Wasmachine lekt (probleem oplossen?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
Mijn Siemens (wm14ut70nl/07) wasmachine lekt water. Dit doet hij tijdens een wasbeurt en niet zo beetje ook. Natuurlijk heb ik al gegoogled en de wasmachine bekeken waar het water vandaan komt, maar helaas kan ik de exacte locatie niet bepalen.

De plek waar hij lekt is onder de wasmachine waar de steen bevestigd zit aan de trommel. Niet niet aan de voorzijde of buitenzijde. En dan tussen de steen en trommel in. Per wasbeurt is dit zo'n ruime 2L water want het washok staat goed onder. Ik heb de gehele deurrubber natuurlijk al nagekeken en hier is niets bijzonders aan te zien. Ook niet naar de verbinding met de trommel.

De wasmachine is pas 2.5 jaar oud (natuurlijk net buiten de garantie) maar wordt wel redelijk intensief gebruikt. Gemiddeld zo'n twee wassen per dag.

Siemens geeft zelf op hun website aan dat je de rubber moet checken, de hoeveelheid vuil en wasmiddel etc maar daar zit de oorzaak niet in. Het gelekte water is wel geheel helder overigens. Voor de volledigheid: er komen geen storingscodes voor bij deze lekkage.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en beter nog, hoe ik dit zelf kan oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Pont Max op 11-08-2024 12:46 ]

Beste antwoord (via Pont Max op 11-08-2024 13:59)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10
Check het rubber van tussen het bakje waar je zeep in doet en de trommel.
Bij mij schuurde dat tegen de trommel en kwam er na ~10 jaar een gat in.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aansluiting buite trommel naar de afvoerpomp?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 24-05 16:11

odan

The dark side is within all!

Schoon water zou ik denken aan de wateraanvoer.

Heb je de machine al eens aangehad met de achter/zij platen eraf?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Het lekt echt enkel aan de voorzijde. Is ook duidelijk op de opname te zien dat hij bij de steen aan de voorkant lekt. Vandaar de plaat achter niet verwijderd.

De grote aansluiting van de trommel naar de afvoerpomp heb ik gecontroleerd (zwarte rubberen slang met slangklem) en deze is helemaal droog. Ook goed zichtbaar overigens, daar lekt hij niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Check het rubber van tussen het bakje waar je zeep in doet en de trommel.
Bij mij schuurde dat tegen de trommel en kwam er na ~10 jaar een gat in.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pont Max
Ten eerste, twijfelde ik erg aan je reactie dat het tegen de trommel schuurde. Er zijn namelijk geen draaiende delen op die plek en voldoende ruimte.

Desalniettemin was je suggestie spot on. De rubber was simpelweg gescheurd in een van de lamellen. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar wel de oorzaak van de lekkage.
Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxDkXYZbB3q1DT0Snbhl1tskjO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGuUq57t6ODUXFhdJHRv8Vn5.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor het (tevens super snelle) meedenken. Ik ben hier weer erg mee geholpen en ga meteen een nieuwe rubber bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ah, ja scheuren kan natuurlijk ook. Bij mij was het een verkeerd ontwerp fabriek-af. Het vervangende onderdeel was wél goed en kan niet meer tegen de trommel schuren.

Vergeet niet dat je trommel behoorlijk trilt dus dat rubber wordt constant uitgerekt. Dan kan dit gebeuren.

Gelukkig is het een goedkope reparatie en niet al te veel werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
check ook nu je toch bezig bent even de schokdempers :-) gezien je redelijk intensief gebruik hebt.. kosten indien slecht ook niet de wereld...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Thanks voor de tip. Had ze al bekeken. Kon er weinig aan zien, ze lekte althans niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Geweldig als naslagwerk.... _/-\o_

Deze week ook last gehad van lekkage en het bleek dus ook het rubber tussen zeepbakje en trommel te zijn. Als ik dit topic niet had gelezen was dat wel de laatste plek waar ik had gezocht. ;w

In mijn geval geen scheur, maar een klein rond gaatje. Boosdoener gevonden. d:)b
Pagina: 1