Harde schijven gaan stuk in Raid1 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-06 08:31
Hallo,

Ik loop tegen een probleem aan en wellicht kunnen jullie me hier helpen.
Vorig jaar april heb ik twee harde schijven gekocht WD RED 6TB. Deze heb ik als Raid1 opstelling geconfigureerd, want als er 1 stuk gaat, kan ik simpelweg deze vervangen zonder gedoe.

Afgelopen juni ging de eerste harde schijf stuk. (dat wil zeggen, er waren onherstelbare sectoren, waarbij de NAS aangaf, je moet deze vervangen).
Vervelend, vervangen voor een WD RED Plus 6TB.

Vervolgens een paar weken later ging de andere schijf stuk. Ook daarvoor een andere schijf. Weer een WD Red 6TB.

Nu krijg ik weer een melding dat er slechte sectoren gevonden zijn op de nieuwe harde schijf. :?

Ik begrijp hier werkelijk niets van, dus ik was benieuwd of ik hier wat hulp kan krijgen.

Update 18-8-24:
Ik heb de tweede schijf aan mijn PC gekoppeld om te kijken wat de WD software zegt. Terwijl de NAS aan stond (want Hot-Swappable). Vervolgens geeft de software van de WD wel aan dat er een schijf is, maar dat die de scan niet kan voltooien. Foutcode 7. Volgens de NAS is er 1 abnormale telling van sectoren.,

Maar het gekke is. Ik stop de WD Red er weer terug in. Vervolgens kan ie de RAID1 niet meer opnieuw maken. De hele QTS software wordt gereset, ik moet weer met de admin account inloggen, vervolgens is de RAID1 gewoon corrupt. Ik kan een nieuwe RAID conf. maken, maar hij zegt dat de schijven vol zijn, maar in de RAID1 vindt ie niets. De enige optie die ik kan vinden is het opnieuw maken van een RAID1 conf terwijl ie dan de schijven leeg gooit. Hoe moet ik hier me omgaan?

Het vreemde is ook. Als ik de eerste harde schijf eruit haal, (wat ik dus eerder ook deed), lijkt hij meteen te resetten. De NAS moet dan opnieuw geïnstalleerd worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties, tweakers. Wordt zeer gewaardeerd!

Ik heb een QNAP 251D met 10 GB werkgeheugen en dus 2 harden schijven van 6TB in RAID1 opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVTHUpUy0m_UVipaz-kV0gtNM6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjH3PkAiCOciOtZwHvdfRDKf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door mhnl1979 op 19-08-2024 16:26 . Reden: update ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:30
@mhnl1979 zet je NAS uit en haal de defecte disk eruit. Prik die even aan je PC en kijk met WD tools wat de gezondheid van de disk is. Als de WD tool ook aangeeft dat de disk niet OK is, dan gewoon een garantieclaim indienen waar je de disk hebt gekocht.
Uiteraard kan je met CrystalDiskInfo ook je disk controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
Ah, dankje voor de tip. Ga ik dat even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je via ssh shell-toegang hebt, kan je ook met
code:
1
smartctl --all /dev/sda
eens kijken wat er aan de hand is (sda vervangen door het juiste device natuurlijk).

[ Voor 17% gewijzigd door indigo79 op 11-08-2024 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Sowieso moet je garantie claimen, die schijven gaan echt wel langer dan een jaar mee normaliter.

Ze worden ook niet te heet ofzo, bijv. doordat de NAS op zolder staat of in een ongeventileerde meterkast in een ruimte waar de zon op staat etc.?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
nelizmastr schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:40:
Sowieso moet je garantie claimen, die schijven gaan echt wel langer dan een jaar mee normaliter.

Ze worden ook niet te heet ofzo, bijv. doordat de NAS op zolder staat of in een ongeventileerde meterkast in een ruimte waar de zon op staat etc.?
Ik ga natuurlijk wel garantie claimen. De Nas staat wel in de meterkast. Maar daar staat geen zon op. De Nas geeft qua temperatuur ook geen rare dingen aan.
Ik zie net in de Qmanager dat de ene harde schijf 46 graden is en de andere 39. Wellicht toch wel slim om een koelere plek te zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door mhnl1979 op 11-08-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Check ook even je bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-08 17:51
Ik denk dat de SMART-tabel uitlezen zoals @reinier68 al aangeeft, de beste manier is om te kijken wat er nu met de disk aan de hand is. (Je kunt de tabel in zijn geheel hier plaatsen, ook als printscreen, zorg wel dat de RAW-waarden er ook opstaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-08 16:10
mhnl1979 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Ik ga natuurlijk wel garantie claimen. De Nas staat wel in de meterkast. Maar daar staat geen zon op. De Nas geeft qua temperatuur ook geen rare dingen aan.
Ik zie net in de Qmanager dat de ene harde schijf 46 graden is en de andere 39. Wellicht toch wel slim om een koelere plek te zoeken.
Zijn niet echt rampzalige temperaturen. Lager is voor de levensduur zeker beter, ergens tussen de 25 en 30 graden is vaak redelijk standaard en haalbaar.
Maar na 1 jaar defect zou niet door deze temp moeten kunnen komen.

Staat je NAS altijd aan? Of zet je hem aan en uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
Ik heb de NAS dag en nacht aan staan. Ik zal komend weekend de schijf aan de pc hangen en de waarden uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter079
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07 11:00
Bizar! Heb vier 4tb versies van WD Red tien jaar lang probleemloos in mijn Nas gehad, die al die tijd ook heeft aangestaan. Op een zeer warme kamer. Voor zover ik weet zijn deze schijven juist bedoeld voor gebruik in een NAS. Niet wat je mag verwachten.

Hoe zit het met de luchtvochtigheid in je meterkast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 21:18
Niet per ongeluk de verkeerde schijf vervangen?

[ Voor 118% gewijzigd door Ben(V) op 12-08-2024 19:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk ook even hoe het energiebeheer van je NAS ingesteld staat. Als die WD RED disks de hele dag aan het opspinnen zijn bij iedere (minimale) lees óf schrijfactie waarbij het energiebeheer van je NAS ze vervolgens weer uitzet om stroom te besparen dan schiet dat energiebeheer z'n doel een (beetje :o ) voorbij.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-08 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ben(V) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:16:
Niet per ongeluk de verkeerde schijf vervangen?
je zult idd niet de eerste en ook niet laatste zijn die dit gebeurt. :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-08 14:57
Mijn synology nas gaf deze foutmelding veel te snel, dus bij zeer weinig defecte sectoren, kwam er al een melding.
Zet indien je weinig fouten hebt, zet in synology de setting iets hoger, dus dat de foutmelding iets later pas komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jan99999 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:59:
Mijn synology nas gaf deze foutmelding veel te snel, dus bij zeer weinig defecte sectoren, kwam er al een melding.
Zet indien je weinig fouten hebt, zet in synology de setting iets hoger, dus dat de foutmelding iets later pas komt.
Uiteindelijk is het een goede melding, alleen is vervangen m.i. pas nodig als het aantal oploopt.

Bij een klant staan twee Ironwolf 10TB schijven al bijna 2j op 8 sectoren, zolang dat niet oploopt wisselen we de schijven ook niet. Garantie is er toch al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdYdHz2Og8xPJWZDJwvru4n5CEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sw92z54QVzeTeWcs0Gs8OlmO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyTyyGDxC_A_iq2r06Le2sn6--U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uF8i6UhcwKYgDpkj3bWW4kYo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door mhnl1979 op 19-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21

kodak

FP ProMod
Foutcode 7. Volgens de NAS is er 1 abnormale telling van sectoren.,

Maar het gekke is. Ik stop de WD Red er weer terug in. Vervolgens kan ie de RAID1 niet meer opnieuw maken.
Die foutmelding krijg je niet om te negeren. Het kan beteken dat het aantal sectoren die de disk aangeeft zoveel afwijkt van wat realistisch te verwachten is dat je systeem er niet meer op kan vertrouwen. Probeer je het dan toch te gebruiken zonder te herstellen dan is het niet vreemd dat je systeem meer problemen gaat geven.

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je nu nog een betrouwbare opslag van je gegevens hebt. Het lijkt me dat je die eerst veilig gaat stellen, en niet in een systeem dat problemen geeft.

Daarnaast is het controleren op fouten niet genoeg. Je moet ze ook kunnen herstellen. Je nas gaat dat niet zomaar voor je doen en zeker als die problemen geeft kun je daar niet zomaar op vertrouwen.

Verder lees ik dat je de hot swap gebruikt(e) op een disk die problemen geeft. Dat je systeem dan door blijft werken klinkt misschien leuk, maar je mogelijk defecte disks nemen het niet zomaar in dank af. Daarbij zie ik het nut niet, omdat je hopelijk die enige disk in je nas die dan nog je betrouwbare opslag is dan niet blijft gebruiken tot je problemen verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
bedankt voor de reactie.

Ik neem de meldingen zeker wel serieus. Daarom stuur ik de hdd meteen voor garantie retour. Nu bleef m’n systeem niet door werken want de hele OS werd gereset. Waardoor mijn configuratie pas in ere hersteld kan worden als er een nieuwe schijf is. Heb gelukkig van de belangrijkste data gewoon een backup. Dus wacht nu op een nieuwe schijf en zal de boel dan opnieuw configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-08 17:51
Wat jammer dat er geen nadere info is over je "Abnormale telling van 1" melding (wellicht was dat onder de i van info?).
En ik denk niet dat je een nieuwe schijf gaat krijgen, maar dat is afhankelijk van wat je hebt ondernomen:
- garantie geclaimd bij de (web)winkel? Dan heb je binnen de garantietermijn recht op óf je geld terug óf een andere gelijkwaardige (nieuwe?) disk
- RMA gestuurd? Dan krijg je een refurbisched lege gelijkwaardige disk retour zonder enige inhoud erop.

Maar je hebt de single disk uit de RAID1 en je backup nog, dus met de data komt het waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
Renault schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:46:
Wat jammer dat er geen nadere info is over je "Abnormale telling van 1" melding (wellicht was dat onder de i van info?).
En ik denk niet dat je een nieuwe schijf gaat krijgen, maar dat is afhankelijk van wat je hebt ondernomen:
- garantie geclaimd bij de (web)winkel? Dan heb je binnen de garantietermijn recht op óf je geld terug óf een andere gelijkwaardige (nieuwe?) disk
- RMA gestuurd? Dan krijg je een refurbisched lege gelijkwaardige disk retour zonder enige inhoud erop.

Maar je hebt de single disk uit de RAID1 en je backup nog, dus met de data komt het waarschijnlijk wel goed.
Ik heb inderdaad een disk RMA gestuurd. Ach ik heb de data nog. Dat is het belangrijkst.
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Is de WD RED 6TB niet een SMR disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

zx9r_mario schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:48:
Is de WD RED 6TB niet een SMR disk?
De WD60EFPX is een WD Red Plus, die zijn allemaal CMR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
nelizmastr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

De WD60EFPX is een WD Red Plus, die zijn allemaal CMR :)
De eerste schijven die TS noemde, waren een WD Red 6TB. Dat is een SMR. De plus is CMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

zx9r_mario schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

De eerste schijven die TS noemde, waren een WD Red 6TB. Dat is een SMR. De plus is CMR.
Kan zijn, maar in de screenshot staat een WD60EFPX en dat is een Plus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21

kodak

FP ProMod
@mhnl1979 de opmerkingen over het mogelijk negeren van foutmeldingen en verder gebruiken zijn vooral om niet zomaar op je systemen of de combinaties van harddisks daarin te vertrouwen.

De omstandigheden gaan niet duidelijk zomaar om één probleem of oorzaak. Je hebt straks als het goed is een bruikbare harddisk terug. Maar dat lost vooral een probleem met die disk zelf op. Het is niet duidelijk waardoor de problemen die je allemaal hebt of had zijn veroorzaakt.

Natuurlijk kan het een vervelende samenloop van omstandigheden met al die harddisks zijn. Maar waarschijnlijk doe je er goed aan niet zomaar op de combinatie van harddisks te vertrouwen en je nas wat meer te testen voor deze weer met je gegevens te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhnl1979
kodak schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:22:
@mhnl1979 de opmerkingen over het mogelijk negeren van foutmeldingen en verder gebruiken zijn vooral om niet zomaar op je systemen of de combinaties van harddisks daarin te vertrouwen.

De omstandigheden gaan niet duidelijk zomaar om één probleem of oorzaak. Je hebt straks als het goed is een bruikbare harddisk terug. Maar dat lost vooral een probleem met die disk zelf op. Het is niet duidelijk waardoor de problemen die je allemaal hebt of had zijn veroorzaakt.

Natuurlijk kan het een vervelende samenloop van omstandigheden met al die harddisks zijn. Maar waarschijnlijk doe je er goed aan niet zomaar op de combinatie van harddisks te vertrouwen en je nas wat meer te testen voor deze weer met je gegevens te vertrouwen.
Dat klopt. Ik heb de NAS nu vooral op een andere plek neergezet, waarmee ik in ieder geval hoop de invloeden van buitenaf meer te kunnen beheersen. Hopelijk is dat voldoende. Dank allen voor de opmerkingen, ik heb weer bijgeleerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-08 10:49
mhnl1979 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:04:
bedankt voor de reactie.

Ik neem de meldingen zeker wel serieus. Daarom stuur ik de hdd meteen voor garantie retour. Nu bleef m’n systeem niet door werken want de hele OS werd gereset. Waardoor mijn configuratie pas in ere hersteld kan worden als er een nieuwe schijf is. Heb gelukkig van de belangrijkste data gewoon een backup. Dus wacht nu op een nieuwe schijf en zal de boel dan opnieuw configureren.
Dan staan de disks niet in Raid 1 als je Nas niet door kan draaien.
Klinkt meer dat er er inderdaad een probleem is met de andere disk.
Weet je zeker dat ze in Raid 1 staan? En is je data echt veilig.

Heb nog nooit gehad dat een NAS stopt met werken in Raid1 als je 1 disk eruit haalt.
Zal een fout melding geven, maar zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 21:18
Qnap gebruikt een system volume en als de disk waar die op staat defect is dan zal het OS er opnieuw opgezet moeten worden en ben je allerlei configuraties data kwijt.
Zorg er dus voor dat het system volume altijd op een raidset geplaatst wordt.

Synology doet dat beter, die maakt op elke disk in het systeem een hidden system partitie aan met elkaar in een mirror waar het OS op staat.
Zolang er dus nog een disk inzit is er ook een OS aanwezig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1