Advies wel of geen warmtepomp & vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stara
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-05 17:55
Goedemorgen allemaal!

Ik ben op zoek naar neutraal advies voor ons kantoorpand. Zo kwam ik op Tweakers uit en werd enthousiast van de kennis op het forum. Ik heb een aantal topics doorgelezen, maar ik kom nog niet helemaal tot antwoord van mijn vraag. Vandaar dit topic.

Voor ons kantoor hebben we een nieuwbouw pand gekocht. Dit wordt gebouwd in een project en casco opgeleverd.

Het gaat om een kantoor waar 5-6 personen maximaal zijn. Voornamelijk tussen 09:00 en 17:00. Gezien veel werknemers afspraken buiten de deur hebben, is het gemiddelde meer 3 per dag.

Het gaat om 82,5m2 beneden, en 82,5m2 boven. Beneden komt toiletruimte (10m2), rest is magazijn.
Boven is geheel kantoor. Zie indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te6dhNe4aYgbwsmButgd3zwihN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mn3QaGy688dxf3MTRNkZX26l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjcLo2Qf_xPAkRLLwwLCxfUhy70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UGw29vkUXxHQ0CkvzzdDUGp8.png?f=fotoalbum_large.

Het pand voldoet aan alle normen wat betreft isolatie. Hierover de informatie:

De begane grondvloer wordt uitgevoerd als een in het werk gestorte gewapende betonvloer met een
variabele belasting van 1000 kg/m². De begane grondvloer wordt monoliet afgewerkt. Rc-waarde van
de vloer is minimaal 3,7m² K/W.

De dakvloer bestaat uit betonnen kanaalplaatvloeren. Dikte volgens opgave constructeur. Het dak is
voorzien van een damp remmende laag en PIR isolatieplaten, gemiddelde Rc-waarde van 6,3 m² k/w.
Isolatie wordt afgewerkt met kunststof/EPDM/Bitumen dakbedekking

Het HR++ isolatieglas U=1,65 w/m² in de aluminium profielen is waar nodig
doorvalveilig conform NEN 6702.

De buitenwanden van het bedrijfsverzamelgebouw wordt uitgevoerd in geïsoleerde
sandwichpanelen in de kleur conform kleurstaat architect met Rc-waarde van 4,7 m² K/W

Mijn vraag is, wat is wijsheid voor verwarming en koelen. Moeten we gaan voor vloerverwarming + warmtepomp, of zouden airco units dit ook aan kunnen. Niet alleen gelet op geld, maar ook op duurzaamheid. De installateurs kiezen voornamelijk "hun" product en de adviezen lopen erg uit een. Wat is volgens jullie wijsheid?

Afgiftesysteem:

Hier kunnen we voor kiezen, ofwel vloerverwarming (nog aan te leggen), ofwel airconditioning

SWW:

Er wordt alleen vloerverwarming, enige andere warm water komt uit de kraan en wordt een quooker of iets dergelijks

Warmtepompvoorkeur:

L/W of W/W, zet op volgorde:
L/W, stil, zuinig, goedkoop, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, design.

Wie gaat het installeren?

het wordt uitbesteed

Voorkeursplek voor de plaatsing is aan op het plattedak Totale afstand van leidingen naar de binnenunit zal ongeveer 12-14 meter zijn. Daarnaast hebben we de voorkeur om het alles op afstand te beheren (liefst via Homey) zodat we niet onnodig verwarmen / koelen

overige vragen:
- split unit of monoblock?
- welk vermogen?
- wel of geen buffervat nodig
- wel of geen boilervat nodig (of is dit nou hetzelfde)

Mochten er nog extra antwoorden nodig zijn laat het me weten. Zou super zijn als jullie me kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 22:33
ik zou 2 airco's ophangen, voor elke verdieping 1. Koeling is bij kantoorwerk echt belangrijker dan thuis EN je wilt dat het wat snel reageert. Verder heb je een erg energiezuinig gebouw dus de energievraag zal wel meevallen.

Je kunt ook als combinatie een L/W warmtepomp nemen voor de basis en dan naregelen met airco's. Scheelt iets in stroomverbruik (beter/lager verbruik want iets zuiniger) maar wel meer gedoe qua regeling/aansturing.

tot slot: Een boilervat is niet hetzelfde als een buffervat, boiler is voor warm water om te douchen/handen wassen etc. Heb je niet nodig. In jouw geval met 2 grote verdiepingen vloerverwarming heb je een buffervat ook niet nodig. obv eerste kentallen zou ik zeggen 50 W/m2 --> 50 * 82,5 m2 kantoor = 4200 W, dan voor magazijn nog een beetje en ik zou een 7 of 9 kW monoblock pakken als het per se met een warmtepomp moest. Je kunt ook een 5 kW nemen als je airco's erbij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stara
Beste @Fr33z,

dank voor je reactie! Duidelijk

Voor het magazijn willen we even kijken wat we doen, omdat daar natuurlijk veel loze ruimte is en de hele ruimte niet echt verwarmd hoeft te worden. Misschien wel goed om al de loze leidingen aan te leggen.

Qua vermogen voor de airco, waar moet ik aan denken en waar moet ik nog meer op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Komt er een verlaagd plafond in? Dan kanaal units. Let ook op ventilatie. WTW systeem met genoeg capaciteit p p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Ik zou een 6-7kW kanaal airco nemen voor de kantoorgebieden en die in systeemplafonds verwerken. Dat systeemplafond wil je mogelijk toch al voor de akoestiek. Zoals Fr33z aangeeft wil je ook kunnen koelen op dagen als vandaag en daar is vloerverwarming niet heel sterk in (krijg je mogelijk condensvorming op je vloer). Je kan eventueel ook een wtw ventilatiesysteem erbij nemen, dan heb je iets minder verwarm/koelvermogen nodig en het is comfortabel in de wintermaanden. Een airco brengt een ruimte ook wat sneller op temperatuur dan vloerverwarming die eerst de vloer waar die in gegoten is op temperatuur moet krijgen, handig als je de boel pas aanzet als de eerste persoon op kantoor komt. Zo’n kanaalsysteem kan je ook prima zoneren zodat die niet persé de bovenverdieping vol verwarmd als er alleen mensen beneden zitten en vice versa.

Voor het magazijn kan je het beste een eigen gescheiden systeem nemen. Dat hangt ook heel erg af van zaken als hoe vaak er een deur naar buiten open gaat en dat soort zaken.

De vloerisolatie is trouwens wat aan de magere kant voor vloerverwarming met 3,7. Het is te doen maar niet optimaal, voor woningen wordt toch wel isolatie boven de 5,5 m² K/W aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stara
Ha allen,

thanks, duidelijk!

Er komt geen systeemplafond in. Wel deels, b.v. boven de werkplekken voor akoestiek inderdaad. Dus moet even kijken met kanaal airco of casettes, maar dat loopt wel los.

Qua ventilatie, er is natuurlijke ventilatie (De ventilatie van de bedrijfspanden geschiedt d.m.v. aluminium
ventilatieroosters in de gevelkozijnen en overheaddeuren). Is het daarnaast dan handig om die wtw ventilatiesysteem te nemen? Want in principe lijkt het me dan niet nodig door den atuurlijke ventilatie. Of zit ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je voor een airco gaat ga dan voor eentje die op een luchtsok wordt aangesloten. In de werksfeer is het altijd gekloot met airco's als er meer mensen zitten. Warmer, kouder, hogere luchtstroom of lager, te veel tocht of te weinig. Koude benen, koude nek, oogklachten, nekklachten en natuurlijk zelfs met kans op uitval en arbo-verzoeken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Stara schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:08:
Ha allen,

thanks, duidelijk!

Er komt geen systeemplafond in. Wel deels, b.v. boven de werkplekken voor akoestiek inderdaad. Dus moet even kijken met kanaal airco of casettes, maar dat loopt wel los.

Qua ventilatie, er is natuurlijke ventilatie (De ventilatie van de bedrijfspanden geschiedt d.m.v. aluminium
ventilatieroosters in de gevelkozijnen en overheaddeuren). Is het daarnaast dan handig om die wtw ventilatiesysteem te nemen? Want in principe lijkt het me dan niet nodig door den atuurlijke ventilatie. Of zit ik hier fout?
Een wtw neem je niet naast natuurlijke ventilatie, je neemt het in plaats van. Mechanisch voeg je lucht toe, en zuig je lucht af. De warmtewisselaar in het wtw systeem zorgt dat de lucht die binnenkomt is voor verwarmd met de lucht die uitgeblazen wordt. Dit zorgt ten eerste dat je geen bijna geen warmte energie verliest (of juist de kou in de lucht binnen ‘s zomers), het zorgt ook voor comfort omdat de verse lucht die wordt ingeblazen al bijna de kamer temperatuur, en niet als koude tocht voelt.

Zo’n wtw gebruikt wel stroom, maar je verwarming hoeft er iets minder hard door te werken. Het is geen systeem waar je enorm veel geld mee gaat besparen, maar je verliest er ook niet significant op en je werknemers vinden het vast fijner.
Pagina: 1