Installatie access point lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 18:08
Hallo, ik wil graag een outdoor access point installeren in de tuin. Het gaat om volgend accesspoint: Engenius ENS500-acv2.

Ik heb een kabel van aan de router naar het tuinhuis getrokken. Deze aansluiting heb ik getest en werkt correct.

In de installatiehandleiding van het ap staat volgende procedure:

-verbind één kant van de ethernet kabel met de LAN(poe) poort van het ap en het andere eind met de pie-poort van de poe-adapter.
- steek de poe-adapter in het stopcontact
- steek de tweede ethernet kabel in de LAN poort van de poe adapter en de andere kant in je computer
- geef je computer een statisch IP-adres. Als vb wordt 192.168.1.10 gegeven. Als subnet mask gebruik je 255.255.255.0
- typ in je browser 192.168.1.1 en druk op enter.
Het login scherm verschijnt.

Ik heb dit alles meermaals gedaan. Initieel kreeg ik bij de laatste stap een scherm voor het uploaden van nieuwe firmware. Die heb ik gezocht op de site van en genius en geüpload. Na het uploaden kreeg ik opnieuw hetzelfde scherm.

Nadien kon ik het accesspoint niet meer bereiken. (Standaard Windows foutmelding met de boodschap om de netwerk adapter te herstarten)

Ik heb ondertussen al eens geprobeerd om het ap te verbinden met de netwerkkabel die van de router komt, en dan op zoek te gaan naar een eventueel IP-adres, maar ik vind er geen.

Ik heb ook al eens geprobeerd om het ap te resetten, maar ik merk daar niks van. (Geen knipperend lichtje of iets dergelijks) Na de reset nog steeds dezelfde foutmelding.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe? In bijlage enkele foto’s van de aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka1tKeYbK5q-dFCoa36Q6xdjpoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5N3451BpyjiILjed1m5sLpe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4v2dMEQ8UjfYf2XvC0dU2_rxGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W97vY2DO9pEUvax6lZ0gjx9X.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!
...

Beste antwoord (via Tommy75 op 11-08-2024 09:57)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Tommy75 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:53:
Xander, bedoel je dan zoals op de foto’s in mijn eerste post?
Nee.

Gele kabel van PoE-out op de PoE-adapter naar LAN1(PoE) van het accesspoint.
Grijze kabel van LAN op de PoE-adapter rechtstreeks naar je PC.
Verder geen apparaten verbinden.

Dus eigenlijk gewoon wat de handleiding schrijft?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:50
Welk IP adres krijgt je laptop als je deze op DHCP zet (standaard) en aan de router hangt (bedraad, danwel WiFi) ?

Want in de basis zou dat Engenius AP gewoon een IP adres moeten krijgen via de DHCP server in je bestaande router.

Dus zet dat AP maar terug naar DHCP, en dan reboot kijken of ie dan een IP adres krijgt via DHCP.
Als dat niet werkt kan je ook een (ongebruikt) IP adres statisch instellen, maar dat is niet zoals het zou moeten, via DHCP is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:59
Je moet van u modem een utp kabel naar de lan poort van u poe voeding leggen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Op de laatste foto lijkt het Power lampje niet te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Op basis van de foto’s is het verkeerd aangesloten. Die kabel met die gele connector lijkt goed te zitten maar die grijze kabel gaat naar de modem/router? Die moet niet in de AP maar in de POE adapter (lan).

Het moet zo:

Modem/router (lan1/2/3/4) -> poe adapter (Lan poort)
En dan
Poe adapter (poe poort) -> access point (lan1)

Lan2 op je AP gebruik je niet.

Probeer het eerst in de buurt van je modem/router met korte kabels. Neem pas daarna je langere kabel naar je tuinhuis in gebruik .

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Bedankt voor de antwoorden. Het lampje op de adapter brandt wel degelijk, ook al zie je dit niet op de foto. Anders zou het lampje op de foto van het ap niet branden. Op de foto’s is er inderdaad ook geen kabel van de router naar de poe te zien, zoals in de handleiding staat. Ik heb ook al geprobeerd om dat wel te doen, en niet met een statisch op adres te werken, maar zonder resultaat. Ik zou denken dat dan het LAN lampje gaat branden op het ap, maar dat gebeurt niet. Ik heb wanneer de kabel van de router aangesloten was ook advanced ip scanner gebruikt om ip adressen in het netwerk te detecteren. Hij vindt er een heleboel, maar geen van het ap. Ik vind in de lijst een aantal adressen zonder merknaam of iets dergelijks, maar die kan ik niet bereiken via de browser. Als ik naar het Mac adres op het ap kijk, staat dat er niet tussen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Is die niet gewoon bricked door de (foute?) firmare update?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zou kunnen maar dan moet je goed je best doen.

Ik zou de ap eens resetten naar fabrieksinstellingen.

En wat deed die grijze kabel dan in lan2 van de ap? Ergens heb in het idee dat je iets fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Die grijze kabel zat idd fout bij het nemen van de foto. Ik probeer straks nog eens. Gisteren een reset geprobeerd, maar je merkt daar niks van. Hoe weet je wanneer de reset klaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 08:46
Ik ga ervan uit aan je reactie hierboven dat je weet dat de grijze kabel in de PoE adapter hoort. Mag ik vragen welk probleem je momenteel hebt bij de AP als de grijze kabel goed zit?

Gaat die aan? Gaan de lampjes branden van Power, Lan1 , 2.4, 5 ghz?
Is die te benaderen? Als niet via router lukt via Pc? Http voor ip-address gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Nu heb ik het als volgt aangesloten:

Grijze kabel die van router komt in LAN poort op poe adapter.
Zwarte kabel met gele connector naar ap lan1 (poe)
Enkel het power lampje brandt op het ap.

Als ik een extra kabel in lan 2 op het ap stop en die verbind met mijn pc, kan ik op het internet.
Maar nog steeds enkel het pwr lampje op het ap. Geen andere lampjes.
Zie foto’s

Het IP-adres van mij pc is 192.169.1.25

In advanced ip zie ik een heleboel apparaten, ook een aantal waar geen fabrikant bij staat. Als ik van deze laatste het ip adres ingeef, krijg ik een foutboodschap.

Het Mac adres van het ap staat er ook nergens tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywWHCVmNCSADfB5DCmLmwDmgui8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvFyu6siq8z8H31Uhtf0Iu8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX_KFFQKD9UvOAz8es4DnLoj6ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stSdsTe76m4LC0YE69CH75II.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFnkiIyyh0ZqZTJkbFHTo1Z71s8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoKyGqGMLobo2V9aiXWFmNyA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Kan je AP IP adres 192.168.1.28 wel pingen? Zo ja, heb je wel ander poortnummer gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Ik kan dat IP-adres pingen. Dat van het poortnummer mag je deze leek even uitleggen ;-) Ik gaf ook maar een voorbeeld van een IP-adres dat gevonden werd in advanced op scanner waar geen fabrikant bij stond. Er staan er zo nog in de lijst. Geen enkele met het Mac adres dat ik op het ap zie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
weet je zeker dat de kabels goed zijn? Er lampt niet heel veel bij de ledjes van LAN1/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Heb je de grijze kabel ook al rechtstreeks met een PC/laptop verbonden zoals de handleiding voorschrijft? Dus niet verbinden met je router / lokale netwerk.

Het default IP van het accesspoint is 192.168.1.1 en blijkbaar gebruik je voor de rest ook al de 192.168.1.* reeks, mogelijk heb je een IP-conflict met een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
De kabel die van de router komt is ok, want als ik die rechtstreeks in mijn pc stop heb ik verbinding. De kabel die van de poe adapter komt, geeft stroom, dus ik ga ervan uit dat die ook zijn werk doet. De kabel van het ap naar de pc werkt ook, want verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je deze methode ook geprobeerd: YouTube: EnGenius Tips & Tricks: How To Recover Your EWS/ENH Access Point by ...

En bij het resetten heb je de reset ook zo'n 20-30 seconden ingedrukt gehouden?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tommy75 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:53:
Nee.

Gele kabel van PoE-out op de PoE-adapter naar LAN1(PoE) van het accesspoint.
Grijze kabel van LAN op de PoE-adapter rechtstreeks naar je PC.
Verder geen apparaten verbinden.

Dus eigenlijk gewoon wat de handleiding schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Ok, ik probeer beide tips morgen. Ap staat momenteel in het tuinhuis ;-) Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:59
Denk dat je beter de handleiding eens beter moet kijken: https://www.engeniustech....-access-points/ens500-ac/

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Net nog eens geprobeerd. Het scherm voor de upgrade van de firmware verschijnt. Meest recente versie voor de v2 gedownload en geüpgraded. Na 15 min refresh gedaan, maar nog steeds scherm voor upgrade…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tommy75 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:38:
Net nog eens geprobeerd. Het scherm voor de upgrade van de firmware verschijnt. Meest recente versie voor de v2 gedownload en geüpgraded. Na 15 min refresh gedaan, maar nog steeds scherm voor upgrade…
Je navigeert wel enkel naar 192.168.1.1? Je browser suggereert niet toevallig 192.168.1.1/fwupgrade o.i.d. vanuit de history als je begint te typen? :P

Kun je het nog eens met een andere browser proberen misschien? Ook om de fw upgrade te doorlopen, want misschien gaat het uploaden daarvan fout?

Als je niets anders voor elkaar krijgt dan dit is het ding misschien wel gewoon defect, dan wordt het tijd om de leverancier te benaderen en het ding om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Gewoon 192.168.1.1 Geprobeerd in Chrome en Edge. Krijg telkens het scherm voor de firmware update terug na de 100% upload en telkens 20 min wachten. Ik zie in het filmpje dat @sypie deelde dat er op een bepaald moment gezegd wordt dat je geen hoger firmware nummer mag nemen dan je eerder had. (Staat in tekst op het scherm op een bepaald moment) sik heb alle firmware versies geprobeerd die ik voor de v2 kan vinden. Telkens hetzelfde resultaat. Ik kan de methode uit het filmpje met het backup up adres nog eens proberen, maar veel andere oplossingen kan ik niet meer bedenken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Ook het backup adres werkt niet…
Pagina: 1