2024 - Zoveel apparatuur - wat onkoppel jij tijdens onweer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01
Het jaar is 2024, en tegenwoordig hebben we meer elektronische apparaten in huis dan ooit. Ook de hoeveelheid kabels is ongetwijfeld aanzienlijk meer dan, laten we zeggen 30 jaar geleden.

Ik moet eerlijk bekennen dat tijdens onweer ik eigenlijk niets meer 'ontkoppel', met de luie reden dat ik het idee heb dat er teveel kabels zijn om te ontkoppelen. Teveel werk, maar toch, voelt het erg ongemakkelijk als het onweer pal boven je huis zit.

Afgezien van stroomkabels heb je ook nog tig netwerk kabels.

Wat is jullie actie als onweer nadert? Wat ontkoppel je? Wat is nodig en wat niet?

- Stroomkabels naar alle elektrische apparaten (dat zijn er een hoop) *
- Netwerkkabel van modem naar router/switch
- Netwerkkabels van router/switch naar individuele computers en/of andere netwerkapparaten, ook de smart-tv

* Voorbeelden : Smart TV - Decoder - Modem - Wasmachine - Droger - Koelkast - Magnetron - Koffiezetapparaat - Waterkoker - Inductieplaat - Diepvries - Omvormer van de zonnepanelen - Gameconsoles - Telefoonopladers - Router/Switch - Andere pc's - Externe opslag - Radio - Mediaspelers - Versterkers en/of receivers - Printer - Servers (en allicht nog meer items).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

krietjur

Where am I?

Niets, nooit gedaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Zoals waarschijnlijk 99% van de mensen hier: niks.

Het onweert maar zelden, kans op schade door onweer is nog veel kleiner, en daar heb je verzekeringen voor.

Een paar zaken heb ik aangesloten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, dus dat zou je ook kunnen overwegen als je je er zorgen over maakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Niks, ik ben verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In het TV meubel en meterkast ligt een stopcontact met surge protect, voor de rest bel ik de verzekering maar. Waarschijnlijk is ons all-electric huis toch niet meer bewoonbaar na inslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

Pazo

Mroaw?

Ik ontkoppelde in het verleden ook nooit iets, totdat de buren een paar jaar geleden een directe inslag hadden en o.a. bij ons mijn hele zonnepanelen installatie (en nog veel meer) aan gort was (die er net 3 weken op lag). Dat is uiteindelijk allemaal vergoed en opnieuw geïnstalleerd, maar sindsdien gaat als het onweer de groep van de zonnepanelen eraf.

Wellicht heeft het geen doel / nut. Wat is de kans dat je huis getroffen wordt door de bliksem? Laat staat een tweede keer? Maar ik slaap er wel lekkerder door. Nooit bang geweest voor onweer, maar sinds die dag heb ik wel zoiets van 'laat maar ergens anders onweren'. Ik wens niemand een directe inslag toe.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:16

Sebazzz

3dp

Niets. We hebben iets verderop hogere bomen staan, ik verwacht dat het daar eerder inslaat.

Vroeger bij mijn ouders hadden we een buurman die een antennelijn had lopen vanaf de schoorsteen tot de schuur achterin de tuin. Dat vond ik altijd wel spannend.
Hahn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:45:
Een paar zaken heb ik aangesloten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, dus dat zou je ook kunnen overwegen als je je er zorgen over maakt.
Dat schijnt amper te helpen tegen blikseminslag. Meer tegen rare storingen in elektriciteit wat je in Amerika kan hebben (of andere plekken met bovengrondse electriciteitskabels).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:20
Niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Sebazzz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Dat schijnt amper te helpen tegen blikseminslag. Meer tegen rare storingen in elektriciteit wat je in Amerika kan hebben (of andere plekken met bovengrondse electriciteitskabels).
Tegen directe blikseminslag is sowieso weinig opgewassen. 'Amper' is beter dan niks. En ik heb het zelf niet gekocht voor tegen blikseminslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

Pazo

Mroaw?

Sebazzz schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:48:
We hebben iets verderop hogere bomen staan, ik verwacht dat het daar eerder inslaat.
Wij ook, voor ons huis staat een boom die ruim boven de huizen uit komt. Toch trof de bliksem precies het huis van onze buren / tegen onze kant aan in het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0OCru8Grt21G5YpEgeC03IOKMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YlNziWcjYHHLSv1GDILcMgG7.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik hoop toch niet dat dit een topic wordt waarin 10.000 forumleden “niets” gaan antwoorden.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mikey!
  • Laatst online: 15:37
De volautomatische koffiemachine, de rest kan ik wel op vervanging wachten óf heeft back-ups op externe locaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hahn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:45:
Zoals waarschijnlijk 99% van de mensen hier: niks.

Het onweert maar zelden, kans op schade door onweer is nog veel kleiner, en daar heb je verzekeringen voor.
Oke, maar ik neem aan dat je 'ergens' als je privé foto's en video's bewaard, op een externe schijf, nas of andere pc. Verzekeringen kunnen je hardware vervangen, maar foto's en video's zijn onvervangbaar.
Die dingen helpen waarschijnlijk totaal niet, als de bliksem inslaat en al die voltage gaat naar die beveiliger dan is de elektrostatische lading van de omgeving rondom die kabel en dus ook bij die beveiliger zo groot dat de zeer hoge spanning zo doorschiet naar de rest van het netwerk.

Externe harde schijven zijn gevoelig voor (hoge) elektrostatische ladingen. Ssd's weet ik eigenlijk niet. Ik heb zelf wel voor verscheidene jaren terug zo'n 100 Blue Ray's gebakken met zoveel mogelijk (oud) film en foto materiaal omdat ik er 100% zeker van ben dat optische media niet gevoelig is voor elektromagnetische straling en zelfs niet voor een EMP. Maar dat is 8 jaar geleden en mijn Blu Ray brander is inmiddels al overleden en in mijn huidige pc kast past geen 5,25" apparaat. En jammer genoeg gaat er maar 25GB op een schijfje dus backups hierop maken is verre van ideaal. Maar wel het veiligst.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Snowwie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Oke, maar ik neem aan dat je 'ergens' als je privé foto's en video's bewaard, op een externe schijf, nas of andere pc. Verzekeringen kunnen je hardware vervangen, maar foto's en video's zijn onvervangbaar.
Dat is een andere insteek dan waar je startpost over ging. Maar alles wat zo belangrijk is dat je het niet kwijt wilt raken qua gegevens/data/foto/video, moet je sowieso nooit alleen maar op één computer/schijf binnen je huis bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Je kunt wel verzekerd zijn, maar die keren vaak maar de dagwaarde uit.
Als er veel apparatuur defect is, kan het alsnog flink in de papieren lopen.
Ik heb zelf een overspanningsbeveiliging in de meterkast geplaatst (midden), apparatuur in de meterkast zit aangesloten op een spanningsslof met een OSB (fijn), evenals de apparatuur in het tv meubel.

Als het gaat onweren haal ik geen stekkers uit de wandcontactdozen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Cass Casey schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:10:
Ik hoop toch niet dat dit een topic wordt waarin 10.000 forumleden “niets” gaan antwoorden.
niets, je vraagt er tenslotte om..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ook verzekerd tegen 'overmacht' en 'schade door natuur'?

En tegen nieuwprijs van alle apparatuur?

En je hebt alle bonnetjes nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

M'n laptop haal ik uit het stopcontact.

Als je echt wil, klap je toch alle groepen en hoofdschakelaar uit?

De kans dat het bij de buren inslaat is groter dan jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mikey! schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:12:
De volautomatische koffiemachine, de rest kan ik wel op vervanging wachten óf heeft back-ups op externe locaties :)
Inderdaad, als je back-up afhangt van apparaten binnen hetzelfde huis/netwerk, heb je niet echt een back-up.

Fotos heb ik lokaal én in de cloud.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12

Onbekend

...

Accretion schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:31:
M'n laptop haal ik uit het stopcontact.

Als je echt wil, klap je toch alle groepen en hoofdschakelaar uit?

De kans dat het bij de buren inslaat is groter dan jouw.
Een bliksemschicht gaat door 10km tot 15km isolerende lucht. Een hoofdschakelaar die de schakelcontacten op 1cm afstand zet zal daar weinig aan toevoegen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Onbekend schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Een bliksemschicht gaat door 10km tot 15km isolerende lucht. Een hoofdschakelaar die de schakelcontacten op 1cm afstand zet zal daar weinig aan toevoegen.
Als de weg van de minste weerstand richting de andere buren is, dan helpt het wel.

Echt niet alle electronica gaat stuk in een straal van 15km van een blikseminslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Daarom maak je (off-site) backups. Niet alleen tegen bliksemschade, maar ook tegen brand, defecte HDDs, enz.
[...]
Ik heb zelf wel voor verscheidene jaren terug zo'n 100 Blue Ray's gebakken met zoveel mogelijk (oud) film en foto materiaal omdat ik er 100% zeker van ben dat optische media niet gevoelig is voor elektromagnetische straling en zelfs niet voor een EMP.
Integendeel: optische media is zeer gevoelig voor elektromagnetische straling. Leg ze een tijdje in de zon en je zult merken wat ik bedoel ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2024 23:25 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:20

Dennis1812

Amateur prutser

Ik weet dat ik vroeger altijd naar mijn oma moest, dag of nacht, als het ging onweren. Coax kabel eruit en alle stekkers eruit. Behalve van de vriezer. Die mocht erin blijven.

En dan zat oma zonder enige afleiding van radio of tv trillend in de stoel te wachten tot het voorbij is.

Persoonlijk zet ik apparatuur buiten wel uit. Dus zwembadpomp, warmtepomp van het zwembad en de aircos (buitenunits).
Is dit ergens op gebaseerd? Nee totaal niet. Maar ik voel mij er iets fijner bij als die stekkers eruit zijn.

Voorkeur is toch nog wat meer uitzetten. Maar dat is mij ook weer teveel gedoe. En rationeel denk ik dat het geen zin heeft. Emotioneel denk ik steeds aan mn oma.

Als we op vakantie gaan, gaat wel elke stekker in huis eruit. Behalve de koelkast, vriezer, CV en zonnepanelen omvormer.

Ik doe ook wellicht soms een extra test van de gekoppelde rookmelders als ik weet dat t flink gaat onweren.
Teveel serieuze branden ermee gezien.

En logischerwijs ben ik verzekerd. Ook tegen onderverzekering.
Maar die helpt weinig tegen de dood. En het is sowieso een hoop gedoe.

@Cass Casey wilde je zoiets meer horen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik thuis ben ontkoppel ik de stroomkabels en netwerkkabels van mijn NAS en computer. Dat is het zowat. De rest is relatief oud spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Admiral Freebee schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:33:
Als ik thuis ben ontkoppel ik de stroomkabels en netwerkkabels van mijn NAS en computer. Dat is het zowat. De rest is relatief oud spul :)
Yep, ik heb al menig lan poort zien sneuvelen door onweer, die trek ik eigenlijk altijd wel even los.
Voorkomen is beter dan genezen in zo'n geval. (hoop geneuzel als zo'n poort kapot gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 17:27
Als ik thuis ben ontkoppel in 2 stekkers, die met alle versterkers, tv, ps4 etc en die van de desktop, monitor, 3d printer, opladers en extra router. (internetkabel komt uit die externe router en die is draadloos, dus er komt geen LAN via modem in mijn pc).
Deze dingen ontkoppel ik ook als ik langer van huis ben, want die blijven daarnaast ook onnodig wat stroom verbruiken.

Kleine moeite, en zorgt voor geen overlast, soms stop ik dan alleen de TV terug, want daar kan ik wel een tijd zonder mee.
We hebben al regelmatig kapotte versterkers gehad bij mij en de omgeving, ondanks dat we bij hoge bomen en kerken wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 09-08-2024 23:44 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hippocampus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:43:
[...]

Yep, ik heb al menig lan poort zien sneuvelen door onweer, die trek ik eigenlijk altijd wel even los.
Voorkomen is beter dan genezen in zo'n geval. (hoop geneuzel als zo'n poort kapot gaat)
Trek je dan alle kabels los? Of alleen de hoofdkabel in de modem? Zodat er geen internet meer binnen komt zeg maar?

Of kan t nog kwaad als je de LAN kabels erin hebt zitten zonder signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dennis1812 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:44:
[...]

Trek je dan alle kabels los? Of alleen de hoofdkabel in de modem? Zodat er geen internet meer binnen komt zeg maar?
Nee de router/modem is niet van mij, en als die stuk gaat krijg ik (waarschijnlijk) vlot een nieuwe. ;)
Ik heb dan nog wifi naar de pc maar niet naar de nas. Maar een lan poort op een nas vervangen is een hoop gedoe, vandaar dat ik daar extra zuinig mee omga.

Edit:
Ik heb het vermoeden dat utp kabels vrij makkelijk spanningsverschillen op pikken en de lan poort daar niet mee om kan gaan. Ik heb in drie gevallen meegemaakt dat een indirecte inslag (dus wel erg dichtbij, maar niet in het pand zelf) de gevoelige elektronica van zo'n poort kapot maakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Hippocampus op 09-08-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hippocampus schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:48:
[...]

Nee de router/modem is niet van mij, en als die stuk gaat krijg ik (waarschijnlijk) vlot een nieuwe. ;)
Ik heb dan nog wifi naar de pc maar niet naar de nas. Maar een lan poort op een nas vervangen is een hoop gedoe, vandaar dat ik daar extra zuinig mee omga.
Ah check, dus je zet jezelf niet zonder internet. Enkel sommige kabels.
Nu begrijp ik hem beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Ja, dat kan. Tegen een directe inslag valt praktisch niets te doen. Het ding is echter dat een inslag in de buurt hoge spanningen kan induceren op lange kabels. Dat geldt dus voor electra, maar ook voor lange Ethernetkabels.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als het flink onweert (wat hier bijna niet voorkomt in Breda), dan trek ik enkele stekkers los van de computer, tv, etc. Als ik op vakantie ga, gaan de meeste stekkers eruit, behalve de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Helemal niks, ik heb stekkerdozen met overspanningsbeveiliging op de belangrijkste dingen zitten (tv, laptops) en voor de rest ben ik verzekerd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
niks eigenlijk... ja als ik op vakantie ga (als in langer dan een lang weekend) gaat er wel het nodige "uit" al is dat niet alleen puur tegen onweer..

schade door onweer? zelf nooit defecte apparatuur gehad, wel eens Pentium II (long time ago dus) toe geschoven gekregen, ja bliksem schade... enige probleem wat dat ding kende was dat als je hem "uit" wou zetten dat die ipv uit gewoon herstarten ging...

tot ik het PCI modem er uit trok... deze had dus ook fysieke schade maar zonder modem werkte de PC weer perfect! en heeft mn wijlen opa er nog jaren plezier van gehad :)

bliksem was aan de overkant van de straat ingeslagen, en was dus via de telefoonlijn de PC binnen gekomen :)

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 10-08-2024 10:16 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:13
De pc, tv en wasmachine/droger bijna altijd wel. Waarom?

a. Verzekering keert doorgaans alleen de dagwaarde uit, daar koop je niet altijd een gelijkwaardig product voor terug. Tevens is het ongemak bij een kapotte pc te groot.
b. De pc en tv zitten op niet geaarde stopcontacten (oud huis).
c. Ondanks overspanningsbeveiliging in de meterkast, kan de overspanning bij blikseminslag ook anders lopen, zoals achter de meterkast, via netwerkkabels, en leidingen.

Bij zeer zwaar onweer, gaan ook de zonnepanelen, CV-ketel en de netwerkkabel eruit, maar dat komt in mijn regio nauwelijks voor om 1 of andere reden.
[...]

Fysiek afscheiden heeft altijd de voorkeur, dus modem er helemaal uit (zowel stroom- als ethernetkabel). Bij blikseminslag wordt de hitte (in kabels) te groot en gaat je apparatuur kapot. Lankabels zijn maar geschikt voor zeer zwakke stroompjes, dus die zijn er in theorie wat gevoeliger voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Justinn1988 op 10-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:57
Niets, omdat er Surge Protection aanwezig is in mijn groepen kast.

https://new.abb.com/low-v...e-devices-ovr/spd-class-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58
Niets meer sinds enkel de netspanning hier binnenkomt. In de meterkast zit een Denn beveiliging. Internet via glasvezel.

Voorheen coax en telefoonlijn wel eens afgekoppeld als het erg dichtbij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

BCC

Toen ik nog coax had haalde ik de coax er uit, tweemaal meegemaakt dat er blikseminslag “in de buurt” was die blijkbaar via de mantel van de coax naar binnen kwam. Tv’s, kabelmodem en pc stuk hierdoor. Heb nu glasvezel :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

MOmax schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:51:
Niets, omdat er Surge Protection aanwezig is in mijn groepen kast.

https://new.abb.com/low-v...e-devices-ovr/spd-class-1
Nuttige toevoeging.

Afbeeldingslocatie: https://d7rh5s3nxmpy4.cloudfront.net/CMP9833/1/110422_1.jpg

Dit kan iedereen toch in zijn meterkast (laten) installeren? Is geen garantie dat niets stuk gaat. Maar kan een hoop ellende voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37

BCC

ApC_IcE schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Nuttige toevoeging.

[Afbeelding]

Dit kan iedereen toch in zijn meterkast (laten) installeren? Is geen garantie dat niets stuk gaat. Maar kan een hoop ellende voorkomen.
Deze zijn nuttig als je buurman z’n inverter gehackt heeft en 300V probeert terug te leveren. Voor bliksem heb je hier niets aan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:15
Ontkoppel niks. Maar ben wel wat meer glas in mijn huis gaan leggen, o.a. glas naar de 1e en 2e etage. Dus dat levert wel een voordeel op als het om blikseminslag gaat.

Nassen zitten al op glas, en de backup nas is vrijwel altijd afgekoppeld van de netspanning, dus die roosteren door de bliksem wordt wel heel lastig zo. Zit bovendien in een hele stevige kooi van faraday; de (Supermicro) 19" behuizing.

Denk nog wel na over de meterkast, maar daar blijft het ook bij. Er zijn oplossingen in verschillende klassen. Nog maar eens induiken. Iemand goede tips?

[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 10-08-2024 13:41 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik woon in de stad. Er zijn hier teveel alternatieven voor inslaglocaties dat het niet nodig.
- flats
- iemand met een vlaggenstok
- iemand met zonnepanelen
- lantaarnpalen
- opladende ev's
- industrieterrein met hoge gebouwen, deels van metaal
- bomen
- boten of water

De enige keer dat ik iets over schade over electronica heb gehoord was van iemand die boven in een flat woonde aan de rand van een stad. Of ergens ver buiten de bebouwde kom.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12

Onbekend

...

Een bliksem zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dat hoeft niet altijd de kortste weg te zijn. Als de lucht wat warmer is (bijvoorbeeld door luchtstroom of een eerdere kleinere ontlading) zitten er minder luchtmoleculen per m3 dan bij een koude lucht. Vandaar dat er soms rare kronkels in een bliksemschicht zitten en deze niet kaarsrecht is.

Een bliksem kiest bijvoorbeeld eerder voor een metalen dakgoot die beter geleid, dan de nok van het dak wat vaak een stuk hoger zit en een lagere weg is. Maar als het heeft geregend kan de elektrische geleiding op de nok beter worden waardoor de kans dat een bliksem dat kiest hoger wordt.

De schade die een bliksem kan maken is (o.a.) elektromagnetisch, warmte, en hoge spanning. Ook al slaat deze bij je buren in, dan kan je alsnog daar schade van ondervinden.

Warmte:
(Ontstaat bij een elektrische stroom met een weerstand in de geleider.) Een bekend gevolg van dit probleem zijn de rieten daken van boerderijen, stolpen en molens die in brand vliegen.

Elektromagnetisch:
In veel apparaten zitten spoelen aan het elektrische circuit. Op een sterk veranderend magnetisch veld reageert bijvoorbeeld een spoel op die een spanning genereert. Als deze hoog genoeg is, kan dat andere elektrische onderdelen slopen. Doorgaans hebben veel apparaten spoelen zoals RJ45-netwerkaansluitingen (voor potentiaalvereffening) en ook bijvoorbeeld geschakelde voedingen zoals opladers. Soms zijn ze voldoende beveiligd tegen een hoge spanning, maar soms is dat net niet genoeg. (En Chinese elektronica zijn vaak nauwelijks of helemaal niet beveiligd.)

Hoge spanning:
Zie ook het stukje hiervoor van elektromagnetisch.
Daarnaast kan een hoge spanning ook voor een hoge stroom zorgen. Hierdoor kunnen metaaldelen aan elkaar smelten (vergelijkbaar met puntlassen), en dan blijven bijvoorbeeld schakelcontacten definitief aan elkaar vast blijven zitten. Of de warmte die daarbij vrij komt zorgt ervoor dat iets smelt en iets geen contact meer maakt.

Helemaal voorkomen van een blikseminslag en de gevolgen daarvan lukt nooit voor 100%. Er zijn wel wat voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen: Zorg ervoor dat een bliksem, hoe die ook binnen komt, gemakkelijk via de grond of aarde weer weg kan vloeien. Hoe meer weerstand deze ondervindt, des te groter is de kans dat deze langs andere wegen de aarde opzoekt met mogelijke schade als gevolg.
En gevoelige apparaten koppel je het beste af van het stroomnet, coaxkabel en elektrische telefoon-aansluiting. (Glasvezel is tot zover ik weet geen probleem om aangekoppeld te houden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:57
BCC schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Deze zijn nuttig als je buurman z’n inverter gehackt heeft en 300V probeert terug te leveren. Voor bliksem heb je hier niets aan.
Nou, ABB schrijft:
“ OVR type 1 and type 1+2 are designed to discharge high current surges without any destruction of the installation. This surge protective device is chararcterized by its capacity to withstand impulse current with 10/350 µs wave form which simulate direct impact coming from a natural lightning current. Type 1 and Type 1+2 SPDs are placed at the entrance point of the installation, in the main distribution board for a global protection of this installation.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

BCC schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Bliksem hoeft ook niet perse in me meterkast in te slaan. Kan ook een eindje verderop. En dan werkt het prima. Nog even los van het feit dat de fabrikant beweert dat het helpt bij bliksem inslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:47
SPee schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:59:
Ik woon in de stad. Er zijn hier teveel alternatieven voor inslaglocaties dat het niet nodig.
- flats
- iemand met een vlaggenstok
- iemand met zonnepanelen
- lantaarnpalen
- opladende ev's
- industrieterrein met hoge gebouwen, deels van metaal
- bomen
- boten of water

De enige keer dat ik iets over schade over electronica elektronica heb gehoord was van iemand die boven in een flat woonde aan de rand van een stad. Of ergens ver buiten de bebouwde kom.
En toch is de bliksem een keer in een oud kippenhok geslagen terwijl de flatgebouwen, hoge bomen en lantaarnpalen veel hoger reikten dan de mijn kip die levend verbrand is. Was toen 9, weet nog goed dat dat het moment is dat ik bliksem niet meer ben gaan vertrouwen. Gerda :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Compizfox schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:23:
[...]
Integendeel: optische media is zeer gevoelig voor elektromagnetische straling. Leg ze een tijdje in de zon en je zult merken wat ik bedoel ;)
Wie legt er dan de collectie blu-ray schijfjes in de volle zon? :+

Die zitten hier gewoon in zo'n cd/dvd case, in het donker. Het gaat hier ook niet om directe straling van de zon, maar om de effecten van (tijdelijke) elektromagnetische velden die door bliksem wordt gecreëerd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onderwerp is ineens heel relevant nu.
Maar ik laat ondanks de enorme onweer momenteel de buitenunit van de airco wel doordraaien.

Het is mij te benauwd en warm om hem uit te zetten..

Ik hoop maar dan de onweer snel overwaait. Immers waait het ook hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Op moment van schrijven nadert een gigantisch onweerscomplex de provincie Groningen. Ik zie een en al lichtshow aan de horizon en het kruipt steeds dichterbij. Gezien de hitte van vandaag en hoe fors deze bui is heb ik nu alles ontkoppelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/pMoIO8PzsueeDjgsv0RxQIyt.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Snowwie op 13-08-2024 22:26 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eigenlijk niets. Maar de meest kritische apparatuur (qua dataverlies) hangt hier aan een UPS met surge protection. En de tv/versterker/playstation aan een stekkerdoos met surge protection.

Alleen de UTP die door het hele huis ligt heb ik niets voor geregeld. Ik meen dat daar ook wel beveiliging voor beschikbaar is. Ik zie hierboven dat anderen de UTP ontkoppelen maar dan werkt m’n domotica niet meer :+

Edit: ah ja, zoiets: https://www.unifisupply.n...r-gen2-0817882023900.html

Misschien maar zo’n ding voor de NAS aanschaffen en koppelen aan aardrail van groepenkast. Zou dat iets toevoegen?

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 13-08-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helemaal niks, hier slaat no

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Alle apparaten trek ik er uit. En ook als ik op vakantie ga.

Heb flipperkasten staan die moeilijk te kopen zijn. De NAS, ben al tijdje op zoek naar cloud storage voor ok bedrag. Maar als je een vrouw hebt die elke foto wil bewaren en je inmiddels de 2T over gaat dan wordt cloud storage duur. Heb mijn NAS in RAID5 staan en oud NASje als backup. Echt belangrijke dingen staan bij Apple, op facebook etc. Veel apparaten zijn ook al ouder, heb geen zin om mijn speakers elke 4 jaar te vervangen zodat ik betere dekking van de verzekering heb. Die dingen hoop ik dat ze 10 jaar plus mee gaan, maar krijg ik 0 voor als de bliksem in slaat en moeten daarna opnieuw gekocht worden. De vriezer gaat ook uit, zit vaak kilos vlees in, koop vaak als een picanha in de aanbieding is 6 kilo in.

Verzekering is leuk, maar denk niet dat mensen beseffen dat er meer bij komt kijken. Stekkers eruit trekken kost me paar minuten.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tot je vergeet je vriezer terug aan te zetten. Dan is het pas een dure en vooral vieze grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23
Dennis1812 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:31:
Tot je vergeet je vriezer terug aan te zetten. Dan is het pas een dure en vooral vieze grap.
Schuldig!

4 weken VS en de verkeerde stop omgezet..... |:(

K to the KillaZ

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:38
Als de storm dichtbij komt, gaan van de tv, laptops, consoles etc er allemaal uit. Zitten toch allemaal op blokken dus is een beperkt aantal stekkers.
Laptops is allemaal wifi.

Ook als ik vakantie ga, koppel ik dat allemaal los. Alleen keukenapparatuur blijft aan.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
Ik ontkoppel enkel mijn gameroom / kantoor kamer. Alles zit op stekkerdozen en een 16 poort switch. Het is letterlijk 2 stekkers en 2 ethernet kabels uit de muur halen.

De verzekering zal mijn fully modded OG Xbox, Dreamcast, Nintendo 64, Trinitron CRT etc. vast niets meer waard vinden. Terwijl mijn collectie consoles + alles wat daar bij hoort serieus geld is.

De rest laat ik aangesloten.
Pagina: 1