Receiver instellen avr x1800h

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1369320

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik dit in de juiste categorie plaats. Maar ik hoop hier een paar mensen te vinden die mij willen helpen met het instellen van mijn nieuwe en eerste set. Het gaat voornamelijk om het geluid van standaard revisie-uitzendingen. Muziek klinkt nu al geweldig in vergelijking met de soundbar die we hadden, maar wellicht valt op dat punt ook nog wat te verbeteren. Ik ben geen professional en wil dat ook niet worden. Wel hoor ik wat goed (genoeg) is of gewoon slecht. Ook ben ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Het gaat om een gewone thuissituatie in de woonkamer. De apparatuur is niet het beste van het beste, maar voor ons ruimschoots voldoende.

Wat ik momenteel heb is:

Receiver Denon avr-x1800h
Speakers Argon Audio Forus 55

Geen subwoofer en geen center speaker.

Muziek van bijvoorbeeld Spotify, maar ook die van radio en reguliere tv, klinkt nu al goed. Zeker in vergelijking met de vorige soundbar en het geluid van de televisie zelf. Een film van bijvoorbeeld Pathé Thuis hebben we nog niet gekeken.

De vragen die ik heb staan hieronder, maar andere suggesties zijn zeker welkom.

1) Er komt een zacht gezoem uit de receiver zolang die op de tv kast staat en ingeschakeld is. Wat is dit? Als ik de receiver vasthoud en hij dus niet op de kast staat, is de zoem weg.

2) Een aparte subwoofer overwegen we niet, omdat de baas nu al geweldig is. Een centerspeaker hebben we ook niet. Is deze laatste wel aan te raden? En gebruik je die bij reguliere tv?

3) Is het met de huidige set zonder subwoofer en center speaker nog steeds aan te raden om de Audyssey calibratie te doen?

4) Wat is de beste instelling voor reguliere tv-uitzendingen? Zoals een soap en het nieuws. Op een of andere manier kan ik niet wennen aan het geluid en soms luister ik nog liever naar de standaardspeakers van de tv (Samsung). Het geluid uit de nieuwe speakers is zeker wel beter, maar dan vooral op het punt van de muziek en geluidseffecten. Stemmen zijn met regelmaat blikkerig, ver weg, ondergesneeuwd door bijbehorend geluid. Een andere geluidsmodus selecteren helpt soms, maar bij de meeste uitzendingen niet.

5) De set is uit de doos met een standaard setup zo te gebruiken. Ik heb niet de illusie dat dat al goed is. Zie ik (standaard) instellingen over het hoofd als niet-kenner?

Hopelijk wil iemand (of meer) mij op weg helpen. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Alleen weten welke receiver en speakers er zijn is niet voldoende. Eerste is weten hoe de huidige receiver in is gesteld. Heb je de basis correct doorlopen? Dus receiver op alleen Front Left en Front Right en meer niet? Receiver is met 2.0 niet heel lastig omdat je bijvoorbeeld geen crossover hebt. Speakers op "LARGE" en aangesloten speakers aangeven is het grootste deel van de setup.

Tevens zo belangrijk is welke apparatuur er nog meer is. Hoe is deze onderling aangesloten en wederom, ingesteld? Alleen voor "TV" kan ik zo vier basic manieren bedenken om aan te sluiten en afhankelijk van de methode weer verschillende instellingen voor die connectie. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je nu Dolby Digital 5.1 naar de receiver stuurt die er dan weer (mits correct ingesteld) 2.0 van maakt. Mijns inziens is met een 2.0 set de uitvoer van de bron op 2.0 zetten logischer. Tevens geeft antwoord op bovenstaande vragen ook antwoord of bijvoorbeeld een center speaker gebruikt wordt met reguliere TV. Dat hangt af van de manier van TV kijken (kan die dienst überhaupt surround dragen), de zender (biedt de zender surround) en manier van aansluiten (kan de connectie surround aan) af.

Benoem ook concreter wat je reeds gedaan hebt. Een zin als "Een andere geluidsmodus selecteren helpt soms, maar bij de meeste uitzendingen niet" geeft veel meer informatie als er wordt gemeld welke geluids modi verbetering brengt of niet.

In deze vorm is het meer gissen dan concreet antwoord kunnen geven.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 09-08-2024 19:43 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Anoniem: 1369320 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:53:. Stemmen zijn met regelmaat blikkerig, ver weg, ondergesneeuwd door bijbehorend geluid. Een andere geluidsmodus selecteren helpt soms, maar bij de meeste uitzendingen niet.
En daar heb je dus een center speaker voor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:40
jeroenkb schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

En daar heb je dus een center speaker voor ;)
Niet perse, ik heb dan geen Denon maar een Yamaha. Daar kan je gewoon instellen wat voor output je wil. Zo is er de modus "2ch stereo", die je kan gebruiken om geluid te downmixen naar stereo als je slechts 2 speakers hebt aangesloten. Iets dergelijks is er vast ook voor Denon.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Ramon schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:02:
[...]
Zo is er de modus "2ch stereo", die je kan gebruiken om geluid te downmixen naar stereo als je slechts 2 speakers hebt aangesloten. Iets dergelijks is er vast ook voor Denon.
De receiver laten down mixen is mijns inziens een teken dat de bron niet goed in is gesteld. Vandaar dat ik om het totaalplaatje vroeg.

Edit:
Als je slechts twee speakers aan hebt gesloten en kan kiezen om de receiver te laten down mixen is de receiver ook niet correct ingesteld.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 09-08-2024 19:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de receiver zijn enkel de twee genoemde speakers aangesloten. Dus verder geen subwoofer of center speaker.

De receiver is verbonden met eARC aan een Samsung-televisie (43TU7020 uit 2020). Verder nog een Nintendo Switch en het kastje van interactieve televisie (KPN).

We hebben de standaard setup doorlopen en die hield in dat je moet aangeven welke speakers je hebt aangesloten en of er een netwerkconnectie is. De Audyssey-calibratie hebben we overgeslagen.

@Ramon Naast diverse andere geluidsmodi is er in plaats van '2ch stereo' een modus 'Multi chanel stereo'.Is dat wat je bedoelt? Overigens hebben we het geluid meestal op normaal stereo staan. Van de overige geluidsinstellingen heb ik het idee dat ze voornamelijk voor films zijn (Dolby. etc.).

Muziek klinkt wat ons betreft prima. Het gaat mij vooral om het geluid van reguliere televisie (dus geen surround). Het nieuws, een talkshow, dat soort dingen. Soms ook een film (ook gewoon op tv). Wat betreft geluid klinkt een film vaak wel goed, maar de stemmen vaak wat meer naar de achtergrond. Bij een nieuwsuitzending klinkt het vaak alsof je stemmen hoort in een lege ruimte zonder gordijnen.

Zou een center speaker dat kunnen verbeteren? Is dat logisch bij normale televisie?

@FeaR Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begreep de strekking, maar ben geen professional...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:40
Anoniem: 1369320 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:56:
Op de receiver zijn enkel de twee genoemde speakers aangesloten. Dus verder geen subwoofer of center speaker.

De receiver is verbonden met eARC aan een Samsung-televisie (43TU7020 uit 2020). Verder nog een Nintendo Switch en het kastje van interactieve televisie (KPN).

We hebben de standaard setup doorlopen en die hield in dat je moet aangeven welke speakers je hebt aangesloten en of er een netwerkconnectie is. De Audyssey-calibratie hebben we overgeslagen.

@Ramon Naast diverse andere geluidsmodi is er in plaats van '2ch stereo' een modus 'Multi chanel stereo'.Is dat wat je bedoelt? Overigens hebben we het geluid meestal op normaal stereo staan. Van de overige geluidsinstellingen heb ik het idee dat ze voornamelijk voor films zijn (Dolby. etc.).

Muziek klinkt wat ons betreft prima. Het gaat mij vooral om het geluid van reguliere televisie (dus geen surround). Het nieuws, een talkshow, dat soort dingen. Soms ook een film (ook gewoon op tv). Wat betreft geluid klinkt een film vaak wel goed, maar de stemmen vaak wat meer naar de achtergrond. Bij een nieuwsuitzending klinkt het vaak alsof je stemmen hoort in een lege ruimte zonder gordijnen.

Zou een center speaker dat kunnen verbeteren? Is dat logisch bij normale televisie?

@FeaR Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begreep de strekking, maar ben geen professional...
Je kan op het KPN kastje instellen dat hij stereo moet doorgeven, zie daarvoor de volgende link: https://community.kpn.com...-van-de-kpn-tv-box-573657. Het gaat dan om het kopje "audio kwaliteit instellen".

Een center speaker toevoegen zou het probleem ook oplossen inderdaad.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In dat kastje staat deze instelling al op stereo. Met dit en ook de geluidsmodus van de receiver op stereo, is een center speaker dan zinvol? Ik dacht dat dat alleen nuttig was met films in een surroundopstelling. Ga ik in positieve zin het verschil merken wat gewone televisie betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Anoniem: 1369320 Als hij op stereo staat en je hebt je speakers goed naar binnen gericht tov luisterplaats zal het klinken alsof de stemmen uit het midden komen. Met een center zal het nog meer gepositioneerd zijn.

Niet op multi stereo zetten en middels de microfoon inregelen ondanks dat je stereo luistert met Audyssey inregeling. Als je dan geen Direct op Pure Direct kiest maar gewoon stereo zal de klankkleur een stuk voller zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@MotorBeast Dankje! Je kunt je tweede alinea op twee manieren lezen... Je bedoelt WEL met de microfoon inregelen?

Verder nog iets anders... De receiver heeft een zachte zoem als hij aan staat en op de tv kast staat. De zoem verdwijnt als ik het apparaat in handen houd. Wat is het en wat kan ik eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 1369320 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:25:
@MotorBeast Dankje! Je kunt je tweede alinea op twee manieren lezen... Je bedoelt WEL met de microfoon inregelen?

Verder nog iets anders... De receiver heeft een zachte zoem als hij aan staat en op de tv kast staat. De zoem verdwijnt als ik het apparaat in handen houd. Wat is het en wat kan ik eraan doen?
Ja inregelen. En de speakerinstelling niet op small zetten.

Zachte zoem??? Hoe bedoel je? Waar vandaan? Misschien een aardingsprobleem wat verdwijnt als je hem vasthoudt want dan ben jij de geleider. Maar is een gokje. Ben niet electrotechnisch onderlegd.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-08-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De zoem komt vanuit de receiver. Alleen als hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10
  1. Kan dat niet komen door de ventilator van de receiver? Wellicht dat je kastje fungeert als klankkast. Het gezoem zou op de grond ook weg moeten zijn.
  2. Center speaker én subwoofer(s) vind ik een aanrader. Het is een illusie dat het allemaal op standje JBL moet staan. Een goede subwoofer is subtiel aanwezig. Een center speaker verbetert met name dialoog enorm.
  3. Ja. Altijd.
  4. Er is geen beste. Het is afhankelijk van jouw situatie en wat je mooi vind. Wij hebben de set bij gewoon gebruik (tv) nagenoeg altijd op DTS Neural:X staan.
  5. Wellicht. Maar het zijn wel 'professional' instellingen. Ik zou vooral de handleiding eens doorlezen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:57

Theck88

If it's hard just KISS!

Voor het zoemen: kijk eens of je 2e zone is ingeschakeld en schakel deze uit.
Daarnaast zou ik zeker de Audyssey-calibratie uitvoeren zodat de speakers goed ingeregeld zijn voor de ruimte waarin ze staan. Maakt een wereld van verschil wat klank betreft.

Daarnaast is het van belang dat je de geluidsmodus op stereo zet (2-channel stereo), maar dat is hierboven al gezegd.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De zoem kan afkomstig zijn van de transformator. Daar is weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:11
Dat zoemen is de voedigstrafo en dat is volkomen normaal. (Tenzij je het op meters afstand nog hoort)
Het kan zijn dat het doortrilt via je audio meubel.

Wellicht wat extra viltjes onder de pootjes van de receiver.

Op zich moet je prima zonder center kunnen.
Als links en rechts op gelijke afstand van de tv staan en alles is goed ingeregeld dan moet het lijken of de stemmen uit de tv komen.
Ik zou wel adviseren om de kalibratie uit te voeren.

Ik heb een yamaha receiver met center speaker en soms staat deze dagen op stereo zonder dat ik het doorheb 😅
Dat geldt ook voor de subwoofer trouwens.
Die staat ook wel eens een paar dagen uit zonder dat het meteen opvalt.
Pas met een film begin ik 'm dan te missen.

Als je tevreden bent over het laag dan zou ik de subwoofer eerst achterwege laten. Kan altijd later nog.

[ Voor 5% gewijzigd door ronnie vd op 12-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn excuses voor de late reactie. Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren.

@ronnie vd Ik denk nu ook dat het de voedingstrafo moet zijn. Als ik extra viltjes onder de receiver doe, is het zoemen nagenoeg niet meer te horen. Is dat in elk geval afgevinkt.

@Theck88 @ronnie vd Ik heb de kalibratie gedaan en heb nu de beschikking over meerdere instellingen zoals MultiEQ, DynamicEQ, het aanpassen van het referentieniveau en Dynamic Volume.

Ik moet zeggen dat ik de kalibratie (nog) niet echt als verbetering heb ervaren. Misschien dat ik die nog eens opnieuw doe. Moet ik aan de hand van bovenstaande instellingen nog gaan experimenteren? Mijn voornaamste punt is nu ook nog dat het echt heel duidelijk uitmaakt waar je zit op de bank. Precies in het midden klinkt het geheel stukken beter. Maar ik heb een vaste plek en daar hoort het alsof uit de rechter speaker méér geluid komt. Logisch, omdat je daar dichterbij zit. Is dit iets waar je genoegen mee moet nemen met een surroundsysteem?

Op zich begin ik al te wennen aan het geluid, maar heb het gevoel dat nog niet alles goed ingesteld is. Ik denk dat ik dan toch de center speaker moet overwegen. Vaak is de muziek/geluidseffecten overheersend aanwezig, waardoor stemmen wegvallen (te zacht zijn). Of de stemmen klinken dof/minder helder.

knipje, dit is niet de bedoeling op het forum

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 17-08-2024 18:16 ]

Pagina: 1