Dometic dakairco koelt niet (compressor stopt)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 21:45
Dometic dakairco van een caravan koelt niet meer.
Symptomen: Compressor start en koelribben worden koud. Compressor zelf wordt na een minuut of 10 loeiheet en stopt er dan mee. Ik vermoed dat dit een temperatuurbeveiliging is.
Onder de condensor zit een ventilator, die draait niet wat de oorzaak is dat de compressor te heet wordt (?)
Mijn vermoeden is dat deze defect is. Echter is ie met de hand heel soepel rond te draaien.
De witte condensator is al nieuw. (links boven op eerste plaatje). Ik had gehoopt dat het hieraan zou liggen, maar eigenlijk zou de compressor dan helemaal niet moeten starten.

Als ik tussen de blauwe en bruine en blauwe en zwarte draad meet op de connector in het midden (die gaat naar de condensorfan) meet ik wel een (fluctuerende) spanning
Kan iemand me verder op weg helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfZcMUwZCbZE45SmSn88yRQdnd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F7WuojlxjfQ5Xw2YRYAZD1o8.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DltVrsCq9fx02oJ3xgS--NnlALI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eacamAdBBeQgsGvgSbOGIaN7.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Blackouts op 10-08-2024 11:42 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 23:23
Als je simpel wil uitsluiten of het door de fan komt of dat de compressor zelf vastloopt. Als je een luchtcompressor hebt of iets dat veel lucht kan verplaatsen, koel de unit dan eens actief daarmee om te zien of het dan wel goedgaat. Zo ja, dan heb je je antwoord. Zo nee. Dan is er een grote kans dat de compressor zelf vastslaat en daarom zo heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Bloodhoundje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:04:
Als je simpel wil uitsluiten of het door de fan komt of dat de compressor zelf vastloopt. Als je een luchtcompressor hebt of iets dat veel lucht kan verplaatsen, koel de unit dan eens actief daarmee om te zien of het dan wel goedgaat. Zo ja, dan heb je je antwoord. Zo nee. Dan is er een grote kans dat de compressor zelf vastslaat en daarom zo heet wordt.
Goede tip. Met een simpele tafel ventilator er onder draait ie gewoon door. Ik heb een nieuwe fan besteld. Hopelijk daarmee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 23:23
Blackouts schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Goede tip. Met een simpele tafel ventilator er onder draait ie gewoon door. Ik heb een nieuwe fan besteld. Hopelijk daarmee opgelost.
De grote aanloopcondensator kan ook defect zijn, dat is meestal te testen door de fan een zetje te geven (met een stokje oid, pas op je vingers). Als deze ingeschakeld moet zijn, dan help je hem op gang en blijft die daarna draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Bloodhoundje schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

De grote aanloopcondensator kan ook defect zijn, dat is meestal te testen door de fan een zetje te geven (met een stokje oid, pas op je vingers). Als deze ingeschakeld moet zijn, dan help je hem op gang en blijft die daarna draaien.
Zodra de compressor start meet ik 340V over de N en L van de fan. Ook met een zetje gaat die niet draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Dan kan ook de fan simpelweg stuk zijn, spoeldraad gebroken oid.
Als het een fan is met een aanloopcondensator kan je simpelweg meten op de spoelen nog goed zijn, je hebt dan 3 contacten (negeer een aarde als die er is), daar zitten 2 spoelen achter, in principe moet je tussen alle 3 aansluitingen een best lage weerstand meten (<200ohm ongeveer), als er 1 'oneindig' is is dat een teken dat er wat stuk is.
Als het een fan met alleen fase/nul is heb je kans dat er wat componenten in de fan zelf verstopt zitten en is het wat lastiger meten.

Als bij met een fan ernaast goed blijft draaien is de fan vervangen waarschijnlijk genoeg, mocht hij dan nog oververhit raken is het een goed idee eens het verbruik te meten en te vergelijken met het typeplaatje, als die veel te hoog is kan dat een indicatie zijn van een defecte compressor (interne defecten waardoor de motor te veel weerstand heeft).
Is dat normaal/aan de lage kant kan dat een indicatie zijn van te weinig koelgas in het systeem (de compressor wordt ook gekoeld door het koelgas, als er te weinig is gaat de compressor dat vaak als eerste merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
SA007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:36:
Dan kan ook de fan simpelweg stuk zijn, spoeldraad gebroken oid.
Als het een fan is met een aanloopcondensator kan je simpelweg meten op de spoelen nog goed zijn, je hebt dan 3 contacten (negeer een aarde als die er is), daar zitten 2 spoelen achter, in principe moet je tussen alle 3 aansluitingen een best lage weerstand meten (<200ohm ongeveer), als er 1 'oneindig' is is dat een teken dat er wat stuk is.
Als het een fan met alleen fase/nul is heb je kans dat er wat componenten in de fan zelf verstopt zitten en is het wat lastiger meten.

Als bij met een fan ernaast goed blijft draaien is de fan vervangen waarschijnlijk genoeg, mocht hij dan nog oververhit raken is het een goed idee eens het verbruik te meten en te vergelijken met het typeplaatje, als die veel te hoog is kan dat een indicatie zijn van een defecte compressor (interne defecten waardoor de motor te veel weerstand heeft).
Is dat normaal/aan de lage kant kan dat een indicatie zijn van te weinig koelgas in het systeem (de compressor wordt ook gekoeld door het koelgas, als er te weinig is gaat de compressor dat vaak als eerste merken).
3 contacten inderdaad. Op 1 van de 3 meet ik inderdaad een oneindige weerstand. Nieuwe fan is onderweg d:)b

Pagina: 1