Belabberd Wifi-bereik sinds upgrade naar Mesh network

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Mede-tweakers,

Ik heb een vervelend probleem waar ik maar geen oplossing voor kan vinden. Als jaren maak ik gebruik van een ASUS RT-AC68U router. In mijn appartementje had ik overal prima coverage, alleen bij het verhuizen naar een grotere woning, bleek alleen deze router op de begane grond niet meer afdoende te zijn om overal goede wifi te hebben. De verbinding op zolder was slecht; logisch, het signaal moest door twee betonnen plafonds heen. Het wifi-signaal op de eerste verdieping was dan wel weer helemaal prima (belangrijk voor het probleem).

Om de verbindingsproblemen op zolder op te lossen heb ik laatst precies hetzelfde exemplaar van deze router gekocht. Deze is op zolder geplaatst en met een cat6-kabel verbonden met de router op de begane grond. Vervolgens heb ik op deze routers het AIMesh systeem ingesteld: hiermee fungeert de router op zolder als een accespoint en worden alle settings tussen de routers gesynchroniseerd. In het menu zie ik dat er tussen de routers een bedrade 1 gbps-verbinding is en heb ik ingesteld dat de acces point-router uitsluitend via de kabel communiceert met de hoofd-router (dit kan anders ook draadloos).

Gevolg: top-verbinding op de begane grond, top-verbinding op zolder en een compleet belabberde en instabiele verbinding op de 1e verdieping. Bijzonder, want met één router op de begane grond is de verbinding op de 1e verdieping perfect.
Met het Mesh-systeem is zelfs een appje sturen op je telefoon niet te doen op de 1e verdieping.

Ik begrijp er niks van en heb verschillende dingen geprobeerd:
- alle routers geupdate naar de nieuwste firmware
- tijdelijk 5 ghz uitgezet

Verder maakt het niet uit of een device op de 1e verdieping verbonden is met de router op zolder of met de router op de begane grond; de ontvangst blijft slecht. Ik heb nog gekeken of ik de routers onafhankelijk van elkaar op andere frequentiebanden in kan stellen, maar ik kon het zo niet vinden.

Kortom, ik hoor graag van jullie :)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:01
Daam schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:50:
In het menu zie ik dat er tussen de routers een bedrade 1 gbps-verbinding is en heb ik ingesteld dat de acces point-router uitsluitend via de kabel communiceert met de hoofd-router (dit kan anders ook draadloos).
Dat is sowieso erg belangrijk. Als je hem bij bedrade AIMesh op 'wirelss + wired' hebt staan dan moeten de routers echt elkaar draadloos kunnen contacten om goed te functioneren. Maar goed. Dat heb je dus al op wired only ingesteld. d:)b

Werkt het wel goed als je ze beiden als access point instelt?
Ik snap dat het handig kan zijn om via AiMesh alles-in-één te managen, maar aan de andere kant je hebt er maar twee dus zoveel valt er niet te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lang verhaal, maar weinig harde gegevens. Dit klinkt alsof dekking op 1e verdieping altijd al kantje-boord geweest is, maar dat nu met twee AP's je clients daar continu van een naar ander springen omdat geen van beide goed genoeg is. Maar dat is een aanname op basis van beschrijving, om zekerheid te krijgen moeten we weten hoe de situatie is.

"Bereik" is sowieso niet aan de orde hier. WiFi reikt rustig 300m over een open veld, maar dat is jouw 1e verdieping niet. Het gaat over dekking. Zodra je het over dekking hebt, heb je het over signaalsterkte (RSSI) dat in dBm gemeten wordt.

Kun je aangeven op plek waar het fout gaat wat de RSSI is van beide AP's? Dit kun je meten met WiFi Analyzer Android app, of iets als InSSIDer op een WIndows laptop.

Mbt suggesties om aan de instellingen te rommelen: dat heeft alleen zin als fysieke dekking op orde is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15

lier

MikroTik nerd

Kan je iets vertellen over de gebruikte kanalen? Kan het dat er sprake is van interferentie?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
se77en schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Dat is sowieso erg belangrijk. Als je hem bij bedrade AIMesh op 'wirelss + wired' hebt staan dan moeten de routers echt elkaar draadloos kunnen contacten om goed te functioneren. Maar goed. Dat heb je dus al op wired only ingesteld. d:)b

Werkt het wel goed als je ze beiden als access point instelt?
Ik snap dat het handig kan zijn om via AiMesh alles-in-één te managen, maar aan de andere kant je hebt er maar twee dus zoveel valt er niet te managen.
Mocht ik het Mesh-systeem niet werkend krijgen, dan ga ik kijken of ik de router op zolder als een aparte Accespoint in kan stellen. Desnoods met een afwijkend SSID. Ik weet inderdaad zeker dat beide routers nu bedraad met elkaar communiceren :)
dion_b schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:20:
Lang verhaal, maar weinig harde gegevens. Dit klinkt alsof dekking op 1e verdieping altijd al kantje-boord geweest is, maar dat nu met twee AP's je clients daar continu van een naar ander springen omdat geen van beide goed genoeg is. Maar dat is een aanname op basis van beschrijving, om zekerheid te krijgen moeten we weten hoe de situatie is.

"Bereik" is sowieso niet aan de orde hier. WiFi reikt rustig 300m over een open veld, maar dat is jouw 1e verdieping niet. Het gaat over dekking. Zodra je het over dekking hebt, heb je het over signaalsterkte (RSSI) dat in dBm gemeten wordt.

Kun je aangeven op plek waar het fout gaat wat de RSSI is van beide AP's? Dit kun je meten met WiFi Analyzer Android app, of iets als InSSIDer op een WIndows laptop.

Mbt suggesties om aan de instellingen te rommelen: dat heeft alleen zin als fysieke dekking op orde is.
Dank voor je uitgebreide reactie, ik ben niet 100% thuis in draadloze netwerken dus ik was mij niet bewust van deze materie. Gekke is wel dat er bijvoobeeld zeer slecht bereik in de slaapkamer is, dit terwijl de router op de begane grond hier direct onder staat. Er zit maar één plafond tussen.

Terugkomend op je vraag meet ik het volgende met mijn telefoon op de 1e verdieping:
- Router beneden: -62 dBm
- Router zolder: -64 dBm
lier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:29:
Kan je iets vertellen over de gebruikte kanalen? Kan het dat er sprake is van interferentie?
Daar dacht ik ook aan, maar het probleem is dat ik de kanalen van de routers apart niet kan zien. Ik vermoed dat dat één instelling nu is voor beide routers. Ingestelde kanalen staan resp. op 8 (2,4) en 48 (5)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Daam schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:43:
Daar dacht ik ook aan, maar het probleem is dat ik de kanalen van de routers apart niet kan zien. Ik vermoed dat dat één instelling nu is voor beide routers. Ingestelde kanalen staan resp. op 8 (2,4) en 48 (5)
Met een willekeurige wifi scanner is vrij eenvoudig te bepalen welk kanalen gebruik worden. Kunnen de kanalen in Asus land handmatig gezet worden? Dan kan je de beste kanalen namelijk zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Ik zou de dbm eens meten in mesh of standalone mode

Misschien doet aimesh daar iets mee

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:01
[...]

Mocht ik het Mesh-systeem niet werkend krijgen, dan ga ik kijken of ik de router op zolder als een aparte Accespoint in kan stellen.
Je hebt het in principe werkend, maar met slechte dekking op de 1e.
Desnoods met een afwijkend SSID.
Zou ik niet doen. Dan schakelen je apparaten niet meer automatisch over.
lier schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Kunnen de kanalen in Asus land handmatig gezet worden? Dan kan je de beste kanalen namelijk zelf kiezen.

Niet via de ASUS app, wel via de webinterface. En hij moet dan eerst Enable Smart Connect op off zetten.

Niet van toepassing bij dit model maar handmatig kanalen kiezen zal wel mogelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door se77en op 10-08-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daam
se77en schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:58:

Zou ik niet doen. Dan schakelen je apparaten niet meer automatisch over.
Goed punt!

Wat betreft de kanalen heb ik alles eerder al eens ingesteld op "lege" kanalen. Echter staat het geheel nog steeds op auto volgens mij.

Edit:
Volgens mij ondersteunt mijn router geen Smart Connect. Ik kom het nergens tegen in de instellingen. Qua draadloze opties kan ik kiezen uit: Auto/N only/Legacy

[ Voor 45% gewijzigd door Daam op 10-08-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Mocht ik het Mesh-systeem niet werkend krijgen, dan ga ik kijken of ik de router op zolder als een aparte Accespoint in kan stellen. Desnoods met een afwijkend SSID. Ik weet inderdaad zeker dat beide routers nu bedraad met elkaar communiceren :)
Andere SSID moet je niet doen, dan gaan je client devices nooit automatisch overstappen van een naar ander. Omgekeerd heb je geen fancy spul als "AiMesh" nodig. Als je AP's zelfde SSID, password, security en encryption hebben en zelfde IP subnet gebruiken (dus de AC68U boven staat als AP en niet router ingesteld), dan zijn apparaten sinds ~2015 zo slim om automatisch over te schakelen als dat nodig is.

Overigens hoop ik niet dat je die tweede AC68U nieuw gekocht hebt - het is een 11-jaar oud ontwerp dat komend jaar end-of-support is.
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, ik ben niet 100% thuis in draadloze netwerken dus ik was mij niet bewust van deze materie. Gekke is wel dat er bijvoobeeld zeer slecht bereik in de slaapkamer is, dit terwijl de router op de begane grond hier direct onder staat. Er zit maar één plafond tussen.
Je gaf eerder aan dat het betonnen vloeren waren. Bij benadering gaat daar totaal niets doorheen. Voorzover er signaal van ene verdieping naar andere gaat is dat door trapgat of andere openingen. Als je een doorsnee eengezinswoning hebt met drie woonlagen, wil je meestal de ene AP zo ver mogelijk bij trapgat vandaan hebben en de andere juist in trapgat tussen de andere twee verdiepingen. Alleen als je op iedere verdieping een AP hebt moeten ze allemaal zo ver mogelijk bij trapgat vandaan zijn.
Terugkomend op je vraag meet ik het volgende met mijn telefoon op de 1e verdieping:
- Router beneden: -62 dBm
- Router zolder: -64 dBm
Dat is allebei acceptabel, tenminste als het in de 5GHz is. SIgnaal moet >-67dBm zijn, onder dat niveau gaat een client op zoek naar een beter netewerk.

Is het 2.4GHz, dan heb je een probleem want dan probeert een client vaak ook om op 5GHz te gaan zitten, maar die zal dan slechter signaal hebben.

Zijn dit 2.4GHz of 5GHz waardes? Indien 2.4GHz, wat meet je op 5GHz?
[...]

8 is alvst nooit een goed kanaal.

In de 2.4GHz wil je alleen de niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 gebruiken, en kanaalbreedte alleen op 20MHz instellen. In de 5GHz wil je idealiter kanalen 36-48 ivm drukte vermijden. Ik zou normaliter kanalen 52 en 100 aanraden als je 80MHz kanaalbreedte gebruikt. Zorg in ieder geval dat de twee apparaten in beide banden op verschillende, niet-overlappende kanalen staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Ik overweeg nu wel om de router in AP-mode te gebruiken, echter heeft AI Mesh een aantal voordelen. Zo kan ik bij AI Mesh bepaalde clients forceren om met een bepaalde router verbonden te zijn. Zo heb ik op zolder een "slimme" wasmachine staan. Die probeert altijd te connecten met de router beneden wat voor problemen zorgt. Via AI Mesh forceer ik de wasmachine om te connecten met de router op zolder en zijn de problemen opgelost.
dion_b schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:19:

Je gaf eerder aan dat het betonnen vloeren waren. Bij benadering gaat daar totaal niets doorheen. Voorzover er signaal van ene verdieping naar andere gaat is dat door trapgat of andere openingen. Als je een doorsnee eengezinswoning hebt met drie woonlagen, wil je meestal de ene AP zo ver mogelijk bij trapgat vandaan hebben en de andere juist in trapgat tussen de andere twee verdiepingen. Alleen als je op iedere verdieping een AP hebt moeten ze allemaal zo ver mogelijk bij trapgat vandaan zijn.
De router beneden staat in de meterkast, in de gang. Dus dicht bij het trappengat. De router op zolder is hemelsbreed 3m verwijdert van het trappengat, maar hier zitten wel twee gipswanden tussen.Ik zou zeggen dat de placering van de routers best optimaal is zo.

Dat is allebei acceptabel, tenminste als het in de 5GHz is. SIgnaal moet >-67dBm zijn, onder dat niveau gaat een client op zoek naar een beter netewerk.

Is het 2.4GHz, dan heb je een probleem want dan probeert een client vaak ook om op 5GHz te gaan zitten, maar die zal dan slechter signaal hebben.

Zijn dit 2.4GHz of 5GHz waardes? Indien 2.4GHz, wat meet je op 5GHz?
Dit is inderdaad het 5 GHz-kanaal.

8 is alvst nooit een goed kanaal.

In de 2.4GHz wil je alleen de niet-overlappende kanalen 1, 6 en 11 gebruiken, en kanaalbreedte alleen op 20MHz instellen. In de 5GHz wil je idealiter kanalen 36-48 ivm drukte vermijden. Ik zou normaliter kanalen 52 en 100 aanraden als je 80MHz kanaalbreedte gebruikt. Zorg in ieder geval dat de twee apparaten in beide banden op verschillende, niet-overlappende kanalen staan.
Dank hiervoor! Ik ga dit eens aanpassen en kijken wat het doet. Het stomme is dus dat ik de twee routers niet op afwijkende kanalen in kan stellen omdat ze dezelfde waardes krijgen in het Mesh-netwerk.

Overigens is de router voor twee tientjes tweedehands gekocht, een nieuwe zag ik inderdaad niet zitten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Daam op 10-08-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Daam schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:47:
Dank hiervoor! Ik ga dit eens aanpassen en kijken wat het doet. Het stomme is dus dat ik de twee routers niet op afwijkende kanalen in kan stellen omdat ze dezelfde waardes krijgen in het Mesh-netwerk.
Goede reden om Mesh niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:15
Idd. Zonder mesh heb je iig meer controle over je probleem. Ook kanalen 1 , 6 en 11 gebruiken om mee te beginnen. Routers instellen als AP's. Kanaalbreedte 20Mhz. Ik heb dezelfde routers al 6 jaar en gebruik zelfde SSiD en password voor hen, en mijn odido zyxel modem beneden.

Speel ook eens met transmit strenght, soms is het signaal zo sterk dat hij een ander weg duwt...
Pagina: 1