Beste tweakers!
Voor een nieuwbouw woning (A+++ BENG), wil ik de geïsoleerde berging gebruiken als fitness ruimte. Om hier 3 uurtjes per week te sporten. Er is ook een optie om vloerverwarming en mechanische ventilatie aan te brengen. Waarmee de berging binnen de verwarmde zone van de woning wordt getrokken. Als ik deze optie niet koop, dan is de muur tussen berging en keuken een dubbele muur met isolatie.
Met deze optie krijg ik het volgende:
Voor een nieuwbouw woning (A+++ BENG), wil ik de geïsoleerde berging gebruiken als fitness ruimte. Om hier 3 uurtjes per week te sporten. Er is ook een optie om vloerverwarming en mechanische ventilatie aan te brengen. Waarmee de berging binnen de verwarmde zone van de woning wordt getrokken. Als ik deze optie niet koop, dan is de muur tussen berging en keuken een dubbele muur met isolatie.
Met deze optie krijg ik het volgende:
- Vloerverwarming en koeling (warmtepomp met bodemlus)
- Mechanische ventilatie i.p.v. natuurlijke ventilatie.
- De spouwmuur tussen de keuken en de berging wordt uitgevoerd als enkele kalkzandsteen wand zonder isolatie.
- De dekvloer wordt iets dikker gemaakt en uitgevoerd als zwevende dekvloer met isolatielaag.
- In praktijk gebruik ik deze berging niet als leefruimte, voor 98% van de tijd. Wel moet ik de berging continue op temperatuur houden omdat anders de kou van berging naar de keuken kan trekken.
- De berging is erg goed geïsoleerd, zit aan de woning en grenst ook aan de berging van de buurman. Voorzijde is een geïsoleerde gevel met enkele deur (staat nog verkeerd op tekening). Misschien is de basis temperatuur in de winter periode al redelijk goed en kan ik enkel met een elektrische verwarming de ruimte op 18 graden brengen.
- Mechanische ventilatie i.p.v. natuurlijke ventilatie is wel fijn, maar voor een uurtje sporten zal de CO2 waarde waarschijnlijk niet hoog worden, even de deur op een kier en er is ook frisse lucht.
/f/image/VXtmyEFEQsixaGhcVG1QdDzV.png?f=fotoalbum_large)