Thuisnetwerk wanddoos > patchpaneel > switch > modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdk94
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-08 22:54
Hallo allen,

Recent een appartement gekocht, nu wil ik in 2 slaapkamers een wandcontactdoos met 2 internet aansluitingen en in de woonkamer 2 wandcontactdozen met 2 stuks. Er liggen al PVC leidingen etc. Op internet lees ik van alles over het aansluiten van internet kabels en welke soorten er zijn. Nu heb ik het volgende begrepen;

Op de wandcontactdoos moet een stugge kabel worden aangesloten die vervolgens naar de meterkast gaat.

Eenmaal in de meterkast moet de stugge kabel op een patchpaneel worden aangesloten om vervolgens met een soepele kabel vanuit het patchpaneel naar het modem te gaan.

Nu hebben de meeste modems maar 4 aansluitingen en ik heb straks 8 kabels liggen, de oplossing is dan om er nog een switch tussen het patchpaneel en de modem te leggen zodat er maar 1 kabel uiteindelijk het modem ingaat.

Is dit correcte manier om het aan te sluiten en is er nog sprake van verlies internetsnelheid met al deze tussenstations?

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door jdk94 op 09-08-2024 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad een switch er tussen. Let er even op dat snelheid van de switch gelijk of hoger is aan de snelheid van je internet aansluiting. Dan is er verder geen merkbaar effect op de snelheid.Verdeling tussen aansluiting direct op modem of via switch maakt niets uit. Drie kabels direct op het modem en vijf op de switch kan ook. Voor 8 kabels heb je dus een acht-poorts of twee vijf-poorts switches nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 09-08-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat je schetst is inderdaad prima. Er zijn maar twee kleine kanttekeningen om geen bottleneck te maken:

- zorg dat je switch even snel of sneller is als je internetabonnement met als minimum 1Gbit poorten (100mbit poorten zijn wel erg jaren ‘90)
- zorg dat bij een internetsnelheid boven de 1Gbit de uplink tussen switch en modem ook die snelheid aan kan, normaliter 2,5/5/10G.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je niet echt max geld wil uitgeven, action verkoopt een 5p gb/s switch van tp link voor 10 euro. Niet hoogste performance, maar heb je dat nodig?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als je een switch koopt en je wil in de slaapkamer een tv aansluiten met een tv kastje van je provider.

Dan heb je een switch nodig die IGMP snooping ondersteund.

Vergeet dit niet effe te checken.