Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste Tweakers.

Ik zoek een?
Videokaart: Huidige 2070 valt spontaan uit? Vanaf het begin deed hij eigenlijk al gek met opstarten, draaien de fans even 100% gaat de pc uit en start hij opnieuw uit (dit duurt paar seconden) Na vervanging van moederbord, PSU, ram .. lijkt het toch de videokaart te zijn. Waarschijnlijk jaren eerder moeten doen maar goed... het is wat het is. Nu gaat de videokaart af en toe naar 100% en dan weer naar een laag toerental ook als de GPU niet eens zo warm is.

Wat is je budget?
Budget. 600 - 800?? euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heb ik 3 kaarten gevonden.
1. 7900Gre Saphire € 550
2. 7900 XT Powercolor € 699
3. 7900 XTX XFX €887- .

Momenteel heb ik een Nvidia kaart en is deze ook gekoppeld aan een Nvidia Shield, daarom is Nvidia wel wat handiger maar daar kan je makkelijk omheen werken.

Systeem:
5800x3d
Auros x570 pro
32 gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-
Rm650x of een cx750M
Game vaak op 144p.

Spellen die ik vaak speel
1. Age of empires 2
2. Call of duty Warzone
3. Counterstrike.
4. Elden Ring

Wat zijn mijn huidige bedenkingen.
- Prijs kwaliteit en toekomstigheid van het systeem
- xtx lijkt vaak te kampen te hebben met hoge idle verbruik bij 2 monitoren (100W idle )
- xtx waarschijnlijk ook een nieuwe voeding nodig? De 650 lijkt wat magertjes.
- Nvidia lijkt drivers etc beter voor elkaar te hebben ( ook lagere wattage) maar is wel duurder.
- Dlss etc heb ik voor mijn gevoel nooit aan.

Dus wat is slim?
goedkoop of duur? :) Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
CX750M is niet veel soeps voor een high end videokaart dus je zal het met de RM650x moeten doen. Een 7900 XTX is dan net over de rand.

AMD heeft sws een hoog idle verbruik bij multi monitor setup. Als dat een zorg is dan kan je beter naar nVidia kijken. uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G bijvoorbeeld. Zit qua prestaties net onder een 7900 XT wat de prijs rechtvaardigd. Kan prima op een RM650x. Zou daar wel een uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart bij halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 09-08-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:27
Het opstarten klinkt als een memory training, heb je 2 of 4 modules? En xmp aan?

Dat de gpu fan meer en vaker hoorbaar is is vrij logisch, hij wordt wat ouder en kan waarschijnlijk wel wat nieuwe pasta gebruiken (en eventueel een afstofbeurtje).

Als hij niet zo gek warm wordt maar wel luid kan je ook nog de fan curve iets lager zetten natuurlijk.

Ik heb zelf een xt (Asus tuf) en een xtx (xfx).
Als ik vandaag moest kiezen met een budget dan was het zeker de xt geworden. Goede prestaties, 20gb vram en met een OC erg dicht bij de stock xtx.

Maar check of je ram stabiel is, anders gaat een nieuwe kaart ook niet lekker straks. Check eventueel met een andere gpu (ff lenen ofzo, kan basic kaartje zijn) of het opstartgedrag van de pc dan normaal is.

[ Voor 8% gewijzigd door meljor op 10-08-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:16:
CX750M is niet veel soeps voor een high end videokaart dus je zal het met de RM650x moeten doen. Een 7900 XTX is dan net over de rand.

AMD heeft sws een hoog idle verbruik bij multi monitor setup. Als dat een zorg is dan kan je beter naar nVidia kijken. uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G bijvoorbeeld. Zit qua prestaties net onder een 7900 XT wat de prijs rechtvaardigd. Kan prima op een RM650x. Zou daar wel een uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart bij halen.
Voor 27 % meer geld +/- 15 % en 18 % meer prestaties op 1440p en 4k.

Voor 50 euro meer (verschil 4070 super en xt) krijg je 20 % meer prestaties op 1440p en 4k. Daarmee is hij beter te vergelijken met een 4070 ti super.. maar die is weer stuk duurder. Mis ik daar iets?
meljor schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:48:

Het opstarten klinkt als een memory training, heb je 2 of 4 modules? En xmp aan?

Dat de gpu fan meer en vaker hoorbaar is is vrij logisch, hij wordt wat ouder en kan waarschijnlijk wel wat nieuwe pasta gebruiken (en eventueel een afstofbeurtje).
Ram is stabiel en al paar keer getest. Met xmp en zonder XMP ( heb al 3 verschillende ram setjes erin gehad)

Wat is de voornaamste reden van Xt ipv XTX?
Gpu is 50 Graden.. lijkt me niet heel warm.. Probleem zit hem echt ergens in stroom (in het videokaart gedeelte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
50 graden is koel, dat ga je met de nieuwere kaarten niet meer zien (onder load).

Ik zei de xt als ik vandaag moest kiezen met een budget (tot 800). Niks mis met de xtx. Deze gebruik ik op 3440x1440p en racing sims, de xt gebruik ik voor games zonder stuur en op 4k en dat gaat ook top.

Maar de GRE is ook niks mis mee en is ook prima voor 1440p (en al 2x de 2070 qua performance).

GRE naar XT is circa 20% in zowel performance als prijs, de XT naar XTX ook ongeveer. Plus 16gb, 20gb of 24gb.

Maar gezien de prijs EN de voeding is de XT de maximale keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Goed lezen waarom ik de 4070 Super aan gaf.

Daarbij lopen de prestaties niet lineair met de prijs omhoog, nooit!

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 10-08-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Ik dacht dat de problemen met dual monitor en idle verbruik alleen bij de xtx was.. en dus niet bij de xtx.
Mogelijk heb ik dat dus verkeerd begrepen?

Voeding hoeft ook niet vervangen te worden voor xt dus daarom vraag ik me af of ik nog iets anders mis om voor 50 euro meer niet die prestatiewinst te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
streafer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:35:
Ik dacht dat de problemen met dual monitor en idle verbruik alleen bij de xtx was.. en dus niet bij de xtx.
Mogelijk heb ik dat dus verkeerd begrepen?

Voeding hoeft ook niet vervangen te worden voor xt dus daarom vraag ik me af of ik nog iets anders mis om voor 50 euro meer niet die prestatiewinst te pakken?
Monitor issue gaat over de hele 7000 reeks. Ik meende dat dit al opgelost was in een driver maar weet dat niet zeker.

De rm650x is de betere voeding maar voor een xt misschien nog wat krapjes? De 4070 super is een stuk zuiniger en kan in ieder geval wel. Beide kan waarschijnlijk wel maar de 4070 super kan zeker, en heeft sowieso dus geen dual monitor probleem.
Pagina: 1