Processor vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 19:39
Ik heb een 233 zitten op een dell moederboord en heb nog een 350 liggen, kan ik deze gewoon vervangen zonder alles te verliezen, Gewwon pc uit ander processor er op en aan?
Thanks
LAterz

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

man oh man,

Moet je op je donder hebben ofzo?

Het kan geen kwaad als je op een forum zit dat je nog niet kent, even de FAQ te lezen. Eerst even rondkijken voordat je gaat posten.

ETC ETC.

Dit zal hier nog wel vaker langs gaan komen.

Bij een vraag als deze lijkt het ons ook zinvol als je vermeldt:

Wat voor processor
Wat voor Moederboord

ETC ETC.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Hangt er van af:
- is het een P1 of P2?
- welke mobo heb je (ondersteunt ie ook 100 Mhz FSB?)
Als je een pentium II hebt en een mobo die 100 Mhz FSB ondersteunt, is er geen probleem. FF een paar jumpers verzetten en rammen maar...

• Asprine
Ok, was niet handig het gaat om een dell xps 233
Pentium 2 233Mhz dus
Keek al bij dell op de site met:
System Service Tag: NLK0G
Express Service Code: 39636880

Krijg ik heel leuk info over de systemen die ze leveren maar niet wat voor processor hij aan kan. Het is een mobo van dell zelf...
Ik heb nog een pentium2 350 Mhz liggen en die wil ik er dus op hebben..
Thanks
LAterz

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Heb je het boekje van je mobo nog?

Ik denk persoonlijk dat je je bios moet update en dat het dan wel zal gaan.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Asprine
nee heb mn boekje niet meer,
wilde hem net zowiezo gaan flashen.
Er staan ook verekte weinig gegevens op die site van dell.
Gaat de boel hard op zn bek als hij het niet aan kan....?
Anders probeer ik het gewoon...

|:(

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-08 19:38
als die niet aangaat. tjah.. dan doet die het niet.
gaat die aan. gefeliciteerd dan doet die het.
kan echt weinig kapot gaan volgens mij

• Asprine
Damn,
Als ik die 350 Mhz er in doe blijft hij op 233 staan in mn bios. Kan er iet bij.
Hij start wel op maar hangt na een tijdje.
Als ik een check doe met Mycpu ofzo zegt hij ook dat hij runt op 233 Mhz.
Waarom ziet hij hem niet als een 350?????!!!

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 12:15 schreef Asprine het volgende:
Damn,
Als ik die 350 Mhz er in doe blijft hij op 233 staan in mn bios. Kan er iet bij.
Het zou kunnen dat je aan de fysieke limitaties van je mobo zit.., en dan kun je alleen nog hopen dat er een nieuwere/betere bios uit is dan je huidige...

• mvds
  • Laatst online: 09:44

mvds

Totally awesome!

Damn,
Dan staat de CPU speed waarschijnlijk met jumpers ingesteld. En dan moet je dus een boekje hebben om te kijken of die 350 erop kan.

233 Mhz = 3,5 x 66Mhz (66 Mhz is de fsb snelheid)
350 Mhz = 3,5 x 100Mhz

Dus de multiplier staat goed, nu alleen de fsb snelheid verhogen van 66 naar 100 en je bent klaar.

btw. check wel even de voltages van die CPU's. Volgens mij hoort die 350 op een lager voltage te draaien als die 233.

Als je die op een te hoog voltage laat draaien word ie te warm, dat kan die vastlopers veroorzaken.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

het moederbord is waarschijnlijk een 66MHz bord. Een P2-350 draait op 3.5 x 100, dat wordt hier dus 3.5 x 66 = 233 :)

Draaien die snellere P2's (Deschutes?) ook niet op een lager of hoger voltage (dan de langzamere 66MHz Klamath's)? Misschien dat ie daarom gaat crashen na een tijdje?

[edit]
Het moederbord is vrijwel zeker een original Intel bord met een 440FX of 440LX chipset. Deze chipset is niet gemaakt voor 100MHz en daarom heb je vrijwel zeker geen BIOS optie of jumper om 100MHz aan te zetten... (ook omdat Intel niet van overclocking houdt :))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Damn,
Kan aan de bios liggen... Als die bios geen ondersteuning heeft voor processors sneller als 233Mhz dan zal hij snellere modellen ook niet herkennen en zal hij gewoon zeggen dat het een 233Mhz is. De processor kan echter nog wel goed werken! Benchmark dus bijvoorbeeld eens met de CPU test van Sisoft Sandra of de CPUmark van ZDnet. Hiermee moet het verschil tussen een processor die op 233 of op 350Mhz werkt makkelijk te zien zijn.

Als de multiplier en FSB gewoon goed ingesteld staan en de computer blijkt in de benchmarks wel degelijk sneller te zijn geworden kan je de bios nog flashen zodat hij wel goed gedetecteerd word. Maar dit is niet echt nodig als hij gewoon goed werkt.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 07:09
Let op

3.5 x 66 = 233
3.5 x 100 = 350

Ondersteund je MB wel FSB van 100.
anders op zoek naar het jumpertje...

1+1+1 = 1

Verwijderd

jou mobo kan waarschijnlijk alleen 66fsb aan een 233 loopt op 3,5 x 66...een 350 op 3,5 x 100....die 350 loopt dan in jou mobo geen 3,5 x 100, maar 3,5 x 66=?...juist!233!!!!

multiplier van 5,3.... |:( right...

Verwijderd

En hoe dacht je dat dat werkt ?? Je moeder van 66 FSB naar 100 FSB. Daar zit een generatie moederborden tussen. Lijkt me sterk dat dat gaat werken. Multiplier lijkt me meer waarschijnlijk alhoewel doe ook goed niet verder kan gaan

edit:

Hmm.. als je niet snel genoeg bent staan er al weer 4 gelijke reactie tussen :Z Behoorlijk overbodig dus ondertussen

• mvds
  • Laatst online: 09:44

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 13 september 2001 12:42 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
multiplier van 5,3.... |:( right...
Ik zat al op de edit te wachten. :) Ik wist wel dat je het zou zien.....

Verwijderd

kortom wat voor chipset zit er op je modo?

Intel LX (waarschijnlijk) : Je kan alleen je 233 draaien misschien op 4,5x66=300Mhz.
Intel BX : 350 op 3,5 x 100
Via?

Je chipsettype staat op de chips zelf. Dus op je moederbord.
Post die effe.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 13 september 2001 12:48 schreef gve het volgende:

Intel LX (waarschijnlijk) : Je kan alleen je 233 draaien misschien op 4,5x66=300Mhz.
nee niet op 4.5 want die CPU is gelocked op 3.5, dat is nu toch wel duidelijk????

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 12:53 schreef limoentje het volgende:

[..]

nee niet op 4.5 want die CPU is gelocked op 3.5, dat is nu toch wel duidelijk????
NEE!

P2 233, 266 en sommige 300's zijn NIET multiplyer locked. Ik heb een p2 233 die op een Abit BH6 1.0 3x 112 loopt og 3,5 x 100. Momenteel loopt ie op 2x 100 in m'n server.

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 12:45 schreef obsidian het volgende:

[..]

Ik zat al op de edit te wachten. :) Ik wist wel dat je het zou zien.....
uhhh sorry... Die oude pentiums zijn niet echt mijn terrein.
d8 dat het pas vanaf 400 met een FSB van 100 Mhz ging :)

• Asprine
Thanks people,
Maar had mn daarvoor al ff mijn Bios ge flashed, naar de "nieuwste" versie (uit `99 :'( )
Heb geen boekje dus dat lukt ook niet zal dell ff maile, misschiuen dat zij wat weten.
Zal ook nog ff m`n chipsetje posten.
Pagina: 1