Bomen kappen: wanneer buren inlichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 10:44
Hi allen! Ik zit een beetje met het volgende in mijn maag: ik woon in een beganegrond appartement met twee appartementen boven mij. In mijn tuin staan drie grote bomen waarvan ik er graag twee zou willen kappen. Ze zorgen voor veel schaduw in de tuin, veel verloren grond door de wortels, veel blad overlast en ik kan geen nieuwe schutting plaatsen door de wortels. Er zijn drie hoveniers langsgeweest en allemaal raden ze dit ook aan. De overgebleven boom kan dan mooi groeien en in bedwang gehouden worden.

Echter, zal de kap er ook voor zorgen dat er de bovenburen in ieder geval de komende jaren meer inkijk hebben. Mijn bovenbuur is vriendelijk maar wel iemand die niet van veranderingen houdt. Hij heeft het liefst dat er niets, maar dan ook niets verandert in zijn omgeving. Dat de kap moet gebeuren staat wat mij betreft vast, tenzij de vergunning dit tegenhoudt natuurlijk. Maar de reden dat ik post is vooral: wanneer licht je je buren in? Voor de vergunning? Na de vergunning? Een dag voor de kap?

Wat is netjes, voorkomt ruzie, maar geeft tegelijk wel mij de kans om mijn tuin zelf in te richten zoals ik dat wil? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dank jullie wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakx op 10-08-2024 18:08 ]

Beste antwoord (via Tweakx op 10-08-2024 16:14)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 12:12
Ik zou het zelf na de vergunning doen als mededeling. Wel ruim optijd als dat kan zodat ze weten dat er wat herrie zal zijn die dag. Verder is het jouw tuin, alles voor en tijdens het verkrijgen van een vergunning is voor hun niet relevant. Al denken een hoop mensen daar anders over, maar dat zou ik langs me heen laten glijden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou eerst vergunning aanvragen. Afhankelijk van gemeente is op veel plekken een herplant plicht en allerlei regeltjes. Heb je dat allemaal rond kun je altijd nog even ter info je buren inlichten. Uiteindelijk is het (tenzij VVE reglement anders zegt) het vooral informeren en hebben je buren weinig in te brengen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 12:12
Ik zou het zelf na de vergunning doen als mededeling. Wel ruim optijd als dat kan zodat ze weten dat er wat herrie zal zijn die dag. Verder is het jouw tuin, alles voor en tijdens het verkrijgen van een vergunning is voor hun niet relevant. Al denken een hoop mensen daar anders over, maar dat zou ik langs me heen laten glijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:08
"He buurman, volgende week komen ze de bomen verwijderen. Dit kan een uurtje wat overlast geven. Ja, ik heb er inderdaad een vergunning voor. Ajuus."

Ze moeten volgens jou weg dus ik heb geen idee hoe je de rust wil bewaren als je buren zeggen dat ze het niet willen.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 10-08-2024 16:09 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 20:13
Moet je dit nou echt vragen op een forum? Jij wilt het gedaan hebben, jij zorgt dat je de vergunning in orde hebt en het netjes laat doen. Dat zijn je officiële verplichtingen. Het informeren van de buren doe je op het moment dat je dit zelf ook graag zou hebben wanneer jij in hun situatie zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Dank jullie wel. Ik zal het inderdaad dan ruimte van te voren aangeven als een mededeling. Dat lijkt mij prima.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tweakx
The Realone schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:12:
Moet je dit nou echt vragen op een forum? Jij wilt het gedaan hebben, jij zorgt dat je de vergunning in orde hebt en het netjes laat doen. Dat zijn je officiële verplichtingen. Het informeren van de buren doe je op het moment dat je dit zelf ook graag zou hebben wanneer jij in hun situatie zou zitten.
Ja, het is mijn eerste huis en ik ben niet zo bekend met wat 'redelijk' is met zulke gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Tweakx schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:13:
Dank jullie wel. Ik zal het inderdaad dan ruimte van te voren aangeven als een mededeling. Dat lijkt mij prima.
Ruim van te voren maar na je vergunningsaanvraag. Als ze bezwaar gaan maken tegen de vergunning ben je nog wel even bezig en dat wil je ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tweakx schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:13:
Op een maandag laten kappen en vrijdag einde van de middag ervoor melden dat ze er na het weekend af gaan.. :9

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:20
Kijk eens wat er staat onder artikel 22 of 31 van de splitsingsakte. Misschien staat daar wel een maximum hoogte van de bomen in. Kan je het kappen mooi op afschuiven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
synoniem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Ruim van te voren maar na je vergunningsaanvraag. Als ze bezwaar gaan maken tegen de vergunning ben je nog wel even bezig en dat wil je ook weer niet.
Eigenlijk zou het dus juist omgekeerd zijn. Vóórdat de vergunning wordt toegekend, zodat de direct belanghebbenden te weten je buurman gebruik kan maken van zijn rechten om zienswijze in te dienen en/of bezwaar te maken.

Maar goed, ik begrijp dat men tegenwoordig liever wil dat hun eigen wensen volledig worden gehonoreerd :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:02
bazzemans schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Eigenlijk zou het dus juist omgekeerd zijn. Vóórdat de vergunning wordt toegekend, zodat de direct belanghebbenden te weten je buurman gebruik kan maken van zijn rechten om zienswijze in te dienen en/of bezwaar te maken.

Maar goed, ik begrijp dat men tegenwoordig liever wil dat hun eigen wensen volledig worden gehonoreerd :Y)
Aanvragen voor vergunning zijn openbaar en worden gepubliceerd; iedereen heeft de mogelijkheid om aanvragen in te zien en er eventueel bezwaar tegen te maken. Die mogelijkheid hebben de buren dus ook, ook als ts ze daar niet op attendeert.

Je moet de kat ook niet op het spek binden 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:45
Ik zou het voor de aanvraag doen, anders lezen ze het in het lokale suffertje isof krijgen ze de aanvraag te zien in een mail van de overheid en gaan ze zeuren waarom dat niet in overleg kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
migchiell schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Aanvragen voor vergunning zijn openbaar en worden gepubliceerd; iedereen heeft de mogelijkheid om aanvragen in te zien en er eventueel bezwaar tegen te maken. Die mogelijkheid hebben de buren dus ook, ook als ts ze daar niet op attendeert.

Volgens mij krijg je tegenwoordig vergunningsaanvragen in de buurt automatisch in je e-mail via mijn overheid, dus kans dat mensen zoiets missen is tegenwoordig niet zo groot lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is de tuin wel geheel van jou en niet ergens in de VVE opgenomen als bezit?

Los daarvan: een vergunning is een vergunning. Wel grote kans dat je bovenbuurman (geen idee waarom je hem boomer noemt?) hier ook een mening over heeft, vanwege inkijk en misschien ook schaduw.

Je bent bang dat hij gaat protesteren, dus probeer je het zo stil mogelijk te houden tot de vergunning verleend is. Kan je mooi daarna zeggen 'ja maar buurman, als je je krantjes had gelezen dan had je bezwaar kunnen maken!'. Zal de relatie echt niet ten goede komen, maar dat is het risico dat jij neemt voor wat meer tuin plezier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Het is zijn tuin, hij heeft er hinder van dus dat hij de buren informeert is prima. Tenzij het een beschermde boomsoort is gaat hij die vergunning gewoon krijgen. Het enige wat zijn buren kunnen doen is traineren maar niet tegen houden waarom zou je ze daarin faciliteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
President schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:57:

Los daarvan: een vergunning is een vergunning. Wel grote kans dat je bovenbuurman (geen idee waarom je hem boomer noemt?) hier ook een mening over heeft, vanwege inkijk en misschien ook schaduw.

Je bent bang dat hij gaat protesteren, dus probeer je het zo stil mogelijk te houden tot de vergunning verleend is. Kan je mooi daarna zeggen 'ja maar buurman, als je je krantjes had gelezen dan had je bezwaar kunnen maken!'. Zal de relatie echt niet ten goede komen, maar dat is het risico dat jij neemt voor wat meer tuin plezier :-)
Ja de buurman heeft het gemak en TS het ongemak, maar vooral de buurman faciliteren zodat even goed de relatie naar de klote gaat en de vergunning twee jaar duurt maar dat is maar een detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04
(geen idee waarom je hem boomer noemt?)
Je bent niet bekend met aanduidingen van demografische generaties?
Zegt in dit geval natuurlijk gewoon iets over de leeftijd (of eigenlijk geboortejaar) van betreffende persoon, als afkorting van BabyBoomer dan wel. Net als de generatie daarna Generatie X genoemd wordt, met daarna de Millennials, gevolgd door GenZ.

Wikipedia: Babyboom (demografie)

Wiki bron

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je doet hier wel behoorlijke aannames. Daarnaast ben je zelf degene die er het label 'boomer' als eerste op plakt. De TS stelt een vraag, omdat hij niet echt een idee heeft wat nu 'best practice' is. Vervolgens trek jij conclusies bij een bepaalde manier van aanpak die TS opeens voor ogen zou hebben...

Voor @Tweakx: het verschilt een beetje natuurlijk. Wij kunnen niet praten voor jouw buren, wij kennen ze ook niet, dus weten ook niet hoe zij zullen reageren. Je geeft zelf al aan dat een van die buren absoluut niet van verandering houdt, dus dan kun je eigenlijk jezelf erop instellen dat je het niet goed kunt doen wanneer je de bomen daadwerkelijk gaat (laten) kappen. Wanneer de vergunning binnen is lijkt mij dan ook vroeg zat, om te laten weten aan de buren wat de plannen zijn. Eventueel kun je dan in overleg met de buren een datum afspreken wanneer je gaat (laten) kappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
BrainCrash schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Zegt in dit geval natuurlijk gewoon iets over de leeftijd (of eigenlijk geboortejaar) van betreffende persoon, als afkorting van BabyBoomer dan wel. Net als de generatie daarna Generatie X genoemd wordt, met daarna de Millennials, gevolgd door GenZ.

Wiki bron
Ik ken het woord, werd in de TS alleen wat negatief ingestoken IMHO
CH4OS schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:40:
[...]
Je doet hier wel behoorlijke aannames. Daarnaast ben je zelf degene die er het label 'boomer' als eerste op plakt. De TS stelt een vraag, omdat hij niet echt een idee heeft wat nu 'best practice' is. Vervolgens trek jij conclusies bij een bepaalde manier van aanpak die TS opeens voor ogen zou hebben...
TS heeft zijn topicstart bewerkt en het woord weg gehaald. Maar goed, is verder voor de inhoudelijke discussie niet relevant.

Wat wel relevant is of TS uitzoekt of er iets in de VVE regelementen over de tuin staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
BrainCrash schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Wiki bron
Is een "boomer" niet gewoon iemand die van bomen houdt? Zoals een snoeper van snoep houdt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

President schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:46:
TS heeft zijn topicstart bewerkt en het woord weg gehaald. Maar goed, is verder voor de inhoudelijke discussie niet relevant.
Ah, dit heb ik gemist, ik zag het bericht pas na de edit dan.
Wat wel relevant is of TS uitzoekt of er iets in de VVE regelementen over de tuin staat.
Zeker, maar ik neem aan dat de TS dat al uitgezocht heeft, als hij zelfs al 3 hoveniers op bezoek gehad heeft. :) Lijkt me niet dat je kosten gaat maken door een hovenier langs te laten komen, als het niet zijn eigendom zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
synoniem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Het is zijn tuin, hij heeft er hinder van dus dat hij de buren informeert is prima. Tenzij het een beschermde boomsoort is gaat hij die vergunning gewoon krijgen. Het enige wat zijn buren kunnen doen is traineren maar niet tegen houden waarom zou je ze daarin faciliteren?
Tja, ik begrijp dat je het lastig vindt maar belanghebbenden hebben het recht om ook ergens iets van te vinden en de vergunningverlener dient een neutraal standpunt in te nemen. Jammer dat je het gelijk "traineren" noemt. Het is ook gewoon iemands recht om bezwaar te kunnen maken. In de meeste gevallen kom je er als buren gewoon uit. Het feit dat dit een buurman is die liever alles hetzelfde houdt is in dat proces niet relevant. Praat met elkaar.
[...]

Well aware. Dat is tegelijkertijd ook een beetje het lullige aan het systeem. Je moet dat dus zelf volgen. Dat doen vrij weinig mensen, laat staan dat er ook nog een deel van de inwoners is die niet weten dat ze het in de gaten moeten houden, waar ze moeten kijken of hebben de capaciteiten niet om dat te doen. Je moet je afvragen of dat wenselijk is.

Als je iets gaat veranderen in je tuin, wat invloed heeft op het (het woongenot van) de buren dan heb je eigenlijk een morele plicht om dat te bespreken. Voor bouwwerkzaamheden wordt dat ook door gemeente en omgevingsdienst aanbevolen. Voor bomen gek genoeg niet.

Dat we inmiddels verworden zijn tot een geïndividualiseerde maatschappij, zorgt er inderdaad voor dat we ons vooral beroepen op de formele procedures en dan hebben anderen maar pech. Dat noemen we dan "niet het kat op het spel binden".

[ Voor 25% gewijzigd door bazzemans op 10-08-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

synoniem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:58:
Het ligt heel sterk aan de gemeente. Veel gemeenten houden in ieder geval een "Bomenlijst" bij en als de boom daar op staat ga je niet zomaar een vergunning krijgen. En ja, daar kunnen ook bomen op staan die bij mensen in de tuin staan. Dan zijn er nog gemeenten waar iedere boom van een bepaalde leeftijd per definitie beschermd wordt.

En dan zijn er gemeenten zoals die van ons die er helemaal geen fluit om geeft en je alles mag kappen wat je maar wilt :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Hielko schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Volgens mij krijg je tegenwoordig vergunningsaanvragen in de buurt automatisch in je e-mail via mijn overheid, dus kans dat mensen zoiets missen is tegenwoordig niet zo groot lijkt me.
Misschien dan in jouw gemeente, maar hier niet. Dan moet je apart een alert voor aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Tja, ik begrijp dat je het lastig vindt maar belanghebbenden hebben het recht om ook ergens iets van te vinden en de vergunningverlener dient een neutraal standpunt in te nemen. Jammer dat je het gelijk "traineren" noemt. Het is ook gewoon iemands recht om bezwaar te kunnen maken. In de meeste gevallen kom je er als buren gewoon uit. Het feit dat dit een buurman is die liever alles hetzelfde houdt is in dat proces niet relevant. Praat met elkaar.
Je hebt kennelijk nog nooit meegemaakt hoe of dat in werkelijkheid werkt in Nederland. Buurman die de relatie geen reet kan schelen en procedeert tot de Hoge Raad en intussen verhuist naar een andere gemeente maar wel door procedeert. En dan weegt het recht om bezwaar te maken zwaarder dan het recht meer licht in je huis te willen?

Intussen wetend dat veel te veel bomen in een te kleine tuin staan in Nederland. Nog afgezien van degene die leilindes voor het huis zetten en tot de ontdekking komen dat die na een aantal jaren de fundering aantast met zijn wortels. (En ze niet zondemeer mogen omhakken want op beschermde lijst.)

Kortom het verschil tussen theorie en praktijk is groot, in theorie heb je gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
synoniem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Je hebt kennelijk nog nooit meegemaakt hoe of dat in werkelijkheid werkt in Nederland. Buurman die de relatie geen reet kan schelen en procedeert tot de Hoge Raad en intussen verhuist naar een andere gemeente maar wel door procedeert. En dan weegt het recht om bezwaar te maken zwaarder dan het recht meer licht in je huis te willen?
As a matter of fact weet ik vrij goed hoe dat werkt. Je kan bezwaar maken bij de gemeente. Als dat bezwaar ongegrond wordt verklaard dan kan je in beroep gaan bij de bestuursrechter en daarna inderdaad hoger beroep gaan bij de bestuursrechtspraak van de Raad van State (het betreft bestuursrecht dus de Hoge Raad is niet van toepassing). De vergunning treedt dan (na ongegrond verklaren bezwaar door de gemeente) echter in principe in werking, tenzij de buurman om een voorlopige voorziening vraagt om de vergunning op te schorten (separate zaak dus) vooruitlopend op de bodemprocedure. Die worden met spoed behandeld. De kans dat die voorlopige voorziening wordt toegekend, is over het algemeen bij dit soort zaken niet zo groot. Je moet wel echt steekhoudende argumenten hebben. Dus ik zou zeggen tegen de buurman, veel plezier met je procedure tegen de gemeente. Je procedeert namelijk per definitie niet tegen elkaar maar het is de buurman vs de vergunningverlener.

Volgens mij hebben veel mensen zich vooral bang laten maken door verjaardagsverhaaltjes. Daardoor zijn we vergeten dat er ook gewoon met elkaar samen moeten leven in één maatschappij. Daar hoort dus ook bij dat je met elkaar in gesprek gaat als je wijzigingen doorvoert die ook invloed heeft op het woongenot van de buurman. Dat heet fatsoen. Hier wordt meteen van het ergste uitgegaan, wat in veel gevallen echt onnodig is (en imho vaak ook niet zo fatsoenlijk).
Intussen wetend dat veel te veel bomen in een te kleine tuin staan in Nederland. Nog afgezien van degene die leilindes voor het huis zetten en tot de ontdekking komen dat die na een aantal jaren de fundering aantast met zijn wortels. (En ze niet zondemeer mogen omhakken want op beschermde lijst.)
Prachtig, totaal niet ter zake doende. Een geval wordt individueel bekeken. Als de betreffende boom bij de gemeente geen speciale behandeling vereist, zal bezwaar niets uithalen en verwijzende naar bovenstaande ook niet veel meer tijd in beslag nemen.

Het gaat erom dat velen hier adviseren om niet in gesprek te gaan met de buurman maar onder het mom van procedures te zeggen dat de buurman dan maar lekker pech heeft. Fijne omgang creëeren we zo met elkaar. Ik vind het bizar hoe makkelijk hier overheen gestapt wordt. En je maakt ook nog een valse tegenstelling over het recht om bezwaar te maken ten opzichte van het recht voor meer licht in de tuin. Dat antwoord is heel helder, het echt om bezwaar te maken is in de wet verankerd. Meer licht in de tuin niet (direct). Dus ja. Dat zou ik wel als een groter goed willen bestempelen inderdaad.
Kortom het verschil tussen theorie en praktijk is groot, in theorie heb je gelijk.
Nog groter is het verschil tussen verjaardagsverhaaltjes en de praktijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 22:57
Als het kappen van deze bomen vergunningsplichtig is, dan MOET je op het (digitale) formulier aangeven hoe je hebt geparticipeerd. En wat het resultaat hiervan is. Dit is dan openbare informatie. In theorie kan het zelf zijn dat de gemeenteraad van deze gemeente het kappen van bepaalde bomen op de lijst van verplichte participatie heeft gezet. Dan moet je een verslag van het participatie traject bijvoegen en neemt de gemeente dit mee in de afweging op het besluit.

Ten eerste heb je toestemming nodig van de eigenaar, bij een appartement is dit meestal een VvE.
Vervolgens check je of het kappen vergunningsplichtig is. Zijn het monumentale bomen? Zijn er voorwaarden aan verbonden (bijvoorbeeld herplantplicht)?
Zonee, en je bent eigenaar, dan mededeling doen aan de omgeving en kappen.
Zoja,
Zoals gezegd moet je participatie aangegeven in bij de aanvraag, dus doe dit vooraf.
Vervolgens bij vergunningspicht de aanvraag doen, wachten op het besluit. De gemeente kan een vertraagde inwerkingtreding opnemen zodat de omgeving eventueel bezwaar kan maken voordat je mag kappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Je bent wettelijk verplicht de omgeving te laten 'participeren'. Bij de aanvraag van een vergunning wordt expliciet gevraagd hoe je de omgeving hebt betrokken. Er staan geen vaste eisen aan de vorm van participatie in de wet, maar je kunt je voorstellen dat die voor de bouw van een 20 verdiepingen tellende flat hoger liggen dan voor het omhakken van een boom. Toch zal ook daar de omgeving moeten kunnen 'participeren'. Dat betekent minimaal dat ze op de hoogte zijn. Dus even aanbellen voor je de vergunningsaanvraag doet en het meedelen, en als je helemaal aardig wil zijn vraag je of ze bezwaar hebben. Anders heb je een grote kans op een afwijzing van de gemeente van je vergunning.

Ja, je kunt natuurlijk liegen en zeggen dat je wel hebt aangebeld maar dit niet doen. Als de buurman vervolgens in het lokale suffertje (of email) je vergunningsaanvraag ziet en naar de gemeente gaat wordt je leugentje al snel duidelijk. De kans op een vergunning wordt dan nog een stukje kleiner gok ik...

Oftewel: wees gewoon een goede buur en informeer de mensen waar het impact op heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
@Orian en @Bas.013 mooie aanvulling. Volgens mij ligt dit wel iets genuanceerder en is het geen keiharde vereiste op basis waarvan een aanvraag afgewezen kan worden. Participatie is voor de aanvrager in principe vrijwillig, tenzij de gemeenteraad het als verplichte aanvraagvereiste heeft aangemerkt. Alleen dat kan alleen als het om een buitenplanse omgevingsplanactiviteit gaat. In zo'n geval zou het college de aanvraag buiten behandeling kunnen laten en de aanvrager de kans moeten geven om alsnog aan de vereiste te voldoen. Als de gemeente het wel in behandeling neemt, kunnen ze de aanvraag niet weigeren i.v.m. te weinig participatie.

Hoe dan ook, dat er extra aandacht is gekomen in de Omgevingswet voor participatie is niet zomaar. Het is gewoon een belangrijk onderdeel van goede besluitvorming. Voorheen was deze rol wettelijk niet belegd en kwam die dus vrijwel altijd op het bordje van de gemeente. Met de nieuwe Omgevingswet is het verschoven naar de aanvrager. Met name bij grote projecten betekent dat nogal wat voor projectontwikkelaars.

Als we het dan weer klein maken naar de relatie met buren, wees gewoon een goede buur en praat met elkaar. Hoever je daarin gaat, is aan jezelf. Aangeven wat je voornemens bent en dat je daarvoor een vergunning aan gaat vragen zou ik minimaal adviseren. De buur heeft dan zelf de verantwoordelijkheid om e.e.a. richting de vergunningsaanvraag te volgen.

Ik vind er persoonslijk wel iets van dat onze systeemwereld inmiddels zo ingewikkeld geworden is dat een groot deel van de inwoners op dusdanige achterstand staat dat hun rechten in het geding zijn maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

As a matter of fact weet ik vrij goed hoe dat werkt. Je kan bezwaar maken bij de gemeente. Als dat bezwaar ongegrond wordt verklaard dan kan je in beroep gaan bij de bestuursrechter en daarna inderdaad hoger beroep gaan bij de bestuursrechtspraak van de Raad van State (het betreft bestuursrecht dus de Hoge Raad is niet van toepassing). De vergunning treedt dan (na ongegrond verklaren bezwaar door de gemeente) echter in principe in werking, tenzij de buurman om een voorlopige voorziening vraagt om de vergunning op te schorten (separate zaak dus) vooruitlopend op de bodemprocedure. Die worden met spoed behandeld. De kans dat die voorlopige voorziening wordt toegekend, is over het algemeen bij dit soort zaken niet zo groot. Je moet wel echt steekhoudende argumenten hebben. Dus ik zou zeggen tegen de buurman, veel plezier met je procedure tegen de gemeente. Je procedeert namelijk per definitie niet tegen elkaar maar het is de buurman vs de vergunningverlener.

Volgens mij hebben veel mensen zich vooral bang laten maken door verjaardagsverhaaltjes. Daardoor zijn we vergeten dat er ook gewoon met elkaar samen moeten leven in één maatschappij. Daar hoort dus ook bij dat je met elkaar in gesprek gaat als je wijzigingen doorvoert die ook invloed heeft op het woongenot van de buurman. Dat heet fatsoen. Hier wordt meteen van het ergste uitgegaan, wat in veel gevallen echt onnodig is (en imho vaak ook niet zo fatsoenlijk).

[...]

Prachtig, totaal niet ter zake doende. Een geval wordt individueel bekeken. Als de betreffende boom bij de gemeente geen speciale behandeling vereist, zal bezwaar niets uithalen en verwijzende naar bovenstaande ook niet veel meer tijd in beslag nemen.

Het gaat erom dat velen hier adviseren om niet in gesprek te gaan met de buurman maar onder het mom van procedures te zeggen dat de buurman dan maar lekker pech heeft. Fijne omgang creëeren we zo met elkaar. Ik vind het bizar hoe makkelijk hier overheen gestapt wordt. En je maakt ook nog een valse tegenstelling over het recht om bezwaar te maken ten opzichte van het recht voor meer licht in de tuin. Dat antwoord is heel helder, het echt om bezwaar te maken is in de wet verankerd. Meer licht in de tuin niet (direct). Dus ja. Dat zou ik wel als een groter goed willen bestempelen inderdaad.

[...]

Nog groter is het verschil tussen verjaardagsverhaaltjes en de praktijk.
Haalde inderdaad de Hoge Raad en de Raad van State door elkaar. Voor de rest bewijs je eens te meer dat je alleen in theorie gelijk hebt. De valse tegenstelling is geheel aan jouw kant want je zet het recht van bezwaar maken tegenover het recht dat iemand heeft om in zijn/haar tuin, die zijn/haar eigendom is, in te richten zoals hij/zij het wil (binnen de kaders van de wet). Dus in de basis prefereer je het recht van bezwaar tegen andermans eigendomsrechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
synoniem schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:22:
[...]

Haalde inderdaad de Hoge Raad en de Raad van State door elkaar. Voor de rest bewijs je eens te meer dat je alleen in theorie gelijk hebt. De valse tegenstelling is geheel aan jouw kant want je zet het recht van bezwaar maken tegenover het recht dat iemand heeft om in zijn/haar tuin, die zijn/haar eigendom is, in te richten zoals hij/zij het wil (binnen de kaders van de wet). Dus in de basis prefereer je het recht van bezwaar tegen andermans eigendomsrechten.
Kijk en nou kom je op een mooi punt: binnen de kaders van de wet. Je zet het tussen haakjes, maar nou juist hier ligt de crux. Het bezwaar (en -hoger- beroep) hebben nou juist het doel om derden de mogelijkheid te bieden dat er niet binnen de kaders van de wet gehandeld wordt (lees: onrechtmatig een vergunning wordt versterkt). Wellicht maakte ik de fout om in reactie op jou het ene recht boven het andere te plaatsen. Dat je alleen reageert op de valse tegenstelling, zegt wmb overigens genoeg. Als het echt een theorie vs praktijk dingetje was dan had je hart nu wel met een voorbeeld gekomen van een situatie waarbij een particulier die voor een bezwaar op de kap van de boom in de tuin van een andere particulier tot aan de Raad van State procedeerde en een voorlopige voorziening toegekend kreeg om de kap tegen te houden (en tussendoor ook nog verhuisde als bonus).

Goed, ik laat het hierbij in dit topic. Het punt is gemaakt. TS moet zelf maar de keuze maken of hij het in de relatie met de buur belangrijker vindt om die in kennis te stellen van zijn plannen of louter kiest voor het formele pad.

[ Voor 7% gewijzigd door bazzemans op 11-08-2024 04:03 ]

Pagina: 1