Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04 15:49
Als freelancer heb ik niet altijd mijn primaire werkmachine mee, omdat het veel gedoe is om steeds mee te slepen en het net even een te duur apparaat is mocht het worden gestolen. Nu heb ik zo heel af en toe eens incidenten dat ik moet inloggen op een server om dit incident op te lossen. Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een laptop welke ik gewoon in de auto kan laten liggen en erbij kan pakken wanneer ik mijn primaire machine niet mee heb.

Wat ga je met je laptop doen?
Hopelijk zo min mogelijk natuurlijk, maar wanneer ik deze machine toch nodig heb zal hier een basis installatie van Debian op komen te staan met daarop mijn ssh sleutels. Deze machine wil ik natuurlijk wel goed versleutelen mocht de machine om wat voor reden kwijt raken of worden gestolen.

Wat is je budget?
Budget genoeg, maar het is ook zonde om bijvoorbeeld een game machine aan te schaffen voor een beetje ssh en firefox :-)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik wil de laptop vooral in de auto laten liggen (het gehele jaar door).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifiek merk in gedachten, sta open voor suggesties :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Hoe wil je laden?
Heb je plek in auto waar hij uit zicht is?
Hoe ga je om met luchtvochtigheid?
Wat moet de laptop kunnen dat je niet met een simpele tablet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:59
Als je zoiets koopt:
https://www.acculaders.nl/carpoint-12v-230v-150w-schuko.html
kan je elke laptop in de auto gebruiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder een Android telefoon kopen met de mogelijkheid tot scherm aansluiten via usb-c.
Zet je daar een terminal app op (terminus bijvoorbeeld) en in geval van nood hang je hem bij de klant aan de monitor, al dan niet via een usb hub.

Laptop wordt geheid gejat uit je auto, scannen ze op en als ie opengebroken wordt vindt een verzekeraar daar ook iets van.
Telefoon heb je gewoon in je zak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Chromebookje met Linux geactiveerd.
Iets als
https://www.coolblue.nl/p...ok-x360-14a-ca0940nd.html

https://www.bol.com/nl/nl...lH7A_0_11.13.ProductTitle

[ Voor 31% gewijzigd door Prisma16 op 11-08-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-04 15:49
Af en toe thuis op de lader is geen probleem, is eigenlijk meer voor het geval ik in 'the middle of nowhere' ben.
99ruud99 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:56:
Heb je plek in auto waar hij uit zicht is?
Jazeker, je komt er ook niet zomaar bij zonder dat je daadwerkelijk een deur open zal moeten doen.
Hoe ga je om met luchtvochtigheid?
Zat te denken aan een laptop tas/koffer met daarin vochtvreters (geen idee of dat een oplossing is), mocht je suggesties hebben hoor ik deze graag!
Wat moet de laptop kunnen dat je niet met een simpele tablet kan?
Het liefst heb ik een fysiek toetsenbordje.
Dat is handig om erbij te hebben, thanks!
The Eagle schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:37:
Ik zou eerder een Android telefoon kopen met de mogelijkheid tot scherm aansluiten via usb-c.
Zet je daar een terminal app op (terminus bijvoorbeeld) en in geval van nood hang je hem bij de klant aan de monitor, al dan niet via een usb hub.
Heb in de meeste gevallen toch liever een fysiek toetsenbordje, wanneer ik bij een klant ben heb ik mijn primaire machine altijd mee. Het is meer in gevallen als op een verjaardag, weekendje weg enz.
The Eagle schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:37:
Laptop wordt geheid gejat uit je auto, scannen ze op en als ie opengebroken wordt vindt een verzekeraar daar ook iets van.
Zou daarom ook graag een machine willen hebben (wanneer is uitgeschakeld) de wifi chip ook niet aan gaat. Bluetooth en andere signalen zal ik verder niet nodig hebben.
Dit is een erg interessante optie waar ik in zou kunnen gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Zorg voor een laptop met makkelijk verwijderbare batterij en schaf direct een backup batterij aan zodat je die makkelijk kan vervangen zodra de eerste zomerse dag is geweest en je batterij is ontploft.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 11-08-2024 23:37 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Makkelijkste tip geven scanners is een kooi van Faraday in een tas. Zoals mensen die winkelen zonder betalen doen: tas met allu folie.
Ze bestaan ook kant en klaar als laptop tas.

Ik zou zelf vooral kijken naar +- 13 inch laptop, of een surface, zodat je hem klein weg kan stoppen. Surface is groot genoeg voor onderweg. Wel relatief duur voor "in geval van nood laptop".

Vocht en temperatuurschommelingen zijn je grootste gevaar, daarna auto raampjes die ingetikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
xehbit schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:25:

Dit is een erg interessante optie waar ik in zou kunnen gaan verdiepen.
https://www.lenovo.com/be...install-linux-chromebook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zoals @The Eagle aangeeft werk ik ook in noodgevallen met mijn Fold. DeX of een terminal app werkt perfect. Ik heb een BT keyboard en muis setje in de auto liggen van een paar tientjes voor meer comfort. Dat laatste gebruik ik met mijn laptop overigens ook vaak gezien het interne keyboard ruk is.
Als de laptop uit staat dan is deze niet te scannen. Ook is er geen verzekering die laptops uitsluit bij braakschade, zolang deze maar niet in het zicht lag.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 12-08-2024 12:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02
Als ik het zo lees, voldoet een tablet maar dan met een fysiek toetsenbord? Dat is makkelijk te regelen natuurlijk. Ik heb zelf, voor andere doeleinden, een Apple ipad Air met Logitech BT toetsenbordje. Je kan het daarin ook zelf zo gek en fancy maken als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@xehbit

even buiten de doos gedacht......een laptopsafe? ....dus een kluis in je auto?

allicht nog een optie voor je om te onderzoeken? Zoiets:

https://www.beveiligingsw...aat-auto-laptop-safe.html

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-05 11:29
Niet doen, absoluut niet nodig. Gewoon een moderne laptop/chromebook met USB-C kopen en dan een PD 65w autoladertje. Neemt nul ruimte in beslag en je gaat niet van DC naar AC naar DC met veel meer verlies & kosten & onnodige apparaten in je auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:39:
Makkelijkste tip geven scanners is een kooi van Faraday in een tas. Zoals mensen die winkelen zonder betalen doen: tas met allu folie.
Ze bestaan ook kant en klaar als laptop tas.
Het makkelijkste lijkt mij om de laptop gewoon uit te doen, en te zorgen dat er geen (BIOS-)opties aan staan die de radio('s) ingeschakeld laten als de laptop uitstaat (voor zover die bestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:42
Sefyu schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Het makkelijkste lijkt mij om de laptop gewoon uit te doen, en te zorgen dat er geen (BIOS-)opties aan staan die de radio('s) ingeschakeld laten als de laptop uitstaat (voor zover die bestaan).
Wat denken we weer allemaal moeilijk? Het is een laptop. Ergo de battery kun je los halen. Dus bij het bewaren in de auto gewoon standaard de battery er uit laten (en ernaast in de tas doen ofzo)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Als je een kleine laptop in een koffertje doet met de oplader en wat kabeltjes erbij heb je waarschijnlijk een prima toestel om op terug te vallen.
Als je ervoor zorgt dat de accu in opslagstand (ship mode) staat (max ~60%), is deze ook veilig te vervoeren.

Indien nodig een 5m platte stekker verlengsnoer erbij en je bent overal zo online toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DonJunior schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Wat denken we weer allemaal moeilijk? Het is een laptop. Ergo de battery kun je los halen. Dus bij het bewaren in de auto gewoon standaard de battery er uit laten (en ernaast in de tas doen ofzo)
Ik heb al jaren geen laptop meer in handen gehad waar de batterij nog uit te halen was. Dus als je het op die manier wilt doen, zul je heel specifiek op zoek moeten naar een laptop waar dat wel kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
DonJunior schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Leef jij in 2005, dat je denkt dat vrijwel elke laptop een verwijderbare batterij heeft? :+

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:42
Hahn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Leef jij in 2005, dat je denkt dat vrijwel elke laptop een verwijderbare batterij heeft? :+
Ja? Is dit de manier waarop we met elkaar communiceren? :X
Ik heb al even niet meer de batterij uit mijn laptop gehaald maar voorheen kon dat gewoon ik zie nu inderdaad dat mijn huidige laptop dit ook niet meer kan zonder de deksel eraf te schroeven.
Maar man, wat een manier van reageren..

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
DonJunior schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Ja? Is dit de manier waarop we met elkaar communiceren? :X
Ik heb al even niet meer de batterij uit mijn laptop gehaald maar voorheen kon dat gewoon ik zie nu inderdaad dat mijn huidige laptop dit ook niet meer kan zonder de deksel eraf te schroeven.
Maar man, wat een manier van reageren..
Nou nou, ik maak maar een grapje. Zo erg is mijn opmerking toch ook weer niet :? Je reageert alsof ik je uitmaakte voor gigantische idioot.

Laatste 10+ jaar is bij toch zeker 90% van de laptops de accu standaard niet meer te verwijderen, als het geen 95% is.

Ik gaf dus alleen maar aan dat je een beetje achterloopt :> Wel fijn dat je toegeeft dat zelfs je eigen laptop geen verwijderbare accu heeft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 12-08-2024 12:27 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

BCC

Wat ik gedaan heb is een kale laptop met enkel een setje ssh sleutels en visualstudio code. Je kan dan via visualstudio code remote heel eenvoudig naar je server connecten en je code leeft dus op de server en niet op je laptop. Nee je kan dan niets als je geen internet hebt, maar dat is volgens mij voor elke ontwikkelaar op dit moment al een show stopper. Als je laptop is gestolen, gooi je de ssh keys van je server af en bob's your uncle.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:12
Voor een oplader in de auto kan ik deze ten zeerste aanbevelen, geweldig ding!
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0B3CSLPZR

Ding houd mn Dell XPS ook gewoon vol.
Enige is dat hij 1 toegewezen USB-C out poort heeft voor de hoge wattages, maar dat is "maar" 100 watt.
Dat komt omdat de andere 30 Watt "gereserveerd" is voor de andere USB-C en de USB-A poort.

Daarom geeft m'n XPS wel een melding dat de powersupply niet toereikend is, maar die 30 Watt mis ik echt niet. Zelfs onder load met inladen van 4k beelden op locatie vanuit de auto heeft ie dan geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jongens, hoewel de initiele vraag is om een laptop voor "erbij", moet je misschien naar een stukje context kijken. Hoeveel van jullie krijgen van je werkgever te horen dat je een laptop niet in de auto achter moet laten?
Die laptop zal misschien 500 euro kosten. Opengebroken auto een veelvoud er van. Die mag je er ook bij optellen.

Het is niet voor niks dat je een laptop meeneemt uit de auto ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
Dat hele "ze scannen auto's op laptops" is toch een enorm broodje aap verhaal? De tijd dat op elke hoek van de straat een junk stond om je autoradio te jatten ligt gelukkig al weer ver achter ons. En scannen op Bluetooth: mijn auto is zelf een bluetooth-zender (tbv digitale sleutel), wanneer de laptop uit staat zend die geen bluetooth-signaal uit. Onder werktijd bij een vergaderlocatie zal er in de geparkeerde auto's relatief vaak een laptop liggen, daar hoef je geen scanner voor te hebben.

Voor TS: je wil een simpele backup laptop. V&A staat er vol mee, je hebt toch helemaal geen bijzondere eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
@Highland er zijn nog steeds gebieden in de randstad waar er bewaking mee gestuurd wordt voor de servicebus van de monteurs die ergens moeten werken. Met name het amsterdamse havengebied.
Dus nee, dat is geen broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
Voor kampeervakanties (gewoon in auto/tent achterlaten) heb ik deze tijdje terug aangeschaft: https://www.chuwi.com/product/items/chuwi-gemibook-xpro.html

Was aantal maand geleden in de aanbieding voor iets meer dan 150 euro. Voldoet (meer dan!) voor wat ik nodig heb. Online inloggen op mail en diverse andere webbased programma's. Accuduur rond de 3 uur. En EK voetbal kijken ging ook goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:24:
Jongens, hoewel de initiele vraag is om een laptop voor "erbij", moet je misschien naar een stukje context kijken. Hoeveel van jullie krijgen van je werkgever te horen dat je een laptop niet in de auto achter moet laten?
Die laptop zal misschien 500 euro kosten. Opengebroken auto een veelvoud er van. Die mag je er ook bij optellen.

Het is niet voor niks dat je een laptop meeneemt uit de auto ;)
En hoe zouden inbrekers moeten weten dat er een laptop in de auto ligt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Highland schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:37:
Voor TS: je wil een simpele backup laptop. V&A staat er vol mee, je hebt toch helemaal geen bijzondere eisen?
Ja precies dit natuurlijk.
Er wordt nu van alles bijgehaald voor gewoon een basic laptopje voor "beetje ssh en firefox :-)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:51:
Voor kampeervakanties (gewoon in auto/tent achterlaten) heb ik deze tijdje terug aangeschaft: https://www.chuwi.com/product/items/chuwi-gemibook-xpro.html

Was aantal maand geleden in de aanbieding voor iets meer dan 150 euro. Voldoet (meer dan!) voor wat ik nodig heb. Online inloggen op mail en diverse andere webbased programma's. Accuduur rond de 3 uur. En EK voetbal kijken ging ook goed...
Heb je er ChromeOS flex of Linux op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
jeroen3 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:40:
@Highland er zijn nog steeds gebieden in de randstad waar er bewaking mee gestuurd wordt voor de servicebus van de monteurs die ergens moeten werken. Met name het amsterdamse havengebied.
Dus nee, dat is geen broodje aap.
Dit is toch juist mijn punt: Ik weet heel goed dat er bij bouwplaatsen e.d. veel gejat wordt, maar niemand heeft een scanner nodig om te raden dat in 9 van de 10 servicebusjes materiaal ligt. Bovendien: een Bluetooth-signaal heeft een bereik van een paar meter, dus zélfs als een apparaat een signaal uitzendt, weet je niet zeker of dat uit de auto links of rechts komt. Maar goed, off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sefyu schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

En hoe zouden inbrekers moeten weten dat er een laptop in de auto ligt dan?
Weten is niet nodig. Het idee dat er iets in kan liggen is vaak al meer dan voldoende.
Heb jij de naam van een IT bedrijf ergens op staan (kentekenhouder ofzo :X), is dat een rode vlag op een stier.
Vrij nieuwe auto: dito. Half in zicht: idem.

Afgezien van bendes die methodisch te werk gaan, is het openbreken en kijken wat er te halen valt. En laptop pleite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
Hahn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
Ik leef in 2024. Waar vele EV's of PHEV vaak wel een gewone stekkeraansluiting hebben. :+
Hoef je niet moeilijk te doen met acculader oid. Gewoon de stekker erin als die (bijna) leeg is.

Zelf zou ik gaan voor een tablet met toetsenbord (cover) als je iets permanent in je auto wilt hebben liggen. En dan met Dex werken of een VPN naar mijn thuisnetwerk en dan via RDP oid met mijn PC verbinding maken. Of anders zo'n chromebook of oude laptop.
Hoewel voor die keren dat ik standby diensten draaiden en weg van huis was, nam ik mijn (werk)laptop gewoon mee. Vaak is een tas/rugzak meenemen niet een probleem. Maar ik nam mijn laptop niet mee tijdens "boodschappentijd". Ik was dan zo kort weg en dichtbij huis, dat de klant dan maar eventjes zou moeten wachten. Om dan ook direct beschikbaar zijn, zou daar veel meer tegenover moeten staan.

Beste manier is gewoon om te voorkomen dat je geen incidenten hebt (buiten werktijd).

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:25:
[...]

Weten is niet nodig. Het idee dat er iets in kan liggen is vaak al meer dan voldoende.
Heb jij de naam van een IT bedrijf ergens op staan (kentekenhouder ofzo :X), is dat een rode vlag op een stier.
Vrij nieuwe auto: dito. Half in zicht: idem.

Afgezien van bendes die methodisch te werk gaan, is het openbreken en kijken wat er te halen valt. En laptop pleite.
Met andere woorden: met of zonder laptop in de auto is de kans op inbraak precies even groot (=zeer klein). Dus het wel of niet achterlaten van je laptop (uitgeschakeld in de kofferbak) heeft nul invloed op de kans dat ingebroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
Prisma16 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Heb je er ChromeOS flex of Linux op gezet?
Geen van beiden draait op het moment Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

BB-One schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:51:

Ik heb deze al een tijdje: https://store.chuwi.com/products/minibook-x-2024
wel iets prijziger (maar ook compacter en van aluminium etc) maar nogsteeds een fractie van mijn werklaptop en zo compact dat ik 'm ook meeneem als reislaptop (hotel, camping, vliegen) ipv een tablet, past in je handschoenenkasje bij wijs van

hiervoor had ik wel een tablet met keyboard, maar je voelt je toch heel onproductief en snakt naar een normale interface (desktop-os stijl) als je ineens een incident moet oplossen, dat is mijn ervaring althans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou voor een Surface gaan, heerlijke dingen. Wij hebben hier nog een Surface Pro 4 liggen (met helaas een gesneuveld scherm dat duurder is dan een nieuwe kopen), die kon tot we dit jaar een andere laptop van mijn werk overnamen prima mee, zeker voor wat licht werk.
Folio cover die erbij zit is meer dan genoeg om wat systeembeheer mee te doen, zou er als developer niet 8 uur per dag mee willen werken maar het werk wel gewoon, en omdat de form factor verder een tablet is past het hele ding zo in je handschoenenkastje of onder de bijrijderstoel waar normaal de handleiding van je auto ligt. Verder draait er wel gewoon een volwaardig OS op, dus je zit niet te rommelen met Android of iOS en een terminal emulator app, je kunt gewoon Debian draaien met een echte desktopomgeving.
Pagina: 1