Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:15
Gm,

Sinds vorige week heb ik een multisplit unit (3) draaien, zodat eindelijk koel in huis kan zitten met de warmere dag (heerlijk) :)
Echter heb wat een vreemd issue. Voornamelijk op de slaapkamer unit.
Als alles uit staat, en ik doe die aan, dan klinkt het als er wind door de leidingen gaat. Dus dat het stroomt.
En dit gaat zeker in het begin, heen en weer. En is dan luider dan de fan (stand 1), waardoor je hem snachts al niet meer aan laat.

Dit gebeurd niet, als alle unit even tegelijk hebben gedraaid, en daarna de andere 2 uit gaan.
Echter gebeurd het wel als 1 van de andere alleen draaien, alleen minder en verdwijnt later dan ook wel heb ik het idee.

Mijn collega die dit werk heeft gedaan, heeft mij geholpen met installatie, hebben alles na gemeten, en dat lijkt allemaal goed. Dus we weten het niet 1.2.3 meer.

Extra info:
-Na afpersing, is het vacuum getrokken, 45 min ongeveer, daarna 3 uur vacuum gestaan zonder beweging in de naald (moesten wachten op de installateur met stek papier voor goedkeuring/en gas aan zetten). Dus hij zou dus luchtvrij en lek vrij moeten in eerste instantie.
-Gisteren gemeten:
-Uit: 13-14 bar
-aan koud > 8 bar
-aan warm > 30/31 bar

-Ook nog wat gas bijgevuld.
-Hij werkt functioneel wel goed, word koud en word ook warm.

Merk/Type:
Mitsubishi Electric Tripple split
MXZ-3HA50VF (buiten)
MSZ-HR35VF (woonkamer) <5 meter
MSZ-HR25VF (kantoor) <10 meter
MSZ-HR25VF (slaapkamer) <10 meter

Filmpje:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1aq04mb31k24cdy5mxfwj/20240804_080959.mp4?rlkey=nh19dexf2a1sudxbxo261dm5a&dl=0 (stond op stand 1, koelen, slaapkamer, op filmpje niet super duidelijk te horen, in echt wel.. denk iets met ruisonderdrukking :X )

https://www.dropbox.com/scl/fi/enhms17pi6srjfrtilxku/20240808_183332.mp4?rlkey=xso2frtxj7ze5ip7ikecpcq5g&dl=0 (buiten unit bobbelt (weet niet dat dit goed is ja of nee) Dit is niet altijd zo, zeker niet als alle 3 aan zijn.

Dus, wat zou dit kunnen zijn?
Lucht? knik in leiding? lekkage?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Alvast bedankt,

spoiler:
PS: ik heb een geschiedenis dat alle dure aankopen altijd wel iets mis bij mij, dus er rust een soort van vloek over mij :X

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:11
Bij mijn (destijds) nieuwe koelkast werd daarvoor gewaarschuwd.. dat was normaal, geen defect.

Staat daarvan iets in de handleiding?

[ Voor 17% gewijzigd door natural colour op 10-08-2024 08:42 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Het geluid lijkt alsof je gassen zich aan het rondtrekken zijn in je leidingen, Is vrij normaal. Dit geluid is dat ook nog na een uur draaien aanwezig?

Het kan een knik zijn in dat circuit of rommel?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58

BCC

Er zijn airco's die na uitschakeling het koelvloeistof terugpompen naar het reservoir - en dat weer terugduwen bij inschakeling. Moet je even nazoeken in de handleiding denk ik?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Lekdicht onder vacuüm hoeft niet te betekenen dat hij ook lekdicht is onder werkdruk! Daarom hoort een installateur de boel ook af te persen met stikstof, dat gaat al gauw op 30-40 bar, veel meer druk dan wat er bij vacuüm op de leidingen/koppelingen staat. Klinkt alsof dat bij jou niet gedaan is :/

Vakblad Warmtepompen: De 10 meest gemaakte installatiefouten bij airco's en warmtepompen
Daar wordt voor een airco met R32 koudemiddel zelfs afpersen op 46 bar genoemd :o

Ik zou de boel eens volgas aanzetten op de laagste stand (om een zo hoog mogelijke druk te creëren) en dan na een kwartiertje alle koppelingen bij langs gaan met zeepsop om te kijken of je lekkages hebt.

Waarom is er gas bijgevuld? De meeste units hebben af-fabriek meestal al genoeg vulling voor een tiental meters koelleiding. En is dat bijvullen m.b.v. gasfles op weegschaal gedaan, of gewoon op gevoel? Het komt vrij kritisch hoeveel erin moet namelijk. Zowel teveel als te weinig koudemiddel zorgen voor een minder efficiënt werkend systeem.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:15
Handleiding nog even doorgenomen. Zowel binnen unit, als buiten unit staat bar weinig, behalve waar je hem installeert, maten, en hoe je alles aansluit etc.
Dus niks over terug pompen, geluiden etc.

Zal straks nog even alles uit doen, en dan de slaapkamer aan, en kijken als het dan ook naar 30/60 min weg is ja of nee.

@ThinkPad
Dat is wel bijzonder, want er is dus een stek geregistreerd installateur geweest. heeft dat niet gedaan, en ook niet over gehad over het afpersen met stikstof. Ik moest hem op alle 3 op 30 graden zetten, vol vermogen voor de eerste keer.
Word btw ook nergens genoemd in de handleiding. maar vind het idd vervelend nu.. zal dit ook nog even navragen

De koppelingen aan de buitenunit hebben wel getest gisteren. Echter boven is dat wat lastig om "even" te doen ivm 6 meter hoog. De koppelingen zitten in het gat/muur. Moet alle pur er weer uit.

Het bijvullen is gedaan, omdat die zelfde stekmonteur met het er af halen van de meter, het geheel niet goed in drukte, waardoor er het nodige uit spoot....

Na 1.5 uur even niks aan te hebben gehad, slaapkamer even aangezet.
na paar min weer dat geluid, maar na 15 min is het weg. Dus ik denk dat ik het erger laat maken dan het is :X

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade666 op 10-08-2024 18:50 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1