Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:57
Voor mijn zus zoek ik advies voor een opslag van haar foto bestanden.

Situatie :
Ze is een beginnende fotograaf die steeds meer foto's maakt. Heeft nu een laptop met een 2tb ssd, die 80% vol zit en waarvan een groot deel ook op onedrive staat (personal dus max 1TB)

Daarnaast gebruikt ze ook veel haar iPhone en bewerkt foto's op beide apparaten.

Nu wil ik een mooie oplossing aanbieden om de opslag veilig te stellen en ook grotere mogelijkheden.

Ze wilt echter ook foto's makkelijk kunnen delen met bepaalde opdrachtgevers.

Zelf zat ik te denken aan een synology ds224+ met 2x4tb. En dan eventueel een c2 abonnement voor de backup.

Maar hebben jullie hier misschien betere ideeën voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
Je suggestie lijkt mij een prima keuze. Met Synology Photos kun je specifieke folders via een URL delen met de klanten.

Volgens mij kun je alleen deze fotos niet uit je totaal overzicht filteren of je zou dit wellicht op een apart account moeten doen. Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 14:34
Als haar 2tb ssd nu al voor 80% gevuld is dan is 2 x 4tb (ik neem aan mirror) wellicht wat krap.

Een album kun je met synology photos delen met een link, aparte accounts en inlog kom ik zo snel niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
Jaa in mirror inderdaad, misschien dan wel 2*8 TB om zeker te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 15:06

SeatRider

Hips don't lie

Knuppel in het hoenderhok, maar moet ze alle foto's van haar klanten echt bewaren eigenlijk? Ik zou dat als klant niet per se verwachten (of überhaupt waarderen).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09 19:56
SeatRider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:19:
Knuppel in het hoenderhok, maar moet ze alle foto's van haar klanten echt bewaren eigenlijk? Ik zou dat als klant niet per se verwachten (of überhaupt waarderen).
Kunt het ook verwijderen en als snapshot retentie een jaar vasthouden, daarna is het ECHT weg. Ik zou het als klant wel waarderen als ik het per ongeluk kwijt ben en zij hebben het nog in het archief ergens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Met een 2-bay NAS met 2 drives heb je gelijk geen mogelijkheid tot uitbreiding meer.
Ik zou kijken naar een 4-bay.
Hier voorlopig 2 drives in zetten en later bij prikken zodra je extra ruimte nodig heb

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
GarBaGe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:54:
Met een 2-bay NAS met 2 drives heb je gelijk geen mogelijkheid tot uitbreiding meer.
Ik zou kijken naar een 4-bay.
Hier voorlopig 2 drives in zetten en later bij prikken zodra je extra ruimte nodig heb
Ik zou dat niet doen, dan zou ik eerder een retentie periode doen van een jaar bijv wat hierboven ook wordt gezegd en tegen de tijd dat je echt meer ruimte nodig hebt voor 8TB schijven gaan, die zullen dan tegen die tijd ook weer wat goedkoper zijn en daar bespaar je nu op korte termijn dan zo'n 200 euro mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Hier zijn toch ook AVG en dataretentie regels van toepassing over hoe lang je dit mag opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ironheart schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Ik zou het als klant wel waarderen als ik het per ongeluk kwijt ben en zij hebben het nog in het archief ergens.
Wil je er als klant dan ook voor betalen? Uiteindelijk moet de (beginnend) fotograaf dus extra storage aanschaffen, moet er een logische & uitvoerbare planning zijn om data te verwijderen en, zoals @SeatRider aangeeft, wat doet / mag de fotograaf nog met data waarvan de opdracht & factuur al in het verleden ligt?

Draai het eens om; als ik een digitale dienst lever (bijvoorbeeld foto's) en die lever ik op verzoek eenmaal analoog aan (fotoboek) en eenmaal digitaal (bijvoorbeeld een USB-stick), mag ik er dan vanuit gaan dat mijn klanten zelf zorg dragen dat ze het niet kwijtraken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21

TheBorg

Resistance is futile.

MAX3400 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Wil je er als klant dan ook voor betalen? Uiteindelijk moet de (beginnend) fotograaf dus extra storage aanschaffen, moet er een logische & uitvoerbare planning zijn om data te verwijderen en, zoals @SeatRider aangeeft, wat doet / mag de fotograaf nog met data waarvan de opdracht & factuur al in het verleden ligt?

Draai het eens om; als ik een digitale dienst lever (bijvoorbeeld foto's) en die lever ik op verzoek eenmaal analoog aan (fotoboek) en eenmaal digitaal (bijvoorbeeld een USB-stick), mag ik er dan vanuit gaan dat mijn klanten zelf zorg dragen dat ze het niet kwijtraken?
Het is ook een service. Je wilt niet weten hoe veel mensen na het afbranden van een huis enorm blij zijn geweest dat de fotograaf nog negatieven van hun trouwreportage had bewaard...

Ik ben zelf niet zo van "de cloud" maar wat doet je zus als een drive kapot gaat? Dan moet theorganiser langs komen. Een cloud storage accountje kan wel heel praktisch zijn voor niet zo tech savvy mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind het ook een lastige @TheBorg want @theorganiser spreekt al rap over 2x 4TB of misschien 2x 8TB. Dat in combinatie met Synology C2, is een eerste investering van (grof gerekend) een 4-bay NAS en 2 disks = 600 Euro. Dan nog je jaar-abbo C2 erbij voor 8TB is 660 Euro. Kom je initieel op 1200+ Euro investering + 660 Euro elk jaar erna.

Ik snap heeeel goed dat sommige mensen heeeel blij zijn als data nog bestaat maar dan moet men ook zo realistisch zijn om dat a) standaard in elke opdracht te verrekenen of b) als optie in de opdracht aan te bieden. Daarmee is datagroei & kosten ook voor de fotograaf een duidelijk iets en kan er mogelijk bespaard of tijdig uitgebreid worden.

Als voorbeeld vond ik net even https://www.defotohoeve.nl/privacyverklaring/ waarin netjes staat: 3 jaar bewaren, eerder schonen op verzoek, redelijk belang, etc. Wel netjes om zoiets op te nemen in de kleine letters van een opdracht :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 12:51
Dropbox en een lokale netwerk backup als extra schijf/schijven, niet om mee te werken, maar is het project klaar gaat het naar de externe schijf/backup oplossing. Losse draagbare disks gaan mee voor extra en snelle backup/opslag.
Via dropbox business kun je mappen makkelijker delen en instellen hoe en wat klanten wel of niet kunnen zien, sneller en overal beschikbaar ipv Synology dure oplossing.

Samen met een werk/backup oplossing is dit oneindig in opslag. 15 jaar foto's is inmiddels 12TB aan data. Dit staat niet meer op mijn laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-09 12:02
Je hebt hier ook gewoon cloud oplossingen voor. Een voorbeeld hiervan is pixieset maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Bied ten opzichte van een NAS ook wel voordelen wat betreft service als extra foto's kopen etc...

[ Voor 23% gewijzigd door Ferdeltje op 12-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Adviseer om te beginnen je zus, een scheiding te maken tussen de RAW files en de bewerkte bestanden. De RAW bestanden vaak veel en groot zou ik na tevreden levering weggooien, simpel het is heel veel data en je doet er niets meer mee. De selectie en bewerkte foto's zou ik wel bewaren, gewoon als JPEG in voldoende resolutie. Als ik zelf kijk is een RAW foto 60 Mb en een bewerkte Jpeg in ruim voldoende resolutie 10 Mb.
Verder is een NAS met cloud backup prima. Of wat ik doe maar ben geen Pro, van het huidige jaar op mijn laptop nog de RAW en bewerking tevens op een NAS / Server en oudere jaren backup op een HD elders.
Op die manier kan je ook je Cloud backup beperken want dat is best duur als het om TB gaat en statische backup kan prima op een grote HD.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
Tja, moeilijk, maar ik zou zeggen: Backblaze personal account met 1 jaar retentie van alle veiliggestelde bestanden. Zodra verwijderd van de laptop zouden ze er nog een jaar moeten zijn. Niet deelbaar, 1 account etc, gewoon goede zekerstelling en als je mappenstructuur goed is eenvoudig terug te halen.

Zodra ze klaar is met een klant alles aan de klant opleveren, eventueel op een USB stick en de klant op het hart drukken zelf een extra kopie te maken want na periode, zeg 90 dagen, worden de foto's verwijderd, uitzondering speciale foto's voor eigen archief/portfolio.

Klanten waar ze mee bezig is kunnen op andere manieren worden voorzien - los van of je bestanden wel via eigen accounts op hobby hardware beschikbaar zou willen stellen want een datalek is zo maar ontstaan...

Sowieso is een realtime backup naast een interne extra hardcopy (of 2) best verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:54
Frogmen schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:53:
Adviseer om te beginnen je zus, een scheiding te maken tussen de RAW files en de bewerkte bestanden. De RAW bestanden vaak veel en groot zou ik na tevreden levering weggooien, simpel het is heel veel data en je doet er niets meer mee. De selectie en bewerkte foto's zou ik wel bewaren, gewoon als JPEG in voldoende resolutie. Als ik zelf kijk is een RAW foto 60 Mb en een bewerkte Jpeg in ruim voldoende resolutie 10 Mb.
Verder is een NAS met cloud backup prima. Of wat ik doe maar ben geen Pro, van het huidige jaar op mijn laptop nog de RAW en bewerking tevens op een NAS / Server en oudere jaren backup op een HD elders.
Op die manier kan je ook je Cloud backup beperken want dat is best duur als het om TB gaat en statische backup kan prima op een grote HD.
Jep, iets vergelijkbaars doe ik ook.

Ik stop alle raws voor beperkte tijd in een backup, na een jaar ongeveer veeg ik er een keer doorheen en verwijder alles wat (waarschijnlijk) nooit meer gebruikt gaat worden. Want in de praktijk raak ik 99% van de raws nooit meer aan na de eerste oplevering. En als er iets moet gebeuren is dat altijd binnen 1-2 maanden na oplevering.

Alle jpgs bewaar ik in principe oneindig op Dropbox. Op een 1TB Dropbox-account kan je heeeeeel veel jpgs opslaan. Heb ooit een mailtje gehad van een klant die toch wel érg blij was dat haar foto's na 5+ jaar nog steeds via dezelfde link op Dropbox te vinden waren nadat ze de foto's kwijt was geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
De key is ook om dingen op te ruimen.

5000 foto's schieten is makkelijk. 100 goede eruit zoeken is moeilijker. Maar als je dat gedaan hebt en je levert die aan je klant ben je ook klaar.
Je wacht nog éven of de klant niet vraagt om 'die ene waarop dit staat', en dan kun je er 4900 veilig weggooien die de klant nooit gaat missen.

Na een jaar ofzo besluit je dat je ze ook niet meer gaat bewerken, converteer je de Raws definitief naar JPeg en dan past er ineens héél veel in je archief.

Ik zou zeggen: een 4 bay nas moet toch wel jaren meekunnen (als je bovenstaande hanteert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
SeatRider schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:19:
En nog minder als je niet de opdrachtgever bent, maar wel op de foto staat. Bijvoorbeeld als je te gast bent op een bruiloft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik zou hier geen NAS adviseren. Een NAS heeft toch actief beheer nodig, hoe weinig het ook mag zijn. Dan is ineens de verbinding weg, moet ze weer uitzoeken waarom, reboot etc blablabla.

Ik zag dat het bij Onedrive mogelijk is om 1TB extra af te nemen. Bij Dropbox gaan ze tot 3TB. Dat dan in combinatie met meer selectief zijn in wat er wordt bewaard kom je volgens mij een heel eind.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Ramon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:18:
Ik zou hier geen NAS adviseren. Een NAS heeft toch actief beheer nodig, hoe weinig het ook mag zijn. Dan is ineens de verbinding weg, moet ze weer uitzoeken waarom, reboot etc blablabla.

Ik zag dat het bij Onedrive mogelijk is om 1TB extra af te nemen. Bij Dropbox gaan ze tot 3TB. Dat dan in combinatie met meer selectief zijn in wat er wordt bewaard kom je volgens mij een heel eind.
Het is de vraag hoe wenselijk het is om fotos in de cloud te zetten. Wellicht bewaar je daar ook fotos van je eigen kinderen waar ze wellicht soms bloot op staan en kan het zo maar zijn dat ze het blokkeren en verwijderen, zie bijv: nieuws: Google weigert fout toe te geven tegen vader die foto's nam van infec...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09 19:56
Gynnad schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Het is de vraag hoe wenselijk het is om fotos in de cloud te zetten. Wellicht bewaar je daar ook fotos van je eigen kinderen waar ze wellicht soms bloot op staan en kan het zo maar zijn dat ze het blokkeren en verwijderen, zie bijv: nieuws: Google weigert fout toe te geven tegen vader die foto's nam van infec...
Ik denk dat we hiermee wel alle mogelijk beren op de weg wel gehad hebben. TS heeft genoeg opties om uit te kiezen lijkt me.Let's move on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Je kunt ook kijken naar Adobe Lightroom met 1TB cloud storage. Maakt het voor bewerken ook super makkelijk. Je kunt albums ook delen. Black friday voor ~90 euro per jaar.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Ik heb een hoop gehoord waarvoor dank.

Een groot deel van de 1,5tb die nu vol is zijn eigen foto's.

Maar ik denk dat ik eerst nog even ga overleggen hoelang ze dingen wilt bewaren
Pagina: 1