Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-05 10:39
Wij gaan emigreren naar Zweden :*)
Members only: detail informatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door tiborkleinman op 11-08-2024 02:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59
*knip* HK reactie

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 10-08-2024 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 07:07
Wat is dan het probleem? Is het nieuwe huis als weg als je eigen huis verkocht is? Want in deze markt is dat waarschijnlijk zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
De enige manier lijkt me een lening afsluiten voor een korte periode, snap eerlijk gezegd niet waarom dat niet zou kunnen aangezien je je huis gaat verkopen en dus maar een korte periode hoeft af te betalen.

Misschien een kleinere lening dan 35k en vervolgens bijv. wat dure spullen verkopen?

Kun je rood staan op je bankrekening?

Creditcard?

[ Voor 28% gewijzigd door Nopheros op 10-08-2024 18:32 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je niet gewoon de hypotheek op je huidige huis verhogen? Je hebt genoeg overwaarde en bij verkoop los je dan alles af.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:20

Honesty

kattenneus!

zal toch een met je hypotheekverstrekker praten, met zo'n berg overwaarde moet er toch wel iets te doen zijn. PL lijkt me ook wel, desnoods zet je die 35k weg met hypotheekrecht ofzo

[ Voor 72% gewijzigd door Honesty op 10-08-2024 18:34 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@mannowlahn klopt, maar huidige verkoper van het huis wilt graag voor de winter, lees in oktober, eruit. In de winter periode is het namelijk lastiger verhuizen. Dus kopers met een bod en overdracht in oktober hebben direct een ja.

@Nopheros lening leek mij ook het meest geschikte financiële product maar daar wordt alleen naar inkomen gekeken en huis als risicofactor. Ondanks dat de hypotheek bedrag en huidige waarde woning, getaxeerd en wel, * 3 is.

@fsfikke Klopt, was een ook een route die we hebben doorlopen maar de huidige bank waarbij de hypotheek is ondergebracht wilt dit i.v.m. korte periode ondernemerschap van mijn partner.

[ Voor 17% gewijzigd door tiborkleinman op 10-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiborkleinman
@Honesty Dat was ook mijn suggestie maar dat wordt gezien als een overbruggingskrediet waarbij er na verkoop toch een nieuwe hypotheek moet komen. Maar in onze situatie is die niet van toepassing. Zelfs een Zweedse bank hierover gesproken maar die doen helemaal niks totdat we in Zweden wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 19:15
Tsja in dat geval hangt het er maar net vanaf hoe graag jullie dat ontbrekende bedrag willen hebben :)

*knip* Dit doen we hier niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@internetinfo @Oekol rentepercentages liggen niet ver uit elkaar. Maar serieus fijn dat jullie mee denken. Welke eisen stellen jullie nog meer? Denk aan terugbetaald termijn, soort van overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Iets van p2p lening/crowdfund? Rente is vast wat hoger dan wat een normale lening zou kosten, maar je hebt niet die regeltjes van de bank waar je nu tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:15
Het klinkt meer alsof het dan niet zo moet zijn, je heb het geld momenteel niet.
Waarom nu jezelf in de schulden steken en moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@_ferry_ kan je mij eens een partij doorgeven die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:36:
@_ferry_ kan je mij eens een partij doorgeven die dit doet?
https://www.lenderspender.nl/investeren bijvoorbeeld. Heb er zelf allemaal geen ervaring mee, maar met bovenstaande zoektermen kom je er nog wel wat tegen. Veel is wel gericht op MKB, startups, bedrijfjes die willen uitbreiden, startkapitaal etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-05 18:51
evt hypotheek verhogen nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Een persoonlijke lening zou hier toch wel het antwoord moeten zijn, je zegt dat dat niet kan, wat maakt dat ik dan de vraag stel of je het dan wel moet willen.

Het bedrag is in de orde dat zo'n lening nog wel denkbaar is bij voldoende inkomen, en de rente is 6 a 7% maar als je het in 3 a 4 jaar afbetaalt, of ineens (wel checken dat dit mogelijk is zonder boete) bij verkoop van het huis, is dat te overzien. Dan zou ik dat gewoon op "vakantiehuis" gooien.

Als je een goed lopende onderneming hebt is het ook een bedrag waar aan te komen moet zijn na wat opdrachten.

Kortom, wil je niet net iets te snel? Of waarom verkoop je je eigen woning niet eerst, dat is in twee weken geregeld momenteel. Of ben je bang dat het dan vervolgens niet doorgaat in Zweden? Zijn daar niet meer huizen voor vergelijkbare prijs? En bijvoorbeeld volgende herfst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Huidige hypotheek verhogen is ook een goede optie! Moet de bank wel meewerken, die zal het doel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:13

Illusion

(the art of)

1) Huis met hypotheek + overbruggingshypotheek kopen.

2) Oude huis verkopen.

3) Hypotheek aflossen. O.a. bij munt kan je onbeperkt aflossen met eigen geld.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:24:

Overbruggingskrediet is niet mogelijk omdat het huis hypotheek vrij wordt gekocht.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de banken jou geen overbruggingskrediet-/hypotheek willen geven. Overwaarde is de benodigde lening x10 en je hebt voldoende spaargeld om aan te tonen dat je de lasten kunt betalen.
Heb je met de bank gepraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
Dank allen voor suggesties maar allemaal, hypotheek en Persoonlijke lening kijken naar inkomsten ondanks dat de overwaarde hoog is en risico laag. Zelfs als de bank, met een extra hypotheek het zal opeisen. Toch gaat de bank geen tweede hypotheek verstrekken om wat overwaarde vrij te maken omdat onderneming jonger is dan een jaar ondanks de goede inkomsten. Voor de onderneming was mijn partner in loondienst en zouden we het direct kunnen regelen.

Ben er achter dat leningen veel afhangen van inkomsten zonder te kijken naar de persoonlijke plannen. Het is mij dan ook bizar dat dit niet te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:58:
Dank allen voor suggesties maar allemaal, hypotheek en Persoonlijke lening kijken naar inkomsten ondanks dat de overwaarde hoog is en risico laag. Zelfs als de bank, met een extra hypotheek het zal opeisen. Toch gaat de bank geen tweede hypotheek verstrekken om wat overwaarde vrij te maken omdat onderneming jonger is dan een jaar ondanks de goede inkomsten. Voor de onderneming was mijn partner in loondienst en zouden we het direct kunnen regelen.

Ben er achter dat leningen veel afhangen van inkomsten zonder te kijken naar de persoonlijke plannen. Het is mij dan ook bizar dat dit niet te regelen is.
Vind ik ook.

Dan denk ik dat crowdfunding je enige optie is.
https://jens.nl/ bijvoorbeeld en dan als zekerheidstelling een 2de hypotheekrecht op je huidige woning (de 1ste hypotheekhouder moet wel akkoord gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Voor hoe lang verwacht je de lening nodig te hebben?

Plus...je kunt niet even je spaarrekening leeg trekken en bijvoorbeeld je auto verkopen? Mocht je een dure hebben kun je ook even een paar maanden in een wegwerpauto rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:20

Honesty

kattenneus!

Roos79 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:35:
Het klinkt meer alsof het dan niet zo moet zijn, je heb het geld momenteel niet.
blijkbaar hebben ze het wel(in vastgoed) maar kunnen ze het niet te gelde maken.
Het is natuurlijk van te gekke dat ze zoals bij ons je een hypotheekvrij huis hebt van een half miljoen
dat je die laatste 80k niet kan lenen als je iets wil kopen in het buitenland.
Alsof je geld dan niet goed is ofzo

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
Wij verwachten de lening maximaal een jaar nodig te hebben i.v.m. verkoop en overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Paar creditcards op beider namen aanvragen en leegpinnen, en achteraf een betalingsregeling treffen.
De betere opties zijn al genoemd.
Je wilt gewoon iemand vinden die niet zo moeilijk doet / met je meedenkt. Als dat niet familie/vrienden is, wordt het wel al wat lastiger. Wie dan wel, geen idee.

Misschien kun je ook met de verkoper van het huis een regeling treffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
In Nederland kennen wij een 'Groninger akte' waarbij een huis wel alvast wordt geleverd, maar de koopprijs nog niet wordt betaald. Je zou kunnen uitzoeken of ze dat ook kennen in Zweden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Roos79 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:35:
Ben je een troll of je heb je een ongezonde aversie van lenen?
Die 35k lenen is voor TS klein bier met zijn vermogen op papier.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

defusion schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:16:
Paar creditcards op beider namen aanvragen en leegpinnen, en achteraf een betalingsregeling treffen.
De betere opties zijn al genoemd.
Je wilt gewoon iemand vinden die niet zo moeilijk doet / met je meedenkt. Als dat niet familie/vrienden is, wordt het wel al wat lastiger. Wie dan wel, geen idee.

Misschien kun je ook met de verkoper van het huis een regeling treffen?
Die creditcards ga je ook niet krijgen als een persoonlijke lening niet kan. Die banken doen wel een BKR-controle en inkomenscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:51
Lastige situatie. Ik woon ik Zweden en wij hebben eerst ons huis verkocht, toen even gehuurd om op ons gemak een huis te kopen. In jullie geval zou ik desnoods 5-10K extra bieden voor een maandje extra. De huizenmarkt in Zweden is totaal niet vergelijkbaar met Nederland, overbieden wordt hier niet gedaan in de prijscategorie waar jullie in zoeken. Het ligt er ook aan hoe noordelijk het ligt, ik ken genoeg mensen rondom Umeå die in december nog verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiborkleinman
@Wispe Groninger Akte hebben we voorgesteld bij de verkoper maar wilt i.v.m. eigen belang ook bij overdracht het geld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@Orangelights23 Hey, tof dat jij al in Zweden woont. We hebben voor het huis een goed bod neergelegd (+50%) i.p.v. de vraagprijs.
Koper heeft hier zeker oren naar maar tijd is voor hem echt een ding. Zo, hij accepteert dit bod nu niet en hoopt op een andere koper die wel kan passeren in oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:20:
@internetinfo @Oekol rentepercentages liggen niet ver uit elkaar. Maar serieus fijn dat jullie mee denken. Welke eisen stellen jullie nog meer? Denk aan terugbetaald termijn, soort van overeenkomst.
Je geeft aan de lening ongeveer een jaar nodig te hebben, terwijl ik semi-serieus een aanbod doe tegen 10% rente per maand - verder alles goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Alvast welkom in Zweden :D Welker regio hebben jullie op het oog? (Mag ook via PM).

Ik heb helaas geen oplossing voor je qua financiering maar wel tips over emigreren naar Zweden mocht je nog openstaande vragen hebben.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
Ja, 10% per maand is best veel maar 15% per jaar heb ik geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiborkleinman
@Backpacker hey, jij ook al in Zweden. We hebben ons oog op zuid-lapland laten vallen, Regio Dorotea, Åsele, Lycksele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:52:
@Orangelights23 Hey, tof dat jij al in Zweden woont. We hebben voor het huis een goed bod neergelegd (+50%) i.p.v. de vraagprijs.
Koper heeft hier zeker oren naar maar tijd is voor hem echt een ding. Zo, hij accepteert dit bod nu niet en hoopt op een andere koper die wel kan passeren in oktober.
Als jullie nu al 50% boven de vraagprijs geboden hebben, zou de verkoper wel gek zijn om het bod over te slaan. Dat soort dingen gebeuren niet in Zweden buiten Stockholm om. Maar als oktober een harde eis is, zit er niets anders op dan in Nederland een zak geld lenen. Of… jullie moeten nu al een personnummer aanvragen, wat officieel gezien niet mag als je er nog niet woont, en op basis van jullie inkomsten een lening aanvragen in Zweden. Als je de situatie uitlegt aan banken en laat zien dat je huis in de verkoop staat, zijn banken zeer welwillend. Zo konden wij ook een tijdelijke lening afsluiten voor een tweede huis, wachtend tot ik een zak geld kreeg uit een verkoop van een bedrijf.

Met name Nederlanders en Duitsers zijn overigens berucht in Zweden, hebben veel geld en bieden graag over. Wees je ervan bewust dat buurt- / dorpsgenoten hier zeer negatief op kunnen reageren, zeker omdat alle informatie openbaar is en men eenvoudig kan vinden hoeveel jullie betaald hebben. Ik ken ook genoeg mensen waarvan de Zweedse verkoper een lager bod accepteerde omdat dat Zweden waren ipv Duitsers of Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je zo duur wilt lenen en het risico is zo laag: heb je echt geen mensen die dit je kunnen lenen? Of twee of drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@Orangelights23 Thanks voor de info. Eigenaar is ook geen Zweed, net als een paar omliggende buren (Duits, Oostenrijks). Wat betreft overbieden hebben wij gedaan omdat we daadwerkelijk de waarde zien van wat er van is gemaakt en wij zonder eerste zorgen de winter door kunnen komen.

Wat betreft de banken in Zweden. Welke banken zou je aanbevelen? Goed om te weten dat we bekend staan als volkje met geld en dat deze leningen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
@ZieMaar! Helaas weinig familie en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@tiborkleinman hebben jullie al in Zweden en in dat plaatsje gewoond? Als emigrant heb ik eerst gehuurd om te weten of ik ergens wilde blijven wonen. Dat zou ook gelijk je financiele vraag oplossen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Wij hebben na internationale verhuizing ook eerst gehuurd voor weer iets te kopen. Dat had er ook mee te maken dat we überhaupt geen tijd hadden om huizen te bezichtigen, dus het koste meerdere problemen tegelijk op.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
Nou, we hebben juist onze vakantie gebruikt om te oriënteren welke gebieden en deze behoort inclusief de gemeenschappen tot onze favoriete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:59:
@Backpacker hey, jij ook al in Zweden. We hebben ons oog op zuid-lapland laten vallen, Regio Dorotea, Åsele, Lycksele.
Dat is nog een "stukje" noordelijker en een gedeelte van Zweden dan wij nog steeds moeten ontdekken.
Wij zitten in Dalarns, Vansbro Kommun :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:12:
@Orangelights23 Thanks voor de info. Eigenaar is ook geen Zweed, net als een paar omliggende buren (Duits, Oostenrijks). Wat betreft overbieden hebben wij gedaan omdat we daadwerkelijk de waarde zien van wat er van is gemaakt en wij zonder eerste zorgen de winter door kunnen komen.

Wat betreft de banken in Zweden. Welke banken zou je aanbevelen? Goed om te weten dat we bekend staan als volkje met geld en dat deze leningen mogelijk zijn.
Wat betreft het zien van de waarde, heeft de makelaar (veel) meer aanzien in Zweden. Mensen die flink overbieden worden gezien als rijkeluis mensen, en als je naar de cultuur kijkt (je zult vast al wel bekend zijn met jantelagen), is dat niet iets fijns om te hebben. Sterker nog, ik sta online in de top vijf van meest verdienende personen in mijn kommun, dat merk je goed aan opmerkingen die men tussen neus en lippen maakt. Banken zijn echter welwillender zodra je meerdere producten afneemt.

Echter, banken zijn ronduit verschrikkelijk in Zweden als het gaat om klantvriendelijkheid en vertrouwen. Er zijn enkele schandalen geweest in het verleden waarbij banken onvoldoende controle hadden op transacties. Hierdoor zijn banken zeer streng geworden en is mijn rekening al meerdere keren geblokkeerd omdat ik geld naar mijn eigen Nederlandse rekening overmaakte. Hoe zit het met werk? Als je als zelfstandige aan de slag gaat, zul je een aktiebolag starten. In dat geval Handelsbanken goed zakelijk gezien, en dat neemt flink veel voordelen mee als het gaat om je privé bankzaken. Verder is Nordea ook wat flexibeler, maar: elke bank is afhankelijk van de semi-onafhankelijke locaties. Zo zijn er mensen die geen rekening kunnen openen ondanks dat ze een PN hebben in vestiging A, maar in vestiging B weer wel.

Ik lijk wel heel negatief zo over Zweden :P Is mooi en goed geregeld hier hoor, maar de cultuurverschillen zijn veel groter dan men denkt. Ik ken helaas genoeg verhalen van mensen die naar Zweden verhuisd zijn, welke heel romantisch een afgelegen huis kochten a la Ik Vertrek en vervolgens teruggegaan zijn omdat ze eenzaam werden, de winters erg lang en koud waren en je voor alles drie kwartier heen en drie kwartier terug moest rijden.

Succes!

Edit: ik lees net Zuid-Lapland. In dat geval zou ik goed kennis proberen te maken met je buren. De gemiddelde inwoner is conservatief en heeft het niet op buitenlanders die hun huizen stelen (aldus hoe dit wekelijks in de krant staat). In dat geval zou ik voorstellen dat je de daadwerkelijke prijs betaalt en onderhands met de verkoper het resterende gedeelte.

[ Voor 7% gewijzigd door Orangelights23 op 10-08-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 20:31
Lastig, maar je zegt dat je 50% hebt overbodig. Betekent dat dat de vraagprijs 75k was? Dat zou betekenen dat je 40k meer betaald dan de vraagprijs.

Waarom dan niet afspreken dat je 75k bij overdracht betaald en de rest na overdracht van je eigen huis? Misschien met nog wat extra voor het wachten. Dat kan vast wel in een contract gevat worden.

Mag ik vragen waarom je zoveel meer hebt geboden als dat niet echt standaard is? Gebaseerd op post van @Orangelights23 .

Edit:
Orangelights23 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:44:
[...]
Edit: ik lees net Zuid-Lapland. In dat geval zou ik goed kennis proberen te maken met je buren. De gemiddelde inwoner is conservatief en heeft het niet op buitenlanders die hun huizen stelen (aldus hoe dit wekelijks in de krant staat). In dat geval zou ik voorstellen dat je de daadwerkelijke prijs betaalt en onderhands met de verkoper het resterende gedeelte.
Dat dus :+

[ Voor 35% gewijzigd door HankiePankie_NL op 10-08-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:58:
Daar kan je de overheid voor danken met alle regels om de onnozelaars te behoeden voor overcreditering.

Geen enkele financiële instelling geeft je nog een lening zonder dat je inkomsten voldoen aan de regeltjes. Ook al heb je bakken geld in je overwaarde zitten.

Blijft over het informele circuit bij familie en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:12
@tiborkleinman Het meest voor de hand liggend lijkt toch om dan eerst te verkopen en even te huren in NL tot je alles rond hebt met een leuke woning in Zweden. Die koop je dan cash met de overwaarde van je verkochte huis. Dat moet qua huur-kosten geen probleem zijn ivm de hoeveelheid overwaarde die je casht met de verkoop toch? Is er een reden om deze optie vooralsnog buiten beschouwing te laten, loop je dan bijvoorbeeld dit specifieke huis mis (en: is dat erg, is een vergelijkbare woning vinden lastig waar jij heen wilt)?

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 10-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiborkleinman
Dank voor alle suggesties en mogelijkhede ideëen. Ik ga nog als enige optie de hypotheekadviseur onder druk zetten of er een verhoogde lening kan op basis van ruimte in de hypotheek en huis als onderpand i.v.m. verkoop, al zijn er dan maar extra kosten aan verbonden.

Vrienden met geld helaas niet tot de mogelijkheden anders hadden ze dikke 15-20% rendement gehad.

Nogmaals dank aan @Orangelights23 voor de tips en inderdaad het bekende gedrag van de Zweden als je "normaal" doet qua geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Totaal offtopic en ZEKER geen sneer naar TS maar dit is een mooi voorbeeld waarom je niet al je geld in stenen moet stoppen. Soms beperkt het je.

TS moet gewoon het geluk hebben dat er iemand is die je dat geld wil lenen. Redelijk risicoloos en leuk rendement. Ik denk dat TS gerust 10% wil betalen? Dat is een "klein" offer voor een mooie droom/reis :?

Iemand in mn familie kan dit geld missen, als je wil kan ik voor je vragen als je bereid bent die 10% te betalen (wat is +/- 3500 euro nou om je droom na te kunnen jagen :?
Bij interesse, doe maar pb :)

Crowdfunding is zeker een optie maar mee oppassen. Ik heb het ooit geprobeerd om een huis mee te kopen (net eigen bedrijf, geen standaard situatie dus bank wilde niet).
8% rente EN een "onderhoudsfee" van 0,5% van het totale bedrag! Zeg 5 ton lenen is elk jaar 2500 "onderhoudsfee" zo lang als de lening loopt. Ik wilde graag, maar hier heb ik nee tegen gezegd. Dat is gewoon misbruik maken van de situatie...

(edit: wel iets meer dan 10% lees ik net ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ybos schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:03:
Totaal offtopic en ZEKER geen sneer naar TS maar dit is een mooi voorbeeld waarom je niet al je geld in stenen moet stoppen. Soms beperkt het je.
Maar TS heeft dat helemaal niet. Die zegt, we willen nieuwe woning kopen voordat we de oude woning verkopen. De nieuwe woning willen we volledig uit eigen geld kopen en dat kan ruim. Enkel is er een gat van €35.000 omdat de huidige woning nog niet verkocht is.

Het kan hier hypothetisch gaan om:
Huidige woning waarde na hypotheek aflossing: €800.000
Nieuwe woning waarde: €2.035.000
Beschikbaar vermogen: €2.000.000

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-05 02:36
tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:55:
Dank voor alle suggesties en mogelijkhede ideëen. Ik ga nog als enige optie de hypotheekadviseur onder druk zetten of er een verhoogde lening kan op basis van ruimte in de hypotheek en huis als onderpand i.v.m. verkoop, al zijn er dan maar extra kosten aan verbonden.

Vrienden met geld helaas niet tot de mogelijkheden anders hadden ze dikke 15-20% rendement gehad.

Nogmaals dank aan @Orangelights23 voor de tips en inderdaad het bekende gedrag van de Zweden als je "normaal" doet qua geld.
Mij lijkt het dat je in Nederland waarschijnlijk alsnog je hypotheek zou moeten kunnen verhogen als de berekening op inkomen dit toelaat. ABN neemt volgens mij ook het inkomen van pas gestarte ondernemers volledig mee Indien je niet eerder stond ingeschreven bij kvk.
Indien jullie reguliere banen hebben kan dit ook soms zonder hypotheekadviseur. Zelf sluit ik altijd mijn hypotheek af bij een partij waar je ook zonder tussenkomst van adviseur kan verhogen en afsluiten, dat scheelt veelal kosten bij het afsluiten. Als je bereid bent om flink rente te betalen zou je toch ook je huidige hypotheek over kunnen sluiten, wellicht iets meer rente betalen dan je nu doet. Momenteel is de rente rond de 3,65%.
Als je inkomen hoog genoeg is en je bent nog vast in dienst moet dit iig makkelijk lukken lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door winiustyco op 11-08-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
winiustyco schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:57:
[...]

Mij lijkt het dat je in Nederland waarschijnlijk alsnog je hypotheek zou moeten kunnen verhogen. Indien jullie reguliere banen hebben kan dit ook soms zonder hypotheekadviseur. Zelf sluit ik altijd mijn hypotheek af bij een partij waar je ook zonder tussenkomst van adviseur kan verhogen en afsluiten, dat scheelt veelal kosten bij het afsluiten. Als je bereid bent om flink rente te betalen zou je toch ook je huidige hypotheek over kunnen sluiten, wellicht iets meer rente betalen dan je nu doet. Momenteel is de rente rond de 3,65%.
Als je inkomen hoog genoeg is en je bent nog vast in dienst moet dit iig makkelijk lukken lijkt mij.
Dat verhogen kan alleen als je de hypotheek al hoger hebt ingeschreven. Anders moet je altijd langs de notaris. Daarbij is hier het probleem niet dat het huis niet voldoende waard is, maar juist dat het inkomen te laag is voor een hogere hypotheek.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Tweaker_BE schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Daar kan je de overheid voor danken met alle regels om de onnozelaars te behoeden voor overcreditering.
Nee, daar moet je die vele onnozelaars voor bedanken die in het verleden hebben aangetoond dat deze regeltjes nodig zijn. En daar zitten ook veel onnozelaars tussen die denken dat ze het allemaal prima voor elkaar hebben en dat ze perfecte plannen hebben. Helaas blijken die plannen meestal verre van perfect. De overheid heeft in dit geval dan ook precies gedaan wat ze vaker moeten doen, de burger tegen zichzelf beschermen.
Geen enkele financiële instelling geeft je nog een lening zonder dat je inkomsten voldoen aan de regeltjes. Ook al heb je bakken geld in je overwaarde zitten.

Blijft over het informele circuit bij familie en vrienden.
Yup, waarbij die vrienden en familie dus geen enkele garantie hebben dat ze ooit hun geld terug zien. Als er dus iets mis gaat, draaien zij op voor de kosten. En 15-20% rendement is leuk, maar als er een goede kans is dat dat rendement -100% wordt, is dat rendement opeens toch een stuk minder leuk (precies waarom de bank dit niet wil). Stel b.v. dat in dit geval de verhuizing naar Zweden niet doorgaat vanwege ziekte oid, dan houdt het hele verhaal op en zijn ook de inkomsten weg. Je moet dus vrienden/familie vinden die het geld daadwerkelijk kunnen missen en het ook uit willen lenen. Voor een bank is het risico gewoon te groot.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
redwing schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:13:
[...]
Yup, waarbij die vrienden en familie dus geen enkele garantie hebben dat ze ooit hun geld terug zien. Als er dus iets mis gaat, draaien zij op voor de kosten. En 15-20% rendement is leuk, maar als er een goede kans is dat dat rendement -100% wordt, is dat rendement opeens toch een stuk minder leuk (precies waarom de bank dit niet wil). Stel b.v. dat in dit geval de verhuizing naar Zweden niet doorgaat vanwege ziekte oid, dan houdt het hele verhaal op en zijn ook de inkomsten weg. Je moet dus vrienden/familie vinden die het geld daadwerkelijk kunnen missen en het ook uit willen lenen. Voor een bank is het risico gewoon te groot.
Van het woord zekerheden heb je nooit gehoord?

Voor een bank is het risico helemaal niet te groot. Voor zo'n flut verhoging lopen ze in praktijk gewoon hetzelfde risico als voor de huidige hypotheek.

De enige reden dat er geen verhoging van de hypotheek gaat komen is regelgeving die is doorgeslagen. En waarbij er zelfs geen normale risico afweging meer is. Het is simpelweg kijken naar inkomsten (met de hele discussie over ondernemerschap) en niet meer. En als dan ook nog het bestedingsdoel niet gaat naar de stenen van het onderpand dan scoor je ook op die regel niet en ben je al helemaal kansloos.

10jaar geleden zou zo'n constructie geen enkel probleem zijn geweest, maar tegenwoordig dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
Ik woon ook in Zweden (zuiden) en hebben hier een huis gekocht. Je kan eens proberen https://www.bluestep.se/ als je extra nodig hebt. (wel tegen wat hoger percentage)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Tweaker_BE schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:05:
[...]

Van het woord zekerheden heb je nooit gehoord?

Voor een bank is het risico helemaal niet te groot. Voor zo'n flut verhoging lopen ze in praktijk gewoon hetzelfde risico als voor de huidige hypotheek.
Nogmaals, ervaringen uit het verleden hebben wel aangetoond dat het risico dus wel groot is. Het inkomen van TS is onzeker en kan daarmee ieder moment stoppen. En dan is plotseling elke verhoging een risico omdat ie dan zijn lasten niet kan betalen. En dan kunnen ze gaan eisen dat het huis verkocht wordt, maar dan gaan de opbrengsten omlaag, maar het kost ook een hoop tijd en moeite voordat ze dat mogen eisen.
De enige reden dat er geen verhoging van de hypotheek gaat komen is regelgeving die is doorgeslagen. En waarbij er zelfs geen normale risico afweging meer is. Het is simpelweg kijken naar inkomsten (met de hele discussie over ondernemerschap) en niet meer.
Ehm, simpelweg kijken naar inkomsten:? Het gaat toch juist volledig om inkomsten omdat dat het enige geld is waarmee de hypotheek betaald moet worden? Zodra er gedwongen verkocht moet worden zit je in een zeer ongewenste situatie waarbij er meestal nog veel meer gevolgen zijn (er zal toch ergens gewoond moeten worden)
En als dan ook nog het bestedingsdoel niet gaat naar de stenen van het onderpand dan scoor je ook op die regel niet en ben je al helemaal kansloos.

10jaar geleden zou zo'n constructie geen enkel probleem zijn geweest, maar tegenwoordig dus wel.
Ook 10 jaar geleden was dit al een probleem. 20 jaar geleden niet, maar toen zijn er ook veel mensen mee de boot in gegaan. Zeker omdat het toen nog normaal was om aflossingsvrij te lenen waardoor de schuld ook nog eens volledig in stand bleef.

De regels zijn er allemaal gekomen omdat we een paar crisis hebben gehad waarbij het overduidelijk werd dat mensen veel te veel risico hadden genomen. Zeker omdat het om veel geld en een woning (1e levensbehoefte dus) gaat is dat ongewenst.

Ik ben nogal tegen veel wat de regering doet, maar dit is toch echt een van de punten waarbij we een paar grote stappen de goede kant op gegaan zijn. Mensen kunnen simpelweg risico's niet goed inschatten (ze gaan er van uit dat alles volgens plan gaat).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

redwing schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:06:
[...]

Dat verhogen kan alleen als je de hypotheek al hoger hebt ingeschreven. Anders moet je altijd langs de notaris.
Of als de TS z’n oorspronkelijke hypotheek al voor minimaal 35k heeft afgelost. Maar de inkomenstoets blijft het probleem.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiborkleinman
We hebben besloten om niet verder te zoeken naar mogelijkheden om in oktober tot koop over te gaan maar doen een bod in voor overdracht on april voor hetzelfde bedrag. Dit bedrag hebben we dan of uit verkoop woning of inkomsten uit arbeid.

Nogmaals dank voor de suggesties, tips en aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
tiborkleinman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:51:
We hebben besloten om niet verder te zoeken naar mogelijkheden om in oktober tot koop over te gaan maar doen een bod in voor overdracht on april voor hetzelfde bedrag. Dit bedrag hebben we dan of uit verkoop woning of inkomsten uit arbeid.

Nogmaals dank voor de suggesties, tips en aanbiedingen.
Hopelijk lukt dit, iig succes ermee en ook met de rest van de emigratie. Uit ervaring weet ik dat het heel leuk is, maar ook veel tijd en moeite kost :)

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:44

Barrycade

Through the...

Tja mooi Ik vertrek scenario. Geen sjoege van de locale gewoonten. Overbieden met geld dat je (nog) niet hebt. Basis een vakantie in de zomer periode je keuze gemaakt.

Als je dus de vraagprijs had geboden had je het geld gehad, geen schuine ogen bij de locale bevolking die je duidelijk nodig gaat hebben.

Dus vraag me echt af waarom?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-03 17:30
Ter info als zweden expert (ik heb er 2 huizen). Overbieden is daar enorm dom, huizen verkopen er amper. Daarnaast, hoe noordelijker je gaat, hoe duurder het levensonderhoud. Wij zijn per huis +- 1500 euro per maand aan stookkosten kwijt in de winter. Hypotheekvrij leven is daar niet zo relevant, je vaste lasten goed kunnen dekken met (passieve) geldstromen wél. Veel plezier en succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 16:20
@rekeewt mag ik vragen op welke wijze je verwarmt en hoe de isolatie staat van de woning en welke regio, hoe noordelijk je zit?

Mooi om zweedse ervaringen te lezen i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
rekeewt schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:14:
Ter info als zweden expert (ik heb er 2 huizen). Overbieden is daar enorm dom, huizen verkopen er amper. Daarnaast, hoe noordelijker je gaat, hoe duurder het levensonderhoud. Wij zijn per huis +- 1500 euro per maand aan stookkosten kwijt in de winter. Hypotheekvrij leven is daar niet zo relevant, je vaste lasten goed kunnen dekken met (passieve) geldstromen wél. Veel plezier en succes gewenst!
1500 euro per maand aan alleen aan stookkosten?
Dan heb je zeker een enorme vila wat slecht geïsoleerd is, zijn dat de echte kosten?
Kan het haast niet geloven en mijn internet zoektocht bevestigd mijn vermoeden icm een kennis die in Zweden gewoont heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
Ik kan het mij namelijk ook niet voorstellen. Snap dat het duurder kan zijn maar een geothermie pomp en beetje hout moet goed te doen zijn. Stroom inclusief belasting kost in Noord Zweden ongeveer 0,07 euro per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik ben ook wel benieuwd naar de details van de stookkosten en het kopen van een huis daar. Maar is beetje offtopic.

Vergeet niet dat het in het noorden heel lang heel koud is en dat dat heel veel stookkosten meebrengt. -20 haal je in Mora al, laat staan in Kiruna. Wat ik weet is dat ze vaak ook cop1 verwarmen, en dan met hout nog warmer stoken als nodig. Of zelfs nog met olie.

Ik zou ook eerder beslissen op stookkosten, die heb je jaren achter elkaar. Als je niet stookt vriezen al je leidingen heel snel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiborkleinman
De woning die wij op het oog hebben kan goed tot -20 verwarmen middels geothermie en daarnaast een houtkachel om de resterende warmte op te wekken. Huis is namelijk ook redelijk klein (+/-85m2) met nieuw dak en goed geïsoleerd buitenmuren.
Pagina: 1