Kortsluiting oplossen met dmv stekkerdoos, hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
Mijn vraag:
Bij mijn schoonouders aan de slag gegaan met een oven welke kortsluiting veroorzaakte. Dit gebeurde eigenlijk alleen wanneer de "modus" van de oven werd veranderd of wanneer de oven werd uitgeschakeld, dan direct kortsluiting.

Tijdens het troubleshooten heb ik op een gegeven moment de oven aangesloten op een ander stopcontact dmv een simpele stekkerdoos, met ongeveer 2m draad. De oven werkte vervolgens naar behoren. Daarna de oven aangesloten op de oorspronkelijke stopcontacten, met stekkerdoos ertussen, werkte nogsteeds naar behoren. Daarna weer de stekkerdoos er tussenuit gehaald, ditmaal weer kortsluiting bij modus verandering of uitzetten. Stekkerdoos er weer tussen en de boel werkt weer.

Wat is de natuurkunde hierachter? Mijn leek-theorie: modus verandering en/of uit zetten zorgt voor een hoogspanningspiek, de stroomkabel van de oven is oud en kan deze niet goed opvangen. Stekkerdoos ertussen zorgt voor meer bekabeling, meer weerstand om de piek op te vangen. Totaal uit de lucht gegrepen overigens deze theorie.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Goedkope stekkerdoos van de Blokker, wordt vandaag vervangen met een stekkerdoos welke hoogspannings beveiliging heeft.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Stekkerdoos, maar waarom werkt dit en wat zit hierachter?
...

Thanks voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:00
Schakelt de zekering of de aardlek uit?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:36
Let op dat je een stekkerdoos pakt die langdurig hoog vermogen oke vindt. Veel stekkerdozen zijn wel 3600W, maar niet voor een oven (die vaak toch uur aan staat).
Zou zonde zijn als de bekabeling gaat smelten en uiteindelijk kortsluiting / brand ontstaat denk ik...

Betere optie is oven vervangen, als de bekabeling niet meer goed is en niet vervangen kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 10-08-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:12
Je noemt het kortsluiting, maar waarom? Bedoel je overbelasting? Er gaat een installatieautomaat uitvallen neem ik aan?

Ook al zou het werken met een stekkerdoos, het is alsnog niet fris. Ik zou zo'n oven niet vertrouwen en de echte oorzaak willen weten en oplossen of een andere oven kopen. Een stekkerdoos is een extra risico in combinatie met grote vermogens, dus dat zou ik niet als permanente oplossing gebruiken voor dit probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10
Fase die nu andersom binnenkomt op de oven? Probeer eens de stekker andersom aan te sluiten.

Geaarde stekkerdoos trouwens?

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
Schakelt de zekering of de aardlek uit?
Not sure, mijn schoonvader heeft ze telkens gereset, de vraag staat uit overigens. Wat is de relevantie ervan als ik het vragen mag?
Let op dat je een stekkerdoos pakt die langdurig hoog vermogen oke vindt. Veel stekkerdozen zijn wel 3600W, maar niet voor een oven (die vaak toch uur aan staat).
Zou zonde zijn als de bekabeling gaat smelten en uiteindelijk kortsluiting / brand ontstaat denk ik...
De nieuwe stekkerdoos is 13.500A "approved" met hoogspannings-beveiliging, maar je punt blijft denk ik valide, zeker aangezien de oorspronkelijke stroomkabel van de oven nog gebruikt wordt (vervangen kan, maar is een karwei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
edit: ik moet beter lezen :+

[ Voor 71% gewijzigd door twain4me op 10-08-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:53
Een oven is een apparaat dat niet verstandig is om via een stekkerdoos aan te sluiten vanwege het langdurige hoge wattage. Op den duur kan dit brand veroorzaken aangesloten via een stekkerdoos.

Voor alle duidelijkheid:
- betreft het hier de installatie automaat of een aardlek automaat die uitschakelt?
- heeft het stopcontact waar je de oven via een stekkerdoos aansluit randaarde?
- Is de oven de enige belasting op deze groep?

[ Voor 30% gewijzigd door a.boogerd op 10-08-2024 08:28 . Reden: aanname verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:12
ThinkPad schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:17:
Fase die nu andersom binnenkomt op de oven? Probeer eens de stekker andersom aan te sluiten.

Dit zou niet iets uit mogen maken. Als dat wel zo is, dan moet er een monteur bijkomen die de (gehele) installatie controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
Je noemt het kortsluiting, maar waarom? Bedoel je overbelasting? Er gaat een installatieautomaat uitvallen neem ik aan?

Ook al zou het werken met een stekkerdoos, het is alsnog niet fris. Ik zou zo'n oven niet vertrouwen en de echte oorzaak willen weten en oplossen of een andere oven kopen. Een stekkerdoos is een extra risico in combinatie met grote vermogens, dus dat zou ik niet als permanente oplossing gebruiken voor dit probleem.
Ben geen expert. Ik noem het kortsluiting, de de apparaten in de keuken staan niet meer onder stroom, de schakelaar in de kast moet worden teruggezet. Verder goede punten mbt veiligheid, thx.

Om ook op anderen te reageren, de huidige stekkerdoos is niet geaard, van de stopcontacten zelf betwijfel ik het gezien de laatste verbouwing ergens in de jaren 90 was en het een oud huis betreft. De vraag staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
De oven is overigens oud (>15 jaar).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 99ruud99
Niet geaarde stekkerdoos - aardlek werkt niet.

Grote kans dat je aardlek eruit springt - je hebt een spanningsllek - weggooien die hap!

(Of repareren).

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 10-08-2024 08:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:08
Aangezien de TS het verschil niet weet tussen kortsluiting en overbelasting dan is er maar 1 advies: nieuwe oven kopen & voor de zekerheid de elektra na laten kijken door een elektricien. Oude oven weg gooien en niet meer naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deslaw

Grote kans dat je aardlek eruit springt - je hebt een spanningsllek
Dit klinkt zeer plausibel!
Aangezien de TS het verschil niet weet tussen kortsluiting en overbelasting dan is er maar 1 advies: nieuwe oven kopen & voor de zekerheid de elektra na laten kijken door een elektricien. Oude oven weg gooien en niet meer naar kijken.
Dit kan ik alleen maar beamen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.boogerd
Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:24:
[...]

Ben geen expert. Ik noem het kortsluiting, de de apparaten in de keuken staan niet meer onder stroom, de schakelaar in de kast moet worden teruggezet. Verder goede punten mbt veiligheid, thx.

Om ook op anderen te reageren, de huidige stekkerdoos is niet geaard, van de stopcontacten zelf betwijfel ik het gezien de laatste verbouwing ergens in de jaren 90 was en het een oud huis betreft. De vraag staat uit.
Indien je geen expert bent moet je misschien hulp van een expert vragen. Een stekkerdoos ertussen zetten is geen veilige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw

Grote kans dat je aardlek eruit springt - je hebt een spanningsllek
De nieuwe stekkerdoos met hoogspanning-beveiliging, welke vandaag binnenkomt, is wél geaard. Ik ben benieuwd of het euvel dan terugkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
Indien je geen expert bent moet je misschien hulp van een expert vragen. Een stekkerdoos ertussen zetten is geen veilige oplossing.
Begrijp ik, het is ook niet perse zo dat ik vrede heb met de huidige oplossing, vandaar onder andere dit topic. Ben blij met alle adviezen mbt de veiligheid en we zullen de boel geheel gaan vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

De nieuwe stekkerdoos met hoogspanning-beveiliging, welke vandaag binnenkomt, is wél geaard. Ik ben benieuwd of het euvel dan terugkeert.
Die stekkerdoos is geaard, maar je weet niet of het stopcontact zelf geaard is?

Geen idee hoe graag je je erfenis wil hebben op kort termijn, maar een oven van 15 jaar kan je echt beter vervangen door een nieuw exemplaar. Voordeel is dat je ouders dan ook nu alvast kunnen wennen aan de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
[...]

Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Begrijp ik, het is ook niet perse zo dat ik vrede heb met de huidige oplossing, vandaar onder andere dit topic. Ben blij met alle adviezen mbt de veiligheid en we zullen de boel geheel gaan vervangen.
Je zegt hier dat je de boel gaat vervangen, maar zegt ook dat je een nieuwe stekkerdoos hebt waarbij je hoopt dat het euvel niet terugkomt... Oftewel; mocht het euvel met een stekkerdoos ertussen niet terugkomen, ga je de stekkerdoos dan gewoon ertussen zetten en de oude oven laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
Als tijdelijke oplossing (tot een expert hiernaar gekeken heeft). Hier wat adviezen:
  • Zorg dat je een stopcontact en stekkerdoos met randaarde gebruikt.
  • Zorg dat de stekkerdoos minimaal geschikt is voor het vermogen van de oven.
  • Zorg dat de stekkerdoos en kabel in het zicht blijft. (immers tijdelijke oplossing)
  • Blijf in de buurt zolang de oven aanstaat.
  • Haal de stekker uit het stopcontact indien je deze niet gebruikt. (dit herinnerd ze hopelijk dat je hier een expert naar laat kijken)
  • Zorg voor een brandmelder in de omgeving van de oven. (controleer of deze werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
Je zegt hier dat je de boel gaat vervangen, maar zegt ook dat je een nieuwe stekkerdoos hebt waarbij je hoopt dat het euvel niet terugkomt... Oftewel; mocht het euvel met een stekkerdoos ertussen niet terugkomen, ga je de stekkerdoos dan gewoon ertussen zetten en de oude oven laten staan?
Nee hoor, zeer zeker niet. Ben slechts benieuwd of deze theorie klopt. De boel gaat hoe dan ook vervangen worden. De stekkerdozen waren gister reeds besteld dus onder het kopje lering en vermaak ben ik wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@President dat van erfenis is enkel als de oven veel aangeraakt wordt. Als het brand veroorzaakt brand je ook je eigen erfenis weg.

Ik zou een nieuwe oven kopen als de aarding slecht blijkt te zijn. Als dat niet het geval is zou ik een nieuwe oven kopen omdat je niet weet wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deslaw
Die stekkerdoos is geaard, maar je weet niet of het stopcontact zelf geaard is?
Heb er gister niet goed opgelet en ben nu niet ter plekke aanwezig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ga even uit van een overbelasting in plaats van aardlek: Een beveiliging zoals een smeltzekering of installatieautomaat heeft een bepaalde minimale stroom nodig om te kunnen aanspreken. Bij een kortsluiting stijgt de stroom in korte tijd heel snel.

Als de kabel van dat verlengsnoer te dun en/of te lang is, kan er niet snel genoeg voldoende stroom door. Het duurt dan te lang om de beveiliging aan te spreken. Gefeliciteerd, je hebt het probleem niet opgelost, én de beveiliging buitenspel gezet. |:(
Je kunt wachten op de keer dat iemand zichzelf elektrocuteert óf er brand uitbreekt.

Vervang. Die. Oven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:11

JME

zeg maar Jamie

a.boogerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:42:
Als tijdelijke oplossing (tot een expert hiernaar gekeken heeft). Hier wat adviezen:
  • Zorg dat je een stopcontact en stekkerdoos met randaarde gebruikt.
  • Zorg dat de stekkerdoos minimaal geschikt is voor het vermogen van de oven.
  • Zorg dat de stekkerdoos en kabel in het zicht blijft. (immers tijdelijke oplossing)
  • Blijf in de buurt zolang de oven aanstaat.
  • Haal de stekker uit het stopcontact indien je deze niet gebruikt. (dit herinnerd ze hopelijk dat je hier een expert naar laat kijken)
  • Zorg voor een brandmelder in de omgeving van de oven. (controleer of deze werkt)
Veel teveel mitsen en maren als je het mij vraagt. Ik zou als “tijdelijke oplossing” gewoon de boel afkoppelen totdat de expert er naar heeft gekeken of een nieuwe oven is aangesloten. Maar goed, ik ben ook nogal risicomijdend ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Toch even opmerken: elektriciteit is levensgevaarlijk en geen speelgoed. Dat je wenst bij te leren is mooi, maar wees voorzichtig. Een ongeluk is snel gebeurd, en een schok kan ernstige gevolgen hebben.

Als een toestel zo reageert, dan is de kans groot dat het door een lekstroom komt zoals zovelen hier al aangegeven hebben. Zit deze ineens op een verlengkabel zonder aarding, dan heeft die lekstroom maar 1 andere manier om weg te komen, dat is via het lichaam van de persoon die de oven aanraakt op dat moment!

Ga NIET experimenteren in zo een omgeving! Elektriciteit is er niet voor je vermaak!

Wil je meer leren, ga een cursus volgen, eentje met veel praktijk, waar je in een gecontroleerde omgeving kunt leren en experimenteren op een veilige manier.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

De stekkerdozen waren gister reeds besteld dus onder het kopje lering en vermaak ben ik wel benieuwd.
Lering en vermaak met elektriciteit kan heel slecht aflopen.. pas je aub wel op?

@Blokker_1999 wat hij zegt dus.

Overigens (ben ook geen expert) maar ik zou hoe het nu verbonden zit ook niet meer aan willen raken.. als het idd lekstroom is dan krijg je een schok (denk ik?)

[ Voor 33% gewijzigd door Grvy op 10-08-2024 08:56 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Playa del C. schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

Dit zou niet iets uit mogen maken. Als dat wel zo is, dan moet er een monteur bijkomen die de (gehele) installatie controleert.
Waarschijnlijk is dit toch juist het enige goede antwoord:
ThinkPad schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:17:

Waarschijnlijk schakelt niet de zekering maar de aardlekschakelaar uit, door een lekstroom naar aarde.

Als de oven nu is aangesloten met een stekkerdoos zonder randaarde, of met een stekkerdoos waarvan de aarde niet goed is, is er geen (goed) pad naar aarde meer waardoor er geen of een kleinere lekstroom loopt. Mogelijk is dat pad naar aarde er wel als je het apparaat aanraakt dus dit is inderdaad een gevaarlijke "oplossing".

Als er stroom lekt van fase naar aarde, kan de lekstroom wel eens (veel) minder worden wanneer je de stekker andersom in de contactdoos steekt, immers zit de fout nu tussen nul en aarde en daar staat ca. 0V tussen i.p.v. 230V dus er zal een (veel) kleinere lekstroom gaan lopen. Door het gebruik van een stekkerdoos steek je de stekker wellicht ongemerkt andersom erin, een Schuko stekker past immers op 2 manieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 10-08-2024 09:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:52
Playa del C. schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

Bij verwarmingselementen kan het wel een verschil maken, maar dan heb je ook gelijk de diagnose dat er inderdaad iets mis is met het element.
De lekstroom in de andere richting wil dan nog wel eens wat minder zijn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deslaw
Dank allemaal voor de reacties. We hebben de boel ontkoppeld, gaan niet meer experimenteren en zullen de boel gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10
Grote kans dat het met vervangen van (één van de) verwarmingselement(en) ook is opgelost.

Je leest wel vaker dat het verwarmingselement voor storingen zorgt, blijkbaar zijn deze wat hygroscopisch waardoor er vocht in komt. Je zou kunnen proberen de oven even op een ongeaard stopcontact een uurtje op de hoogste stand te laten stoken. Misschien dat je het vocht daarmee wegstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-04 22:27
Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Not sure, mijn schoonvader heeft ze telkens gereset, de vraag staat uit overigens. Wat is de relevantie ervan als ik het vragen mag?
Deze vraag heb ik nog niet beantwoord gezien.

Er is een fundamenteel verschil in een kortsluiting en een aardlek.

Kortsluiting = een veel te hoge stroom door je kabels. Je hebt dan een circuit zonder weerstand, dan is effectief de fase en nuldraad "kortgesloten".

Aardlek = stroom die weglekt buiten het circuit. Bijvoorbeeld als je je vinger in de lampfitting steekt (niet doen natuurlijk!): dan gaat een deel van de stroom niet via de nul-draad terug, maar via jou naar de grond. Zo'n stroom hoeft niet groot te zijn, in tegenstelling tot een kortsluiting. In dat geval moet de aardlek afslaan om de stroom van het circuit te halen om jou te beschermen.

Bij geaarde apparaten verloopt die beveiliging via de aarddraad. Heel het apparaat is geaard, en gaat er niets niet goed (bv gebrekkige isolatie van een stroomdraad), dan lekt deze via de aarddraad weg. Als deze te hoog is, slaat de aardlek uit.

Zou de aardlek niet afslaan, dan staat het apparaat onder spanning. De gradaties kunnen zijn van lichtelijk irritant bij aanraken, tot dodelijk. Door een niet-geaarde stekkerdoos te gebruiken, ontneem je ook de aardlekbeveiliging.

Beide problemen hebben een andere oorzaak en risicoprofiel, vandaar dat iedereen hier graag wil weten wélke van de twee precies afslaat.

Wat mij zorgen baart, is dat je denkt dat de keukenstopcontact niet geaard is. Ik zou hier zeker naar kijken, ook of de aardlekbeveiliging in de groepenkast nog up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:25
Soort gelijk heb ik bij mijn moeder ook gehad. Maar dan met magnetron. Daar bleek dat de nul draad niet goed vast zat geschroefd in de WCD. Doordat de stekker van verdeeldoos iets dikkere pootjes had maakte het wel goed contact. De pootjes van de magnetron stekker was 1mm dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ThinkPad schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:23:
Grote kans dat het met vervangen van (één van de) verwarmingselement(en) ook is opgelost.

Je leest wel vaker dat het verwarmingselement voor storingen zorgt, blijkbaar zijn deze wat hygroscopisch waardoor er vocht in komt. Je zou kunnen proberen de oven even op een ongeaard stopcontact een uurtje op de hoogste stand te laten stoken. Misschien dat je het vocht daarmee wegstookt.
Hoewel het helemaal waar is dat het waarschijnlijk een van de verwarmingselementen is, moet je de storings analyse én reparatie wel aan iemand over laten die weet waar die mee bezig is.
TS is dat niet.

Niet zelf gaan experimenteren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:14:
Dank allemaal voor de reacties. We hebben de boel ontkoppeld, gaan niet meer experimenteren en zullen de boel gaan vervangen.
Ik vind dit wel mooi.

Je hebt er overduidelijk de ballen verstand van, geeft dit ook duidelijk aan. Je probeert wel iets te bedenken, maar ook dat is niet echt iets waar je mee vooruit komt aan de terminologie te zien.

Tenslotte bemerk je dat het een toch wel precaire situaties is, die potentieel gevaarlijk kan zijn, en dat jullie beter de hulp van een expert inhuren (of vervangen).

Had iedereen maar zo'n redeneervermogen en zelfreflectie!

Bij mij op het werk zie ik alleen maar Dunning-Krugerkampioenen, dus ik vind het wel mooi om te zien dat niet iedereen hier last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
[...]

Stop met zelf prutsen! Er is al gezegd dat er een aardlek in de oven zit. Met dit geknoei staat straks de oven écht onder spanning en worden mensen geëlektrocuteerd.
Hopelijk voelt men het eerst, schrikt en neemt dan de juiste acties.

Oven de deur uit, aardlekschakelaar laten nakijken en nieuwe oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

a.boogerd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:19:
Een oven is een apparaat dat niet verstandig is om via een stekkerdoos aan te sluiten vanwege het langdurige hoge wattage. Op den duur kan dit brand veroorzaken aangesloten via een stekkerdoos.
Ik vraag me af, zijn er stekkerdozen in de handel die niet 16a 230v aankunnen?
Kan ik als consument er niet van uitgaan dat als mijn oven een 'normale' stekker heeft vanuit de fabriek dat het dan gewoon op elk stopcontact aangesloten kan worden, en dus ook via een stekkerdoos*?

*ervan uitgaande dat dit het enige apparaat is welke op de stekkerdoos is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Kan ik als consument er niet van uitgaan dat als mijn oven een 'normale' stekker heeft vanuit de fabriek dat het dan gewoon op elk stopcontact aangesloten kan worden, en dus ook via een stekkerdoos*?

*ervan uitgaande dat dit het enige apparaat is welke op de stekkerdoos is aangesloten.
tja ik heb ze ook... 3x 1.5mm² snoertje er aan nog geen 1,5 meter.. en rated voor 3600W

echter met alleen de waterkoker van 3000W tijdens 1 kooksessie van 1,7L water werd het snoer al dusdanig warm...

1.5mm² zou prima 3600 watt mogen trekken bij volwaardig koper tot een meter of 50 geloof ik, daarna wordt de weerstand te hoog en krijg je een te hoge spanningsval...

Frituurketel op 100 meter 3x 1,5mm² de TL bak die er ook bij zat ging elke keer uit als de verwarming van de frituur aan ging :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 10:14
Heb ooit wel eens geklooi gehad met de dikte van de pinnen van een stekker. Wellicht zijn de pinnen van de stekker oven wat dun en maken ze geen goed contact in het stopcontact, wel in het stekkerblok en stekkerblok maakt ook goed contact in stopcontact. Als je een andere stekker aan de boven zet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even duidelijkheid over kortsluiting, overbelasting en een lekstroom.

Kortsluiting: de fase en de nul worden met elkaar verbonden zonder verbruiker er tussen. De stroom wordt hierdoor kortstondig oneindig hoog. Het gevolg is dat de er een zekering of installatieautomaat uitspringt. Het probleem moet eerst worden opgelost omdat anders de zekering of automaat er uit blijft klappen.

Overbelasting: het vragen van te veel vermogen door een leiding of onderdeel die daar niet op berekend is. Hierdoor is de stroom te groot, ontstaat er (veel) warmte en schakelt een zekering of automaat uit. Overbelasting is doorgaans een menselijke fout en te herstellen door een toestel op een andere spanningsbron aan te sluiten. Na het oplossen van de overbelasting kan een toestel doorgaans prima gebruikt worden. Bij langdurige en grote overbelasting is het wel aan te raden om toestellen en leidingen te inspecteren, warmte/hitte kan voor gevaarlijke situaties zorgen in het stroomcircuit.

Lekstroom: er gaat een doorgaans kleine stroom van de fase naar een geleidend onderdeel van een toestel, waarbij de stroom niet terug gaat via de min. Hierdoor ontstaat er een verschil in stroom door de fase en de nul geleider. Dit verschil noemen we lekstroom. Wanneer de lekstroom in de buurt komt of groter is dan de waarde van een aardlekschakelaar (differentiaalschakelaar) schakelt deze uit. Het uitschakelen van een aardlekschakelaar kan het gevolg zijn van lekstromen van meerdere toestellen bij elkaar opgeteld. Lekstromen zijn op te lossen door een toestel uit te zetten, af te koppelen en soms door de stekker om te draaien.

Aangezien in dit geval de oven prima werkt maar de boel uitslaat bij het wisselen van het programma of zelfs het uitzetten is er in ieder geval geen sprake van overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:00
Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Het verschil is dat de oven in het ene geval langdurig ruim boven de toegestane stroom gebruikt, terwijl het bij de aardlek om een relatief kleine lekstroom kan gaan. De oorzaak van je probleem moet je in beide gevallen heel anders zoeken, maar het kan ook het verschil zijn tussen een heel gevaarlijke situatie en een klein probleem.

Gezien het verhaal verwacht ik dat het om de aardlek gaat een het en relatief klein probleem is (maar kan het nog steeds zijn dat de oven total-loss is), maar het is wel belangrijk om dat zeker te weten. Als het nl. wel de zekering zelf is zou ik er sterk aan denken om een andere oven te kopen of er een expert naar te laten kijken. Dan heb je het nl. over een realistische kans op brand.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 10-08-2024 11:15 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 00:13

mjl

Ugh

Hippocampus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Veel stopcontacten en schakelaars zijn geschikt voor maximaal 10A. Zeker als het gaat om stopcontact of schakelaar voor buiten gebruik is.

On topic: laten repareren of vervangen!

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 10-08-2024 13:40 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deslaw
Topic mag gesloten worden, is dat nog een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:46:
Je weet inmiddels dus met 200% zekerheid te vertellen dat de WCD in de keuken van je ouders van correcte randaarde voorzien is én dat de zekering automaat / aardlekschakelaar in de meterkast correct functioneert? (Of zit er een Alamat in de meterkast welke die twee functies combineerd?).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:46:
Je weet je ouders inmiddels dus met minimaal 200% zekerheid en droge ogen te vertellen dat dat WCD in de keuken van je ouders van correcte randaarde voorzien is én dat de zekering automaat / aardlekschakelaar in de meterkast correct functioneert? (Of zit er een Alamat in de meterkast welke die twee functies combineerd?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deslaw
Will_M schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Je weet inmiddels dus met 200% zekerheid te vertellen dat de WCD in de keuken van je ouders van correcte randaarde voorzien is én dat de zekering automaat / aardlekschakelaar in de meterkast correct functioneert? (Of zit er een Alamat in de meterkast welke die twee functies combineerd?).
Nee, maar ik ga de boel laten controleren door een electriciën en de oven wordt vervangen door een nieuw model.

Edit: bovendien is de huidige oven afgekoppeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Deslaw op 10-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Deslaw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Nee, maar ik ga de boel laten controleren door een electriciën en de oven wordt vervangen door een nieuw model.

Edit: bovendien is de huidige oven afgekoppeld.
Dat worden morgen dus worstenbroodjes uit de Airfryer bij het ontbijt (7 min. / 160o) (y)

Pagina: 1