Verplaatsen ONT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:21
Mijn KPN Netwerk glasvezel verbinding komt mijn huis binnen in de woonkamer. Daar heeft Odido ook de Huawei ONT naast gemonteerd. Daar staat ook de Odido router bij.

Nu vindt er binnenkort een grote verbouwing plaats, en wil ik alle data componenten naar een andere ruimte verplaatsen. Idealiter dus de ONT ook.

Kan dit zomaar als ik een nieuwe glasvezel trek van het KPN kastje naar de nieuwe ONT locatie? Wat voor type glasvezel kabel is dit? (singlemode, multimode, SC LC etc ) . Dit moet ook voorbereid zijn voor hogere snelheden ( volgens Odido kan mijn locatie nu 8 Gbps aan ). Kabelafstand is +- 20 meter.

Alternatief zou zijn om de ONT te laten zitten en met UTP naar de andere ruimte te gaan, maar omdat de ONT een actief component is, verplaats ik die liever ook naar die andere ruimte.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ga d'r van uit dat de kabel niet lang genoeg is/niet teruggetrokken kan worden naar de meterkast (maar dat jouw woonkamer aan de straatkant van het huis zit)?

Maar het probleem met verlengen is, als je een storing hebt, is het lastig te zeggen of het aan de kant van de provider zit of jouw eigen schuld is.

Ik denk overigens dat je de vraag beter kunt stellen aan de provider zelf, die zullen vaker deze vraag krijgen en wellicht hebben ze een kant-en-klare offerte/optie voor het verplaatsen (naar de meterkast).

Als je de ONT uit de connector schuift, dan blijft d'r een kapje over met daarin een glasvezelkabel, als je daar een foto van toevoegt is het makkelijker te identificeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 10-08-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Kabel is inderdaad niet lang genoeg. En ik vermoed dat de provider zal zeggen dat ze de ONT altijd zo dicht mogelijk bij dat KPN kastje willen hebben zitten. Idem voor de router. Vind het geen probleem om bij storingen de boel even terug te hangen.

Hier een foto van de glasvezelkabel (neem even aan dat je daar een foto van wilde). Ik zou op het eerste oog zeggen dat het een SC connector is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyVsXzL8ZHFxqePM4ouaUON6U1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVhvksHxWK5bB3C5hNinp2fW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Single mode SC-APC kabel met een bijhorende groen koppelstukje en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En als je het hele AOP / ISRA / ONT wenst te laten verplaatsen dan kun je dat gewoon eigenhandig aanvragen zodat het ook op de tekeningen (KLIC / Kadaster) bijgewerkt wordt:

https://www.mijnaansluiting.nl/

Daar zitten uiteraard wel kosten aan verbonden maar.... Het kán dus gewoon!

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 10-08-2024 14:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Will_M schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:38:
En als je het hele AOP / ISRA / ONT wenst te laten verplaatsen dan kun je dat gewoon eigenhandig aanvragen zodat het ook op de tekeningen (KLIC / Kadaster) bijgewerkt wordt:

https://www.mijnaansluiting.nl/

Daar zitten uiteraard wel kosten aan verbonden maar.... Het kán dus gewoon!
Goede tip; aanvraag ingestuurd; kijken of het kan en wat de kosten zijn. Op site van KPN geven ze aan 299 EUR. Dat is nog te overwegen, dan is ook het kastje van KPN Netwerk weg, dat zou nog beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38
Als een kabeltje prima is, die paar meter extra (glasvezel kabel) kan er echt nog wel bij. Er liggen soms al km's in de straten.

Andere optie is om een monteur te laten lassen, maar dat willen ze liever niet, dan kun je wel op elke andere plek de aansluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:17
@aloft Kan je misschien een update geven van of je hier uit bent gekomen en wat de oplossing was? Begin volgend jaar sta ik voor een vergelijkbare uitdaging, waarbij ik in onze nieuwe woning het netwerk in één keer goed neer wil leggen. In de kelderkast heeft de vorige eigenaar in heel het huis coax naar alle kamers gelegd (netjes in buizen) en dat wil ik vervangen door UTP. Uitdaging is ook de glasvezelaansluiting die in de woonkamer (straatkant) binnenkomt. Jammer genoeg hebben ze dat destijds niet (net als de telefoonaansluiting) gelijk in de kelder neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bazzemans schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:01:
@aloft Kan je misschien een update geven van of je hier uit bent gekomen en wat de oplossing was? Begin volgend jaar sta ik voor een vergelijkbare uitdaging, waarbij ik in onze nieuwe woning het netwerk in één keer goed neer wil leggen. In de kelderkast heeft de vorige eigenaar in heel het huis coax naar alle kamers gelegd (netjes in buizen) en dat wil ik vervangen door UTP. Uitdaging is ook de glasvezelaansluiting die in de woonkamer (straatkant) binnenkomt. Jammer genoeg hebben ze dat destijds niet (net als de telefoonaansluiting) gelijk in de kelder neergelegd.
Zoals al geooperd in dit topic heb je eigenlijk drie opties:
  1. Glasvezelpunt verplaatsen via mijnaansluiting.nl (kosten 300 euro);
  2. Alleen de (O)NT aansluiten en via ethernet naar de router toe op een gewenste plek;
  3. Met een glasvezelkabel naar een gewenste plek en daar de (O)NT en router aansluiten.
Ik heb zelf overigens gekozen voor optie 1 paar jaar geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 30-10-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@rens-br Thanks voor je reactie. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaring met het verplaatsen van de aansluiting. Je noemt de kosten van 300 euro. Volgens KPN is dat exclusief voorrijkosten en arbeids- en materiaalkosten. Ben dan wel benieuwd naar wat uiteindelijk de daadwerkelijke kosten waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

bazzemans schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:54:
@rens-br Thanks voor je reactie. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaring met het verplaatsen van de aansluiting. Je noemt de kosten van 300 euro. Volgens KPN is dat exclusief voorrijkosten en arbeids- en materiaalkosten. Ben dan wel benieuwd naar wat uiteindelijk de daadwerkelijke kosten waren.
Hier was dat exact 300 euro. (4 jaar geleden). Ik heb toen via mijn aansluiting ook een offerte opgevraagd en die klopte precies met het bedrag wat ik moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Top. Beste optie is dat ik tzt de offerte opvraagt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
bazzemans schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:01:
Ik heb een KPN offerte van 299 EUR om de aansluiting te verplaatsen naar een nieuwe plek; het werk is nog niet uitgevoerd (ligt niet aan KPN, die belden vrij snel om het in te plannen, maar aan de voortgang van de verbouwing) , dus ik kan nog niets zeggen of er niet stiekem toch nog kosten bij komen; ik verwacht van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Thanks @aloft. Zou het tof vinden als je tzt laat weten of er nog een rekening volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Zoals al geooperd in dit topic heb je eigenlijk drie opties:
  1. Glasvezelpunt verplaatsen via mijnaansluiting.nl (kosten 300 euro);
  2. Alleen de (O)NT aansluiten en via ethernet naar de router toe op een gewenste plek;
  3. Met een glasvezelkabel naar een gewenste plek en daar de (O)NT en router aansluiten.
Ik heb zelf overigens gekozen voor optie 1 paar jaar geleden.
Bij mij is de FTU geplaatst in de meterkast naast de voordeur (buiten). Ik heb nu een aansluitpakket met ONT en Router van Odido. Als ik de ONT in de meterkast plaats en dan een 10 meter Cat6 gebruik om via de kruipruimte deze kabel door te trekken zodat de router binnen is, moet dat gewoon werken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

thisisjazz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:33:
[...]

Bij mij is de FTU geplaatst in de meterkast naast de voordeur (buiten). Ik heb nu een aansluitpakket met ONT en Router van Odido. Als ik de ONT in de meterkast plaats en dan een 10 meter Cat6 gebruik om via de kruipruimte deze kabel door te trekken zodat de router binnen is, moet dat gewoon werken toch?
Dat is inderdaad de beschreven optie 2, dus dat moet prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik kan bevestigen dat ik 10 jaar geleden ook mijn aalsluiting heb laten verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast. Kost 1 keer wat, maar wel permanent en goed opgelost :)
Pagina: 1