Een vriend van mij heeft onlangs een appartement gekocht en we willen de bestaande CV-installatie optimaliseren en kwaliteitsimpuls geven.
Doel:
Het budget om de CV installatie te verbeteren is beperkt ~600 euro. Daarom ben ik opzoek naar de optimalisaties die voor nu de meeste waarde toevoegen tegen beperkt budget. Het idee is dat de installatie zelfstandig en eenvoudig blijft werken, het comfort op niveau blijft en het systeem relatief zuinig en stabiel blijft werken.
Het appartement:
Plattegrond en foto ketel voor impressie:
/f/image/m3Gln9UB4EI55tcdhfilSM9I.png?f=fotoalbum_large)
Doel:
Het budget om de CV installatie te verbeteren is beperkt ~600 euro. Daarom ben ik opzoek naar de optimalisaties die voor nu de meeste waarde toevoegen tegen beperkt budget. Het idee is dat de installatie zelfstandig en eenvoudig blijft werken, het comfort op niveau blijft en het systeem relatief zuinig en stabiel blijft werken.
Het appartement:
- Licht op de bovenste/4e verdieping van het complex.
- Bouwjaar 1954.
- Kunststof kozijnen en HR++ glas.
- Enkel de muren met ramen grenzen aan de buitenkant.
- Gasgestookte Nefit Proline NXT HRC 24 ketel uit 2022.
- Heeft momenteel 7 radiatoren; we hebben besloten om één radiator te verwijderen in de woonkamer.
- Woonkamer: T22. 60x100 ~1700 W. Deze wordt verwijderd om leidingwerk uit de woonkamer te halen (voor een rustiger beeld) en meer licht naar binnen te laten.
- Woonkamer: T22 50x120, ~1800 W.
- Het expansievat in de woonkamer.
- Douche: T11 90x60, ~800 W. De douche ruimte bevat tevens een overstort ventiel ter hoogte van de douchebak.
- Slaapkamer 1: T22 90x60, ~1500 W.
- Keuken: T11 50x180, ~1400 W. Bevat tevens de CV ketel.
- Slaapkamer 2: T11 50x120, ~900W.
- Hal: T11 80x70, ~900 W.
- De overgebleven radiator in de woonkamer voorzien van ventilatoren om het vermogen te verhogen.
- Of de overgebleven radiator in de woonkamer vervangen door een convector met meer vermogen en ventilatoren (mogelijk tweedehands?).
- Het plaatsen van een microbelontluchter en vuilafscheider bij de ketel.
- Het verlagen van vermogen, aanvoertemperatuur en draaisnelheid van de ketel.
- Waterzijdig inregelen van de radiatoren, hoewel deze momenteel alleen kranen hebben zonder thermostaatknoppen of voetventielen.
- Als we de radiator verwijderen en ventilatoren plaatsen op de andere, blijft het comfort dan voldoende?
- Is het overstort ventiel in de badkamer nog nodig als er ook een onder de ketel aangesloten is?
- Welke andere budgetvriendelijke maatregelen kunnen we nog nemen, naast de genoemde opties?
- Zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moeten houden?
Plattegrond en foto ketel voor impressie:
/f/image/m3Gln9UB4EI55tcdhfilSM9I.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cd74a6FhLyFtz0Vr7pAhN8HD.jpg?f=fotoalbum_large)