Chemische schade bij aanrecht - tips voor herstel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKMontana
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-06 17:59
Hallo.

Nieuwe topic in dit forum om tips en adviezen te krijgen hoe ik mijn aanrecht weer mooi kan krijgen. Helaas heb ik door andere bezig zijn met andere klussen schade gemaakt aan mijn aanrecht. Schade is onstaan door roest oplosser die samen met water een nachtje op aanrecht is gebleven.

Schade is dus onstaan door roest oplosser - aanrechtblad lijkt chemisch te zijn aangetast. Verder voelen de aangetaste plekken niet anders aan dan de rest van aanrecht. Er laat niets los. Schade is alleen zichtbaar in witte vlekken. Als de aanrecht nat/vochtig wordt gemaakt dan zijn de witte vlekken praktisch niet zichtbaar.
Ik heb fotos toegevoegd van droge aanrecht en ook wanneer deze is vochtig.

Hier heb ik weinig verstand - is hier een soort lak (bovenlaag) aangetast, gaat het alleen om pigment of andere beschadiging. Wat zou ik hier aan kunnen doen en/of gebruiken om dit weer mooi te krijgen. Alle tips en adviesen zijn welkom.

Aanrecht lijkt van gelamineerd hout. In de laatste foto is de onderkant van aanrecht zichtbaar. Onderkant is onbewerkt hout. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf3DsfiwyIzbCSp_42ir-CrxibM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpdt4HQUkocmwu5uRUS4xcc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uDCpXvkLRepwP9ydnFpakuDB90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFln7dRjVgQReyRJid8PlQJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd23aPoxuOr3sUN35F3xqL0heKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWu4OXQgWiTLBr91fXTdWbqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNAknDghbmMAvQrJYGgD4FMcJi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4oyUeWfGqkeDyY4m0ok15a1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U85K6JM0RpUqyRubWwbT8F77SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9FW0gqU0gzLk16SZdCD1IjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBq9eXDvUtpFlpsMOgpZcysYzDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcmYis9o7QsOXIwvCmlFMnx9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_izuSop9eafegRBqAPgYVmAyLU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAC20xEci4g5M6asib5Me8jV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cYuOB2ZUIRBdunRcNlCSwlUkh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moTDL9kmVOjJfW2ZAWFdh391.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 19:44
Er bestaan wel wraps die je over je aanrecht laat aanbrengen, dat kan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou je aanrecht schuren en daarna opnieuw in de lak of olie zetten. Op de laatste foto zie je hoe dik de toplaag is. Je hebt wel een paar millimeter, het houdt niet over maar ik zou het wel aandurven.

Vraag eens bij je leverancier wat ze op dat blad hebben zitten, olie kun je lokaal bijwerken. Scheelt veel werk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 12-08-2024 00:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 00:17
Op foto 3 en 4 lijkt er houtnerf te zijn, dan zou het echt houtfineer kunnen zijn, met een laklaag. Klopt dat? Dan zou licht opschuren en lakken mogelijk een oplossing kunnen zijn, de vraag is dan wat er voor lak op zou moeten, en of het echt mooi wordt. Los nog van dat kookplaat en spoelbak er eigenlijk uit zouden moeten bij het schuren en lakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Voordat je aan de gang gaat met allerlei middeltjes etc, bel eens met jouw verzekering? Lijkt me dat het mogelijk vergoed wordt...

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zou inderdaad eerst met verzekering checken of ze hier niet een oplossing voor hebben, want als dat het geval is dan scheelt dat een hoop risico.

Verder lijkt het erop dat alleen de toplaag beschadigd is, dat zal iets van een harde lak zijn. Het feit dat die alleen dof is en wanneer deze vochtig is de schade vrijwel onzichtbaar wordt is een goed teken; het hout is waarschijnlijk niet beschadigd.
Het lastige is dat zo'n fineerlaag heel dun kan zijn, echt enkele millimeters, dus je wil absoluut niet flink aan de slag gaan met een schuurmachine ofzo.

Beste optie als de verzekering het niet kan regelen is de fabrikant bellen/mailen en vragen of zij je kunnen vertellen waarmee het hout is afgewerkt, en wat volgens hen de beste oplossing is. Misschien dat je wegkomt met heel licht schuren om de schade heen en een klein flesje lak van de fabrikant, dat zul je dan niet helemaal perfect weggewerkt krijgen maar dan zul je er weinig van zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit is toch gelamineerd met Melamine oid? En geen hout?
Kijk maar naar de rand aan de voorkant van het blad, daar zit een kunststof hoekafwerking, iets wat je niet doet als het echt hout laminaat is. Ook de nerven zijn anders dan ik bij echt hout zou verwachten.

Ik zou ook eerst met verzekering checken. Anders kun je nog aan de slag met bijvoorbeeld licht polijsten, verwarmen, en/of in de olie zetten. Ik had vroeger een blad met een kras van een mes. Als je dan even wreef met een doek met wat olijfolie verdween die weer uit het zicht voor een periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 09:52
Eerst bij de verzekering melden, dan pas een volgende stap.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 09:25
Het feit dat de vlekken nauwelijks zichtbaar zijn als het nat is, is een aanwijzing dat alleen de laklaag is aangetast en er geen verkleuring is van het hout zelf.

Dus heel licht opschuren en het hele blad opnieuw lakken zou het weer netjes moeten maken. Alleen weet ik niet wat voor lak je het beste kan gebruiken. Als je het niet kan achterhalen bij de fabrikant, zou ik zelf waarschijnlijk botenlak nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:42
Ik zou het blad polijsten met Commandant 4 of 5 (polijstmiddel voor autolak) m.b.v. een poetsmachine en eventueel na poetsen met autowax. Als dit niet genoeg is dan eerst (licht) opschuren met een fijn waterproof schuurpapier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57
Yor schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 02:00:
Voordat je aan de gang gaat met allerlei middeltjes etc, bel eens met jouw verzekering? Lijkt me dat het mogelijk vergoed wordt...
Ik heb letterlijk een half uur geleden m'n inboedel- & opstalverzekering overgesloten, en daar naar gekeken. Maar tenzij je een all risk-verzekering hebt, wordt schade door eigen schuld vrijwel nooit gedekt.

Waarmee ik niet zeg dat je het niet hoeft te proberen, je weet maar nooit, maar ik zou er niet op rekenen dat je verzekering zal helpen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-06 15:32
vogelmans schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:36:
Ik zou het blad polijsten met Commandant 4 of 5 (polijstmiddel voor autolak) m.b.v. een poetsmachine en eventueel na poetsen met autowax. Als dit niet genoeg is dan eerst (licht) opschuren met een fijn waterproof schuurpapier.
Ik zou niet zo snel autowax toepassen in een voedselveilige omgeving.
Dan liever iets natuurlijks (bijenwas?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-06 15:32
Of een expert inschakelen?
https://multischadeplan.nl/fineer-aanrechtblad-repareren (slechts 1 van de zoekresultaten)

[ Voor 3% gewijzigd door Denman_ op 12-08-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKMontana
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-06 17:59
Allereerst bedankt voor het meedenken. In korte tijd al heel veel reacties bij mijn vraag.

Allereerst betreft dit een huurwoning van woonbedrijf, echter de luxe keuken is contractueel overgenomen en verantwoordelijkheid voor reparaties valt bij de huurder (bij mij dus). In het algemeen de schade veroorzaakt door jezelf wordt ook niet gedekt door verhuurder of zijn verzekeraar.
Bovendien is schade veroorzaakt door mij zelf en zoals gebruiker @Hahn het al aangeeft wordt dit vrijwel nooit gedekt door verzekering. En daarbij heb ik ook geen inboedelverzekering.
Kortom - oplossing met verzekeraar zal het niet worden.

Ik heb contact opgenomen met de verhuurder of zij misschien informatie hebben over de fabrikant en/of bedrijf dat de keukens hebben geplaatst. Dat hadden ze niet. Keukens zijn geplaatst bij het bouwen van het appartementencomplex.
Als ik weer thuis ben ga ik kijken of misschien ergens aan binnen/onderkant van de keuken informatie te vinden is over fabrikant. Anders ga ik met de fotos informeren bij een keukenspeciaalzaak en vragen om hun advies.

Ik zal het op een of andere manier zelf moeten oplossen. Hopelijk kan dit al worden verbeterd door een speciale olie, lak, beits, wax of iets vergelijkbaars. Mogelijk zal daarbij ook licht opschuren voor nodig zijn. Natuurlijk eerst op een klein, minder zichtbare plek uitproberen.

Een autowax ga ik waarschijnlijk niet gebruiken omdat het een keuken blad betreft.
@_ferry_ het zal best kunnen dat het gelamineerd met melamine is. Zoals ik het aangaf ik heb daar weinig verstand van. Alleen aan de onderkant zag ik echt hout, maar dat zal waarschijnlijk de basis zijn van het blad. De schade lijkt inderdaad alleen aan de oppervlakte te zijn. Wellicht melamine of een laklaag.

Mochten adviesen zijn over welke producten en/of behandelmethodes ik het beste kan uitproberen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:41
KKMontana schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:30:
Allereerst betreft dit een huurwoning van woonbedrijf, echter de luxe keuken is contractueel overgenomen en verantwoordelijkheid voor reparaties valt bij de huurder (bij mij dus). In het algemeen de schade veroorzaakt door jezelf wordt ook niet gedekt door verhuurder of zijn verzekeraar.
Bovendien is schade veroorzaakt door mij zelf en zoals gebruiker @Hahn het al aangeeft wordt dit vrijwel nooit gedekt door verzekering. En daarbij heb ik ook geen inboedelverzekering.
Contractueel overnemen van een 'luxe keuken'? Klinkt als een verhuurder die de keuken wilt terugverdienen en verantwoordelijkheid ontloopt via een extra regeling. Wat was er gebeurd als je dit geweigerd had? De verhuurder redeneert spijtig genoeg waarschijnlijk met "voor jou 10 anderen"? In ieder geval is inbouwapparatuur gewoon verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Keukenblad lijkt gelamineerd te zijn. Je kunt een poging doen de toplaag te polijsten of indien dat niet lukt lichtjes af te schuren en opnieuw te lakken. Zoals hierboven genoemd is botenlak geschikt als bestendige afwerking.
Les voor volgende keer bij het klussen of schoonmaken: stucloper op bladen en vloeren leggen. Zelfs iets als ovenreiniger, ontkalker of het befaamde Dasty kan al schade veroorzaken na langdurige blootstelling. En vergeet ook het goed afspoelen van verchroomde onderdelen niet, die houden niet zo van zuren.

edit: begin natuurlijk pas met het blad opknappen na alle kluswerkzaamheden en vergeet je inboedelverzekering niet af te sluiten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 12-08-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:06
Als de fineerlaag echt hout is dan afschuren met een hele lichte korrel en daarna met speciale werkbladolie in de lak zetten. Je hebt ze transparant maar als het goed is ook met een kleurtje. Woca zie ik veel terugkomen maar ik gebruik zelf transparante van Rambo.
Ik heb zelf een houten aanrechtblad van IKEA en die bovenkant is in feite ook gewoon een soort fineer. Maar, probeer het eerst even op een klein stukje (waar de fruitschaal of koffiezetapparaat staat). Kost je hooguit een paar tientjes en wat tijd. Wel even goed uit laten harden na het aanbrengen en dan liever niets op het aanrecht zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KKMontana schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:30:
Een keuken valt niet onder de boedel, deze is immers nagelvast en valt dus onder de opstalverzekering. Daar worden ongelukjes soms vergoed, wel rekeninghoudend met een eigen risico. Bij inboedel moet je inderdaad altijd een duurdere all-risk verzekering hebben voor ongelukjes, bij opstal niet altijd.

Dus je kan even informeren bij het woonbedrijf naar de opstalverzekering voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-06 09:21
Gezien het product (ik weet niet of roestverwijderaar nog steeds op fosforzuur basis is, maar zou me niet verbazen) en het feit dat het "verdwijnt" als het nat is lijkt dit "pitting" te zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pitting_corrosion
Dit wil zeggen dat er in wezen zeer kleine putjes gemaakt zijn door het inwerken van de roestverwijderaar.
Door optisch dichtheidsverschil van lak en lucht zie je deze als witte vlekken.
Worden ze opgevuld met water zijn ze niet langer zichtbaar.

Ik denk dat de gegeven oplossingen hierboven in de stijl "licht afwrijven met fijne korrel en herlakken" een goede optie zijn.

Een nieuwe laag bovenop kleven daarentegen zal de pitting niet verwijderen, en daardoor zichtbaar blijven.
Wat je ook doet, de pitting moet ofwel afgeschuurd, of opgevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nogmaals: Als het melamine en dus een "kunststof blad" is (en dat denk ik wel) is schuren het laatste wat je wil. De print en structuur help je dan om zeep.

Polijsten is een mogelijkheid, en ik denk dat dat zeker kan helpen. Maar kijk eerst eens wat er gebeurt als je met wat olijfolie een proefstukje inwrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:42
Waarschijnlijk is de toplaag een soort Formica met houtstructuur zijn, eigenlijk dus een taaie kunstoflaag.
Lakken zal het eindresultaat niet beter maken want dat zal niet hechten op Formica.
In 1e instantie zou ik polijsten proberen met een boen/polijstmachine die ze ook bij auto's gebruiken om krasjes in de lak te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een gewone lak zal niet hechten zonder primer, maar een matte transparante 2K epoxylak wel.
bijvoorbeeld deze: https://www.hornbach.nl/p...atie-keukenblad/10340509/

Grondig ontvetten, wasbak en tegels afplakken en een dun laagje aanbrengen en uitwaaieren totdat de vlekken weg zijn. Daarna zou je met een polijstmiddel met fijne korrel de boel onzichtbaar kunnen afwerken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1