Gardena 3000/4 Jet defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Zijn er toevallig ervaringsdeskundigen wat betreft de Gardena 3000/4 Jet? De onze wil geen water meer pompen. In principe heb ik er niets mee gedaan t.o.v. de laatste keer, maar nu klinkt er wel wat gezoem wanneer hij start alleen gaat de pomp zelf niet aan. Er wordt dus ook geen lucht aangezogen.

Ik heb de handleiding er even bijgepakt en een van de problemen zou kunnen zijn dat het loopwiel vast staat? Ik heb vanuit het boekje alleen geen idee waar dat loopwiel zit en hoe ik er bij zou moeten komen?

Andere optie is dat de condensator wel spanning maakt (vandaar het gezoem?) maar dat die toch de motor niet op gang krijgt. Toch? Hoe zou ik onderstaand door kunnen meten om dat vast te kunnen stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jenBt4hMaQwPmyRhyBdYoeIb0cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJv3GhIrm9NPqaVcGa986Bzp.jpg?f=fotoalbum_large

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Illusion

(the art of)

https://content.tdr.dss.h...pub000029206/doc000057216

Draait de impeller wel vrij? (Hoofdstuk 7 “free the impeller”)

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 11-08-2024 14:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:26
Loopwiel/impeller zit in die kap/bolle dop.
Echter, onder de kap aan de andere kant (met het rooster) zit een koel fan, die kan je ook opgang helpen.

[ Voor 45% gewijzigd door tcw82 op 11-08-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Ah, hij zit dus in het pomphuis? Dan ga ik het pomphuis ook eens openmaken om dit te bekijken. Ik had inderdaad al aan de kant van de motor, bij de koelvin, met een schroevendraaier te draaien, maar die zit muurvast. Hoeveel kracht zou ik daar op mogen/kunnen zetten? En.. Maakt het nog uit of dat linksom of rechtsom is?

Condensator lijkt het dan ook niet te zijn. Het geluid komt ook uit de motor, dus logischer dat het daar vast staat.

Dank beide!

[ Voor 7% gewijzigd door DutchDisturbed op 11-08-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
De waai/lagers/keeringen zitten vast. Dan krijgt de motor de zaak niet opgang.
Openmaken kan dan helpen.

Hopelijk krijg je alles weer lekdicht in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
tcw82 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:58:
De waai/lagers/keeringen zitten vast. Dan krijgt de motor de zaak niet opgang.
Openmaken kan dan helpen.

Hopelijk krijg je alles weer lekdicht in elkaar.
Daar lijkt het op. Wanneer ik de behuizing verder open maak zie ik in de roestvrijstalen (aluminium?) Behuizing en soort spoel zien en hou ik de as met daar aan een enkel lager (die los is) en ook een soort spoel eromheen over. Nu kom ik wel op een terrein dat ik niet goed weet hoe het netjes open te maken etc... laat staan dicht inderdaad. Dit wordt gewoon een nieuwe pomp he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
DutchDisturbed schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:21:
[...]
Ik had inderdaad al aan de kant van de motor, bij de koelvin, met een schroevendraaier te draaien, maar die zit muurvast. Hoeveel kracht zou ik daar op mogen/kunnen zetten?
Als je het kunststof schoepenrad (rechts op de foto) niet kan draaien dan zit je pomp en/of lagers inderdaad vast.

My favorite programming language is solder.

• tcw82
DutchDisturbed schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:20:
[...]

Daar lijkt het op. Wanneer ik de behuizing verder open maak zie ik in de roestvrijstalen (aluminium?) Behuizing en soort spoel zien en hou ik de as met daar aan een enkel lager (die los is) en ook een soort spoel eromheen over. Nu kom ik wel op een terrein dat ik niet goed weet hoe het netjes open te maken etc... laat staan dicht inderdaad. Dit wordt gewoon een nieuwe pomp he?
Klinkt als de motor. Heb je fotos?
Pagina: 1