Geïsoleerde berging als sportruimte, vloerverwaming of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 19:27
Beste tweakers!

Voor een nieuwbouw woning (A+++ BENG), wil ik de geïsoleerde berging gebruiken als fitness ruimte. Om hier 3 uurtjes per week te sporten. Er is ook een optie om vloerverwarming en mechanische ventilatie aan te brengen. Waarmee de berging binnen de verwarmde zone van de woning wordt getrokken. Als ik deze optie niet koop, dan is de muur tussen berging en keuken een dubbele muur met isolatie.

Met deze optie krijg ik het volgende:
  • Vloerverwarming en koeling (warmtepomp met bodemlus)
  • Mechanische ventilatie i.p.v. natuurlijke ventilatie.
  • De spouwmuur tussen de keuken en de berging wordt uitgevoerd als enkele kalkzandsteen wand zonder isolatie.
  • De dekvloer wordt iets dikker gemaakt en uitgevoerd als zwevende dekvloer met isolatielaag.
De optie zelf kost 6.5K, waar ik over twijfel is:
  • In praktijk gebruik ik deze berging niet als leefruimte, voor 98% van de tijd. Wel moet ik de berging continue op temperatuur houden omdat anders de kou van berging naar de keuken kan trekken.
  • De berging is erg goed geïsoleerd, zit aan de woning en grenst ook aan de berging van de buurman. Voorzijde is een geïsoleerde gevel met enkele deur (staat nog verkeerd op tekening). Misschien is de basis temperatuur in de winter periode al redelijk goed en kan ik enkel met een elektrische verwarming de ruimte op 18 graden brengen.
  • Mechanische ventilatie i.p.v. natuurlijke ventilatie is wel fijn, maar voor een uurtje sporten zal de CO2 waarde waarschijnlijk niet hoog worden, even de deur op een kier en er is ook frisse lucht.
Wat is jullie mening/advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blFjYsR4-pYsYwXo_FVwK9Mrtb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXtmyEFEQsixaGhcVG1QdDzV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou het meteen doen! 6.5k hiervoor is echt geen geld; als je het in de toekomst wilt gaan doen ben je er een veelvoud voor kwijt.

Realiseer je goed dat je plan nú is om het als sportruimte te gebruiken maar wat brengt de toekomst? Wat als je er een extra slaapkamer van wilt maken? Of een kantoor?

Daarnaast; verkijk je niet op hoeveen CO2 je produceert bij het sporten...... Dat ga je niet met een kiertje van de deur oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
Croga schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:47:
Ik zou het meteen doen! 6.5k hiervoor is echt geen geld; als je het in de toekomst wilt gaan doen ben je er een veelvoud voor kwijt.

Realiseer je goed dat je plan nú is om het als sportruimte te gebruiken maar wat brengt de toekomst? Wat als je er een extra slaapkamer van wilt maken? Of een kantoor?

Daarnaast; verkijk je niet op hoeveen CO2 je produceert bij het sporten...... Dat ga je niet met een kiertje van de deur oplossen.
Bedankt voor je reactie! In de toekomst blijft dit wel een sportruimte. Ik heb namelijk voldoende kamers in de woning en bovendien is er geen daglicht aanwezig voor kantoor/slaapkamer doeleinde.

Dan moet de deur wat verder open dan een kiertje. Mijn grootste zorg zit meer in het continue op temperatuur moeten houden van de berging omdat anders de kou van berging naar de keuken kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
Lol, sporten is binnen 5 min veeels te warm dus mooi zo laten toch? We hebben A: steeds minder strenge winters en B: je kun in de winter ook gewoon buiten sporten, dus dan kan dat zeker in een droge ruimte waar het niet eens kan waaien.

Mooi zo laten en.die 6,5k op zak houden. Makkelijk verdienen.

Edit: over die co2, juist mechanische ventilatie gaat je weinig helpen hier. Dat is gewoon ingesteld op een bepaalde hoeveelheid lucht per ruimte. Zolang je er niet bent dus nutteloos. En als je er sport veel en veeel te weinig capaciteit + je kunt het niet voor alleen die ruimte omhoog regelen. Lekker deurtje open en klaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Fr33z op 10-08-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Ik zou eerder denken aan hoeveel kost het om die vloerisolatie en mechanische ventilatie te krijgen, en dan wel de dubbele geïsoleerde muur naar keuken.

Ik kan me niet voorstellen dat je vaak de verwarming aanzet, er is niets zo vervelend als een warme vloer tijdens het sporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 11:12
Ik zou het ook doen, al is het maar om de potentiele verkoopwaarde te laten stijgen. Die 6.5k levert wss meer op dan het je kost aan woonwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Hipkip90 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:53:
In de toekomst blijft dit wel een sportruimte.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat niets zo veranderlijk is als de toekomst..... Ten eerste is dit slechts jouw eigen blik en wellicht niet de blik van een toekomstig bewoner (ergo: De woningwaarde verhoogt met een factor veel ten opzichte van de kosten), ten tweede weet je nooit wat er in je eigen leven nog verandert.
Ik heb namelijk voldoende kamers in de woning en bovendien is er geen daglicht aanwezig voor kantoor/slaapkamer doeleinde.
Och, een extra raam is er zo in gezet, laat staan een lichtkoepel in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik zou zeker mechanische ventilatie doortrekken in een sportruimte, liefst ook iets met 40m3/h voor 1 persoon. Vvw zou ik zelf niet hoeven, een airco zou de voorkeur hebben. Het is vaker te warm dan te koud met het sporten. Vooral als het goed geïsoleerd is. Maar zoals hierboven gezegd kan vvw aanleggen wel meerwaarde geven in de verkoop later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zonder raam blijft het op papier altijd een berging , dus qua verkoopwaarde zal het niet veel doen.

Toch zou ik het gelijk goed doen en wel vvw aanleggen met mv. Zorg dat hij op een aparte groep zit dan kun je m een beetje afstellen.
De deur naar de tuin kun je wellicht vervangen door een draai/kiep deur van glas :). Voor sporten ook veel fijner dan de garagedeur op een kiertje.

https://www.toeleveringon...AAB6IQOWpYZhoC-ZsQAvD_BwE

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 10-08-2024 08:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hipkip90 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:35:
Beste tweakers!

• De dekvloer wordt iets dikker gemaakt en uitgevoerd als zwevende dekvloer met isolatielaag.
[/list]
Dat zou ik sowieso altijd doen ! Wat voor isolatielaag krijg je zonder deze optie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hipkip90
Super bedankt @Croga, @Sport_Life , @Anoniem: 1221402 , @Bramtweakers ! Jullie hebben mij overtuigd :).

Die 6.5K is inderdaad geen probleem, dat verdien ik al terug in verkoopprijs. De deur aan de achterzijde van de berging heeft glas, op het westen, daar komt ook wel wat licht doorheen. Door deze optie kan ik waarschijnlijk wel 17m2 extra bij het woonoppervlakte erbij tellen, desnoods nog met een extra lichtkoepel erbij.

De spouwmuur wordt als enkele wand uitgevoerd, omdat daarmee de garantie temperatuur efficienter te bereiken is. Ik denk dat ik dit toch zo laat en niet als dubbele muur uitvoer. De berging continue verwarmen zullen de kosten ook niet zijn met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
lol. Ik zie vooral argumenten om het niet te doen maar goed ;) ik zou je makelaar eens vragen wanneer je iets al woonruimte mag tellen, dat helpt tenminste iets qua euro's. Verder, als je dit toch echt heul graag wilt:

zorg dat die ruimte een eigen groep qua vloerverwarming krijgt EN dat je de mechanische ventilatie af kunt sluiten, desnoods door het ventiel gewoon handmatig dicht te draaien. Een extra ruimte waar je nooit bent voorzien van afzuiging is echt onzinning en slecht voor je energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 14:02
Hipkip90 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:59:
Super bedankt @Croga, @Sport_Life , @Anoniem: 1221402 , @Bramtweakers ! Jullie hebben mij overtuigd :).

Die 6.5K is inderdaad geen probleem, dat verdien ik al terug in verkoopprijs. De deur aan de achterzijde van de berging heeft glas, op het westen, daar komt ook wel wat licht doorheen. Door deze optie kan ik waarschijnlijk wel 17m2 extra bij het woonoppervlakte erbij tellen, desnoods nog met een extra lichtkoepel erbij.

De spouwmuur wordt als enkele wand uitgevoerd, omdat daarmee de garantie temperatuur efficienter te bereiken is. Ik denk dat ik dit toch zo laat en niet als dubbele muur uitvoer. De berging continue verwarmen zullen de kosten ook niet zijn met een warmtepomp.
Vraag eens een makelaar om te kijken wat wel/geen raam doet voor de woningwaarde, idem met fatsoenlijke vloerverwarming. Jij wilt hier misschien geen kantoor, maar de volgende inwoner wel. En ook met sporten is het toch wel leuk om een raampje te hebben is mijn ervaring.

De berging continue op comfortabele kamer temperatuur houden is wat zonde, maar misschien kan je er een aparte thermostaat zetten die hem op 14-16 graden regelt als je de kamer niet gebruikt (met een programma om het op temperatuur te brengen voor je begint te sporten). Dat is mogelijk het nadeel van vloerverwarming, afhankelijk van de opbouw kan het even duren voordat de sportkamer op temperatuur krijgt in de winter, die hele dekvloer moet op temperatuur komen.

Of je de keuken muur wel niet wilt isoleren is afhankelijk van hoe groot het temperatuur verschil is tussen keuken en berging. Een spouw is sowieso niet interessant, je kan de muur gewoon dampopen richting de berging uitvoeren (die zal over het algemeen kouder zijn, dus daar trekt het vocht heen). Je kan er altijd nog een voorzetwandje tegen plaatsen voor extra isolatie.

Edit: het is mijn niet helemaal duidelijk van de tekening, maar heeft de berging wel of niet een deur direct naar het huis, of moet je altijd buitenom? Dat telt ook wel mee voor voor of het bij het woonoppervlakte meetelt. Is een deur naar de keuken geen optie, dan je koelkast en vriezer in de berging plaatsen eventueel om ruimte te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door svenk91 op 10-08-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hipkip90 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:59:

Grote kans dat je warmtepomp zelfs beter/rustiger draait wanneer er meer vloerverwarming (inhoud) is, zeker bij een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning. En in de zomer heerlijk koelen _/-\o_ (niet zo best als een airco, maar het helpt zeker).

Kun je niet een doorgang maken vanaf de keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipkip90
svenk91 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Vraag eens een makelaar om te kijken wat wel/geen raam doet voor de woningwaarde, idem met fatsoenlijke vloerverwarming. Jij wilt hier misschien geen kantoor, maar de volgende inwoner wel. En ook met sporten is het toch wel leuk om een raampje te hebben is mijn ervaring.

De berging continue op comfortabele kamer temperatuur houden is wat zonde, maar misschien kan je er een aparte thermostaat zetten die hem op 14-16 graden regelt als je de kamer niet gebruikt (met een programma om het op temperatuur te brengen voor je begint te sporten). Dat is mogelijk het nadeel van vloerverwarming, afhankelijk van de opbouw kan het even duren voordat de sportkamer op temperatuur krijgt in de winter, die hele dekvloer moet op temperatuur komen.

Of je de keuken muur wel niet wilt isoleren is afhankelijk van hoe groot het temperatuur verschil is tussen keuken en berging. Een spouw is sowieso niet interessant, je kan de muur gewoon dampopen richting de berging uitvoeren (die zal over het algemeen kouder zijn, dus daar trekt het vocht heen). Je kan er altijd nog een voorzetwandje tegen plaatsen voor extra isolatie.

Edit: het is mijn niet helemaal duidelijk van de tekening, maar heeft de berging wel of niet een deur direct naar het huis, of moet je altijd buitenom? Dat telt ook wel mee voor voor of het bij het woonoppervlakte meetelt. Is een deur naar de keuken geen optie, dan je koelkast en vriezer in de berging plaatsen eventueel om ruimte te maken.
Bedankt @svenk91 ! Gelukkig zit er een aparte thermostaat op de vloerverwarming groep in de berging. Dan kan ik inderdaad zoals jij aangeeft, deze instellen op bijv. 16 graden. Net warm genoeg voor te sporten, maar niet te warm zodat ik veel energie verbruik. Fijn om te horen dat mocht het temperatuur verschil een probleem zijn, er ook nog opties zijn zoals een voorzetwandje voor extra isolatie.

De berging heeft geen deur direct naar het huis, je moet altijd buitenom. Wel een klein nadeel, waar ik zelf geen probleem mee heb, maar met een extra deur in de keuken werd de keuken te klein.

Wat ik hoor van makelaars is dat zolang er ventilatie, warmte en dag licht aanwezig is in een ruimte, ze de ruimte meetellen als verblijfsruimte. Wat je in praktijk vaak ziet is dat zelfs 1 van de 3 ontbreekt en men alsnog de ruimte meetelt als verblijfsruimte. Dit is een wat grijs gebied, betreft wat er op funda in de specificaties wordt gezet en wat echt volgens de regels klopt. Zover ik begrijp mag ik de extra m2 meetellen zonder tussendeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Hipkip90 op 11-08-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Ik zou het ook doen.
Met een goede zoneregeling op de vloerverwarming met een eigen thermostaat in de berging.

Wij hebben in alle ruimtes een thermostaat, tot aan de berging aan toe. En de berging heb ik vast ingesteld op 17 graden. De bijkeuken staat ook op 17 graden, maar deze zetten we met was drogen regelmatig hoger.

De 3 graden temperatuur verschil met de keuken/woonkamer is niet merkbaar qua tocht/koudeval.
Natuurlijk is het wel kouder in die ruimtes als je er binnen loopt.

Tijdens de hoge gasprijs had ik die ruimtes op 15 staan, en de leefruimtes op 19. Was ook prima te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 11-08-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:29
ik zie genoeg muur om een raampje te plaatsen en er op papier ook een slaapkamer van te maken, lijkt mij in een sportruimte ook overigens wel fijn om daglicht te hebben ipv kunstlicht.
Pagina: 1