Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Mijn vraag
Huis kopen(bouwen) in Spanje. Geen elektriciteit aansluiting. Idee om zonnepanelen neer te leggen met accu's.
Heeft iemand een idee, zonne energie zonder teruglever optie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
nog niet van toepassing, maar komt in de vorm van app.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
zonnepanelen opstelling.
6 a 8 Accu's 240 Ah lood accu's
Omvormer Stecagrid of Enphase (SolarEdge nog inlezen)
Acculader(Victron)
Omvormer Victron

Aan te sluiten apparaten/gebruik.
Zwembadpomp ( evt als continu afname indien nodig)
Huishoudelijk gebruik { combioven(tje). Kookplaat(inductie), verlichting (zal veel led worden), TV + div. PC's + Laptops, muziek etc. etc. }
En niet te vergeten Airco's. Totaal 5 maar daar zullen er niet of nauwelijks meer dan 2 tegelijk aanstaan en dan met name 's nachts

Een hoop omzettingen waar er misschien één stap tussenuit kan....

Schema heb ik nog niet, in mijn hoofd moet het allemaal wel te verwezelijken zijn .

Graag wat tips, tricks, afraders en valkuilen.

T H N X

edit : typo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Wil je zwembad ook in winter?
Hoe ga je verwarmen? Kachel of airco:s?

Zodra je dat weet: hoeveel verbruikt je zwembadpomp op een gemiddelde dag?
Heb je verwarmd zwembad?

Hou rekening met +- 20-30k investering aan batterijen als je winter door wilt komen met airco s en zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:56
Waarom loodaccu's?
Ik zou eerder denken aan iets als Pylontech LFP.
De zwembadpomp en airco zal in de winter niet gebruikt worden?
Kortom: ik zou even goed bekijken: hoeveel zon is er (verwachte opwek) en welke apparatuur wil je hoelang gebruiken elke week.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Waarom PV omvormers van Stecagrid/Enphase/SolarEdge?
Naar mijn idee creer je extra verliezen door de PV (DC) naar AC om te zetten om vervolgens via de Victron weer DC de accu's in te gaan.

Als je een volledig Victron gebaseerd systeem kiest ben je volgens mij beter uit.
Bijvoorbeeld: YouTube: Remote holiday home high up in the French Alps

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Thnx voor de tips en advies. Ik zal dat van de week even op mijn gemak bekijken.
-Dat met die lood accu's had ik gezien in homestead en inderdaad heb je dan 2 x omzetting incl. de verliezen.

-Airco's zijn in de zomer overdag en 's nachts koelen en in de winter verwarmen maar er komt ook een openhaard en of pelletkachel.
-Zwembadpomp is paar uur per dag / nacht. Zwembad wordt niet verwarmd.
-Van thuis accu batterij had ik begrepen dat zij meer uitgelegd zijn voor leveren pieken.

-Aantal zonne uren zit wel goed. Ook in de winter is er genoeg op te wekken met +/- 20 panelen. En voor nood heb ik een aggregaat. We gaan voor een huis in the middle of nowhere met een aardig stukje grond.

Dus nogmaals. Ik zal mij even wat meer inlezen......

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

Smoke

Maverick Reploid

SolarEdge is niet off-grid toepasbaar dus die kan je al vergeten. Wat betreft airco moet je er rekening mee houden dat die nogal veel kunnen verbruiken om de verwarmingsstand wanneer je sowieso al weinig opwek gaat hebben. Zwembadpomp kan afhankelijk van het formaat ook al meer wegtrekken dan je zou denken. Inductieplaten gebruiken ook een redelijke hoeveelheid energie.

Het lijkt er op dat je aan het overschatten bent wat je gaat opwekken en aan het onderschatten bent wat je zal gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
postbus2000 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:19:
En niet te vergeten Airco's. Totaal 5 maar daar zullen er niet of nauwelijks meer dan 2 tegelijk aanstaan en dan met name 's nachts
Ik zou die airco's juist vol aanzetten als de zon schijnt, ramen, deuren en rolluiken allemaal dicht.
Veel efficiënter dan eerst je huis vullen met warmte om het vervolgens weer proberen te koelen met stroom van accu's.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Smoke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:35:
SolarEdge is niet off-grid toepasbaar dus die kan je al vergeten. Wat betreft airco moet je er rekening mee houden dat die nogal veel kunnen verbruiken om de verwarmingsstand wanneer je sowieso al weinig opwek gaat hebben. Zwembadpomp kan afhankelijk van het formaat ook al meer wegtrekken dan je zou denken. Inductieplaten gebruiken ook een redelijke hoeveelheid energie.

Het lijkt er op dat je aan het overschatten bent wat je gaat opwekken en aan het onderschatten bent wat je zal gebruiken.
Even voor nieuwsgierigheid: in combinatie met een victron omvormer (eiland bedrijf), dan is er dus een 230V AC signaal beschikbaar voor SolarEdge om op aan te haken. Maar of de Victron omvormer dat ok vindt om er een leverende concurrent bij te hebben weet ik niet? (Al denk ik dat een stand-alone omvormer die alles voor z'n rekening neemt een betrouwbaardere en efficientere oplossing is hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:28
postbus2000 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:14:
-Dat met die lood accu's had ik gezien in homestead en inderdaad heb je dan 2 x omzetting incl. de verliezen.
Loodaccu's lijken goedkoper in aanschaf maar je kan ze maar voor 50% ontladen. Anders zijn ze binnen een jaar kapot.

Lithium ijzer (lifepo4 / LFP) accu's gaan ook veel langer (laadcycli) mee dan loodaccu's waardoor de eindprijs veel lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Coolmint schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Even voor nieuwsgierigheid: in combinatie met een victron omvormer (eiland bedrijf), dan is er dus een 230V AC signaal beschikbaar voor SolarEdge om op aan te haken. Maar of de Victron omvormer dat ok vindt om er een leverende concurrent bij te hebben weet ik niet? (Al denk ik dat een stand-alone omvormer die alles voor z'n rekening neemt een betrouwbaardere en efficientere oplossing is hoor).
Dat werkt ijg prima met een fronius 3 fase omvormer icm volledig victron systeem in eilandmodus.
48kw accus met 52 panelen op 5 airco’s en zwembadpomp + verwarming.
Koken op gas en watervoorraad van 50kuub, daar red je het wel even mee.
Je ontkomt niet aan een backup generator vrees ik.

Vooral zwembadverwarming verbruikt nogal veel en dan werkt een solardeck beter als basisverwarming met evt bijverwarmen

[ Voor 32% gewijzigd door arjants op 13-08-2024 19:07 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
Weet je zeker dat je volledig elektrisch wilt koken? Met een gasfles van 25kg voor je fornuis kan je het lang uitzitten.

Heb je wel een aansluiting op riolering en drinkwatervoorziening, of moet dat ook rondgepompt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:24
FredvZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Ik zou die airco's juist vol aanzetten als de zon schijnt, ramen, deuren en rolluiken allemaal dicht.
Veel efficiënter dan eerst je huis vullen met warmte om het vervolgens weer proberen te koelen met stroom van accu's.
Gezellig ;)
Pagina: 1