Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 14:02
Even een vraag jongens.

Ik heb voor de 2 de keer in mijn leven een pc gebouwd, draait echt fantastisch.

Spec's:

Montech King 95 Pro Zwart
AMD Ryzen 7 7800X3D Tray
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
be quiet! Pure Loop 2 FX 280mm ARGB
G.Skill Flare X5 32GB
Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
ASUS TUF Gaming GeForce RTX™ 4070 SUPER 12GB GDDR6X OC Edition

Nu het probleem, in idle tikt die CPU ongeveer 45 graden, wat wel netjes is.
kast is fluisterstil.
Maar sinds kort elke minuut gaan al die fans even een paar seconden veel harder draaien, wat me irriteert.
De oorzaak is AVG service (Avgsvc.exe) die geeft die cpu dan een paar sec even een duwtje naar de 65 graden, en dan keert die gelijk weer terug naar 45 graden

Elke minuut kickt die Avgsvc.exe dus even in, paar sec en weer weg, wat net genoeg is om die fans een paar sec op hogere snelheid te zetten.

De vraag hoe los ik dat op?
Ik heb verder niks aan die fancurves in de bios gedaan ( nog)

bvd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Stapper55
AVG verwijderen?

Standaard windows virusscanner is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Dat is idd een optie, je bedoeld dan met standaard die defender neem ik aan?

op zich bevalt dat avg me wel erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb verder niks aan die fancurves in de bios gedaan ( nog)
Daarmee dus :P . Of een optie vanuit Windows om fans te controleren. Voordeel dat het makkelijkere user interface heeft dan, voordeel van bios is dat het altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
@Sissors ik had dat armour crate draaien, maar heb ik er af gegooid, daar kon dat ook mee..

dus ik ga dan naar bios, daar heb ik het idd gezien, ik laat dan dat idle profiel van de fans wat langer doorlopen?
dus laten we zeggen dat die nu harder gaat draaien na 60 dat schuif ik een stukje op naar 65?
moet ik het zo zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is één optie. Andere optie is de ramp up delay wat langer instellen. Dan reageert hij wat trager en zal hij eerder korte spikes negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Amoury Crate noooooooit installeren. En die gooi je er ook niet meer af. Die had zoveel scripts en spyware erop geinstalleerd, dat ik mijn windows opnieuw moest installeren.

Ik gebruik zelf Argus Monitor. Vrij lightweight, krijgt ook geregeld updates, maar is niet gratis (10 euro per jaar).

Argus monitor heeft "Synthetic values", waarmee je dus GPU en CPU bij elkaar kunt gooien, of moving average filters kunt gebruiken op temperaturen, op basis van je koeling. Immers, een CPU die van 45 naar 65 schiet in een halve seconden, gaat niet in die halve seconden ook de heatsink of water opwarmen. Daar gaan minuten overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40u8TynDZdMs1FH_Bgx-oQ2cIRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kmRavUt5v7AWyq5b6fSoNhSy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt1eYh3KXGsLHEbqz7h8B5f5Dvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7rQHMbOXiYlTI6nDOt986Wf9.png?f=fotoalbum_large

En dan kun je per apart fan aansluitpunt instellen op welke data hij moet reageren, hoe snel hij kan veranderen in snelheid (%/sec), wat de minimum en maximum snelheid is (dus ook 0%), en je kunt de gebruikelijke curves instellen. ZItten nog meer features op, maar dat is waar jij waarschijnlijk al mee geholpen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Stapper55 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:45:
@Sissors ik had dat armour crate draaien, maar heb ik er af gegooid, daar kon dat ook mee..

dus ik ga dan naar bios, daar heb ik het idd gezien, ik laat dan dat idle profiel van de fans wat langer doorlopen?
dus laten we zeggen dat die nu harder gaat draaien na 60 dat schuif ik een stukje op naar 65?
moet ik het zo zien?
Installeer Fancontrol, prima (gratis) programma met wekelijkse updates, alle controlemogelijkheden, fancurves etc. en (ik heb nu) na installatie een fluisterstille PC.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:49

HugoBoss1985

Xenotech

Yaksa schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Installeer Fancontrol, prima (gratis) programma met wekelijkse updates, alle controlemogelijkheden, fancurves etc. en (ik heb nu) na installatie een fluisterstille PC.
Fancontrol zat ik ook aan te denken, pas voor het eerst ontdekt n.a.v. een videokaart modden met 4 pins pwm fans.

Dank @Majestici want dat programma ziet er toch iets uitgebreider en simpeler (qua instellingen) uit en kende ik ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Snap niet waarom moederbord fabrikanten niet gewoon paar euro royalties betalen aan zo'n programma en het in de BIOS integreren. Die hebben nu al 20 jaar niets meer dan lineaire curves, met package power densities die zo klein worden, en windows die alles clustered (en dus kort, hoog boost) waardoor elke CPU nu wel dit piekende gedrag heeft.

honderden euros vragen voor een bordje, maar nog steeds basic ramp function fancontrol...
Hoe lightweight ze ook zijn, kijk maar eens naar je CB scores als je monitoring software uitzet, het kost je toch prestaties.

[ Voor 12% gewijzigd door Majestici op 10-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gewoon een fancurve instellen in het bios, software is minder betrouwbaar en verdwijnt als je Windows opnieuw installeert. Bij mij draaien alle fans tot 65 graden op zo'n 400 RPM, dat is echt onhoorbaar stil in Windows. Zodra de temp er boven gaat gaan de fans iets harder draaien, elke 5 graden komt er zo'n 200 rpm bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Majestici schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:00:
Snap niet waarom moederbord fabrikanten niet gewoon paar euro royalties betalen aan zo'n programma en het in de BIOS integreren. Die hebben nu al 20 jaar niets meer dan lineaire curves, met package power densities die zo klein worden, en windows die alles clustered (en dus kort, hoog boost) waardoor elke CPU nu wel dit piekende gedrag heeft.

honderden euros vragen voor een bordje, maar nog steeds basic ramp function fancontrol...
Hoe lightweight ze ook zijn, kijk maar eens naar je CB scores als je monitoring software uitzet, het kost je toch prestaties.
Het is op stock (standaard fan profielen) en met de wat hogere tdp cpu koelers niet direct een probleem.

Maar neem bijvoorbeeld Asus & Asrock moederborden versus Gigabyte moederborden... de fancurves op "silent" zijn op Gigabyte borden veel agressiever.
Dan heb je (zeker met een wat simpeler/goedkoper cpu koelertje) al heel snel het euvel wat de TS hier heeft.

Ik heb i.c.m. Gigabyte borden veel met 7v adaptertjes lopen kloten maar ik kopiëer nu gewoon standaard de silent fancurve (met nodes) van een Asrock bord en stel dat zo in als manual curve in Gigabyte borden.

@Majestici Ik vraag me nu ook af of dat Armory Crate (volgens mij heb ik jou het daar vaker op zien hebben :P) niet bijdraagt aan de hogere cpu temperaturen van @Stapper55 met al die zooi die dat installeert.

De softwarematige oplossing zijn naar mijn mening wel de beste en enige manier om je fans mee te laten werken afhankelijk van je videokaart (Asus had anders ook een tijd videokaarten met 4 pins pwm aansluitingen).

@stin00 Dan heb je wellicht wel een videokaart die erg warm draait totdat je cpu warm genoeg wordt... als je dingen (games) doet die je cpu niet belasten gaan je casefans dus ook niet harder draaien en moeten je videokaart fans harder aan het werk.

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Het is op stock (standaard fan profielen) en met de wat hogere tdp cpu koelers niet direct een probleem.
Met moderne power densities maakt de koeler afmeting of hoeveel TDP het kan afvoeren niet echt meer uit. Omdat de warmte niet genoeg tijd heeft de chip die te ontsnappen (kleine afmeting, hoog boostgedrag, etc). Mijn 5800X3D produceert maar 60 watt in gaming, maar die spiked nog altijd naar 80 graden. Zelfs met -112mvtt en -30PBO. Het is nu wel warm, in de winter is het een graadje of 10 minder natuurlijk.
Maar neem bijvoorbeeld Asus & Asrock moederborden versus Gigabyte moederborden... de fancurves op "silent" zijn op Gigabyte borden veel agressiever.
Dan heb je (zeker met een wat simpeler/goedkoper cpu koelertje) al heel snel het euvel wat de TS hier heeft.
Silent of niet, meer dan een lineaire rampfunctie hebben ze niet. Dus X temp == Y % fanspeed. Je kunt die zoals hierboven wel helemaal drukken, maar dan lopen je onderdelen vrij warm, en gaan ze juist meer warmte produceren (thermal runaway).

@Majestici Ik vraag me nu ook af of dat Armory Crate (volgens mij heb ik jou het daar vaker op zien hebben :P) niet bijdraagt aan de hogere cpu temperaturen van @Stapper55 met al die zooi die dat installeert.

De softwarematige oplossing zijn naar mijn mening wel de beste en enige manier om je fans mee te laten werken afhankelijk van je videokaart (Asus had anders ook een tijd videokaarten met 4 pins pwm aansluitingen).
Ik heb nooit zo hard zitten vloeken op software als dat programma. Het had werkelijk scripts overal gedumpt, group policies aangemaakt, telemetry containers, analytics servers, drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@stin00 Dan heb je wellicht wel een videokaart die erg warm draait totdat je cpu warm genoeg wordt... als je dingen (games) doet die je cpu niet belasten gaan je casefans dus ook niet harder draaien en moeten je videokaart fans harder aan het werk.
TS heeft net als ik een X3D CPU, die spiken bizar snel omhoog in temperatuur - ook als games hoofdzakelijk single core draaien. Mijn RTX 3080 wordt zelden warm, die dingen hebben gigantische koelblokken en vaak 3 fans. Ze worden veel geleidelijker warm dan een CPU. De ASUS TUF Gaming 4070 SUPER van TS wordt ook niet echt warm of luid, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Majestici schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Met moderne power densities maakt de koeler afmeting of hoeveel TDP het kan afvoeren niet echt meer uit. Mijn 5800X3D produceert maar 60 watt in gaming, maar die spiked nog altijd naar 80 graden. Zelfs met -112mvtt en -30PBO. Het is nu wel warm, in de winter is het een graadje of 10 minder natuurlijk.

[...]

Silent of niet, meer dan een lineaire rampfunctie hebben ze niet. Dus X temp == Y % fanspeed. Je kunt die zoals hierboven wel helemaal drukken, maar dan lopen je onderdelen vrij warm, en gaan ze juist meer warmte produceren (thermal runaway).

[...]

Ik heb nooit zo hard zitten vloeken op software als dat programma. Het had werkelijk scripts overal gedumpt, group policies aangemaakt, telemetry containers, analytics servers, drama.
Die 5800X3D (o.a.) is inderdaad een vreemde eend in de bijt en goed dat je die even als voorbeeld aankaart.
Op een gegeven moment heeft een dikkere (of vloeistof) heatsink(koeler) dan niet veel zin meer en een hogere fan curve dan ook niet meer want die chip wordt gewoon heet.
Als het in de winter 10 graden minder is dan is een grotere heatsink/betere koeler/hardere fancurve nog wel relevant.

Helemaal drukken is inderdaad geen goed idee, zoals ik één reactie voor deze aangaf gaan dan je videokaart temps omhoog als je games doet die je cpu niet (minder) belasten (oké wellicht niet relevant met een X3D chip).

Ga je bijvoorbeeld Gray Zone Warfare spelen, met AVX instructies, dan wordt je cpu gewoon echt een heel stuk warmer (en meer herrie van je fans) dan welke andere game dan ook.
In verhouding blijft dus de videokaart een stuk koeler met die game daardoor als je de casefans op cpu temp hebt ingesteld.

Kortom met Gray Zone Warfare blijven mijn videokaarten een stuk koeler, omdat de cpu's warmer worden en de casefans dus eerder aanslaan en harder werken.
Met die game maken mijn systemen (casefans) ook meer herrie omdat alles op de cpu temperaturen staat ingesteld.

@stin00 Ja die X3D heb ik niet echt bij stil gestaan, dat is wel iets waar ik vaker over lees online m.b.t. de temperaturen daarvan.
Ik heb zelf een 4770k (delid, liquid metal, lapped, oc'ed), 3600 en 7500f en die hebben daar allemaal geen last van, daarvan voel je ook gewoon dat de koelblokken zeer heet worden dus er is goede warmte overdracht en "normale" warmte overdracht van chip>TIM>ihs>TIM>koelblok.
De Ryzen 3600 wordt in verhouding wel het warmste.
De 7500f blijft heerlijk koel en stil, zelfs met een Noctua L12s en AVX instructies (Gray Zone Warfare).

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Als het in de winter 10 graden minder is dan is een grotere heatsink/betere koeler/hardere fancurve nog wel relevant.
Nee, de delta-T is gewoon 10 graden lager. Dus Tcase ligt 10 graden lager van de chip, omdat de heatsink lucht inhapt die 10 graden koeler is. Het dynamisch gedrag blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Majestici schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Nee, de delta-T is gewoon 10 graden lager. Dus Tcase ligt 10 graden lager van de chip, omdat de heatsink lucht inhapt die 10 graden koeler is. Het dynamisch gedrag blijft hetzelfde.
Als je met een 5800X3D in de winter 10 graden lagere temperaturen hebt dan is dus de chip zelf (of de overdracht van chip naar IHS) dus niet een beperking maar de koeler die je erop hebt.
Anders zou er geen/weinig verschil zijn tussen winter en zomer temperaturen.

Als de chip zelf "gewoon" een heethoofd is zou je geen 10 graden cpu temp verschil met 10 graden verschil in omgevingstemperatuur zien, toch?

Als de chip temperatuur lager is met lagere omgevingstemperatuur (het koelblok blijft koeler) dan kun je dus nog winst behalen (lagere temperaturen van de chip behalen) door een dikkere koeler/vloeistofkoeler te gebruiken.

Ik vergelijk het maar even met Ivy Bridge en Haswell waar koelpasta tussen de chip en de IHS zat i.p.v. een soldering (de de manier van de IHS lijmen door Intel had er ook mee te maken).
Daarbij had een (tot op zekere hoogte) dikkere koeler monteren ook geen zin omdat de overdracht tussen de chip en de IHS niet optimaal was.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Als je met een 5800X3D in de winter 10 graden lagere temperaturen hebt dan is dus de chip zelf (of de overdracht van chip naar IHS) dus niet een beperking maar de koeler die je erop hebt.
Anders zou er geen/weinig verschil zijn tussen winter en zomer temperaturen.
Ik wil de OP zijn topic niet kapen, maar luchtkoeling kan alleen maar T-ambient benaderen. Dus je kunt een gigantische koeler erop zetten, maar het moet werken met T-ambient van de intake. Als de intake 10 graden koeler is, dan is je heatsink ook 10 graden koeler, en die maakt direct contact met Tcase van je CPU. Vandaar dat Delta-T ook gebruikt wordt, omdat dan een koelertest gedaan met 25 graden of 18 graden de resultaten veel te veel beïnvloeden. Je trekt de omgevingstemp van je meetwaarden af, zodat je enkel de toename vanwege de belasting meeneemt.

"Law of diminishing returns".

Het enige wat dit niet meeneemt, is dat 10 graden warmer, ook 5% meer stroom verbruikt meestal. Maar nogmaals, ik wil niet topic kapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Fucking hell jullie slaan door jongens, denk om mijn rikketik... ik ben een ouwe lul van 60 :)

Nu graag even de kop erbij.
ik heb het duidelijk uitgelegd. (Zie topic)

Die koeling is prima ( waterkoeling)
De temps zijn ook prima...

Maar door het aanspringen van die AVG service (Avgsvc.exe) elke 2 min een paar sec, drukt die hem net even door waardoor die fans een paar sec licht gaan blazen.

@Sissor wat jij zei dat is denk ik wat ik moet hebben... die ramp up delay als die dat een paar sec vertraagd dan is alles wel prima volgens mij...
Zit dan ook in die bios of doe ik dat met fan controlle?

(En nu niet gelijk weer helemaal doorslaan jongens ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je de pieken wil afvlakken dan is dat prima het het bios te doen, zonder verder software in Windows te installeren.

ps. Heb je überhaupt al eens in de bios gekeken wat de mogelijkheden zijn? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
@spone natuurlijk.

Ik heb die hele bak zelf gebouwd, dus daar ben ik wel geweest.
Maar ik ken echt niet alles uit mijn hoofd, en ik heb dit nog nooit gedaan.

Dus ipv een beetje te gaan klungelen en experimenteren, vraag ik liever eerst even.
Dat bespaart me hopelijk wat blunders en tijd.

Dus waar het mij om gaat is dus idd dat hij iets trager reageert voordat ze beginnen te spinnen.
Ik heb in die bios wel gezien dat je die fancurves kon doen, maar voor de duidelijkheid daar zit dus ook de optie om een delay in te stellen van een paar sec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Stapper55 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:58:
Maar door het aanspringen van die AVG service (Avgsvc.exe) elke 2 min een paar sec, drukt die hem net even door waardoor die fans een paar sec licht gaan blazen.
Je zou ook het boosten van de CPU naar wat minder agressief kunnen instellen.
Waarschijnlijk helpt dat ook al een stuk om het "spiken" van de CPU te verminderen.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 11-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Dat zal dan de prestatie ook beïnvloeden neem ik aan?
Daar voel ik niet zo veel voor, de ouwe baas gamed nog wel aardig wat af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Stapper55 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:20:
Dat zal dan de prestatie ook beïnvloeden neem ik aan?
Daar voel ik niet zo veel voor, de ouwe baas gamed nog wel aardig wat af :)
Wel als je de boost optie helemaal uitzet natuurlijk.
Maar lees het eens even goed en probeer het uit?
Het is een aanpassing die je eenvoudig zonder risico kan uitproberen.

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Wil je de optie toch weer naar de originele verborgen staat zetten dan kan dat natuurlijk ook weer via:
powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode +attrib_hide
Microsoft geeft dit erover:
Microsoft: ProcessorPerformanceBoostMode Enum

Hier wat anders samengevat:
Reddit: differences in CPU performance boost modes in the power plan
enabled: Just tries to boost a little more out of your CPU, if your CPU is hot or some problem occurs, well it's back to low GHz

aggressive: Just tries to boost a little more out of your CPU, if your CPU is hot or some problem occurs, it will make the fans go faster to get more out of your CPU. also this consumes more power EVEN when idling and your system is doing nothing.

enabled efficient: It will do the same thing as enabled only thing is, it might try to use less power

aggressive efficient: It will do the same thing as aggressive although try to use as less power as possible

[ Voor 73% gewijzigd door The_Doman op 10-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Stapper55 Download en installeer Asus Ai Suite: https://www.asus.com/nl/m...TUF-GAMING-B650-PLUS-WIFI

Hiermee je fancurve maken, maar tevens mogelijkheid tot tijd instelling wanneer fans meer toeren maken én wanneer ze weer minder snel hoeven draaien.

Ik gebruik het al jaren op alle Asus borden die ik gehad heb en dat zijn er al best wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stapper55
@bierschuit Dat klinkt me als muziek in de oren... ( Die naam van je ook trouwens :) )
dat armoury crate van ze is gruwelijk, maar goed ik heb een mobo van ze, dus dit ga ik eens proberen.

Enige wat ik hoef is dat die fans een tikje minder snel reageren op dat piekje van een paar sec, dan ben ik klaar.... nu mooi weer, ik laat het later even weten

thanks folks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Fucking hell jullie slaan door jongens, denk om mijn rikketik... ik ben een ouwe lul van 60 :)
Engineer, kan er niets aan doen :)
Heb nog nooit moving average gezien in een BIOS, of %/sec delay functies. Enkel *C / fan % lineaire functies.
Wordt denk ik echt een 3rd party applicatie. Zie degene die al aanbevolen zijn. Ik kan je wel alleen helpen met Argus, die andere ken ik niet.

*knip* gifjes bewaar je maar voor de huiskamer.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 10-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Majestici Asus ai suite is een goed programma, staat los van armoury crate.

[ Voor 15% gewijzigd door bierschuit op 10-08-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Wat me dan wel opvalt...

na de install een reboot, en een melding dat je dan memory integrity moet uitzetten...
Daar slaat dan weer defender op aan met een waarschuwing...

Kan dat kwaad verder of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
En er zit geen help bij.....

Bij mij zitten al die case fans op een controler dus die zie je dan maar 1 keer dus dat klopt.
Maar leg me dan ook nog even uit, hoe je een delay op die piek zet als je wilt.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Dat hele memory integrity kan je rustig uitzetten als normale PC gebruiker / gamer zijnde.

Een situatie waarop je dat misschien wel enabled zou willen zien is wanneer de computer/laptop van de werkgever is waarop werk verricht wordt.

-edit-
Ik ben momenteel bij familie op bezoek, zal proberen om vanavond via een laptop een wat beter antwoord te typen.

Ik lees zojuist dat alle fans op 1 controller zijn aangesloten?
Ai Suite kan je fans ook afzonderlijk aansturen, als ze afzonderlijk op een fan-header op het moederbord worden aangesloten.

Je opent Ai suite en opent Fan Xpert tabblad. Vandaaruit kan je eerst een diagnose draaien vanwaar alle fans opstarten en max draaien zodat er een curve bekend is.
Vanaf dan kan je ook Spin Up Time instellen en Spin Down Time, met behulp van sliders...
Google anders even naar afbeeldingen of guide van Asus Ai Suite 3 , Fan Xpert.

[ Voor 58% gewijzigd door bierschuit op 10-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Ok gedaan, en die melding in defender verwijderd.

maar nu nog even hoe ik een kleine delay zet op het aanslaan van die fans? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Sissor wat jij zei dat is denk ik wat ik moet hebben... die ramp up delay als die dat een paar sec vertraagd dan is alles wel prima volgens mij...
Yep zit gewoon in de bios als optie. Enige onhandige is dat schijnbaar vroeger ASUS delay in secondes had, en nu delays in stappen, en het niet echt duidelijk is hoeveel seconde een stap is. Dus het kan wat uitproberen zijn.
Majestici schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:23:

[...]

Heb nog nooit moving average gezien in een BIOS, of %/sec delay functies. Enkel *C / fan % lineaire functies.
Wordt denk ik echt een 3rd party applicatie. Zie degene die al aanbevolen zijn. Ik kan je wel alleen helpen met Argus, die andere ken ik niet.

[mbr]*knip* gifjes bewaar je maar voor de huiskamer.[/]
Mijn ASUS B650 moederbord heeft het wel. En elke Bios kan toch piecewise linear op zijn minst fan controle doen? Lijkt mij vreemd als ze alleen lineair kunnen.

Anyway er is voor mij één primair voordeel aan Windows tools, en dat is zoals andere schreven dat je Bios geen toegang heeft tot GPU temperatuur. Maar mijn casefans aansturen als percentage met offset van mijn GPU fan snelheid bleek ook met Fancontrol heel moeilijk. Heb nu een externe temperatuursensor op mijn moederbord zitten die naast GPU koelblok hangt, en daarmee redelijk goed kan bepalen of GPU hard werkt of niet.

Wat doe ik met die data? Helemaal niks :P . Heb hem keer meegekocht voor paar Euro. En eigenlijk zou ik nog weleens hem willen aanpassen om hem te gebruiken. Tegelijk veruit meeste zware spellen die ik doe belasten CPU ook voldoende om de casefans een trap onder de kont te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Stapper55 Helemaal speciaal voor jou in mijn Bios gegaan. En echt logisch zit het niet nee.

In de Bios naar Advanced (rechts onder), Monitor (Tab aan bovenkant), Q-fan configuration. Daar heb je voor zowel case fans als CPU fans meer opties. Ik heb zelf geen ervaring hoe goed die opties werken, bij mij staan ramp up / down op 0, maar ik zou beginnen met kijken of dat impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Grrrrr... Nou heb ik net dat ai suite 3 geïnstalleerd :)

zeer gewaardeerd @Sissors maar ik wacht eerst ff af tot ik antw krijg hoe ik dat kan doen met dat progje... als dat easy is dan ben ik er ook gelijk af.
Dat dingetje gaf alle temps en zo ook wel netjes aan, dus op zich is die wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:53
Ik gebruik Fan Control en als back up de fan curves ingesteld in BIOS.
Fan Control vind ik persoonlijk hele erg fijn, veel functies zoals GPU fans besturen (geen MSI Afterburner nodig), fans kalibreren, mix curves etc. Zelf vind ik het bijvoorbeeld fijn om de CPU fan te matchen met mijn front intakes van de PC behuizing. Je kan ook afstellen dat de fans pas reageren na X seconden. Om de korte pieken te voorkomen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddNvWyo_rpNVYRL3IMSv87NmMdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEtjJn7nTCewsrzfxF7E3gCF.png?f=fotoalbum_large

Probeer zelf wat uit zou ik zeggen, kijken wat werkt en wat niet te luid is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
Nou dat ai suite 3 is in ieder geval een hel......

Het bleek te een conflict te veroorzaken met een prog dat ik gebruik voor RGB (Signalrgb). Nam de hele zooi over, alle rgb settings op de kop...

Ik dacht die gooi ik er weer af....
Vergeet het maar het ding laat zich niet de-installeren.
En onder program files en program files (x86) van alles achter gelaten.

Die pc is nu wel stil, ik heb het in de bios aangepast.

Nu nog zien uit te vlooien hoe ik die rommel weer kwijtraak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stapper55
Lang leve Revo uninstaller :P

Problem solved, iedereen bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Stapper55 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:18:
Ik dacht die gooi ik er weer af....
Vergeet het maar het ding laat zich niet de-installeren.
En onder program files en program files (x86) van alles achter gelaten.
I hate to say I told you so, but I told you so.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:18:
Je zou ook het boosten van de CPU naar wat minder agressief kunnen instellen.
Waarschijnlijk helpt dat ook al een stuk om het "spiken" van de CPU te verminderen.
Heb je dit nu ook al eens uitgeprobeerd?
Ik ben ook wel benieuwd welke resultaat dat heeft met je CPU.
Het is gewoon een standaard (verborgen) Windows optie.
Stapper55 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:18:
Die pc is nu wel stil, ik heb het in de bios aangepast.
Ok, is al verbeterd zo dus.

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 11-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Ai Suite is geenzins hetzelfde als Armoury Crate of dat Asus Aura spul.

Armoury crate is wel disabled in BIOS?

Ai suite is geen crap, maar misschien is alles wel met houtje touwtje verbonden met elkaar en dat er daarom zoveel problemen zijn. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stapper55
@Majestici Armoury crate kwam met het asus mobo, van asus had ik wat dat betreft meer verwacht. Ik deed er de RGB mee, maar tijd later pats, stuk. niet meer aan de praat te krijgen. Doe ik nu met Signalrgb.
Voor prog's verwijderen pak ik altijd revo uninstaler ken je dat? Doet alles register de hele mikmak.

@The_Doman ja zoals het zich nu laat aanzien is het prima.

@bierschuit Het zag er wel goed uit. Probleem was een conflict met Signalrgb, wat ik voor de RGB gebruik.. Ai suite 3 nam het over, en zette alle RGB op zijn kop, dat zag er niet meer uit.

Pc is prima nu ( via bios), die hinderlijke snelle piek van een 10 sec elke 2 minuten in idle is weg.

Mooi zo'n forum, iedereen dacht even mee voor een oplossing, problem solved... thanks.
Pagina: 1