CV: Radiator verwijderen en optimalisaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 09:24
Een vriend van mij heeft onlangs een appartement gekocht en we willen de bestaande CV-installatie optimaliseren en kwaliteitsimpuls geven.

Doel:
Het budget om de CV installatie te verbeteren is beperkt ~600 euro. Daarom ben ik opzoek naar de optimalisaties die voor nu de meeste waarde toevoegen tegen beperkt budget. Het idee is dat de installatie zelfstandig en eenvoudig blijft werken, het comfort op niveau blijft en het systeem relatief zuinig en stabiel blijft werken.

Het appartement:
  • Licht op de bovenste/4e verdieping van het complex.
  • Bouwjaar 1954.
  • Kunststof kozijnen en HR++ glas.
  • Enkel de muren met ramen grenzen aan de buitenkant.
  • Gasgestookte Nefit Proline NXT HRC 24 ketel uit 2022.
  • Heeft momenteel 7 radiatoren; we hebben besloten om één radiator te verwijderen in de woonkamer.
Overzicht van de radiatoren, formaat in CM en geschat vermogen volgens de Danfoss Installer app bij (aanvoer van 80 graden Celsius en retour van 60 graden Celsius):
  1. Woonkamer: T22. 60x100 ~1700 W. Deze wordt verwijderd om leidingwerk uit de woonkamer te halen (voor een rustiger beeld) en meer licht naar binnen te laten.
  2. Woonkamer: T22 50x120, ~1800 W.
  3. Het expansievat in de woonkamer.
  4. Douche: T11 90x60, ~800 W. De douche ruimte bevat tevens een overstort ventiel ter hoogte van de douchebak.
  5. Slaapkamer 1: T22 90x60, ~1500 W.
  6. Keuken: T11 50x180, ~1400 W. Bevat tevens de CV ketel.
  7. Slaapkamer 2: T11 50x120, ~900W.
  8. Hal: T11 80x70, ~900 W.
Ik overweeg de volgende opties:
  • De overgebleven radiator in de woonkamer voorzien van ventilatoren om het vermogen te verhogen.
  • Of de overgebleven radiator in de woonkamer vervangen door een convector met meer vermogen en ventilatoren (mogelijk tweedehands?).
  • Het plaatsen van een microbelontluchter en vuilafscheider bij de ketel.
  • Het verlagen van vermogen, aanvoertemperatuur en draaisnelheid van de ketel.
  • Waterzijdig inregelen van de radiatoren, hoewel deze momenteel alleen kranen hebben zonder thermostaatknoppen of voetventielen.
Vragen:
  • Als we de radiator verwijderen en ventilatoren plaatsen op de andere, blijft het comfort dan voldoende?
  • Is het overstort ventiel in de badkamer nog nodig als er ook een onder de ketel aangesloten is?
  • Welke andere budgetvriendelijke maatregelen kunnen we nog nemen, naast de genoemde opties?
  • Zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moeten houden?
Alle tips en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt voor jullie hulp!

Plattegrond en foto ketel voor impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHznSnUtZBvPJMevggMb-3ZfKZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m3Gln9UB4EI55tcdhfilSM9I.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh9lp5z66Acog4amuiIGg5LWINw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cd74a6FhLyFtz0Vr7pAhN8HD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 22:42
Aangezien bouwjaar 1954 is en de woning HR++ glas heeft, vermoed ik dat de radiatoren bemeten zijn op enkelglas. Ofwel, ik denk dat je met flink minder vermogen toe kan.

Ik zou:
- de ketel op max 60 graden aanvoer zetten ivm HR-bereik
- evt een modulerende thermostaat installeren als het nog een oude aan/uit model is

En dan kijken hoe het in de aankomende winter gaat :) Radiatoren lijken al prima (meeste T22), evt kun je vervangen soor T33 als het echt nodig is voordat je met fans gaat spelen.

Vuilafscheider en ontluchter plaatsen ia sowieso een goed idee, maar vooral voor de levensduur van je ketel.

Expansievat is raar geplaatst in het systeem, en kost je pomp teveel kracht. Die moet veel dichter bij de retour van de ketel (paar meter afstand). Kun je die verplaatsen? Is er bij de ketel geen ruimte?

Overdrukventiel heb je maar 1 van nodig. Weet je zeker dat die in de douche een overdruk is en geen vulpunt?

Sowieso ook goed om zo'n ventiel te vervangen als hij al heel oud is - kost niet veel, wel 3 bar model nemen.

Waterzijdig inregelen is altijd een goed idee! Maar toevoegen van ventielen is best gedoe, en de vraag is of er nu confort mist. Oude systemen zijn soms al goed ingeregeld, maar dan via een verjonging in de aansluiting. Ook is een appartement relatief klein.

Qua SWW kun je nog besparen door de comfortmodus uit te zetten (= geen warm water op voorraad houden).

Dat zijn denk ik de belangrijkste punten :) Kijk voor verdere inspiratie eens in het CV tuning topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
@Zwartoog Dank voor je bericht!

Een modulerende thermostaat is inderdaad een goed idee. Nu is het nog een oude (aan/uit) versie.

Overdruk ventiel is inderdaad tweemaal aanwezig in het systeem, vulpunt bevindt zich bij de ketel. Het overduk ventiel bij de ketel lijkt recent, maar die in de douche is oud. Ik denk dat ik in de douche het ventel verwijder en een reparatiesok ga plaatsen.

Het expansievat is nog de vraag of deze bij de krappe keuken er bij kan. In de hoek waar hij nu hangt (woonkamer) valt hij weg in de inbouwkast, maar inderdaad een rare plek.

Ik lees al regelmatig mee in het CV tuning topic en ga dat de komende tijd ook blijven doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
roelvdm3 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:00:

Het expansievat is nog de vraag of deze bij de krappe keuken er bij kan. In de hoek waar hij nu hangt (woonkamer) valt hij weg in de inbouwkast, maar inderdaad een rare plek.
Heb je een grotere foto van de ketel in de keuken?

Aan de andere kant van de ketel in Slaapkamer 1 is ook een optie.

Verder is je systeeminhoud vermoedelijk vrij klein. Mogelijk kun je met een kleiner expansievat toe. Welke specs heeft je huidige?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Een modulerende thermostaat? Het minimum vermogen van de ketel is 5,7kW. Dat gaat een appartement wat amper bij de tijd is ook bij -10 niet nodig hebben.

Dat minimum vermogen kan hij nu al niet wegzetten via de woonkamer, zelfs met retour ver boven de voor HR benodigde 55 graden.

Ga je een radiator weghalen… ooooooh boy.

Voor echt zuinig stoken heb je én afgifte nodig die het minimum vermogen kwijt kan, anders pendelfeest…
En een lage retour. Hoe lager de retour, hoe meer warmte er uit een m3 gas komt… want je koelt de rookgassen verder af. Voor lage retour heb je op zijn beurt afgifte en lage aanvoer nodig.

Laat die radiator absoluut staan… het is net afstand de slechtste optimalisatie die je kunt doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:18
Ik snap wel dat je wil optimaliseren nu er tijd en ruimte is, maar… is het niet handig om eerst eens een wintertje te doen met alleen het verlagen van de Ta, en dán kijken wat er geoptimaliseerd kan of moet worden? Ik zou die radiator dus ook zeker nog even laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 15:42
Je zou eventueel kunnen kijken of je een tweedehands cv ketel kan kopen en die laten plaatsen. De oude dan in de verkoop. Volgens mij is er een ketel van viesmann die kan terug moduleren tot 1,9 kw.

Edit: de vitodens 300w om precies te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Djvdb op 11-08-2024 08:20 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:18
Djvdb schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:19:
Je zou eventueel kunnen kijken of je een tweedehands cv ketel kan kopen en die laten plaatsen. De oude dan in de verkoop. Volgens mij is er een ketel van viesmann die kan terug moduleren tot 1,9 kw.

Voor €600,-..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Djvdb schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:19:

Is dat een solo ketel die geen tapwater kan maken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:23
Gelukkig heb je goed glas, want een radiator hangt vaak met een reden bij ramen. Die weghalen kan wel eens minder comfort opleveren. Dan kun je beter radiator 2 weghalen.

Los daarvan zou ik zelf uitrekenen op COP1 verwarmen met een electrische ketel / boiler niet uit kan hier. Een collega van mij heeft dat in zijn appartement en betaalt maandelijks bijna niks. Stroomverbruik zal duurder zijn dan gas, maar geen aansluiting hoeven te bepalen scheelt maarzo 40 euro per maand (aansluiting + vaste lasten van de energiemaatschappij). Iemand anders die ik ken heeft een infraroodpaneel opgehangen. Meer vermogen was niet nodig door goede isolatie en hij heeft geen radiatoren meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 15:42
Bij nader inzien misschien toch wat te ambitieus idd 😅

[ Voor 38% gewijzigd door Djvdb op 11-08-2024 09:26 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-10 22:55
- Waterzijdig inregelen kan alleen met voetventielen op elke radiator. Dus ventielen plaatsen.
- Advies om e.e.a. in meerdere stappen te doen en kijken naar het tussentijds resultaat. In eerste instantie temperatuur, vermogen en pompsnelheid optimaliseren. Kijken wat dit doet met comfort komende winter.
- Esthetiek 'een rustiger beeld' dan ook het expansievat verplaatsen. Los van het feit dat ik die niet in de kamer zou willen moet deze dichter bij retour ketel (zie aansluitschema
- Weet niet hoe het onderhoud van deze ketel is geregeld, maar bij servicecontract even checken of je zelf mag 'sleutelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Als je de radiator verwijderd ga je sowieso comfort inleveren. De radiator staat met een reden bij een raam, en dat is voornamelijk de koude tegenhouden van je ramen en dat daar een betere circulatie ontstaat om warmte te laten circuleren.
Je zal met het verwijderen altijd veel koude gaan voelen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
Dank voor jullie berichten en inzichten!

Dus eigenlijk begrijp ik voor nu:
  • Afgifte systeem vermogen verhogen i.p.v. verlagen ter voorkoming van pendelen van de ketel. Zouden convectoren met een hoger vermogen hier nog bij helpen?
  • Eigenlijk is het systeem overbemeten voor het gehele appartement. Een ketel met kleiner vermogen zou beter zijn.
  • Ik ga nog op onderzoek of het expansievat verplaatst kan worden.
  • De ketel en het systeem zijn in eigen beheer en contract vrij.
Inderdaad omdat nu alles open ligt in het appartement en we de radiatoren moesten aftappen voor het behangen etc. Leek ons nu het moment om wijzigingen door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Nav de opmerkingen over comfort nog een keer goed naar de plattegrond gekeken. Koudeval bij het raam ben ik niet zo bang voor met HR++ glas. Die radiatoren zijn ws geplaatst toen het enkelglas was.

Qua verwarming: slaapkamers worden doorgaans weinig verwarmt, keuken en douche een beetje. Je zult in de nieuwe situatie dus heel je woonkamer gaan verwarmen met 1 radiator. De vraag is inderdaad of dit 1) voldoende is, zeker gezien deze ver bij de 2 ramen zit, en 2) je ketel idd niet enorm gaat pendelen.

Hoeveel stookten de vorige bewoners? Afhankelijk van het appartement hoef je 1) helemaal nooit te stoken (omringt door buren), of 2) je stookt je te pletter (boven een tunneltje, onder een niet geïsoleerd dak). Indien 1) zou je idd met een COP1 oplossing goed kunnen stoken.

Een winter proberen en spelen is veruit de meest economische oplossing :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Zwartoog schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:03:
2) je ketel idd niet enorm gaat pendelen.
De ketel gaat pendelen. Als een malle om precies te zijn.

Ik heb in 1 slaapkamer rond de 1600W afgifte en een ketel die 4kW als minimum heeft. Dat is een groot pendelfeest als dat de enige afgifte is die open staat.

Als de Ta omlaag moet om Tr onder condensatie punt te houden haalt dat ene T22je zelfs dat niet.

Persoonlijke denk ik niet dat er voor €600 echt iets fundamenteel nuttigs te doen is.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 11-08-2024 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:25
Als je voornamelijk de leidingen weg wil hebben naar de 2e radiator, waarom verwerk je de leidingen dan niet in de muren? Nu is het systeem ontkoppeld en het appartement is leeg.

Dat is ook gelijk het moment om voetventielen te plaatsen.

Denk overigens niet dat HR++ betekent dat je geen koudeval hebt vanuit ramen. Je hebt waarschijnlijk ook ventilatieroosters waar koude lucht doorheen komt. Je wil dus absoluut een radiator bij het raam houden. Eventueel zou je wel voor een lager model kunnen kiezen die dikker (T33) en eventueel breder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou die radiator ook niet weghalen.
Je hebt dan maar 1 warmtebron in je woonkamer en dat kan zorgen voor onaangename temperatuurverschillen.
Tevens ook wat @Ronald zegt, je hebt al weinig capaciteit qua afgifte en je gaat dat ook nog verminderen.
Vuilfilter is een aanrader, zeker bij Nefit toestellen, de microbellen ontluchter kan maar je stookt niet op lage temperaturen, je kan eventueel zo'n gecombineerde nemen als je dat toch wil doen.
Dat overstortventiel in de badkamer kan weg. Eentje is genoeg en die zit op de goede plek onder de ketel in de aanvoer.
Dat expansievat zou misschien onder de ketel kunnen?
Vermogen van de ketel op minimum zetten, max temperatuur op 70 graden, pompsnelheid minimum 30% en maximum 60%.
Een andere modulerende thermostaat is een optie.
En om in te regelen geen voetventielen maar instelbare radiator kranen plaatsen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maak het systeem slim. Thermostaten van iets als Tado of Honeywell maken het lekker makkelijk om de radiatoren op afstand aan en uit te zetten en goede schema's in te stellen. Een ketel die niet aan staat verbruikt het minst.
Pagina: 1