Goedemorgen allemaal!
Ik ben op zoek naar neutraal advies voor ons kantoorpand. Zo kwam ik op Tweakers uit en werd enthousiast van de kennis op het forum. Ik heb een aantal topics doorgelezen, maar ik kom nog niet helemaal tot antwoord van mijn vraag. Vandaar dit topic.
Voor ons kantoor hebben we een nieuwbouw pand gekocht. Dit wordt gebouwd in een project en casco opgeleverd.
Het gaat om een kantoor waar 5-6 personen maximaal zijn. Voornamelijk tussen 09:00 en 17:00. Gezien veel werknemers afspraken buiten de deur hebben, is het gemiddelde meer 3 per dag.
Het gaat om 82,5m2 beneden, en 82,5m2 boven. Beneden komt toiletruimte (10m2), rest is magazijn.
Boven is geheel kantoor. Zie indeling:
/f/image/mn3QaGy688dxf3MTRNkZX26l.png?f=fotoalbum_large)
.
Het pand voldoet aan alle normen wat betreft isolatie. Hierover de informatie:
De begane grondvloer wordt uitgevoerd als een in het werk gestorte gewapende betonvloer met een
variabele belasting van 1000 kg/m². De begane grondvloer wordt monoliet afgewerkt. Rc-waarde van
de vloer is minimaal 3,7m² K/W.
De dakvloer bestaat uit betonnen kanaalplaatvloeren. Dikte volgens opgave constructeur. Het dak is
voorzien van een damp remmende laag en PIR isolatieplaten, gemiddelde Rc-waarde van 6,3 m² k/w.
Isolatie wordt afgewerkt met kunststof/EPDM/Bitumen dakbedekking
Het HR++ isolatieglas U=1,65 w/m² in de aluminium profielen is waar nodig
doorvalveilig conform NEN 6702.
De buitenwanden van het bedrijfsverzamelgebouw wordt uitgevoerd in geïsoleerde
sandwichpanelen in de kleur conform kleurstaat architect met Rc-waarde van 4,7 m² K/W
Mijn vraag is, wat is wijsheid voor verwarming en koelen. Moeten we gaan voor vloerverwarming + warmtepomp, of zouden airco units dit ook aan kunnen. Niet alleen gelet op geld, maar ook op duurzaamheid. De installateurs kiezen voornamelijk "hun" product en de adviezen lopen erg uit een. Wat is volgens jullie wijsheid?
L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.
Voorkeursplek voor de plaatsing is aan op het plattedak Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 12-14 meter zijn. Daarnaast hebben we de voorkeur om het alles op afstand te beheren (liefst via Homey) zodat we niet onnodig verwarmen / koelen
overige vragen:
- split unit of monoblock?
- welk vermogen?
- wel of geen buffervat nodig
- wel of geen boilervat nodig (of is dit nou hetzelfde)
Mochten er nog extra antwoorden nodig zijn laat het me weten. Zou super zijn als jullie me kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt!
Ik ben op zoek naar neutraal advies voor ons kantoorpand. Zo kwam ik op Tweakers uit en werd enthousiast van de kennis op het forum. Ik heb een aantal topics doorgelezen, maar ik kom nog niet helemaal tot antwoord van mijn vraag. Vandaar dit topic.
Voor ons kantoor hebben we een nieuwbouw pand gekocht. Dit wordt gebouwd in een project en casco opgeleverd.
Het gaat om een kantoor waar 5-6 personen maximaal zijn. Voornamelijk tussen 09:00 en 17:00. Gezien veel werknemers afspraken buiten de deur hebben, is het gemiddelde meer 3 per dag.
Het gaat om 82,5m2 beneden, en 82,5m2 boven. Beneden komt toiletruimte (10m2), rest is magazijn.
Boven is geheel kantoor. Zie indeling:
/f/image/mn3QaGy688dxf3MTRNkZX26l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UGw29vkUXxHQ0CkvzzdDUGp8.png?f=fotoalbum_large)
Het pand voldoet aan alle normen wat betreft isolatie. Hierover de informatie:
De begane grondvloer wordt uitgevoerd als een in het werk gestorte gewapende betonvloer met een
variabele belasting van 1000 kg/m². De begane grondvloer wordt monoliet afgewerkt. Rc-waarde van
de vloer is minimaal 3,7m² K/W.
De dakvloer bestaat uit betonnen kanaalplaatvloeren. Dikte volgens opgave constructeur. Het dak is
voorzien van een damp remmende laag en PIR isolatieplaten, gemiddelde Rc-waarde van 6,3 m² k/w.
Isolatie wordt afgewerkt met kunststof/EPDM/Bitumen dakbedekking
Het HR++ isolatieglas U=1,65 w/m² in de aluminium profielen is waar nodig
doorvalveilig conform NEN 6702.
De buitenwanden van het bedrijfsverzamelgebouw wordt uitgevoerd in geïsoleerde
sandwichpanelen in de kleur conform kleurstaat architect met Rc-waarde van 4,7 m² K/W
Mijn vraag is, wat is wijsheid voor verwarming en koelen. Moeten we gaan voor vloerverwarming + warmtepomp, of zouden airco units dit ook aan kunnen. Niet alleen gelet op geld, maar ook op duurzaamheid. De installateurs kiezen voornamelijk "hun" product en de adviezen lopen erg uit een. Wat is volgens jullie wijsheid?
Afgiftesysteem:
Hier kunnen we voor kiezen, ofwel vloerverwarming (nog aan te leggen), ofwel airconditioningSWW:
Er wordt alleen vloerverwarming, enige andere warm water komt uit de kraan en wordt een quooker of iets dergelijksWarmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde:L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedVoorkeursplek voor de plaatsing is aan op het plattedak Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 12-14 meter zijn. Daarnaast hebben we de voorkeur om het alles op afstand te beheren (liefst via Homey) zodat we niet onnodig verwarmen / koelen
overige vragen:
- split unit of monoblock?
- welk vermogen?
- wel of geen buffervat nodig
- wel of geen boilervat nodig (of is dit nou hetzelfde)
Mochten er nog extra antwoorden nodig zijn laat het me weten. Zou super zijn als jullie me kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt!