Ontevreden over stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-07 20:19
Hallo allemaal,

Nu het stucwerk op de meeste plekken goed droog is, zien we heel veel oneffenheden.
Sommige gedeeltes zijn niet spiegelglad, maar ruw.
Op heel veel plekken zitten duidelijk voelbare "bobbels" en op verschillende plekken zijn oneffenheden duidelijk te zien.

We hebben bij de stukadoor aangegeven dat we dit graag z.s.m. hersteld zouden willen hebben. In plaats van dat hij zegt even langs te komen om het te bekijken, heeft hij het over dat strijklicht ellende geeft, dat je kunt zien en voelen.
Verder geeft hij aan dat bepaalde muren niet 100% recht gemaakt konden worden, dan hadden we maar "al het oud pleisterwerk moeten afkappen".

Het betreft een jaren 50 huis, maar op de bovenverdieping is wel nagenoeg alles spiegelglad en vrijwel geen oneffenheden.

Wat kunnen we hier het best mee doen? Erop blijven staan dat hij langskomt om het te herstellen?
Het plan was eigenlijk om, zodra het stucwerk droog is, alle muren en plafonds te verven aangezien we eind augustus willen verhuizen. Als hij dus op korte termijn niet in de gelegenheid is of niet wil herstellen, dan zitten wij natuurlijk met het probleem dat je dergelijke oneffenheden zult blijven zien. Of is dit iets wat men zelf eventueel kan herstellen? Ik betwijfel het.

Alvast bedank voor jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJIrFHci1HT20SjblzyBxwqWTJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xydt2ShEG1vG6ZG8tJdIyaAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8lwsQ_Wlfu7f4FJxl3oa8jXugo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSy9GkqUMAhTYPGDybCFXVtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJBRO2tRzO5_tX17Bb5MKmfHj0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZ38trsyXazCgLUDz4IjEfWK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH08J4zuWS4Nu2TBYkvPe9PFR5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwxUJKL9qXHgql6ok1hSzghk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNUxpkxEucWzwIw2j8P4z_8kRIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDXSXmJFnO7FbTugq6Wik9TV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcsRywjXl3DYA4_u1_3RnH6-ZmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ4CpqEUObo68hScw4k3VxME.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 13:38

Zenix

BOE!

Ziet er niet uit inderdaad. Heb je al betaald? Anders zou ik dat niet doen en het hem eerst laten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:22
Er is onderscheid tussen "recht maken", oftewel vlak, en hobbels en bobbels.
Dit is zelfs niet behangklaar te noemen, laat staan schilderklaar.
De vraag is ook wat er is afgesproken.

Als de stukadoor onwillig blijft, dan is de kortste klap om de bobbels weg te schuren en er een goedkoop behangetje op te doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Factuur hebben we helaas al betaald.

Verder is er niet echt iets concreet afgesproken, alleen dat er op sommige muren niet alles waterpas gemaakt zou kunnen worden aangezien de kozijnen "scheef" zijn. Maar dat heeft met bovenstaande wanden op de foto's dus niks te maken, want daar zijn geen kozijnen bij betrokken.
Daarnaast weet de stukadoor dat we alles gaan schilderen, dus er kan ook geen discussie ontstaan tussen schilderklaar en behangklaar.
Buiten dat mag je toch verwachten dat alles glad is en zonder bobbels, wat dus duidelijk niet het geval is.

[ Voor 14% gewijzigd door Uhmazing op 10-08-2024 00:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Waterpas maken bij stucwerk kan je ook niet verwachten. Maar het moet wel vlak zijn binnen redelijke grenzen. Er zijn normen voor, maar die zijn vooral voor nieuwbouw, waar opdrachtgevers macht genoeg hebben om eisen te stellen.
Stukadoorswerk, wat je daarna kan schilderen zonder dat je wat effecten ziet, is werkelijk heel veel werk. Meestal moet er worden nageschuurd en bijgewerkt, e.e.a. afhankelijk van het vakmanschap van de stukadoor.
Als je dus stucadoorswerk verlangt dat schilderklaar is, moet je dat vooraf aangeven en je ook van verzekeren dat opdrachtnemer begrijpt wat er van hem wordt verlangt.
Maar dit is ook niet eens behangklaar, dus is het gewoon onder de maat.

Alleen heb ik geen ervaring, hoe je opdrachtnemers kan dwingen om goed werk af te leveren. Ik doe namelijk alles zelf, ook al duurt het 5 keer langer dan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:37:
Waterpas maken bij stucwerk kan je ook niet verwachten. Maar het moet wel vlak zijn binnen redelijke grenzen. Er zijn normen voor, maar die zijn vooral voor nieuwbouw, waar opdrachtgevers macht genoeg hebben om eisen te stellen.
Stukadoorswerk, wat je daarna kan schilderen zonder dat je wat effecten ziet, is werkelijk heel veel werk. Meestal moet er worden nageschuurd en bijgewerkt, e.e.a. afhankelijk van het vakmanschap van de stukadoor.
Als je dus stucadoorswerk verlangt dat schilderklaar is, moet je dat vooraf aangeven en je ook van verzekeren dat opdrachtnemer begrijpt wat er van hem wordt verlangt.

Alleen heb ik geen ervaring, hoe je opdrachtnemers kan dwingen om goed werk af te leveren. Ik doe namelijk alles zelf, ook al duurt het 5 keer langer dan laten doen.
Ik neem aan dat dit niks met "oud stucwerk" te maken kan hebben? Lijkt me sterk dat we in het gehele huis overal het oude stucwerk eraf gehaald zouden moeten hebben om de muren schilderklaar te krijgen.
Alles wat los zat hebben we, op advies van de stukadoor, losgehaald. Alles wat vast zat hebben we laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Uhmazing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:48:
[...]

Ik neem aan dat dit niks met "oud stucwerk" te maken kan hebben? Lijkt me sterk dat we in het gehele huis overal het oude stucwerk eraf gehaald zouden moeten hebben om de muren schilderklaar te krijgen.
Alles wat los zat hebben we, op advies van de stukadoor, losgehaald. Alles wat vast zat hebben we laten zitten.
Klopt!. Oud stucwerk haal je weg als het slecht is en geen stabiele basis is om overheen te pleisteren of omdat je de muur niet dikker wil maken t.o.v. plinten en afwerklatten bij ramen en deuren.
Maar als de basis niet vlak is, is het wel moeilijker om in een keer de muur vlak te krijgen door de krimp van het stucwerk. Een dikke laag krimpt meer dan een dunne laag. Dus de onvlakheid wordt na het pleisteren vergroot. Met vlak bedoel ik dan, dat als je er een rechte plank overheen legt dat je hier en daar kiertjes ziet.
Maar wat ik op de foto's zie aan ribbels en ruwe stukken heeft daar niets mee te maken. Dat is gewoon slordig werk.
En dat is dus het verschil in behangklaar en schilderklaar.
Voor behangklaar zijn ruwe plekjes en putjes geen probleem, want die worden opgevuld met lijm en behang krimpt enigszins en trekt zichzelf glad. Scherpe bulten en ribbels blijven wel zichtbaar na behangen.
Bij schilderklaar mogen er geen ruwe plekken, putjes en bobbels zijn. Maar er zijn maar weinig stucadoors die zoiets in een keer kunnen opleveren. Daarom wordt voor schilderklaar vaak nog geschuurd en putjes bijgewerkt.

Vandaar mijn vraag wat er van te voren is afgesproken. Schilderklaar maken is veel meer werk als je het goed wil doen.
Maar nog eens, deze muren zijn niet eens goed genoeg om te behangen, dus het blijft onder de maat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:13
Maak het zelf maar glad met wat schuren en fix en finish want als die stucadoor nu nee zegt en jij hebt al betaald dan is voor hem de kous wel af. Zo gaat de wereld tegenwoordig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:48
Aangezien het boven wel strak op de muren zit…….is deze beste persoon boven begonnen met de klus?

En kwam hij er ondertussen achter dat het toch meer tijd ging kosten dan ingeschat en is het beneden een haastklus geworden…

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 07:35
Inderdaad niet zoals het hoort. Je schuurt stucwerk vaak wel wat op als het droog is om kleine oneffenheden weg te halen, maar die grote hobbels e.d. hadden er gewoon niet moeten zitten (lijken wel lucht bellen). Zou toch pushen dat hij komt kijken en het zelf zoveel mogelijk oplost, maar als je al betaald hebt is dat lastig..

Zeker die laatste foto/hoek lijkt heel slecht, maar is misschien optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:37:

Door de normen te specificeren in je opdracht. we sterven van de normen in nederland, maar de meeste mensen weten niet dat ze niet vanzelf "actief" worden. als particulieropdrachtgever moet je ze dus zelf specificeren wat bv een partij als woningborg voor je doet als je een nieuwbouwhuis koopt. als het bedrijf bij een branche organisatie zit heb je kans dat ze daar "actief" zijn gemaakt. Een goed bedrijf specificeerd het ook op of bij de offerte. maar een willekeurige alleen werkende stucadoor (hoe goed hij ook is) zal dat doorgaans niet uitzichzelf doen. en wordt het een lastig verhaal als je al betaald hebt. uiteraard kan blijven zeuren helpen, maar sneller is het om een pot topfinisch te halen en te schuren. (eeventueel laten doen en dan helaas 2 keer te betalen voor het werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die bobbels/luchtbellen heb je als je het te snel opzet en verder gaat, dan zit het niet vastgeplakt aan de laag er onder. Of als je gewoon niet goed gemengd hebt.
Geen goed werk nee, maar de vraag is of hij het nog gaat opknappen, of dat je beter de grove bulten weg kunt schrapen, even schuren, en er een laagje fill en finish (kant en klaar uit de emmer) overheen kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-07 12:41
Uhmazing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:14:
Factuur hebben we helaas al betaald.

Verder is er niet echt iets concreet afgesproken,
Hier je twee levenslessen van vandaag:

Altijd concrete afspraken maken, achteraf kun je dan nog flexibel zijn.

Nooit alles betalen (sowieso niet vooruit) als je nog niet tevreden bent, maar dan moet de eerste levensles natuurlijk wel toegepast zijn. ;)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 19:26
Dun op de muur, dik op de factuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 15:50

edwinjm

Webdeveloper

Oh, dit is echt broddelwerk. Ik heb meerdere muren laten stucen in oude huizen (1911 en 1932), ook op muren van slechte kwaliteit en altijd was de gestucte muur glad, ook met strijklicht.

Opties die ik kan bedenken:
- als je het volle uurtarief hebt betaald: er op aandringen dat hij het uiteindelijk goed maakt
- als je een vriendentarief hebt betaald: vragen of hij het tegen betaling goed kan maken
- een zaak aanspannen
- je verlies nemen

Leermoment: nooit 100% betalen als het werk nog niet klaar is (ook niet met zielige verhalen).

Als hij is aanbevolen door iemand, laat het broddelwerk dan aan die persoon weten.

En vooraf afspreken dat de muur glad moet zijn is onzin. Dat is waarvoor je zo iemand inhuurt en een gladde muur is vanzelfsprekend.

[ Voor 9% gewijzigd door edwinjm op 10-08-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:39
Gewoon schuren

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53

BCC

De officiele termen "behangklaar" en "sausklaar" zijn zo ruim dat het er eigenlijk altijd wel binnenvalt (net aan de hand gehad met een nieuwbouwhuis). De meneer van eigenhuis mocht bijvoorbeeld niet met strijklicht de wanden inspecteren volgens de norm.

Ik zou het eerst schuren en als het je dan nog niet aanstaat zelf aan de slag met fix-and-finish, want stucadoors die het perfect strak maken zijn er op het moment niet.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 10-08-2024 14:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wat je ook nog kan doen, als hij het niet gaat oplossen, is in ieder geval overal op internet reviews achterlaten. Da's het minste wat je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zit de stukadoor aangesloten bij een keurmerk?
Dan zou je die kunnen benaderen.
Want zoals iedereen hier aangeeft ziet het er niet uit.
Of inderdaad een gevalletje dun smeren dik verdienen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-07 22:19
Dit krijg je niet goed zonder een laag fix & finish en afwerking door een vakman. Sommige plekken krijg je wel weg met goed schuren, maar andere plekken niet (voor zover te zien op de foto's). Ik zou zeker niet hieroverheen verven, maar erop staan dat het wordt opgelost. De stukadoor zal niet komen, dan neerleggen bij de rechtsbijstand als je deze hebt. De opmerking dat je niet alle muren recht kan maken is wel een vreemde, dat is onzin. Of je ondergrond was echt heel erg slecht, maar dan had de stukadoor dit vooraf moeten melden.

Was dit wel een vakman of een goedkope beunhaas?

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 10-08-2024 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:56
BCC schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:18:
De officiele termen "behangklaar" en "sausklaar" zijn zo ruim dat het er eigenlijk altijd wel binnenvalt (net aan de hand gehad met een nieuwbouwhuis). De meneer van eigenhuis mocht bijvoorbeeld niet met strijklicht de wanden inspecteren volgens de norm.

Ik zou het eerst schuren en als het je dan nog niet aanstaat zelf aan de slag met fix-and-finish, want stucadoors die het perfect strak maken zijn er op het moment niet.
Wij hebben onze 1925 woning twee weken geleden laten stucken en dit en echt saus klaar, zo strak als maar kan, wij hadden zelf plafondtje gemaakt die niet helemaal waterpas was heeft ie ook nog waterpas in geflatst.

Maar goed, bekende aannemer uit de buurt, dus geen werkspot cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:49
Ziet er behoorlijk slecht uit daar heb je niet eens strijklicht voor nodig.
Ik zie jammergenoeg heel vaak dit soort werk en dan mag de schilder het opknappen wat vaak niet echt goed lukt.
Er zijn best veel goede stukadoors en bijna allemaal zzp maar jammer genoeg zijn er nog veel meer die zich als stukadoor verkopen maar gewoon amateurs zijn.
Idd zoals hier al eerder is gemeld, opschuren liefst machinaal, en daar waar nodig nog een finish laag aanbrengen, en zoek maar een flink matte muurverf.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 00:28
Ik heb nog nooit zo'n slecht werk gezien. Maar of je het zelf beter kan maken weet ik niet dat hangt van je vaardigheden af. En als ik het zo lees heb je die niet. Een ander zoeken om het te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Hij gaf vandaag aan dat we hem een seintje moeten geven zodra het stucwerk droog is. Hij komt dan alles opschuren met de schuurmachine. In ieder geval fijn dat hij terugkomt, we zijn benieuwd.

Stucwerk is al vrij droog, alleen bij hele diepe sleuven is het nog vrij nat (tussen 40-60% gemeten op verschillende plekken).

[ Voor 5% gewijzigd door Uhmazing op 10-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-07 14:53
Uhmazing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:56:
Het plan was eigenlijk om, zodra het stucwerk droog is, alle muren en plafonds te verven aangezien we eind augustus willen verhuizen
Normaal raad men aan om 1-2 jaar, nieuw stucwerk te laten uitdrogen.
Daarnaast klopt het ook wel dat je op bestaand stucwerk nu eenmaal niet een glad "nieuw" resultaat kan verwachten. In hoeverre dit in jouw geval aanvaardbaar is, is een andere vraag. Moeilijk te bepalen via foto.
Met renovlies kan je de oneffenheden wel wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Uhmazing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:52:

Hij gaf vandaag aan dat we hem een seintje moeten geven zodra het stucwerk droog is. Hij komt dan alles opschuren met de schuurmachine. In ieder geval fijn dat hij terugkomt, we zijn benieuwd.

Stucwerk is al vrij droog, alleen bij hele diepe sleuven is het nog vrij nat (tussen 40-60% gemeten op verschillende plekken).
Dat lijkt mij een prima oplossing.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pentaw1nz
nightgold schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:19:
[...]

Daarnaast klopt het ook wel dat je op bestaand stucwerk nu eenmaal niet een glad "nieuw" resultaat kan verwachten. In hoeverre dit in jouw geval aanvaardbaar is, is een andere vraag. Moeilijk te bepalen via foto.
En wat doe je in die 1-2 jaar dan?
Wat een onzin. Met mooi weer is stucwerk gewoon droog na een week of 2 en kun je sauzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:51
nightgold schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:19:
[...]

Dat is echt niet waar. Voor de stucadoor is het zelfs makkelijker om op redelijk vlak oud stucwerk een dunnere laag op te zetten dan op een ruwe muur een dikke laag te moeten zetten.

Je mag gewoon perfect strak stucwerk verwachten over bestaand stucwerk heen.

Waar je die 1a2 jaar droogtijd vandaan haalt is mij ook een raadsel...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-07 14:53
pentaw1nz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
En wat doe je in die 1-2 jaar dan?
Niets
Makrolon schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Dat is echt niet waar. Voor de stucadoor is het zelfs makkelijker om op redelijk vlak oud stucwerk een dunnere laag op te zetten dan op een ruwe muur een dikke laag te moeten zetten.

Je mag gewoon perfect strak stucwerk verwachten over bestaand stucwerk heen.

Waar je die 1a2 jaar droogtijd vandaan haalt is mij ook een raadsel...
pentaw1nz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
Wat een onzin. Met mooi weer is stucwerk gewoon droog na een week of 2 en kun je sauzen.
Dat verklaard dan waarom in NL zoveel renovlies gebruikt word bovenop stucwerk in nieuwbouw en in Belgie niet. Jullie hebben gewoon geen geduld. :+
2 jaar is misschien een stretch maar ik zuig het niet uit mijn duim

[ Voor 43% gewijzigd door nightgold op 11-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:51
nightgold schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Niets

[...]

[...]

Dat verklaard dan waarom in NL zoveel renovlies gebruikt word bovenop stucwerk in nieuwbouw en in Belgie niet. Jullie hebben gewoon geen geduld. :+
In nieuwbouw ja, omdat het huis nog zet. Heeft niks met t stucwerk te maken. Bij bestaande woningen dus zeker niet van toepassing.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 18:52
@nightgold
1 a 2 jaar ,wat een onzin en dat geef je zelf ook eigenlijk al aan in je link " ïk zuig het niet uit m'n duim"
Daarin word verwezen naar nieuwbouw en ja , daar heb je veel meer bouwvocht en dat is niet alleen veroorzaakt door het stucwerk maar door de hele bouw, stenen, beton, regen etc.
Ja, dan is er meer tijd nodig voor voordat je aan de gang kan.
Ik heb net een grote (250 m2) stucwerk klus in mijn huis achter de rug tijdens de moeson 8) in NL de afgelopen maanden en dat stucwerk van plm 0,5 cm dik was binnen 4 weken helemaal droog ondanks het vochtige weer. Gewoon wel goed geventileerd door de ramen wat open te laten.
Is inmiddels ook al getext en ziet er perfect uit.
Moet wel zeggen dat ik een vakman had die alles met een soort schuurmachine heeft dicht gepolijst of hoe dat ook heten mag. en hij had een speciale lamp op de muur staan die strijklicht af gaf.
Aalglad en geen putje te zien en ik had hier en daar toch best grote verschillen in de muur maar je kan er een lat langs houden en volkomen vlak.
Ze bestaan echt nog wel, goede vakmensen maar niet voor een koopje.... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
nightgold schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Niets

[...]

[...]

Afhankelijk van de hoeveelheid bouwvocht en het weer.
Bouwvocht gaat uit van nieuwbouw. Daar is bij TS geen sprake van gezien ze hebben gestuukt over eerdere laag.

Dan is droog = droog. Dus als de vochtigheid van het nieuwe stucwerk genoeg omlaag is = stucwerk droog en kun je sausen.

Je bron is dus irrelevant voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:28
Uhmazing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:52:

Bij mij is ook net gestuced en dat ziet er heel strak uit (jaren 70 huis). Toen ze weggingen gaven ze aan dat ik een belletje moet doen als alles opgedroogd is en dat er dan nog iemand komt opschuren. Bij hun is dat blijkbaar de gangbare werkwijze maar dat is dus niet het geval voor alle stucadoors.
Ik heb echter niet het idee dat er bij mij dan nog veel te doen is op wat morsen hier en daar na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 17:45
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar dat was pleisterwerk (dmv spuiten). Diepe krassen kun je niet wegschuren. Bij mij hadden ze alles gedaan, daarna zonder goed af te werken gespoten met verf. Heb uiteindelijk Knauf Renoband moeten gebruiken om de diepe krassen op te vullen. Oneffenheden in het stucwerk blijf je ook na het schuren zien. Uiteindelijk moeten ze naast het schuren een laagje aanbrengen, zoals Knauf Fix & Finish, om dit weg te krijgen (en hier komt dus vakwerk bij kijken). De vraag is dan ook, was dit echt stucwerk? Of was het pleisteren? Bij mij was het verschil tussen goed stucwerk en pleisteren zo'n 6000 euro en daarom heb ik gekozen om het te laten pleisteren.

Uiteindelijk is het nu lastig op de markt om een betaalbare vakman te vinden. Het zijn bijna allemaal beunhazen.

[ Voor 7% gewijzigd door TumTum op 11-08-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:38
Dat komt met schuren wel goed. Eventuele krassen en kuiltjes vullen met Fill & Finish (eitje).
Wel jammer dat je er voor hebt moeten betalen want dit kan een echte stukadoris met zijn voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinwernars
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 00:22
Ik heb hier ook een stucadoor laten komen voor 2 kamers, die hadden ook zochtbare bobbels en moest alle muren goed schuren van hem.

Dacht dat dit normaal was, maar zo te horen niet. Heb hem toen nog pleister werk laten doen overal waar het met de hand niet recht was.

Ziet er nu acceptabeler uit maar echt tevreden ben ik nooit geweest.

Ben het ook een keer zelf maar gaan doen, maar dat is als niet stacadoor echt niet te doen 😆

Volgende keer ga ik echt naar een gerenommeerd bedrijf en weet ik wat ik precies zoek en laat dan ook opmaken waar het precies aan moet voldoen en als het afwijkt ik daarop kan terugvallen. Want dit nooit weer!

Dan maar wat meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-07 17:19
Ik heb inmiddels 3 stukadoors gehad, eentje was echt heel slecht, maar nog vakwerk vergeleken met dit.... Is ie aan het oefenen zodat hij het straks in z'n eigen huis goed kan? Maar ja, veel kan je er niet aan doen vrees ik, behalve hopen dat hij genoeg fatsoen heeft om het te herstellen. Hij komt in elk geval kijken. Zou zodra hij in het huis is de deur op slot draaien :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14
Romborum schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:50:
Hij komt in elk geval kijken. Zou zodra hij in het huis is de deur op slot draaien :p
Ik mag toch hopen dat ie na drie maanden inmiddels al langsgeweest is... :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1