Oude pc, nieuw hart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 15:47

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
Mijn vraag
na een aantal jaar wil ik het hart van mijn pc upgraden(MB,CPU,GPU,MEM).
graag wil ik dit doen voor maximaal €1500.
jaren geleden heb ik een grote case gekocht en ook denk ik dat mijn voeding nog wel een rondje mee kan.
ook de opslag had ik gedacht mijn wat oudere m2 over te zetten en dan later een PCIe 5.0 aan te schaffen.
nu heb ik een aantal onderdelen bij elkaar gezocht en vraag mij af wat jullie hiervan vinden en/of anders zouden doen?

Bedachte combinatie:
PartNameOwnLink
MonitorAOC U34G3XM/EUYesuitvoering: AOC U34G3XM/EU Rood, Zwart
CaseZalman GS1000Yesuitvoering: Zalman GS1000 Zwart
PowerSupplyCooler Master Silent Pro M1000Yesuitvoering: Cooler Master Silent Pro M1000
SSDSamsung 970 Evo Plus 1TBYesuitvoering: Samsung 970 Evo Plus 1TB
CPUAMD Ryzen 7 7800X3D BoxedNouitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
CoolerASUS ROG Strix ROG STRIX LC II 240Nouitvoering: ASUS ROG Strix ROG STRIX LC II 240
MBMSI MAG X670E TOMAHAWK WIFINouitvoering: MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI
GPUSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GBNouitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB
MEMKingston Fury Beast 2x16gbNouitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-16

Met vriendelijke groet,
Ziglar

[ Voor 4% gewijzigd door Ziglar op 11-08-2024 15:26 . Reden: Memory vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:47

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Een X670E is niet perse nodig voor een X3D CPU, die kan ook goed af met een B650(E), zolang je weet welke zaken je wel/niet wilt op het moederbord.
Met een beetje rek in het budget kan er een RX 7900XT bij, die kaart heeft 20GB VRAM en is niet al te ver van de RTX 4080.
De voeding is een ouder model, maar heeft alle nodige connectors. en lijkt mij degelijk. https://www.anandtech.com...-silent-pro-m1000-1000w/4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Een 15 jaar oude voeding met dergelijk oude specs moet je niet mee willen nemen naar een nieuw systeem. Zelfde geldt voor een 16 jaar oude behuizing. Naast dat dat ding enorm is mist deze courante aansluitingen en zullen de fans versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
Ludwig005 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:27:
Een X670E is niet perse nodig voor een X3D CPU, die kan ook goed af met een B650(E), zolang je weet welke zaken je wel/niet wilt op het moederbord.
Met een beetje rek in het budget kan er een RX 7900XT bij, die kaart heeft 20GB VRAM en is niet al te ver van de RTX 4080.
De voeding is een ouder model, maar heeft alle nodige connectors. en lijkt mij degelijk. https://www.anandtech.com...-silent-pro-m1000-1000w/4
de videokaart XT is helaas wel €180 duurder dan de GRE, vandaar dat ik daar op uit kwam.

het moederbord scheelt inderdaad niet al te veel kwa specs enige verschillen zijn een pcix16 slot minder en een M2 slot minder. een extra x16 slot ga ik denk ik niet gebruiken en opslag heb ik op een NAS dus heb ik die ook niet echt nodig. leuke bordje voor €30 minder. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:32:
Een 15 jaar oude voeding met dergelijk oude specs moet je niet mee willen nemen naar een nieuw systeem. Zelfde geldt voor een 16 jaar oude behuizing. Naast dat dat ding enorm is mist deze courante aansluitingen en zullen de fans versleten zijn.
de huidige computer staat al zo'n 5 jaar stil en zelfs toen heeft die niet heel hard hoeven werken. er zitten after-market fans in de computer die ik ook bereid ben om te vervangen indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11

Nikeo

Jawelles

Die kast hergebruiken moet je dan zelf weten. Maar die voeding hergebruiken gaat allemaal gezeur opleveren en is de 125€ besparing niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Desktop koopadvies.

Vul dan ook even
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
aan want nu is volledig onduidelijk wat je wilt en wat het mag kosten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Topicstarter
onderhand gekozen voor deze hardware:

AMD Ryzen 9 7900X3D Boxed
ARCTIC Liquid Freezer III
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB
Kingston Fury Beast 2x16gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Je vergeet een nieuwe voeding uitvoering: DeepCool PX850G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
En een nieuwe kast... Als het niet veel mag kosten bijvoorbeeld de Chieftec APEX AIR (zie BBG)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Eigenlijk vind ik de bestaande kast er niet gek uitzien.

Nieuwe fans erin (onder, voor en achter) en het zou netjes moeten voldoen. Eventueel gebrek aan courante aansluitingen kan ondervangen worden met een usb voorpaneeltje in een drive-bay. Nadeel is alleen wel dat dan de oplap-kosten dicht gaan komen tegen de prijs van een nieuwe behuizing waarin, als je een beetje zorgvuldig kiest, je prettiger werkt en de ventilatie beter gaat zijn.

Over de voeding: na zoveel jaren zou ik die inderdaad vervangen voordat het potentieel destructieve problemen veroorzaakt.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 12-08-2024 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De bestaande kast heeft alleen als voordeel dat je meer harde schijven alsmede CD/DVD kwijt kan. Ik zou het niet doen en kiezen voor een behuizing welke meer airflow en betere kabel management heeft. Eventueel komt de RGB fans en waterkoeling dan ook dichterbij.
Ook zou ik overwegen om voor snellere SSD meteen misschien wel te kiezen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:34
en ook denk ik dat mijn voeding nog wel een rondje mee kan.
Dat denk ik niet. Ik zou de voeding die @Uszka aanraadt erbij kopen. Oude voedingen en nieuwe hardware is vaak geen winnende combi omdat de voeding powerstates niet support die wel verwacht worden door de nieuwe hardware. Ook hebben moderne videokaarten nog wel eens stevige vermogens pieken van een paar ms die oudere voedingen kunnen laten uitvallen/OCP triggeren.

Als je dus stabiliteitsproblemen ervaart met je nieuwe systeem, dan heb je dikke kans dat het de voeding is.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 12-08-2024 09:02 ]

Pagina: 1