roosters ( of balansventilatie ) veel beter gericht ventileren.

Warmtepomp en warmtepompboiler
Ik heb een losse warmtepomp en losse warmtepompboiler. Met je warmtepompboiler heb je een keuze of je de warmte uit je woning wilt halen ( afzuigen ) of dat je altijd lucht van buiten aanzuigt.

Als je balansventilatie overweegt dan zal je van buiten moeten aanzuigen, dit geeft een hoger verbruik in de winter. Als je vanaf binnen gaat aanzuigen kan je daar wat mee spelen met roosters op specifieke plekken open zetten. Bijvoorbeeld rooster in ruimte waar je je was op hangt.

Die vuile lucht wordt dan door je warmtepompboiler afgezogen en daar wordt dan de warmte weer uit gehaald voor tapwater.

In mijn geval: Ik zuig dus lucht uit mijn woning, ik merk het hogere verbruik in mijn warmtepomp niet op.

Overigen
Als je toch gaat verbouwen, kijk dan ook naar een DoucheWTW, dat scheelt je 40 tot 60% in de energie die je in je douche moet stoppen. In geval van een warmtepompboiler betekent dat dus ook gewoon dat je op een boilervat langer kan douchen.

Wil je meer informatie mag je mij altijd vragen en je bent hier ( Lelystad ) ook meer dan welkom om te komen kijken wat wij allemaal hebben gedaan.
Alleen glas vervangen is dan misschien kostentechnisch een stuk beter dan alle kozijnen ook vervangen. Ik ga hier naar kijken.

Balansventilatie wordt m niet denk ik. We hebben nu alleen afzuiging in de wc, badkamer gaat via dakkapel blowerje naar buiten.

Dat de wpb van binnen of buiten aan kan zuigen is idd een keuze. Afblazen wordt in de meeste gevallen naar buiten aangeraden. Ondanks dat het in de zomer koude lucht afblaast is dit blijkbaar niet te merken voor de temperatuur in het huis, oftewel verwaarloosbaar. Douche gaan we niks aan veranderen dus nu ook geen wtw daar.

Van een blowertest had ik nog niet gehoord, ook het overwegen waard, thx.

In de kruipkelder zit nu piepschuim als isolatie, dit kan dikker, zie huidige rc waarde die is niet denderend hoog. En zeker met vvw heeft dit voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
OneTimer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:19:
Balansventilatie wordt m niet denk ik. We hebben nu alleen afzuiging in de wc, badkamer gaat via dakkapel blowerje naar buiten.
Ventilatie is dan denk ik wel een dingetje? Heb je wel eens een CO2 metertje geplaatst om te kijken hoe de lucht verversing is? Ik had eigenlijk wel een ventiel in de woonkamer/keuken verwacht.

Mocht je er toch iets mee willen, er bestaat iets als decentrale wtw waarmee je specifieke ruimtes kan ventileren zonder (veel) warmte kwijt te raken. Dan kan je ook van je roosters afkomen bij je ramen.

[ Voor 14% gewijzigd door Soepstengel op 13-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Kijk voor de ramen wel of de kozijnen geen koudebrug zijn. Wij hadden oud hr++ glas. Maar de kozijnen werden afgelopen winter maar 8 graden... Als je dan de ramen vervangt blijft dat een probleem.
Glaszetter was eerst echt verbaasd dat we dat wilden laten vervangen, tot hij zag wat er precies zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman zijn lijst is een mooie wat je allemaal kunt doen.
maar je hoeft niet zo een idioot/fanatiekeling als hem te zijn.
(no pun intended ;) )
Alleen glas vervangen is dan misschien kostentechnisch een stuk beter dan alle kozijnen ook vervangen. Ik ga hier naar kijken.
glas vervangen is vrij goedkoop, dat breekt de bank niet.
ik ging van 2,7Ug naar 1,1Ug. (en nu heb ik ook wel eens condensatie aan de buiten kant van de beglazing. lol)
kozijn is meer: is het nodig, dan doen, anders helaas maar laten.
dit had ik ook, dus dat is de plek waar ik mijn warmtepomp op aan heb gesloten + extra ventilatie in de huiskamer gemaakt.
(ik raad deze optie wel af, is meer een kleinman optie, warmte naar buiten blazen hoe slim is dat lol.)
Dat de wpb van binnen of buiten aan kan zuigen is idd een keuze. Afblazen wordt in de meeste gevallen naar buiten aangeraden. Ondanks dat het in de zomer koude lucht afblaast is dit blijkbaar niet te merken voor de temperatuur in het huis, oftewel verwaarloosbaar. Douche gaan we niks aan veranderen dus nu ook geen wtw daar.
ik baal nog steeds dat ik geen WTW in de douche heb.
tja de vloer kon het gewoon niet aan, en een afvoer door de keuken die ik met een WC deel, helaas dat is ook niet handig.
dus helaas (baal) is dit hem niet voor mij. :-(
Van een blowertest had ik nog niet gehoord, ook het overwegen waard, thx.
een blowertest is belangrijk voor nieuwbouw als je een pasief huis laat bouwen.
simpeler is warmtebeeld van je huis, daar heb je net iets meer aan om warmte leken op te sporen.
In de kruipkelder zit nu piepschuim als isolatie, dit kan dikker, zie huidige rc waarde die is niet denderend hoog. En zeker met vvw heeft dit voordelen.
jep EPS dus, dan het liefste door gaan met EPS en er gewoon meer tegen aan plakken.
maar dat is wel duur als je dat laat doen als je pech hebt.
(sommige vloeren kosten gewoon veel tijd om die vol te plakken, tijd is geld als je dat laat doen.
tonzon is echt een heel stuk sneller en dus goedkoper daar door, zelf leggen dan is EPS goedkoper.)

maar aan de andere kant, denk ook niet te moeilijk: ik heb een LABEL C huis en jij begint al met een LABEL B, zo veel simpelere om daar een warmtepomp in te gooien.
belangrijkste blijft: niks doen lost niks op. ;)

(pas wel een beetje op, warmtepompen, soms vragen ze echt de hoofdprijs dus zoek wel goed door.
1 offerte is geen offerte.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bedankt dat er een discussie ontstaat om niet of wel van het gas af te gaan. Maar daar heb ik het topic niet voor geopend. Er is van beide wat te zeggen en er zijn voor en nadelen. Die zullen er altijd blijven.

[...]

Voor de goede orde, ik zuig dus af vanaf binnen, naar buiten toe. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlJQBupwC9DIbq-Mo46OPvjy4QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Oqji7yExnf7nvUSxrg6STW.jpg?f=fotoalbum_large

De buis die je ziet is de uitblaas naar het dak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
*knip* offtopic (zie ook modbreak)

Voor TS specifiek: dak zeker naar kijken, glas als t kan inderdaad in bestaande kozijnen gewoon nieuw glas. Scheelt heel veel.

[ Voor 103% gewijzigd door twain4me op 17-08-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@OneTimer Warmtepomp en isoleren zijn niet perse met elkaar verbonden. Het is wel zo dat er wat synergievoordeel is als je het allebei doet, maar dit moet je niet overdrijven. Je kunt gewoon een grote warmtepomp nemen die het in de huidige staat verwarmd. Als je echter eerst de isolatie verbeterd, dan kun je met een minder krachtig model uit de voeten. Dit bespaart dan een deel van de investeringskosten voor de warmtepomp en je bespaart op energieverbruik, maar dat is niet veel anders dan bij gas.

Als je kozijnen nog goed zijn en je hebt geen bezwaar tegen het blijvende onderhoud van houten kozijnen, dan is het vervangen van het glas een goede maatregel. Er wordt hier veel gesproken over het standaard HR++ U=1,1 glas. Dat is een flinke besparing t.o.v. U=2,9 wat je nu hebt. Maar tegenwoordig is Premium HR++ glas ook goed verkrijgbaar. Dat heeft een U-waarde van 1,0 (in de juiste samenstelling, let daar op). En als je dan ook warm-edge afstandhouders gebruikt ipv de standaard metalen afstandhouders, dan bespaar je nog ~5-10% via warme glasranden. Drievoudig glas in nieuwe kozijnen wordt dan relatief wel onaantrekkelijk zou ik denken.
Pagina: 1