Radiator afkoppelen, heb ik het goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:31
Ik ga vanwege een kleine verbouwing/renovatie van m’n bovenverdieping twee radiatoren (langere tijd) afkoppelen.
Ik ben er echter niet zeker van of ik een terugloopventiel heb, omdat mijn leidingwerk er anders uitziet dan wat ik online tegen kom. (Zie foto)
Kan ik de radiator zelf aftappen door beide schroefjes dicht te draaien, of moet ik het gehele systeem aftappen op een verdieping lager?
Ik ben dan tevens voornemens om de radiator los te maken aan de bovenzijde van het ventiel/blok, omdat ik lees dat flexibele leidingen afdoppen nog wel eens mis gaat. Is dat inderdaad aan te raden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHoJTm0vI1Rm4a5XjOnjvYvpmhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuCfLJWePWoGNjzqS1QbcSot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHGU-q8xpTbWZLsSQ3mTTWmZM9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGA9yv8y1RQR5lEUf29xtn5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OZ-VE49iY0LiEaMxvNdXb9VZ1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9kpnjXxzUymSxka7dTjMnGd.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via nieuwslezer op 12-08-2024 09:45)

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22
Deze heb ik ook thuis en deze staat al een jaar zonder een radiator eraan, komt geen druppel uit.
1. Beide schroefjes inderdaad kwart slag draaien zodat ze horizontaal staan
2. Radiator leeg laten lopen via ventiel linksonder (slang aankoppelen / bakje eronder), waarbij je ontluchtingsventiel linksboven opent om lucht erbij te laten
3. Radiator boven het koppelstuk losschroeven en eraf tillen (er zal alsnog wat water uit lopen)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Lijkt me dat er geen bypass inzit dus zou je beide schroeven dicht kunnen zetten (kwart slag draaien) en zou je alleen de radiator leeg laten lopen...

Wel zou ik extra er 2 dopjes nog opzetten... Voor als de boel toch niet 100% afsluit..

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Laatst online: 15:22
Deze heb ik ook thuis en deze staat al een jaar zonder een radiator eraan, komt geen druppel uit.
1. Beide schroefjes inderdaad kwart slag draaien zodat ze horizontaal staan
2. Radiator leeg laten lopen via ventiel linksonder (slang aankoppelen / bakje eronder), waarbij je ontluchtingsventiel linksboven opent om lucht erbij te laten
3. Radiator boven het koppelstuk losschroeven en eraf tillen (er zal alsnog wat water uit lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwslezer
Bedankt voor het meedenken! Ik ga het vandaag of morgen eens proberen! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
nieuwslezer schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:45:
Bedankt voor het meedenken! Ik ga het vandaag of morgen eens proberen! :-)
Hey! Ik heb hetzelfde H-stuk op mijn radiatoren zitten. Was het gelukt? Dan kan ik ook mooi een radiator weglaten voor de komende periode.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieuwslezer
guysp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Hey! Ik heb hetzelfde H-stuk op mijn radiatoren zitten. Was het gelukt? Dan kan ik ook mooi een radiator weglaten voor de komende periode.
Yes, was gelukt! :-)
Ik heb het H-stuk in plastic gewikkeld om te beschermen tijdens de kluswerkzaamheden hier, en inmiddels zit de radiator er weer op. (Zonder lekkage)

Succes!
Pagina: 1