Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:47
Sinds een jaar heb ik een setje zonnepanelen liggen met APS micro omvormers. Om alles mooi in 1 app te krijgen heb ik hier vanaf dag 1 een HomeWizard (3fase) kWh meter tussen gezet. De APS app zelf heb ik hierdoor zelden in gekeken.

Omdat HomeWizard (HW) eerder deze week APS rechtstreeks vanuit de app ging ondersteunen (data wordt dan uit de APS cloud gehaald) heb ik deze even parallel toegevoegd om te kijken hoe goed dit werkte. Het valt me echter op dat deze data niet 100% gelijk is, maar ik kan nog niet verklaren waarom. Misschien kunnen jullie mij hier bij helpen.

Om te beginnen, de geïmporteerde data door HW van APS komt wel 100% overeen. Het verschil zit hem dus puur in wat APS aangeeft als opbrengst en wat HW meet als opbrengst.

Mijn eerste ingeving was verliezen. De zonnepanelen zijn met kabel van zo’n 30meter verbonden met de meterkast. APS meet bij de zonnepanelen zelf, HW verderop in de meterkast. Ook zouden de omvormers zelf ook nog verliezen kunnen hebben ofzo, leek te kunnen. Maar het is juist HW die structureel hoger is dan APS. Tot dusver dagelijks zo’n 0.5 a 0.7 hoger. Als dit veroorzaakt was door verliezen dan zou ik juist een lagere HW meting verwachten.

Nu is de HW 3fase meter een gecertificeerd apparaat dus ik neig die te geloven. Maar de APS meting is (zo goed als) zijn core-functie, lijkt me niet dat APS hier zomaar wat doet.

Een van jullie misschien een idee wat dit kan zijn?
(Nee, ik lig er niet wakker van. Nee, niet heel belangrijk want de verschillen zijn klein. Maar dit is niet voor niets Tweakers, hè 😀)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YIOlwD8CXekN4tYUsy6smPRXK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pppVjCX1O0QFoJSKhDZA4ZMN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fcvmn0TJl8YkGMYayjNPpW9aHmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2mPgHjC1qQIabIYiNtMmecM.jpg?f=fotoalbum_tile

Hmmm… typo in de titel. Moet natuurlijk homewizard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:03
Ik zie hetzelfde bij Solaredge, kort door de bocht zijn alle metingen door de omvormers niet erg nauwkeurig... het is een indicatie en thats it.

Ik vindt jou afwijking nog mee vallen, soms bij mij 3 a 4 kw per dag op een opbrengst van 30kwh. Gemeten via slimme meter met alleen panelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
@Mike_S
Hier ook een onderwaardering van APS. Gisteren bijvoorbeeld geeft de APS app 111.4kWh terwijl de EM340 meters op AC samen op 113 kWh uitkomen, via de Victron Cerbo. Overigens heb ik eerder de Cerbo data uit de ECU laten trekken via Wifi, maar dat ververste om de 10 minuten. Waardeloos dus om iets aan te sturen. Ik neem aan dat de APS server ook geintergeerde data om de 10 minuten uitspuwt.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:22
De omvormer meet de DC zijde. Wel typisch dat deze lager rapporteert.
Mogelijk hebben ze de compensatiefactor omzetverlies iets te groot staan?

Gebruiken de omvormers 's nachts ook energie?
Al is het maar kabelverlies door de blindstroom.

Het is maar 5% fout. Dat is niet heel veel. Je homewizard meter zou binnen 1% moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:47
Thx guys.

Verschil is inderdaad maar klein, maar als je als enige functie hebt om zonlicht om te zetten in stroom, dan zou ik verwachten dat je net iets meer moeite voor zou doen om de opbrengst te berekenen. 😀

Ik zal eens kijken of er een aanpasbare verliesfactor configuratie is. Altijd leuk om wat te tweaken. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-10 16:19
Bij mij geeft de APS app meer aan dan HWE.
Panelen liggen sinds mei: 982 vs 957 kWh.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1