Plafond komt los?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05 21:01
Ik woon sinds 4 maanden in mijn woning, in de woonkamer heb ik een spanplafond, zat er al in toen ik er kwam wonen. Ik denk dat er boven dat spanplafond gipsplaten zitten met een soort stuclaag, zie ene foto waar ik bezig was lamp op te hangen.

Nu vanmiddag hoorde ik opeens geluid uit het plafond komen, alsof er iets aan het werken/bewegen was, tot mijn schrik zag ik opeens de platen boven het spanplafond bewegen leek het wel en zag ik op bepaalde plekken bobbels door het spanplafond steken, zie foto. Na een tijdje hoorde ik weer geluid boven me en vreemd genoeg gingen die bobbels weer weg. Ik had een trapje gepakt en gevoeld en tussen spanplafond en platen voel ik nu een ruimte van 1 a 2 cm (zoals het hoort volgens mij), toen ik eerder die bobbels zag voelde het alsof het spanplafond strak tegen de bovenplaten aan zat. Het plafond spookt geloof ik... :?

Nu ik dit berichtje typ heb ik al een hele poos geen geluid meer gehoord en lijkt alles weer normaal.
Moet ik mij zorgen maken dat de gipsplaten erboven aan het loslaten zijn, of is het gewoon een werking door de warmte ofzo? Lijkt me toch niet normaal dat het zo extreem beweegt allemaal. Dat spanplafond zelf, kan dat veel krimpen/uitrekken met warmte en kou of normaal niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UWpsU_39-8p0pIRiKJ2fdhRWY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TEZxW4KIF5DoudL7guFae5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfJsQx4D6FzhXwJPzBXKjvA9c0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBeCSYgCUdS7VBXWTnyojrEx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door KL1987 op 12-08-2024 01:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:23
Muizen? 🙈

Nee geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:39

Agent47

I always close my contracts.

Kan je het echt naar boven drukken? Dan kan het zijn dat als je hout in je plafond hebt, 1 of meerdere planken niet goed vast zitten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:14
Misschien dat door tocht het spandoek tegen het plafond werd getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Spanplafonds worden bij installatie op vrij lage temperaturen verwerkt:
Een plafond in pvc wordt met behulp van warmte (40-60 graden) gespannen en opgespannen in profielen
Dus ik kan me voorstellen dat op een warme dag, waarbij het bovenin je kamer makkelijk 30+ graden kan worden, het wel een beetje kan gaan werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
De bobbels die ik voelde, daarmee bedoelde ik de structuur van de bovenplaten/gipsplaten die door het spandoek heen kwamen. Nu op dit moment hoor ik weer wat 'leven' in mijn plafond af en toe, het wordt buiten ook warmer op het moment, dus zit steeds meer te denken dat de boel gaat werken door temperatuursverschillen. Want.. stel dat de platen wel aan het loskomen zijn (zitten waarschijnlijk met spijkers in de balken bevestigd), dan zou je toch verwachten dat de platen steeds beetje bij beetje meer naar beneden gaan zakken en niet opeens weer terug in oorspronkelijke stand terugkomen? Ik moet wel zeggen dat het gister wat tochtte in de woonkamer doordat achterdeur en raam in de serre openstond, zat best wat wind gistermiddag, toch had ik niet echt het idee dat het spanplafond tegen de platen gedrukt werd, maar dat zou wel de meest geruststellende verklaring zijn als dat het maar zou zijn.
Agent47 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:05:
Kan je het echt naar boven drukken? Dan kan het zijn dat als je hout in je plafond hebt, 1 of meerdere planken niet goed vast zitten.
Heb overal even gevoeld, op 1 plekje kan ik een plaat iets indrukken, maar de rest zit voor m'n gevoel strak tegen de balken aan.
Hahn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:26:
Spanplafonds worden bij installatie op vrij lage temperaturen verwerkt:
[...]

Dus ik kan me voorstellen dat op een warme dag, waarbij het bovenin je kamer makkelijk 30+ graden kan worden, het wel een beetje kan gaan werken.
Zou best kunnen idd, vandaag houd ik het nog even goed in de gaten, afwachten of het weer zo extreem als gister gaat werken, want als het een beetje werkt lijkt me logisch, maar zoals gister dacht ik echt even dat er meer aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-05 04:37
Spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:18
KL1987 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:47:
De bobbels die ik voelde, daarmee bedoelde ik de structuur van de bovenplaten/gipsplaten die door het spandoek heen kwamen. Nu op dit moment hoor ik weer wat 'leven' in mijn plafond af en toe, het wordt buiten ook warmer op het moment, dus zit steeds meer te denken dat de boel gaat werken door temperatuursverschillen. Want.. stel dat de platen wel aan het loskomen zijn (zitten waarschijnlijk met spijkers in de balken bevestigd), dan zou je toch verwachten dat de platen steeds beetje bij beetje meer naar beneden gaan zakken en niet opeens weer terug in oorspronkelijke stand terugkomen? Ik moet wel zeggen dat het gister wat tochtte in de woonkamer doordat achterdeur en raam in de serre openstond, zat best wat wind gistermiddag, toch had ik niet echt het idee dat het spanplafond tegen de platen gedrukt werd, maar dat zou wel de meest geruststellende verklaring zijn als dat het maar zou zijn.

[...]

Heb overal even gevoeld, op 1 plekje kan ik een plaat iets indrukken, maar de rest zit voor m'n gevoel strak tegen de balken aan.

[...]

Zou best kunnen idd, vandaag houd ik het nog even goed in de gaten, afwachten of het weer zo extreem als gister gaat werken, want als het een beetje werkt lijkt me logisch, maar zoals gister dacht ik echt even dat er meer aan de hand was.
toon volledige bericht
Als de gipsplaten op houten delen zijn geschroefd.dan zal het uitzetten/krimpen door temperatuur wel meevallen. Hout is meer gevoelig voor luchtvochtigheid, maar dan alleen haaks op de houtnerf, niet zozeer.in de lengte. Ijzeren ribben werken wel meer met de temperatuur. Wellicht dan het met meters lengte krom gaat staan en dan naar beneden doorbuigt.

Ik neem aan dat je niet makkelijk boven je spanplafond kan kijken, b.v bij je lichtpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

KL1987 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 01:34:
Het plafond spookt geloof ik... :?
In een vorig huis waar ik woonde zat een spanplafond en bij een bepaalde windrichting (was op zolder) klapperde dat een beetje. Omdat het zo’n lange lap is, lijkt het dan heel wat maar de beweging valt wel mee. Ik heb een tijd lang gedacht dat er vogels onder zaten (wat overigens ook een mogelijkheid is, maar in de woonkamer niet zo aannemelijk) maar er kwam nooit een schrikreactie als ik met een bezem stootte op de plek waar ik iets hoorde O-)

Overigens, een spanplafond hoort volgens mij redelijk strak te hangen, op jouw foto zie ik wel heel veel plooien/golven? Ik snap dat je het een stukje indrukt maar dan zou het toch juist meer op spanning moeten komen te staan en dus gladder worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Ugchel op 12-08-2024 21:23 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL1987
fastedje schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Als de gipsplaten op houten delen zijn geschroefd.dan zal het uitzetten/krimpen door temperatuur wel meevallen. Hout is meer gevoelig voor luchtvochtigheid, maar dan alleen haaks op de houtnerf, niet zozeer.in de lengte. Ijzeren ribben werken wel meer met de temperatuur. Wellicht dan het met meters lengte krom gaat staan en dan naar beneden doorbuigt.

Ik neem aan dat je niet makkelijk boven je spanplafond kan kijken, b.v bij je lichtpunt?
Nee ook al aan gedacht, maar dan moet ik een lamp eraf halen om te kunnen kijken, maar wacht nog even af.
Ugchel schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

In een vorig huis waar ik woonde zat een spanplafond en bij een bepaalde windrichting (was op zolder) klapperde dat een beetje. Omdat het zo’n lange lap is, lijkt het dan heel wat maar de beweging valt wel mee. Ik heb een tijd lang gedacht dat er vogels onder zaten (wat overigens ook een mogelijkheid is, maar in de woonkamer niet zo aannemelijk) maar er kwam nooit een schrikreactie als ik met een bezem stootte op de plek waar ik iets hoorde O-)

Overigens, een spanplafond hoort volgens mij redelijk strak te hangen, op jouw foto zie ik wel heel veel plooien/golven? Ik snap dat je het een stukje indrukt maar dan zou het toch juist meer op spanning moeten komen te staan en dus gladder worden?
Ik denk idd dat ik me druk om niks gemaakt heb en dat enkel het spanplafond wat omhoog gedrukt werd door de wind, want gister zat er een aardig briesje. Vandaag heb ik gelukkig niks meer gemerkt en als ik voel zitten de platen nog vast aan mijn plafond. :P Haha ik zat even te denken wat bedoel je nu met plooien/golven, maar wat je op de foto ziet zijn lichtstralen van mijn lamp boven de salontafel (geeft zo'n effect door de lampenkap), dus spanplafond zit gewoon strak gespannen iig. ;)

• KL1987
Is dus inderdaad gewoon de wind die het spanplafond omhoog drukt, gebeurt nog af en toe, door dat omhoog drukken gaan de plafondplaten daarboven ook wat kraken blijkbaar.

Over krakende plafondplaten gesproken, nu heb ik weer iets nieuws ontdekt ...
Ik heb boven 3 (slaap) kamers, als ik op 1 slaapkamer over de vloer loop op bepaalde plekken (waar laminaat ligt) dan hoor ik dat beneden terug in de vorm van kleine knalletjes/pof geluidjes. Lastig te verwoorden eigenlijk, maar door de echo klinkt het als kleine knalletjes. Het gaat om slaapkamer het dichtste bij de trap en als woonkamer en slaapkamer deur open staan hoor ik dus geluid beneden terwijl ik boven ben.

Komt dit fenomeen vaker voor in huizen? In het huis van mijn ouders is me zoiets nooit opgevallen. Ik neem aan dat er onder dat laminaat boven een houten vloertje ligt, daaronder de steunbalken en onder die balken zitten de plafondplaten geschroefd waar ik het al eerder over had, kunnen deze plafondplaten wat kraken als ik boven over de vloer loop .. door bepaalde spanningen?

In de andere 2 slaapkamers heb ik dit fenomeen niet trouwens, alleen in die ene kamer.
Huis is van 1958, maar wil er toch vanuit gaan dat er met de verdiepingsvloer niks mis is.
Misschien ben ik ook wat te allert op sommige dingen ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13

Theo

moederbord

KL1987 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:31:
Is dus inderdaad gewoon de wind die het spanplafond omhoog drukt, gebeurt nog af en toe, door dat omhoog drukken gaan de plafondplaten daarboven ook wat kraken blijkbaar.

Over krakende plafondplaten gesproken, nu heb ik weer iets nieuws ontdekt ...
Ik heb boven 3 (slaap) kamers, als ik op 1 slaapkamer over de vloer loop op bepaalde plekken (waar laminaat ligt) dan hoor ik dat beneden terug in de vorm van kleine knalletjes/pof geluidjes. Lastig te verwoorden eigenlijk, maar door de echo klinkt het als kleine knalletjes. Het gaat om slaapkamer het dichtste bij de trap en als woonkamer en slaapkamer deur open staan hoor ik dus geluid beneden terwijl ik boven ben.

Komt dit fenomeen vaker voor in huizen? In het huis van mijn ouders is me zoiets nooit opgevallen. Ik neem aan dat er onder dat laminaat boven een houten vloertje ligt, daaronder de steunbalken en onder die balken zitten de plafondplaten geschroefd waar ik het al eerder over had, kunnen deze plafondplaten wat kraken als ik boven over de vloer loop .. door bepaalde spanningen?

In de andere 2 slaapkamers heb ik dit fenomeen niet trouwens, alleen in die ene kamer.
Huis is van 1958, maar wil er toch vanuit gaan dat er met de verdiepingsvloer niks mis is.
Misschien ben ik ook wat te allert op sommige dingen ... 8)7
toon volledige bericht
Mogelijk ben je idd te alert. Met name wanneer je een huis hebt met een houten vloer (houten draagbalken, daarop planken en hierop je laminaatvloer/vloerbedekking. En onder die draagbalken je houten plafond) dan kan dat gewoon kraken en werken, dat doet hout van nature nu eenmaal.

Helemaal wanner je opgegroeid bent in een betonnen woning (massabouw na 1970 is altijd beton) dan is het kraken en piepen mogelijk vreemd en eng. Maar dit is normaal. :)

Ik ben zelf opgegroeid in een 1926 huis met houten vloeren, houten trappen en houten kapconstructie, en weet niet beter dat het kan kraken:
- wanneer je de trap oploopt
- wanneer je door het huis loopt
- wanneer het hard waait
- 's avonds wanneer het overdag goed warm geweest is.

Vriendin is opgegroeid in enkel >1970 betonnen woningen. We wonen nu in een 1935 woning met houten vloeren, kapconstructie en trappen. Vooral het eerste jaar schrok zij daarvan wakker omdat het huis werkte en ze naar beneden liep met de gedachte een inbreker uit te moeten schakelen.. Het heeft even geduurd voordat ze gewend was dat een oud huis nu éénmaal geluid maakt, en kan kraken en piepen.

Ik heb het ook in mijn woning dat je in de keuken goed kunt horen wanneer er iemand in de slaapkamer loopt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
Theo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Mogelijk ben je idd te alert. Met name wanneer je een huis hebt met een houten vloer (houten draagbalken, daarop planken en hierop je laminaatvloer/vloerbedekking. En onder die draagbalken je houten plafond) dan kan dat gewoon kraken en werken, dat doet hout van nature nu eenmaal.

Helemaal wanner je opgegroeid bent in een betonnen woning (massabouw na 1970 is altijd beton) dan is het kraken en piepen mogelijk vreemd en eng. Maar dit is normaal. :)

Ik ben zelf opgegroeid in een 1926 huis met houten vloeren, houten trappen en houten kapconstructie, en weet niet beter dat het kan kraken:
- wanneer je de trap oploopt
- wanneer je door het huis loopt
- wanneer het hard waait
- 's avonds wanneer het overdag goed warm geweest is.

Vriendin is opgegroeid in enkel >1970 betonnen woningen. We wonen nu in een 1935 woning met houten vloeren, kapconstructie en trappen. Vooral het eerste jaar schrok zij daarvan wakker omdat het huis werkte en ze naar beneden liep met de gedachte een inbreker uit te moeten schakelen.. Het heeft even geduurd voordat ze gewend was dat een oud huis nu éénmaal geluid maakt, en kan kraken en piepen.

Ik heb het ook in mijn woning dat je in de keuken goed kunt horen wanneer er iemand in de slaapkamer loopt.
toon volledige bericht
Ik ben trouwens opgegroeid in een nóg ouder huis, van 1910, inderdaad ook daar hoorde je wat gekraak als er iemand boven liep, maar dat klonk toch anders, dit zijn meer korte knalletjes ofzo.
Maar goed in elk huis zijn er weer andere materialen gebruikt dus misschien ligt het daar ook aan, mijn huidige woning echoot ook meer, dus dan wordt elk geluidje nog eens versterkt waarschijnlijk.
Kortom, ik zal me er maar niet druk om maken. 7(8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KL1987 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Ik ben trouwens opgegroeid in een nóg ouder huis, van 1910, inderdaad ook daar hoorde je wat gekraak als er iemand boven liep, maar dat klonk toch anders, dit zijn meer korte knalletjes ofzo.
Maar goed in elk huis zijn er weer andere materialen gebruikt dus misschien ligt het daar ook aan, mijn huidige woning echoot ook meer, dus dan wordt elk geluidje nog eens versterkt waarschijnlijk.
Kortom, ik zal me er maar niet druk om maken. 7(8)7 ;)
Klinkt alsof je het ‘geknars’ van 2 laminaat planken langs elkaar hoort.
Dat zijn idd contact geluiden die kunnen doordringen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1