Begonnen met Java

Pagina: 1
Acties:
  • 1.532 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
Vandaag heb ik voor het eerst Java geprobeerd en genoot van de schoonheid en elegantie van de taal, van wat ik tot nu toe gezien heb.

Het was zeer prettig kennis maken voor mij als PHP-ontwikkelaar.

Ik ben begonnen met de cursus van FreeCodeCamp en heb met veel skippen door de video dingen geleerd over de taal die ik nog niet kon. Dat kostte me maar 2 uurtjes of zo. :)

Ik overweeg om te beginnen een simpele API te maken zodat ik de basis onder de knie heb.

Daarna zou ik graag een bestaande PHP-bibliotheek willen herschrijven bedoeld voor gebruik in Laravel. Deze doet nu zeer basaal en abstract het volgende:

1. HTTP parameters verwerken.
2. De RestAPI aanspreken van lokaal draaiende software.
3. Een response teruggeven met volledige transformatie voor de cliënt.

Heeft iemand een mening? O+ :)

Ik gebruik overigens IntelliJ IDEA als IDE, omdat ik al jaren PhpStorm gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door CloudPrutser op 10-08-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een iets concretere vraag dan "Heeft iemand een mening?" zou handig zijn. Ik weet niet wat je verwacht van dit topic?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
RobIII schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:48:
Een iets concretere vraag dan "Heeft iemand een mening?" zou handig zijn. Ik weet niet wat je verwacht van dit topic?
Gewoon een gesprek over Java. Dat houdt de dev slowchat opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

je zegt dat de code aan een zekere schoonheid raakt. kan je dat uitleggen?
en is Java nog niet op z'n retour?
ik weet dat het 'hot' was tijdens mijn opleiding in 1999 en daadwerkelijk populair werd daarna.
maar of dat nog steeds zo is?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

JJ Le Funk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:13:
ik weet dat het 'hot' was tijdens mijn opleiding in 1999 en daadwerkelijk populair werd daarna.
Hoi, 1999 belde, ze willen hun grap terug. Java is zeker niet op z'n retour en met de nieuwe releases ook weer hard aan de weg aan het timmeren. Java is nog steeds veel gebruikt en veel gevraagd.

Anyway, een rest API bouwen is in het gros van de talen/omgeving niet heel lastig. Met Java en Spring boot of Dropwizard is dat zelfs simpel te doen. Het ecosysteem van Java is enorm dus voor een hoop dingen die je zou willen gebruiken is vaak al een goeie library te vinden.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CloudPrutser
JJ Le Funk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:13:
Nee Java is denk ik zeker niet op zijn retour: integendeel zelfs. Ik vind het geluid online ontzettend positief en veel mensen claimen een "grote comeback".

De taal lijkt veel op PHP en biedt mij allereerst veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld een class of enum een toegangslevel toe kunnen wijzen, om zomaar iets te zeggen.

In tegenstelling tot de C-wrapper die ik nu gebruik kun je gebruik maken van de functies op prototypen. Dat leest veel lekkerder weg. Ik vind deze stijl veel prettiger.

Daarnaast zijn er native Collections en Maps in allerlei smaken te vinden en zijn generics aanwezig.

Ik vind het allemaal zeer prettig. Daarnaast kan ik fatsoenlijke desktop applicaties maken zonder NativePHP (dat leunt op Electron... mijn hemel, software van tegenwoordig... 150MB RAM voor een calculator... :'( :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Als mensen me kunnen aanvullen etc. hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CloudPrutser schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:16:
Als mensen me kunnen aanvullen etc. hoor ik het graag!
Wát kunnen aanvullen? Moet dit een "hemel hier Java op"-topic worden? Ja, er zijn, uiteraard, verschillen tussen Java en PHP. Ook overeenkomsten overigens. Maar dat geldt net zo voor Rust, C#, Kotlin, Python, C++ en ga zo maar door.

Ik wil echt niet de Debby Downer of Negative Nancy uithangen, maar ik zie nog steeds het doel niet van dit topic. Dit is waarom we welke programmeertaal moet ik leren? in onze FAQ hebben staan. Als je dan tóch een discussie over Java wil hebben wil ik dat best even aankijken, maar dan zul je wel met een voedingsbodem moeten komen voor discussie ipv een paar random zaken die Java heeft opnoemen en dan "heeft iemand een mening" of "als mensen me kunnen aanvullen hoor ik het graag". Dat leidt nergens toe.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Waarom zou je java gebruiken als je kotlin kunt gebruiken, behalve in bedrijfsomgevingen waar java van oudsher gebruikt wordt? Kotlin is 100% compatible met java en is als een betere java-vervanger bedoeld. Hoewel op de universiteit tegenwoordig ook nog steeds java wordt aangeleerd, dus als een studie informatica het doel is, is java wellicht geen slechte keuze.

[ Voor 27% gewijzigd door Salvatron op 12-08-2024 05:24 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Salvatron schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 05:12:
Waarom zou je java gebruiken als je kotlin kunt gebruiken, behalve in bedrijfsomgevingen waar java van oudsher gebruikt wordt? Kotlin is 100% compatible met java en is als een betere java-vervanger bedoeld. Hoewel op de universiteit tegenwoordig ook nog steeds java wordt aangeleerd, dus als een studie informatica het doel is, is java wellicht geen slechte keuze.
Waarom zou je Kotlin leren als je Java kunt leren?
Kotlin is een Java dialect wat beperkte bruikbaarheid heeft en als je Java kent, ken je ook Kotlin. Geen enkele reden dus om Kotlin te leren tenzij je een specifieke use case hebt.

@CloudPrutser: Als je ervaring hebt met Laravel zou ik je sterk aanraden naar Spring te kijken. Niet alleen Boot maar het hele framework. Er zijn sterke overeenkomsten en het is een shortcut naar een hele berg dingen die je anders zelf met het handje zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Croga schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 05:51:
[...]

Kotlin is een Java dialect wat beperkte bruikbaarheid heeft en als je Java kent, ken je ook Kotlin. Geen enkele reden dus om Kotlin te leren tenzij je een specifieke use case hebt.
Waarom is kotlin beperkt bruikbaar?
Kotlin is geen java dialect, het draait wel o.a. op de java virtual machine. Het is een andere taal dus als je java kent ken je geen kotlin. Overigens is google op android van java op kotlin overgestapt, lijkt dus een prima vervanging van java te zijn, geen idee hoe het zit met onderhoudbaarheid van code in grote projecten bij bedrijven.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Croga schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 05:51:
[...]

Kotlin heeft een aantal voordelen ten opzichte van Java. Java als taal heeft namelijk een aantal "ontwerpfouten" en nadelen, die je in Kotlin niet hebt. Ook zijn er een aantal features uit o.a. Kotlin teruggekomen in Java.

Aangezien Kotlin gewoon compatible is met Java en de JVM, is het allemaal geen probleem. Steker nog: een aantal Software leveranciers, zoals Google met Android, zijn (bijna) volledig over op Kotlin.

Enkel Kotlin kennen, en geen Java, is misschien geen goed idee. Maar het is zeker de moeite waard om óók Kotlin te kennen, omdat dát toch is waar de markt naartoe beweegt. Legacy projecten zijn (nog) Java, nieuwe projecten worden Kotlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Ik zou zeggen stop met debateren over de programmeertaal, dat wordt niet gevraagd en is totaal irrelevant. De vraag gaat over iemand die Java wilt leren.

Het belangrijkste wat je jezelf moet afvragen is wat wil ik bouwen. Dat kan iets super simpel zijn om een taal of framework (spring, micronaut of quarkus) te leren. Hou dit demo leer projectje ook echt simpel. Iets zoals een rest api die tic tac toe doet, of een recepten systeem.

Zodra je dit concept in je hoofd hebt kies dan een taal en framework en begin aan te klooien. Wil je een andere taal of framework leren bouw exact hetzelfde dan nog in keer in de andere taal en framework. Zo kun je ook zelf vergelijken wat beter bij jou past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
gedonie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:30:
Ik zou zeggen stop met debateren over de programmeertaal, dat wordt niet gevraagd en is totaal irrelevant. De vraag gaat over iemand die Java wilt leren.

Het belangrijkste wat je jezelf moet afvragen is wat wil ik bouwen. Dat kan iets super simpel zijn om een taal of framework (spring, micronaut of quarkus) te leren. Hou dit demo leer projectje ook echt simpel. Iets zoals een rest api die tic tac toe doet, of een recepten systeem.

Zodra je dit concept in je hoofd hebt kies dan een taal en framework en begin aan te klooien. Wil je een andere taal of framework leren bouw exact hetzelfde dan nog in keer in de andere taal en framework. Zo kun je ook zelf vergelijken wat beter bij jou past.
Het is juist totaal wel relevant. Als je een nieuwe programmeertaal leert, doe je dat meestal omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. De programmeertaal is het middel, en niet het doel. Als je dan relatief nieuw bent, zijn er eigenlijk weinig redenen om specifiek voor Java te kiezen in plaats van een andere JVM taal zoals Kotlin. Je kunt namelijk alle Java frameworks en libraries in Kotlin gebruiken. Als je dan ook nog eens bedenkt dat CloudPruster PHP kent, is het gewoon een inkoppertje. PHP lijkt immers meer op Kotlin dan op Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Hi allemaal,

Sinds een maand ben ik aan het zoeken naar een leukere en betere baan.

Ik ben via een recruiter (helaas, maar anders had ik ze nooit gevonden) terecht gekomen bij een bedrijf waar ze Java gebruiken voor een groot logistiek softwarepakket.

Het eerste gesprek was zeer positief en ze willen mij de kans geven om mijzelf om te scholen tot Java developer.

Graag zou ik jullie wat hulp willen vragen: ik ken de basis van Java een beetje en ik weet wat je er mee kunt, maar heb geen ervaring met het ecosysteem dat er omheen zit.

Ik heb ongeveer een weekje of 3-4 de tijd om mijzelf voor te bereiden op mijn nieuwe baan. Wat zou voor mij als beginner een mooi leertraject kunnen zijn om bekend te raken met het ecosysteem?

Ik vind het niet erg om mijn handjes vies te maken, dus ik hoor heel graag tips van ervaren Java developers (en: hoe mak jij precies gebruik van Java?) hier :D

[ Voor 12% gewijzigd door CloudPrutser op 27-09-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het niet handiger deze vraag te stellen aan je toekomstige lead/collegas? Zij weten immers precies wat er gebruikt wordt en wat handig is om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sorry, maar dit is niet waar Softwareontwikkeling voor bedoeld is (zie Waar hoort mijn topic?). "Wat kan/zal ik eens gaan doen?" valt daar niet onder.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 27-09-2024 14:25 ]

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.