20A zekering plaatsen in 3x25a meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-09 19:54
Hallo,

Er gaat hier binnenkort een 8kw warmtepomp geplaatst worden. Nu willen ze hiervoor een 1 fase C20A automaat in mijn 3x25A meterkast plaatsen en een nieuwe dikkere kabel trekken.
Allereerst de vraag:
20A is tov 25A hoofdzekering niet selectief toch? Maar is dat gebruikelijk? En mag dit?
Verder:
Ik heb nog 2 vrije groepen 16A liggen in die ruimte. Daar zaten vroeger de wasmachine en droger op maar zijn nu ongebruikt. Kan ik de kabels van deze twee groepen combineren en die gebruiken voor de 20A automaat?
Alvast dank voor jullie reactie

Groet, Peter

[ Voor 9% gewijzigd door peetMvZ op 10-08-2024 10:44 ]

Beste antwoord (via peetMvZ op 11-08-2024 23:29)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 20:09
om je vragen te beantwoorden:
een C20A automaat is geen probleem en wordt vaker toegepast. Enige is dat je minimaal 4mm2 draad moet gebruiken ipv de standaard 2,5mm2. Selectiviteit is prima. Zoals hierboven ook aangegeven let op op welke fase ze deze plaatsen, dus niet bij de oven/magnetron/vaatwasser want dit zijn al redelijke verbruikers en dan zal je hoofdzekering wel gaan.

Ik neem aan dat de automaat uit de handleiding van de warmte pomp komt? want 230v x 20A = 4600Watt (dit zal waarschijnlijk voor het warmte element zijn die je hoopt zo min mogelijk te gebruiken want COP1 ;)

Daarnaast nooit 2 'losse' groepen combineren dit gaat wellicht nu goed. in de toekomst fout en daarnaast waarom nu al een buis opgeven om hetzelfde te bereiken? dus advies trek 1x goed de nieuwe 4mm2 draad en klaar is peter :+
p.s. komt er ook een buitenuinit? want die moet ook los gezekerd worden?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 15:56
Kan je niet beter een 3 fase warmtepomp nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabels combineren kan sowieso niet.. en een idd waarom niet een 3F warmtepomp ?

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
peetMvZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:40:
20A is tov 25A hoofdzekering niet selectief toch? Maar is dat gebruikelijk? En mag dit?
Dat is zeker wel selectief. Die van 20 slaat er eerder uit dan die van 25 als het goed is. Als die van 25 eerder gaat dan die van 20 dan klopt het niet. In het geval van smeltzekeringen zou dat zelfs een duur geintje worden, gezien die gezegeld zijn.

Dus hoofdzekering van 25A, daarachter een zekering van 20A. Dat is de manier om het selectief te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
Is een optie, houdt er wel rekening mee dat die fase dan zeker in de winter volledig belast is. Hier kan bijvoorbeeld geen oven, vaatwasser of zelfs een halve kookgroep bij.

Zou dan eerder voor een 3fase WP gaan.

Of de WP moet 8KW aan warmte kunnen opwekken en max 3KW stroom gebruiken. Dan zou het prima kunnen. Heb je een type nummer?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MrNOnamE schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:59:
Is een optie, houdt er wel rekening mee dat die fase dan zeker in de winter volledig belast is. Hier kan bijvoorbeeld geen oven, vaatwasser of zelfs een halve kookgroep bij.

Zou dan eerder voor een 3fase WP gaan.

Of de WP moet 8KW aan warmte kunnen opwekken en max 3KW stroom gebruiken. Dan zou het prima kunnen. Heb je een type nummer?
als die 3KW elektrisch vermogen zou opnemen zou ik nog steeds een C16 verwachten... en geen C20... de dikkere kabels (3x 4mm²?) zou dan ook niet nodig hoeven zijn

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 10-08-2024 11:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 20:09
een C20A automaat is geen probleem en wordt vaker toegepast. Enige is dat je minimaal 4mm2 draad moet gebruiken ipv de standaard 2,5mm2. Selectiviteit is prima. Zoals hierboven ook aangegeven let op op welke fase ze deze plaatsen, dus niet bij de oven/magnetron/vaatwasser want dit zijn al redelijke verbruikers en dan zal je hoofdzekering wel gaan.

Ik neem aan dat de automaat uit de handleiding van de warmte pomp komt? want 230v x 20A = 4600Watt (dit zal waarschijnlijk voor het warmte element zijn die je hoopt zo min mogelijk te gebruiken want COP1 ;)

Daarnaast nooit 2 'losse' groepen combineren dit gaat wellicht nu goed. in de toekomst fout en daarnaast waarom nu al een buis opgeven om hetzelfde te bereiken? dus advies trek 1x goed de nieuwe 4mm2 draad en klaar is peter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:04:

20A mag (bij niet al te veel lengte) ook nog over 2.5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik zou er voor kiezen om een 3 fase 16a automaat ( of alamat) te laten plaatsen. Zo kan je de nog een keuze maken om het backup element op een fase te plaatsen waar dus niet je oven op zit of een andere hoog verbruiker.
De fase die voor de warmtepomp gebruikt wordt kan dan mooi op een andere fase

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
Hier verbruikt een 9kW warmtepomp maximaal 1500W aan stroom. Dus ik denk dat ze met die 20A wel een enorme marge aan willen houden, mogelijk voor het elektrische element.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is de groep puur voor de WP of ook voor het backup element? Want is inderdaad niet selectief. Mag kan de backup niet op andere fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
peetMvZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:40:
Hallo,

Er gaat hier binnenkort een 8kw warmtepomp geplaatst worden. Nu willen ze hiervoor een 1 fase C20A automaat in mijn 3x25A meterkast plaatsen en een nieuwe dikkere kabel trekken.
Allereerst de vraag:
Verder:
Ik heb nog 2 vrije groepen 16A liggen in die ruimte. Daar zaten vroeger de wasmachine en droger op maar zijn nu ongebruikt. Kan ik de kabels van deze twee groepen combineren en die gebruiken voor de 20A automaat?
Alvast dank voor jullie reactie

Groet, Peter
Hoi Peter,

Wat voor hoofdbeveiliging heb je onder de KWH-meter, zekeringen of installatieautomaten?

Als de installateur de verdeling van de belasting van de groepen over de drie fasen in acht neemt dan zou ik me er geen zorgen over maken, zeker niet wanneer er installatie-automaten onder de kwh-meter aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:49
Mijn WP zou volgens de fabrikant ook op 20A moeten.
Heeft de hele winter gedraaid op 16A.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-09 19:54
Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen, tips, inzichten en het delen van kennis. Ik ga ermee aan de slag!
👍🏻👍🏻
Pagina: 1