tiborkleinman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:12:
@
Orangelights23 Thanks voor de info. Eigenaar is ook geen Zweed, net als een paar omliggende buren (Duits, Oostenrijks). Wat betreft overbieden hebben wij gedaan omdat we daadwerkelijk de waarde zien van wat er van is gemaakt en wij zonder eerste zorgen de winter door kunnen komen.
Wat betreft de banken in Zweden. Welke banken zou je aanbevelen? Goed om te weten dat we bekend staan als volkje met geld en dat deze leningen mogelijk zijn.
Wat betreft het zien van de waarde, heeft de makelaar (veel) meer aanzien in Zweden. Mensen die flink overbieden worden gezien als rijkeluis mensen, en als je naar de cultuur kijkt (je zult vast al wel bekend zijn met jantelagen), is dat niet iets fijns om te hebben. Sterker nog, ik sta online in de top vijf van meest verdienende personen in mijn kommun, dat merk je goed aan opmerkingen die men tussen neus en lippen maakt. Banken zijn echter welwillender zodra je meerdere producten afneemt.
Echter, banken zijn ronduit verschrikkelijk in Zweden als het gaat om klantvriendelijkheid en vertrouwen. Er zijn enkele schandalen geweest in het verleden waarbij banken onvoldoende controle hadden op transacties. Hierdoor zijn banken zeer streng geworden en is mijn rekening al meerdere keren geblokkeerd omdat ik geld naar mijn eigen Nederlandse rekening overmaakte. Hoe zit het met werk? Als je als zelfstandige aan de slag gaat, zul je een aktiebolag starten. In dat geval Handelsbanken goed zakelijk gezien, en dat neemt flink veel voordelen mee als het gaat om je privé bankzaken. Verder is Nordea ook wat flexibeler, maar: elke bank is afhankelijk van de semi-onafhankelijke locaties. Zo zijn er mensen die geen rekening kunnen openen ondanks dat ze een PN hebben in vestiging A, maar in vestiging B weer wel.
Ik lijk wel heel negatief zo over Zweden

Is mooi en goed geregeld hier hoor, maar de cultuurverschillen zijn veel groter dan men denkt. Ik ken helaas genoeg verhalen van mensen die naar Zweden verhuisd zijn, welke heel romantisch een afgelegen huis kochten a la Ik Vertrek en vervolgens teruggegaan zijn omdat ze eenzaam werden, de winters erg lang en koud waren en je voor alles drie kwartier heen en drie kwartier terug moest rijden.
Succes!
Edit: ik lees net Zuid-Lapland. In dat geval zou ik goed kennis proberen te maken met je buren. De gemiddelde inwoner is conservatief en heeft het niet op buitenlanders die hun huizen stelen (aldus hoe dit wekelijks in de krant staat). In dat geval zou ik voorstellen dat je de daadwerkelijke prijs betaalt en onderhands met de verkoper het resterende gedeelte.
[
Voor 7% gewijzigd door
Orangelights23 op 10-08-2024 21:47
]