Garantie tweedehands auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-12-2024
Beste forumleden

Ik heb twee maanden geleden een tweedehands auto gekocht bij een officiële dealer. 1 week na aankoop gaan we met deze auto naar de dealer voor vermoedelijke kilometerfraude (deze zaak is ondertussen min of meer opgelost), waarbij de garage zegt dat we later nog eens moeten teruggaan omdat "de motor niet 100% zuiver draait". 2 weken later ga ik hiervoor binnen bij de dealer.

Zonder mij op de hoogte te stellen van wat het probleem is en wat dit zou kosten, vervangen ze de bougies. Op dat moment ga ik er nog vanuit dat dit onder de garantie zal vallen. Een week later krijg ik een factuur binnen, van maar liefst 360 euro(!) voor het vervangen van de 4 bougies (wat sowieso al belachelijk veel geld is). Ik stuur een mailtje met enkele bedenkingen bij de factuur, waar ik nooit antwoord op krijg. Om me in te dekken, stuur ik 6 dagen later nogmaals een formele mail dat ik niet akkoord ga met de factuur. Ook op deze mail krijg ik nooit antwoord.

Enkele weken later krijg ik via mail een betalingsherinnering en kort daarop zelfs nog een betalingsherinnering op papier. Ik bel naar de garage om te laten weten dat ik niet akkoord ga met de factuur. Kort nadien krijg ik volgende mail:

--
Het klopt inderdaad dat deze factuur onder garantie zal vallen.

U mag de rappel negeren.

Onze excuses voor het ongemak.
--

De zaak lijkt correct afgehandeld, tot ik 8 dagen later volgende mail krijg:

--
Ik heb dit toch nog eens nagekeken gezien er geen creditnota werd gemaakt.

De factuur van de bougies zal toch betaald moeten worden.

De factuur in bijlage zal dus betaald moeten worden.

Mijn excuses voor de verwarring.

Alvast bedankt voor uw regeling.
--

Nu is het zo dat bougies slijtage-onderdelen zijn, maar op één week kan ik deze bougies uiteraard onmogelijk kapotgereden hebben. Deze moeten dus al in slechte staat geweest zijn bij aankoop van de wagen.

Kan dit zomaar? Wat zijn mijn rechten? En wat is de kans dat ik deze zaak win, in het geval ik hier een advocaat op zet?

Alvast dank!

Soms actief. Soms.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:23
Het zou binnen de garantie kunnen vallen, maar dan moet je echt even in de papieren duiken en kijken wat je precies voor garantie hebt. Mocht het niet zo zijn, dan is er iets op jouw auto uitgevoerd zonder jouw toestemming. Ze kunnen dan erg moeilijk je verplichten het factuur te betalen. Ik zou zeggen dat ik geen toestemming heb gegeven en dat ze de auto op kunnen halen en de exacte onderdelen die er uit zijn gehaald er weer terug in doen (deze zullen ondertussen al weg gegooid zijn, maar goed) en je voorzien van vervangend vervoer terwijl dit gebeurd of het zo laten. Mochten ze dan toch het bedrag blijven eisen, dan heb je de rechtsbijstand. (als je die verzekering hebt iig)

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Thanks @peize9

Er zijn geen papieren wat de garantie betreft... Maar de garage is natuurlijk wel wettelijk verplicht minstens één jaar garantie te geven.

De optie om de vervanging van de bougies ongedaan te laten maken lijkt me wel interessant.

Wat betreft rechtsbijstand: ik heb zo'n verzekering, maar denk niet dat betwisting van facturen gedekt wordt. Ik neem nog eens contact op met het verzekeringskantoor hiervoor.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die 1 jaar garantie klopt helemaal:
https://www.autotrack.nl/...-tweedehands-auto-wijzigt

Uit de link:
Dit conformiteitsvereiste komt op het volgende neer: in de twaalf maanden dat deze zogenaamde wettelijke garantie op jouw auto zit, ligt bij een defect de bewijslast bij de verkoper. Dit wil zeggen, dat wanneer er een probleem met de auto ontstaat tijdens de eerste twaalf maanden na aankoop, de verkoper moet aantonen dat dit probleem niet aanwezig was op het moment dat de auto verkocht werd.
Kan de dealer dat bewijzen?
Waarschijnlijk niet, dan zou ik de factuur betwisten en zoekt hij het maar uit.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:58
Rustig aan met die 1 jaar garantie link uit Nederland, want het taalgebruik doet aan Belgie denken, is dat het geval @ano123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:23
XelaRetak schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:21:
Rustig aan met die 1 jaar garantie link uit Nederland, want het taalgebruik doet aan Belgie denken, is dat het geval @ano123
Waaruit blijkt voor jou dat het taalgebruik aan België doet denken?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:12
Aan het taalgebruik inderdaad, het viel me ook al op. TS heeft het ook over wagen, en rappel. In Nederland hebben we het dan over herinnering of reminder

[ Voor 55% gewijzigd door DePaul op 12-08-2024 08:03 ]

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:58
Sir_Lion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:59:
[...]

Waaruit blijkt voor jou dat het taalgebruik aan België doet denken?
"niet zuiver draaien" "Binnen gaan" "Rappel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:06
XelaRetak schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Kilometer fraude, dat is in Nederland heel moeilijk zo niet praktisch onmogelijk door de APK en RDW waar bij ieder bezoek aan een erkend bedrijf de stand wordt vastgelegd (een dealer is in Nederland altijd een RDW erkend bedrijf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:23
XelaRetak schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Dat zijn bewoordingen die ik ook gebruik hoor, als gewone Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:23
Ik zou in eerste instantie niet gaan voor een aanspraak op de wettelijke garantie maar op simpelweg de overeenkomst, je hebt een wagen gekocht met garantie. Schriftelijk aangeven dat je aanspraak maakt op de overeengekomen garantie en, voorzover de verkoper van mening zou zijn dat deze niet van toepassing is, de wettelijke garantie. Even duidelijk (met datums en bij voorkeur kilometerstanden) de tijdlijn in de brief opnemen inclusief contactmomenten en onderliggende stukken (factuur aankoop, betwiste factuur etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
Sir_Lion schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Dat zijn bewoordingen die ik ook gebruik hoor, als gewone Nederlander.
'Rappel' had ik nog nooit van gehoord, en moest ik als kaaskop opzoeken... En TS heeft het in een vorig topic over Orange Flybox, wat alleen in België een ding is ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27

LankHoar

Langharig tuig

Volgens mij maakt dit stukje het niet meer relevant of het nou officieel wel of niet onder garantie valt:
Het klopt inderdaad dat deze factuur onder garantie zal vallen.

U mag de rappel negeren.

Onze excuses voor het ongemak.
IANAL maar als je dit zwart op wit hebt, dan lijkt me niet dat ze daar op terug kunnen komen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoewel de bougies een slijtageonderdeel zijn zouden ze in dit geval gewoon onder garantie vervangen moeten worden. Op 1 week kan je ze niet ineens oprijden.

En ja, ook in Belgie bestaat al lang een wettelijke garantie bij aankoop van een tweedehands wagen bij een professionele handelaar.

Bijkomend is het zo dat wanneer in België een herstelling gebeurt zonder goedkeuring van de klant, de klant mag vragen om de herstelling ongedaan te maken. Onvoorziene kosten moeten vooraf overlegd worden voordat de werken worden uitgevoerd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:15
Heh, wat een garage zeg.

IANAL, maar ik heb wel eens te maken gehad met garages die niet helemaal "zuiver" zijn en deze voor de rechter moeten slepen. Je kunt mijn post historie checken mocht je interesse hebben. Maar om alles even kort samen te vatten:

1. Je koopt de auto
2. Drie weken later breng je de auto op aandringen van de garage terug naar hun.
3. De garage vervangt zonder te vragen de bougies.
4. De garage stuurt een factuur.
5. Jij betwist de factuur en zij reageren niet.
6. Hun reactie is dat dit toch onder garantie valt.
7. Hun volgende reactie is dat er geen creditnota is gemaakt (Dit betekent dat de verzender wel denkt dat het onder garantie valt) maar dat je toch moet betalen.

Ik zie eerlijk niet in hoe de garage hier nog kan zeggen dat het niet onder garantie valt. Maar goed, sommige garages willen ook koste wat het kost geld verdienen. De enige tips die ik je mee kan geven uit eigen ervaring zijn het volgende:

- Vraag aan de garage waarom de bougies nu ineens niet meer onder garantie vallen, terwijl ze aangaven dat deze wel onder garantie vielen? Vraag het ze op papier samen te vatten. Hier worden slechte garages meestal héél nerveus onder.
- Verder hoef jij ze niet aan te klagen. Als de garage hun geld wil zien moeten ze jou aanklagen. Mochten ze dat doen dan kost het ze veel en veel meer dan die €360.
- Mocht het tot een rechtszaak komen, je kunt zeker je gelijk krijgen maar het is wel een langslepend oordeel. Ik zeg niet dat je maar moet betalen, maar het is een beetje risk vs reward.
- Verder is het ook zo dat je je natuurlijk moet afvragen of je nog bij de garage langs wilt voor onderhoud/ garantie. In het ergste geval kun je aanbieden te betalen voor de bougies bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar de vraag is natuurlijk welke relatie jij wilt onderhouden.

Uiteindelijk horen bougies ongeveer 30.000km mee te gaan, als ik even snel google. Dus als de garage binnen 3 weken na aflevering aangeeft dat de motor hoorbaar slecht draait vanwege de bougies dan zouden die al op moeten zijn geweest bij aflevering tenzij je al een paar duizend km binnen drie weken rijdt. Al in al zie ik niet helemaal inhoe de garage hier nog serieus uit wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
Bedankt voor alle reacties! Het gaat idd over België 😅 maar ook hier bestaat er een wettelijke garantie van minimum één jaar.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:17
ano123 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:53:
Bedankt voor alle reacties! Het gaat idd over België 😅 maar ook hier bestaat er een wettelijke garantie van minimum één jaar.
In Nederland is het zo dat je bij een gebruikte auto mag verwachten dat deze werkt naar behoren en ik meen dat er tegenwoordig zelfs een garantie tot 1 jaar bij gebruikte auto's op zit.

Je mag natuurlijk van een 2e hands auto verwachten dat deze langer dan 2 weken meegaat, tenzij deze €500,- heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
targaryanwolf schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

In Nederland is het zo dat je bij een gebruikte auto mag verwachten dat deze werkt naar behoren en ik meen dat er tegenwoordig zelfs een garantie tot 1 jaar bij gebruikte auto's op zit.

Je mag natuurlijk van een 2e hands auto verwachten dat deze langer dan 2 weken meegaat, tenzij deze €500,- heeft gekost.
Ook in België is dat zo. Ook altijd een garantie van minimum één jaar.

Ik heb intussen gemaild naar de garage met de vraag om te verklaren waarom de vervanging van de bougies eerst wel onder garantie zou vallen en dan plots niet meer. Ik ga in ieder geval niet betalen.

Thanks voor alle reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door ano123 op 12-08-2024 15:06 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
targaryanwolf schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Het lastige is dat in dit geval de "niet helemaal zuiver klinkende motor" op zich waarschijnlijk gewoon prima werkte. Het zijn bovendien verbruiksonderdelen. Het is niet alsof de auto stilgevallen is of niet meer startte. Het kan zomaar zijn dat deze bougies nog jaren mee zouden kunnen, dat is koffiedik kijken. Volgens mij zit het probleem in dit geval in iets heel simpels: TS heeft een auto bij een garage (dealer) afgegeven zonder afspraken te maken met hen over wat ze wel/niet doen, wie dat betaald en of er van tevoren even gebeld wordt vóór er kosten gemaakt worden. En nu is er logischerwijs een dilemma: is daarmee een soort 'carte blanche' afgegeven om dingen te vervangen of niet?

Ik heb de wijsheid hier ook niet in pacht, maar denk dat het vervangen van die bougies redelijk los staat van elke vorm van garantie bij een 2e hands auto. De vraag is vooral: mag een garage gewoon een onderdeel vervangen en kosten rekenen zonder dat diezelfde handeling ook eerst wordt voorgelegd aan een klant? In Nederland denk ik dat je daar als garage niet mee weg komt als je als klant voet bij stuk houdt. In België geen idee.

Als ik TS zou zijn zou ik het als volgt aanpakken:

- Wil je een vorm van een relatie onderhouden met de dealer, gebruik kunnen maken van garantie op andere punten later dit jaar, et cetera: misschien dan daar even langs gaan en overleggen ter plekke, wellicht kom je dan uit op een middenweg, betaal je iets bij en heb je de auto met nieuwe bougies en hou je de relatie goed. Bekijk het ook zo: als de dealer niets had gezegd was misschien volgend jaar die bougies pas aan het licht gekomen en dan alsnog vervangen. Dan had je ze ook moeten betalen. Wellicht was je dan alleen niet naar een dure dealer gegaan, maar helemaal vrij van kosten zou het nooit zijn. Zaken slijten nu eenmaal. Een remschijf valt ook niet onder garantie: bij verkoop moet 'ie dik genoeg zijn om aan regels te voldoen, maar als 'ie na 6 maanden te dun is dan kan je ook geen garantie claimen. Zelfde voor banden. et.c.

- Boeit de relatie met de dealer je helemaal niet? Hou dan gewoon voet bij stuk, en geef aan dat je niet gevraagd hebt om een reparatie met bijbehorende kosten, en dat ze eventueel de boel weer mogen omwisselen maar dat je niet gaat betalen voor al deze handelingen. Wie eist bewijst, dus als ze er juridisch iets mee willen moeten ze daar best veel moeite voor doen en hebben ze een kleine win-kans (er staat immers nergens een opdracht op papier, en ook mondeling is die niet gegeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omeronder
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 23:17
MPCoreDeveloper schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

Kilometer fraude, dat is in Nederland heel moeilijk zo niet praktisch onmogelijk door de APK en RDW waar bij ieder bezoek aan een erkend bedrijf de stand wordt vastgelegd (een dealer is in Nederland altijd een RDW erkend bedrijf)
Zeker wel mogelijk helaas! Voor ieder APK (of registratie ergens) wordt de km-stand teruggedraaid. Zeg dat je ieder jaar 30k km rijdt, en voordat je naar de APK gaat dit terugdraait naar 2k km, dan is de stand nog steeds logisch, want er is 2k km meer gereden. Echter die 28k aan extra km's zijn verdwenen. Doe dit 3-4 jaar op een rij, en je auto heeft opeens 100k minder gelopen, terwijl alles logisch wordt aangegeven.
Als koper zal je ook niets vermoeden, want jij denkt dat er weinig met de auto is gereden in de afgelopen jaren. De enige moeite die je als eigenaar van de auto doet is 1 of 2 keer per jaar langsrijden bij iemand die dit voor je fixed. En tada: je auto is veel meer waard en niemand vermoedt iets! Helaas de harde waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Valorian schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
is daarmee een soort 'carte blanche' afgegeven om dingen te vervangen of niet?
Tja, wie weet. het is natuurlijk not done om zomaar zaken te gaan vervangen zonder als garage eerst een prijsindicatie op te geven. In een extreme geval had de garage ook wel de motor kunnen vervangen en dan TS maar met een rekening van duizenden euro's opzadelen?

Ik had als ik TS was ook gezegd schroef de oude bougies maar terug, ik heb namelijk geen goedkeuring gegeven tot het vervangen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
targaryanwolf schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Tja, wie weet. het is natuurlijk not done om zomaar zaken te gaan vervangen zonder als garage eerst een prijsindicatie op te geven. In een extreme geval had de garage ook wel de motor kunnen vervangen en dan TS maar met een rekening van duizenden euro's opzadelen?

Ik had als ik TS was ook gezegd schroef de oude bougies maar terug, ik heb namelijk geen goedkeuring gegeven tot het vervangen van.
Ik zou eerst aanspraak willen maken op de garantie. Het kan niet zo zijn dat bougies na minder dan 200 km met de auto gereden te hebben opeens aan vervanging toe zijn als deze bij aankoop nog in orde waren.

Indien dat niet lukt, ga ik idd vragen om de oude bougies er terug in te zetten. En dan laat ik wel nieuwe bougies steken bij onze lokale garage die hiervoor een eerlijke prijs aanrekent.

[ Voor 3% gewijzigd door ano123 op 12-08-2024 15:49 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
MPCoreDeveloper schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

Stel, je rijdt 100.000km per jaar en je doet je onderhoud bij de beun op de hoek en vlak voor de APK draai je de teller 90.000km terug, volgens de RDW rij je dan 10.000km per jaar. Jij verkoop de auto na 4jaar met 40.000km op de teller maar eigenlijk heeft die 4ton gedraaid maar volgens de RDW/NAP kopt de kilometerstand wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
ano123 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Ik zou eerst aanspraak willen maken op de garantie. Het kan niet zo zijn dat bougies na minder dan 200 km met de auto gereden te hebben opeens aan vervanging toe zijn als deze bij aankoop nog in orde waren.

Indien dat niet lukt, ga ik idd vragen om de oude bougies er terug in te zetten. En dan laat ik wel nieuwe bougies steken bij onze lokale garage die hiervoor een eerlijke prijs aanrekent.
Het kan altijd hé, ik heb ooit eens een lange proefrit gereden van 60km de auto vervolgens gekocht en een dag later liep de auto op 3 van de 4 cilinders, conclusie bobine plots overleden, wat trouwens kosteloos werd opgelost door de garage. (een week later het wiellager :+ )

Daarnaast hebben bougies gewoon een onderhoudsinterval van x km of x jaar, is de auto verkocht als dealer onderhouden of iets in die trant? dan zou je eens in de boekjes terug kunnen gaan wanneer deze voor het laatst zijn vervangen, stel dat deze over het termijn zaten heb je mogelijk wel een poot om op te staan, dan zou je het op achterstallig onderhoud kunnen gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door targaryanwolf op 12-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

offtopic:
In Nederland ligt het iets complexer, de bewijslast ligt 1 jaar bij de verkoper, maar de "garantie" betekent dat de auto aan de verwachtingen mag voldoen. Als de verkoper een auto verkoopt met daarbij de waarschuwing dat 'ie elk moment kan omvallen, dan zijn dat de verwachtingen en heb je wat betreft "garantie" dus pech. Dan is de verkoopprijs waarschijnlijk ook lager.

Maar ik vermoed dat dat hier niet het geval is, en dat de auto gewoon verkocht is als goed-werkend. En anders is het nog even de vraag of dit in België anders is, misschien dat andere landen dan Nederland striktere conformiteitseisen hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 16:36
Onder welke voorwaarden is de auto gekocht? In Nederland is het gebruikelijk om de auto aan te schaffen met een 'afleverbeurt' die conform de onderhoudsinterval een 'kleine' of 'grote' beurt betreft. Daarbij heb je zelf voor de overige zaken (denk aan banden, ruitenwissers) ook een onderzoeksplicht / verantwoordelijkheid.

Garantie claim je doorgaans niet direct op aan slijtage onderhevige onderdelen. Daarvoor had ik persoonlijk voor aankoop de historie van de auto nagekeken en op basis daarvan duidelijke afspraken gemaakt met de dealer. Hence; afleverbeurt / afspraken.

Het stukje rondom de vermoedelijke kilometerfraude en daarop volgende reactie van de dealer dat de motor niet zuiver loopt, klinkt voor mij als een red flag.

Is de auto voorzien van de volledige onderhoudshistorie en kun je daaruit opmaken wanneer de laatste keer bougies vervangen zijn? Viel de auto nog binnen een bepaalde "dealer-selectie"?

[ Voor 15% gewijzigd door ThAZiP op 12-08-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
@ThAZiP In België is de verkoper verantwoordelijk voor een keuring voor verkoop. Als die gebeurd is kan de auto ingeschreven worden. Bovendien hebben we van de garage een gratis groot onderhoud (Mercedes "Service B") gekregen. Het is dus heel vreemd dat de bougies toen, tijdens de Service B, niet vervangen zijn.

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 16:36
ano123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:03:
@ThAZiP In België is de verkoper verantwoordelijk voor een keuring voor verkoop. Als die gebeurd is kan de auto ingeschreven worden. Bovendien hebben we van de garage een gratis groot onderhoud (Mercedes "Service B") gekregen. Het is dus heel vreemd dat de bougies toen, tijdens de Service B, niet vervangen zijn.
Dan heb je daar toch al, in de afspraken die je gemaakt hebt, het antwoord op je vraag? Groot onderhoud zoals voorgeschreven door de fabrikant (Mercedes maak ik hieruit op) zal 100% ook het vervangen van bougies omvatten. Ergo wanneer dit na drie weken opnieuw of alsnog gebeurd is er of iets niet goed gegaan of is er een achterliggende oorzaak waarom de bougies opnieuw vervangen moeten worden (niet aannemelijk) of hebben ze de bougies sowieso niet vervangen bij de beurt.

Een keuring in Nederland staat overigens los van eventuele zaken als bougies. Er is een lijst met criteria om te bepalen of de auto veilig is (APK). Hierin staat niets opgenomen over aan onderhoud onderhevige componenten zoals bougies, riemen, olie enzovoorts.

[ Voor 12% gewijzigd door ThAZiP op 13-08-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
1 champion bougie kost tussen de 5 en de 9 euro per stuk, 4 cylinder is dus 36 euro. Men rekent dus 300 euro voor het vervangen van bougies ?? Ik zit in het verkeerde vak..

Runs everything...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ano123
MacIsCool schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:15:
1 champion bougie kost tussen de 5 en de 9 euro per stuk, 4 cylinder is dus 36 euro. Men rekent dus 300 euro voor het vervangen van bougies ?? Ik zit in het verkeerde vak..
Idd. Als ik had geweten dat ik het zou moeten betalen, dan had ik de bougies nooit bij de officiële dealer laten vervangen. Ik ben dan ook echt niet van plan om te betalen, desnoods halen ze die nieuwe bougies er maar weer uit...

Thanks voor alle reacties!

Edit: net de verkoper aan de lijn gehad. Hij zei dat het om een fout van de garage gaat. "Je zal dat niet moeten betalen. Negeer de factuur maar."

[ Voor 11% gewijzigd door ano123 op 13-08-2024 14:35 ]

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Ben IT'er geweest voor een dealer bedrijf en die bedragen lopen heel snel heel hard op, even de diagnose computer eraan ben je al bijna €100,- armer, uurtarief a €95,- 4 OEM bougies en nog wat ander grut tadaa €360,- verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
ano123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Edit: net de verkoper aan de lijn gehad. Hij zei dat het om een fout van de garage gaat. "Je zal dat niet moeten betalen. Negeer de factuur maar."
Even vragen of hij dat per mail wilt bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik weet niet om wat voor auto het hier gaat. Maar bij veel moderne auto's is "even" bougies vervangen er niet meer bij. Soms moet je het halve inlaattraject demonteren om erbij te kunnen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
stylezzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik weet niet om wat voor auto het hier gaat. Maar bij veel moderne auto's is "even" bougies vervangen er niet meer bij. Soms moet je het halve inlaattraject demonteren om erbij te kunnen.....
Het gaat om een Mercedes C180 uit 2013, W204 facelift. 360 euro lijkt me ook wel heel veel geld?

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Bij een standaard slijtage deel als bougies die elke 30K of 60K moeten bij groot onderhoud?
Bij mijn vorige 2 benzine auto's was het klepje open (of niet eens een klepje), bobine(s) eraf en schroeven maar. Meer dan een halfuur werk is het niet.

Bij mijn huidige diesel moest voor de gloeibougies idd het complete inlaattraject eraf en dan nog werk je met een spiegeltje, maar omdat ik toch het complete kleppendeksel met inlaatspruitstuk heb vervangen kon ik er mooi bij. Maar bij een 1.4HDI worden die dingen nooit vervangen, de auto start met kapotte gloeiers nog probleemloos bij -10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
_JGC_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Bij een standaard slijtage deel als bougies die elke 30K of 60K moeten bij groot onderhoud?
Bij mijn vorige 2 benzine auto's was het klepje open (of niet eens een klepje), bobine(s) eraf en schroeven maar. Meer dan een halfuur werk is het niet.
Wat dacht je van de gekke constructies soms om simpele dingen als lampjes te vervangen.
Of zaken als distributieriemen waarvoor eigenlijk het blok uit je auto gelepeld moet worden om dit goed te doen, ook slijtageonderdelen die 60-90k km meegaan.

Er worden soms bizarre oplossingen gemaakt voor zaken die vroeger in enkele minuten te vervangen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:51
ano123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Het gaat om een Mercedes C180 uit 2013, W204 facelift. 360 euro lijkt me ook wel heel veel geld?
Als ik even snel google valt het inderdaad wel mee bij die motor. Zal volgens het werkplaatshandboek wel 2 uur werk voor staan... Wat een handige monteur in minder als de helft kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Voor bougies bij dit model geldt een onderhoudsinterval van 4 jaar of 75.000 km. Hier gaan dan ook niet je standaard bougies van een paar euro in. Niet dat € 360,- weinig geld is, maar wel handig om te weten.
ano123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:03:
Service B zegt lang niet alles, want er staat ook nog een nummer achter + een verborgen werkplaatscode. Als de auto cf. voorschriften is onderhouden dan begeven de bougies het niet zomaar (uitzonderingen daargelaten).

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 13-08-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ano123
S_Chief schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:12:

[...]

Service B zegt lang niet alles, want er staat ook nog een nummer achter + een verborgen werkplaatscode. Als de auto cf. voorschriften is onderhouden dan begeven de bougies het niet zomaar (uitzonderingen daargelaten).
Ik had zelfs nooit door dat de bougies versleten waren of dat de motor niet 100% goed draaide. De enige reden dat we naar de garage zijn gegaan is dat een medewerker van de garage zei dat er nog eens naar moest gekeken worden.

Maar goed, het lijkt erop dat de zaak opgelost is. Bedankt iedereen! 🙏

Soms actief. Soms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
ano123 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Ik had zelfs nooit door dat de bougies versleten waren of dat de motor niet 100% goed draaide. De enige reden dat we naar de garage zijn gegaan is dat een medewerker van de garage zei dat er nog eens naar moest gekeken worden.

Maar goed, het lijkt erop dat de zaak opgelost is. Bedankt iedereen! 🙏
Beetje vreemd wel dat ze een auto meegeven die dus nog niet 100% in orde was, zou dat als klant en als ik de dealer was nooit accepteren. Maar goed, fijn dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
omeronder schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Zeker wel mogelijk helaas! Voor ieder APK (of registratie ergens) wordt de km-stand teruggedraaid. Zeg dat je ieder jaar 30k km rijdt, en voordat je naar de APK gaat dit terugdraait naar 2k km, dan is de stand nog steeds logisch, want er is 2k km meer gereden. Echter die 28k aan extra km's zijn verdwenen. Doe dit 3-4 jaar op een rij, en je auto heeft opeens 100k minder gelopen, terwijl alles logisch wordt aangegeven.
Als koper zal je ook niets vermoeden, want jij denkt dat er weinig met de auto is gereden in de afgelopen jaren. De enige moeite die je als eigenaar van de auto doet is 1 of 2 keer per jaar langsrijden bij iemand die dit voor je fixed. En tada: je auto is veel meer waard en niemand vermoedt iets! Helaas de harde waarheid.
Inderdaad WEL mogelijk in Nederland maar zeer zeker niet eenvoudig want je moet steeds langs een crimineel die dit voor jou wil doen en ja het is een economisch delict en wordt in Nederland keihard aangepakt als het uitkomt (een dealer zal dit 100% zeker nooit doen!) .

Dan nog het feit dat als jij 30K rijd en er 2 voor registreert dat dit een " echte " automonteur meteen opvalt
ja dat zie je aan gebruik en slijtage sporen van zowel de technische delen en zelfs het interieur van een auto.

Oh en je vergeet dat je dus nooit in die tijd voor de APK naar een 'echte' garage kunt gaan je moet altijd naar een handige harry ,voor die banden en versleten remmen ( Merk Dealers registeren ALTIJD je kilometer stand , ( VAG ) deed dat al + 28 jaar geleden toen ik nog in de werkplaats stond als monteur.

Dus mogelijk? ja! kost je wel wat knaken en risico en een echte monteur met verstand van zaken ziet in een minuutje dat die 8K over 4 jaar vs 120.000 KM niet de waarheid is.

Oh en overigens ..... als een auto met verbrandingsmotor maar 2K loopt per jaar dan wil je hem eigenlijk ook niet echt kopen het minimum is toch echt wel 10K per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:13:
[...]
Oh en overigens ..... als een auto met verbrandingsmotor maar 2K loopt per jaar dan wil je hem eigenlijk ook niet echt kopen het minimum is toch echt wel 10K per jaar.
Mag ik vragen om dit verder uit te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Gelukszak schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Mag ik vragen om dit verder uit te leggen?
Tijdens het (vooral bij koude motor) verbrandingsproces lekt er brandstof en vocht het carter in , dus auto`s die veel kleine stukjes rijden eindigen met olie welke steeds minder smeert en vervuilt is, het oliepeil kan er zelfs zo erg door stijgen dat motoren erop vastlopen ( dit gebeurde vooral veel bij de eco diesels gereden door Opa / Oma voor de lokale boodschappen )

In het algemeen duurt het tussen de 5 en 15 minuten rijden voordat een motor de optimale bedrijfstemperatuur van ongeveer 85-105°C bereikt en de carterventilatie zijn werk kan doen.

[ Voor 1% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 16-08-2024 11:44 . Reden: verduidelijking vooral koude motor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
LankHoar schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:37:
Volgens mij maakt dit stukje het niet meer relevant of het nou officieel wel of niet onder garantie valt:

[...]

IANAL maar als je dit zwart op wit hebt, dan lijkt me niet dat ze daar op terug kunnen komen.
Dit heet "afstand van recht". Die hele discussie over conformiteit/garantie is niet meer relevant. De garage heeft gezegd dat het onder garantie zou vallen en de factuur niet betaald hoeft te worden, en kan daar niet meer op terugkomen.
Pagina: 1