[AVG] beperking opvragen persoonsgegevens tot 2x per jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:02
Mijn vraag
Mag een organisatie het recht op opvragen van persoonsgegevens op voorhand beperken tot 2x per jaar en bij meer aanvragen kosten rekenen? (Op zich niet onredelijk, vraag mij gewoon af of het mág)
...

Relevant:
In de gebruikersovereenkomst van Disqus staat (laatste twee zinnen)

Your Legal Rights. Depending on the laws where you live, you may have one or more of the following rights under local laws. Disqus extends these rights to all individuals, regardless of where they live, including the right to:
Request a copy of personal data we have collected about you
Opt-out of our sale or sharing of personal data about you
Request that we delete data we have collected about you
Request that we correct data, restrict our use of data, or delete sensitive personal data that you may have previously provided in a comment (due to technical limitations, all of these requests will be handled as requests to delete data)
How To Make a Request. If you wish to exercise any of the above rights please click here. You will be required to complete an email verification process to ensure that your data is not accessed inappropriately by someone else. You can also call our automated line at 855-906-0569 to make a request by phone. You may only make a verifiable consumer request for a copy of your data twice within a 12-month period. Making a verifiable consumer request does not require you to create an account with us. We may charge a reasonable fee if your request is clearly unfounded, repetitive or excessive. If your request cannot be fulfilled, we will inform you of the reason.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
AVG doorgelezen, maak kan alleen vinden dat opgragen geen geld mag kosten
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:03
De wet is hier niet eenduidig in voor zover ik van onze privacy officer heb begrepen.

Je verzoeken moeten redelijk zijn, maar er is geen definitie van redelijk.

Natuurlijk valt dit te omzeilen door 2x "recht van inzage" te eisen en de 3e keer "recht op data portabiliteit".

Maar ook dat recht kan je niet oneindig uitoefenen... Hoe vaak het mag ligt niet vast.

*Er zijn mensen die graag lastig doen tot ze gelijk krijgen. Ze misbruiken de avg (en andere wetten) als middel om hun wil door te drukken. Deze verzoeken zijn als niet ontvankelijk afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met je eigen aanzet:
Op zich niet onredelijk, vraag mij gewoon af of het mág
en het antwoord van @99ruud99 ben je er denk ik wel.

Ik vind het verfrissend helder hoe ze het geformuleerd hebben, meer dan 2x per jaar zou ik ook overdreven vinden. Ik kan ook geen situatie bedenken waarom er meer opvragingen moeten zijn.

Edit: Als er meer aanvragen komen dan de eerste 2, zou ik de aanvraag afwijzen met een verwijzing naar de vorige aanvraag.
Geld vragen op iets wat je normaal niet aan (hoeft te) bied(en) klinkt als administratieve rompslomp en onnodig.

[ Voor 25% gewijzigd door DaWizza op 10-08-2024 08:29 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:11

Killjoy

Klingon lawn products

In principe is het recht van inzage gratis. Tenzij om (bijkomende) kopieën van documenten wordt gevraagd.

Wel kun je argumenteren in hoeverre 3 of meer verzoeken per jaar redelijk zijn. En dat als afwijzingsgrond gebruiken.

Zie ook:
https://www.autoriteitper...-op-inzage-in-de-praktijk

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Grijstint.

Automatisch na twee keer afwijzen is onredelijk. Maar andersom zal meestal meer dan tweemaal per jaar opvragen onredelijk zijn en kan dat reden zijn af te wijzen. Waarbij de betreffende autoriteit zou kunnen vragen waarom een partij als Disqus de inzage niet dusdanig kan automatiseren dat er geen onredelijke frequentie zou hoeven te zijn, althans voor mensen met een account.

Belangrijk deel van de quote:
Depending on the laws where you live

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:02
Precies. Ik denk dat we het eens zijn. Een nette implementatie, met telefoonnummer, maar ook met drempel voor AVG streepstaanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

kodak

FP ProMod
De wet is duidelijk wat betreft het doel: inzage welke persoonlijke gegevens men van je verwerkt is een recht. Wat geen duidelijk recht is: herhaaldelijk inzage krijgen in gegevens die al verstrekt zijn.

De toezichthouder stelt niet zomaar: De organisatie mag geen geld vragen als u uw gegevens wilt inzien. Tenzij u om extra kopieën vraagt. Dan mag de organisatie een redelijke vergoeding vragen.

De vraag is wanneer gegevens een extra kopie zijn. Die grens zal niet snel liggen dat men bijvoorbeeld maar 1x je naam of bankrekeningnummer hoeft te verstrekken als die in verschillende vormen in verwerking is. De inzage gaat er immers om dat je als persoon ook kan controleren of men geen fouten heeft gemaakt terwijl een gegeven als een naam in een administratie niet zomaar slechts een 1-op-1 verwijzing is maar een apart verwerkt gegeven waar ook apart een fout in kan staan. Het zal ook niet de bedoeling zijn dat als je om alle gegevens vraagt je bij herhaling om ontbrekende gegevens moet vragen men dan beperkingen op gaat leggen. Men hoort de eerder ontbrekende gegevens immers minimaal 1x kostenloos te verstrekken.

[ Voor 12% gewijzigd door kodak op 12-08-2024 13:37 ]

Pagina: 1