Wand bevestigen aan metal stud plafond.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-04 09:50
Hi iedereen,

Ik wil binnenkort op zolder een tussenwand maken met deur om een extra kamer te creëren. Dit is de eerste keer dat ik dit ga doen dus vandaar wil ik het graag zeker weten :)

In de zolder zit een gipsplaat plafond van metal stud.
Ik wil graag hout gaan gebruiken voor de wand en ik vraag me af of dat in dit geval kan? Of kan ik beter doorgaan met metal studs?

Zou ik gewoon houten balk 44x69 door gipsplaat heen in achterliggende metal stud profielen vast kunnen schroeven? Is dat allemaal sterk genoeg?

Zo ja welke schroeven zou ik het beste kunnen gebruiken?

Ik waardeer alle hulp alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Sterk genoeg is het al gauw, tenzij je er olifanten in wil huisvesten.

Belangrijkste is of je weet waar de metalstud in het plafond zit. Misschien heb je een metaaldetector nodig.
Als je liever werkt met hout dat kan je dat beter gebruiken. Er is geen reden om metalstud te gebruiken voor de wand omdat dat toevallig in het plafond zit.

Om de houten balkjes aan het plafond te schroeven heb je zelfborende schroeven nodig die lang genoeg zijn. Wat ik in de gauwigheid kan vinden is 70 mm. dat lijkt mij lang genoeg.
Gaten in het hout eerst voorboren, dan schroeft het makkelijker in het metalstud.
Je kan ook het hout gedeeltelijk ruimer voorboren om de schroefkoppen te verzinken. Dan kan je kortere schroeven gebruiken, maar is wel iets meer werk.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja dat kan wij gebruikte er lange snelbouw schroeven (gipsplaat schroeven) welke geschikt zijn voor metalstud voor, je balk goed aandrukken en niet te gek aandraaien dan draai je alles kapot. 0,5 mm uitstekende kop maakt bij deze toepassing weinig uit. voorboren is idd ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Je zou ook tegen het plafond en onder een C profiel metalstud kunnen gebruiken (makkelijker bevestigen met kortere schroeven en altijd recht) en als staanders 2x3 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
Heel erg bedankt iedereen voor het advies en de uitleg.

Ik denk dat ik de balk ga vastmaken met de zelfborende schroeven.

Begrijp ik het goed dat zowel de gipsplaatschroeven voor metal stud als de zelfborende schroeven prima werken, en dat het enige verschil is dat de zelfborende schroeven het makkelijker maken omdat ze zelf een gat voorboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:02
Dat klopt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
Erg bedankt!

Ik heb nog een aantal vragen hierover. Vergeef me dit is mijn eerste keer zo'n wand maken dus wil het zeker weten :)

Linkermuur is gemaakt van drijfsteen (woning uit 1920)

Mijn idee omdat het een zachte poreuze muur is was om de 2x3 balk vast te maken met 8x65 duo power pluggen + high tack kit er tussen. Is dat zo goed genoeg?

Verder vraag ik me nog af of ik tussen balken en muur/plafond/vloer afdichtingsband moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nofo1
Iemand enig idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Die pluggen om de 60 cm lijkt mij wel voldoende. Let ook even op de juiste montage:
https://www.fischer.nl/nl...en/nylon-pluggen/duopower
Bij schroeven van 6 mm kan er veilig 60 kg aan hangen.

Als je ook al kit er tussen doet is band nogal dubbel op. Zelfs zonder kit lijkt het mij niet nodig. De gipsplaten zelf worden ook nog eens gekit in de hoeken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1